Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani
Pertama: Ahli Silsilah Sunni Membuktikan Kelahiran
Imam Mahdi: (as)
Saya suka mengingatkan sebelum memetik sesuatu kata-kata
mereka, di sana terdapat cara untuk seberapa lama kita mendengar berapa banyak mengulanginya,
iaitu: (hingga hilang perasaan (kesedaran) tidak bermakna hilang kewujudan),
jika ahli-ahli silsilah menemui bukti kelahiran seseorang telah dinyatakan
kelahirannya dan terbukti silsilahnya, maka apabila mereka tidak menemuinya mereka
tidak boleh menyangkal kelahirannya. Tetapi apa yang betul untuk mereka
katakan, adalah kami tidak menemui bukti kelahirannya, dan tiada kesedaran mereka
untuk mengukuhkan bukti kelahirannya tidak bermakna bahawa kelahiran tidak benar
pada kenyataan. iaitu tiada kesedaran mereka untuk membuktikan kelahiran tidak
bermakna tidak berlaku kelahiran pada kenyataan.
Oleh itu: ia tidak berhak untuk membuktikan tiada
kelahiran secara sah kerana tidak adanya dalil (bukti).
Selepas peringatan ini, ahli silsilah dari Ghaibah Sughra
(keghaiban kecil) sehingga pada tahun 1246 H mengesahkan kewujudan seorang anak
dari Imam Al-Hassan Al-Askari dan dia adalah Imam Al-Mahdi (as), dan melihat
kenyataan mereka tentang kelahiran Imam yang kedua belas (as),
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...46
Yang bermaksud bahawa mereka menemui bukti yang cukup
untuk membuktikan keturunan (nasab), maka mereka membuktikannya dan menyatakannya,
dan berikut adalah mereka yang membuat kenyataan tersebut:
1. Seorang ahli silsilah yang terkenal Abu Nashr Sahl bin
Abdullah bin Dawud bin Sulaiman dari Bukhara seorang yang terkenal pada abad ke
4 Hijrah, yang merupakan ahli silsilah semasa paling terkenal mengenai Ghaibah
Sughra (keghaiban kecil) Imam Mahdi, yang berakhir pada tahun 329 Hijrah,
beliau berkata (Anak Ali bin Muhammad Al-Taqiy (as) Al-Hassan bin Ali Al-Askari
(as) Dari ibu yang melahirkannya seorang Nubiah (Nubian) dipanggil: Raihanah,
dan dilahirkan pada tahun dua ratus tiga puluh satu dan wafat tahun dua ratus enam
puluh di Samarra,, bapanya berumur dua puluh sembilan tahun .. dan anak kepada
Ali bin Muhammad Al-Taqiy (as), Ja'far yang dipanggil oleh Imamiyah Ja’far
pendusta. Imamiyah memanggil begitu atas tuntutannya terhadap warisan
saudaranya Al-Hassan (as) bukan anaknya Al-Qaim Al-Hujah (as), ini tidak mencemarkan
nama baik nasab.) [1]
2. Ahli silsilah Al-Hassan Ali bin Muhammad bin Ali bin Muhammad
Al-;Alawi Al-‘Amri terkenal pada abad kelima, beliau berkata: (Mati Abu
Muhammad (as) dan anaknya dari Narjis diketahui di sisi sahabatnya yang khusus kepercayaan
keluarganya dan kita akan mengingati peristiwa kelahiran dan khabar-khabar yang
didengar darinya. Ia sebagai ujian orang-orang mukmin, bahkan kepada semua manusia
dengan keghaibannya. dan perlakuan jahat Ja’far Ali atas harta dan halnya menolak
anak saudaranya dan dia membantu beberapa Firaun (penguasa) dalam penangkapan pengikut-pengikut
yang setia kepada saudaranya.) [2]
3. Ahli silsilah Dhafiy Al-Din Muhammad bin Taj Al-Din
Ali, yang dikenali sebagai Al-Thaqathaqi Al-Husni yang meninggal dunia pada 709
H, beliau berkata: (Imam Al-Hassan Al-Zaki bin Ali Al-Askari lahir pada sepuluh
bulan Rabi’ Al-Awwal tahun dua ratus tiga puluh dua Hijrah, tidak disebut kelahiran
Imam Al-Hassan Al-Askari (as) melainkan disebut kelahiran anaknya Imam Abu Al-Qasim
Muhammad Al-Mahdi, Shohib Al-Zaman (as) yang disahkan oleh Syiah Imamiyah Al-Itsna
‘Asyriyah yang terus hidup dan ia sebagai Al- Mahdi, yang akan zahir pada akhir
zaman sebagai khabar gembira dari datuknya Rasulullah (S). Dia lahir pada malam
pertengahan (nisfu) Sya’ban dalam tahun dua ratus lima puluh enam dan ini
adalah yang sahih. dan dikatakan: ada tarikh lain. ibu yang melahirkannya
dipanggil Narjis adalah disifatkan ia dilahirkan terlindung dari pandangan
umum. Ahli silsilah Al-‘Amri berkata Ia memetik dari tulisan tangannya: diriwayatkan
dari ayahku yang mulia Syeikh Abi Al-Hasan bin Abi Jaafar.) [3]
--------------------
1- Sir Al-Silsilah Al-‘Alawiyah: hal 39, dipetik dari
Al-Mahdi Fi Al-Sikr Al-Islami: hal 128
2- Al-Majdi Fi Ansab Al-Thalibin: hal 325:
3- Al-Majdi Fi Ansab Al-Thalibin: ditlas pleh Mahdi
Al-Tha;i: hal 161..
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...47
4. Jamal Al-Din Ahmad bin Ali Al-Husseini, yang dikenali
sebagai Ibn Inabah, meninggal dunia pada 838 Hijrah: (pada mengatakan Imam Al-Hassan
Al-Askari (as) dia seorang zuhud dan berilmu tinggi, bapa Imam Muhammad Al-Mahdi
(shalawatu Allah 3alaih), imam kedua belas dari Imam-imam Imamiyah dan dia
adalah Al-Qaim Al-Muntadzar di sisi mereka dari ibu yang melahirkan bernama Narjis
dan nama saudaranya Abu Abdullah Ja’far, yang terkenal dengan pendusta kerana
tuntutannya selepas abangnya Al-Hassan, Dia dipanggil Aba Kurin (Aba Al-Banin) kerana
anak-anaknya seramai seratus dua puluh orang. Dia telah berkata kepada anak-anaknya,
mereka adalah anak-anak Al-Redha dengan nasab datuknya Al-Redha. [1]
5. Ahli silsilah Muhammad
Kadzm bin Abi Al-Futuh bin Sulaiman Al-Yamani Al-Musawi yang terkenal pada abad
kesembilan, katanya (Menyebut anak Al-Hasan ibn Al-Askari (as) dan anak itu: Al-Muntadzar
(yang ditunggu) di sisi Imamiyah atau Al-Muntadzar atau nama-nama lain, dan
kami akan menyebutkan ijtihad yang telah sampai kepadanya dan kepada Allah
tempat bergantung .
Sebutan Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari: dipanggil Al-Mahdi
di sisi Imamiyah dari seorang ibu bernama Narjis dengan Nun baris atas, huruf Raa
mati dan Sin diabaikan selepas Jim berbaris bawah (نَرْجِس). dan cucu pembimbing
kesembilan dan imam yang kedua belas pada Al-Itsna ‘Asyriyah (Syiah Imamiyah).
Pada kebanyakan orang ceritanya mengenai Imamiyah terhadap
kelahirannya dan pendidikannya dan bagaimana dia menguruskan riwayat dan
mengingatkan para ahli sejarah Al-Sunnah mengenainya, tentang perkara ini, ia
adalah penghuni ruang bawah tanah di sisi Imamiyah dan mereka menunggu ia
keluar pada akhir zaman dari ruang bawah tanah di Samaraa’ dan telah dilahirkan
pada hari Jumaat, pertengahan bulan Sya'ban tahun dua ratus lima puluh lima dan
bapanya meninggal dunia ketika dia berumur lima tahun.
Syiah mengatakan: bahawa ia masuk ke ruang bawah tanah di
rumah ayah dan ibunya. dia ditunggu dan tidak keluar-keluar. Ini berlaku pada
tahun dua ratus lima puluh lima dan umurnya pada masa itu adalah sembilan
tahun. Ibn Al-Arzaq dalam kitab Tarikhnya berkata: Hujah menyebut ia dilahirkan
pada sembilan belas Rabi3 Al-Akhir tahun dua ratus lima puluh lapan. dan ia
telah berkata: Pada lapan Sya'ban tahun dua ratus tujuh puluh lima dan dia
berusia sepuluh tahun. Dan berkata yang lain: ia akan lahir dan dari anak Al-Hassan
bin Ali bin Abi Talib ) [2]
---------------------------------
1- 3amdah Al-Thalib Fi 'Ansab Aali Abi Thalib:
hal.180
2- Al-Nafahaat Al-3anbariah Fi Ansab Khar
Al-Bariyah 3indama Yata3arrad Lizhuriyah Al-Imam Al-3askari (as)
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...48
6. Ahli silsilah Al-Zaidi, Al-Syed Abu Al-Hassan Muhammad
Al-Husaini Al-Yamani Al-Shan3aani seorang tokoh terkemuka abad kesebelas
disebut dalam Al-Masyjarah yang tulisannya menerangkan nasab anak-anak Abi Ja’far
Muhammad bin Ali Al-Baqir bin Ali bin Al-Hussein bin Ali bin Abi Talib (as) di
bawah nama Imam Ali Al-Taqiy yang terkenal dengan nama Al-Hadi (as) daripada
lima anak-anaknya, iaitu: Imam Al-Askari, Al-Hussein, Musa, Muhammad, Ali. Di
bawah nama Imam Al-Askari (as) secara langsung menulis: (Muhammad bin Al-Hasan)
dan dengan kata lain:. (yang ditunggu Al-Imamiyyah). [1]
7. Mustafa Hamdi bin Ahmad Al-Kurdi Al-Balawi Al-Dimasyqi
seorang penulis dari abad keempat belas Hijrah, beliau berkata: (Muhammad Al-Mahdi:
Usianya ketika kematian bapanya adalah lima tahun dan dia adalah seorang yang
tinggi besar dan tegap, berwajah tampan, hidungnya mancung dan berdahi jendul). [2]
8. Ahli silsilah Al-Syeikh Muhammad Amin Al-Baghdadi: (Al-Hassan
Al-Askari Muhammad Al-Mahdi: Usianya ketika kematian bapanya adalah lima tahun
dan dia adalah seorang yang tinggi besar dan tegap, berwajah tampan, rambutnya
lebat, hidung mancung dan berdahi jendul. Syiah mendakwa bahawa dia ghaib di
ruang bawah tanah secara rahsia dari dilihat dan diawasi pada tahun 262 H, dan dia
juga dipanggil Pemilik Pedang, Al-Qaim Al-Muntadzar. ... yang disepakati oleh
para ulama bahawa Al-Mahdi adalah Al-Qaim pada akhir zaman dan ia akan memenuhi
bumi dengan keadilan, dan dalam banyak hadits-hadits mengenainya dan mengenai
kemunculannya. Tetapi tajuk ini bukan untuk menyebutkannya).[3].
9. Al-Fakhr Al-Razi
Al-Syafi’ei yang meninggal pada (606 H) dalam Al-Syajarah Al-Mubarakah Fi
Ansab Al-Thalibiyah (jalur keturunan yang diberkati dalam pencarian
silsilah) telah berkata: (anak-anak Imam Al-Askari (as), Imam Al-Hasan Al-Askari,
dia mempunyai dua anak lelaki dan dua orang anak perempuan, Adapun kedua anak
itu, salah seorang dari mereka: Shohib Al-Zaman (semoga Allah mempercepatkan kelapangannya
yang mulia), dan yang kedua Musa melangkah ke dalam kehidupan bapanya. Bagi kedua-dua
anak perempuannya, Fatimah melangkah untuk hidup dalam kehidupan bapanya, dan
ibu Musa mengikutinya) [4]
10. Arif Abdul Ghani, berkata: (Al-Hassan bin Ali (Al-Hadi
Al-Askari) Bin Muhammad (Al-Jawad) bin Ali (Al-Ridha) bin Musa (Al-Kadzim) bin Jaafar
(Al-Shadiq) bin Muhammad (Al-Baqir) bin Ali Bin Al-Hussein bin
----------------------
1- Rawdah Al-Albab Lima3rifah Al-Ansab: hal 105
dipetik dari Kitab Al-Mahdi Fi Al-Fikr Al-Islami: hal 130.
2- Qala’id Al-Zhahab Fi Ma3rifah 'Ansab Qabayil
Alearab - Diberi ulasan dan penerangan oleh Kamal Salman Al-Juburi, Terbitan
Dar Wa Maktabah Al-Hilal Beirut: hal.78
3- saba’ik al-zhahab fi ma3rifah qaba’il al-3arab:
hal 77 lil-nasabah al-syaikh, diedarkan dar sha3b.
-4 Al-Syajarah Al-Mubarakah Fi Ansab Al-Thalibiyah
– oleh Al-Fakhr Al-Razi hal 78, diulas Oleh Al-Syed Mahdi Al-Raja’i
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...49
Ali bin Abi Talib Al-Husseini, digelar Abu Muhammad telah
dilahirkan oleh seorang ibu bernama Narjis seorang yang zuhud dan berilmu, dan
dia adalah bapa Imam Al-Mahdi, imam kedua belas di sisi Imamiyah, dan dia
adalah Al-Qaim, Al-Muntadzar di sisi mereka). [1]
11 Muhammad Al-Haidari, Al-Suriy, berkata dalam menerangkan
anak-anak Imam Al-Hadi (as): (Dia ada lima orang anak: Muhammad, Jaafar, Al-Hussein,
Imam Al-Hassan Al-Askari dan Aisyah. Al-Hassan Al-Askari anaknya Muhammad Al-Mahdi
penghuni ruang bawah tanah. )
Kemudian mengulas di catatan kaki dengan teksnya: (lahir
pada pertengahan Sya'ban 255 H., dan ibunya Narjis. Dan menerangkan sifatnya,
dengan kata-kata mengenainya: Warna kulitnya cerah, dahi jelas (jendul), keningnya
lebat, pipi menonjol, hidungnya mancung, tinggi, tampan, seperti simbol
keamanan, seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, Di pipi kanan
ada tahi lalat. seperti sebutir kasturi perak keputihan, Dia mempunyai cuping
telinga yang besar dan menonjol, renungan matanya membawa maksud, tiada yang
lebih baik, lebih tenang dan lebih hormat). [2]
12. Ahli silsilah Anas bin Ya’kub Al-Kutbi dari Madinah
Al-Munawarah. Penulis kitab Al-Jauhar Al-Syafaf Fi Ansab Al-Sadah Al-Asyraf berkata::
(Ahli silsilah Anas bin Ya’kub Al-Kutbi dari Madinah Al-Munawarah membuat kajian
di halaman peribadinya (iaitu: Imam Al-Mahdi (as)) bahawa bapanya meninggal
dunia pada hari Jumaat lewat lapan Rabi’ Al-Awwal tahun 260 H dan umur Imam Al-Mahdi
ketika itu adalah lima tahun dan dia masuk ke ruang bawah tanah di rumah
ayahnya, dan dia tidak kembali dari ruang bawah tanah dan ibunya menunggunya. Para
ulama telah berbeza pendapat dalam hal ini, akan tetapi Al-Sunnah dan Syiah
bersetuju mengenai persembunyiannya, dan terdapat dalam penyeliaan kesatuan di
Mesir untuk membuktikan bahawa jalur keturunan nasab mereka berakhir kepada
Imam Al-Mahdi, dan ini memerlukan kepada pembuktian ... dan bagi Al-Syed Anas Al-Kutbi
lama mengkaji dan mengesahkan dalam hubungan ini yang masih dalam bentuk naskah
asal.) [3]
13. Al-Naqib Al-Syadaqumi berkata: (Hasil kedua: Anak Al-Hasan
Al-Askari (as) adalah Imam pembimbing dan ketua tertinggi dan maula
(wali-penguasa) Suci, ... katanya dalam Al-3umdah. Maka Al-Hasan tidak tahu
anaknya zahir,
-------------------
1- Al-Jauhar Al-Syafaf Fi Ansab Al-Sadah Al-Asyraf:.
J 1, hal 160 Dar Kinan.
-2 Al-Darar Al-Bahiyah Fi Al-Ansab Al-Haidariat Wal-Awisiyah:
hal 73, oleh Al-Nisabah Al-Mu3ashir Muhammad Al-Haidari, Al-Suriy, Cetakan
Halab Syria 1405 H.
-3 Al-Jauhar Al-Syafaf Fi Ansab Al-Sadah
Al-Asyraf:. J 2, hal 161 pada nota kaki.
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...50
dan yang mutawatirnya dia berada di belakang Muhammad.
Beliau berkata di dalam Al-3umdah yang dilafaznya: Muhammad bin Al-Hassan
adalah Al-Qaim Al-Muntadzar di sisi Imamiyah, ada lebih banyak riwayat mengenai
kelahiran dan keghaibannya disebut oleh ahli sejarah Zaidiyah dan Al-Sunnah apa
sahaja mengenainya). [1]
Aku katakan: Ia menegaskan keghaiban Imam Muhammad bin Al-Hasan
(as) dalam ucapannya, kerana ia adalah dari sudut dinashkan yang mutawaatir mengenai
kelahirannya, dari sudut lain mengatakan dia tidak tahu anaknya zahir, iaitu:
yang jelasnya dia tidak mempunyai anak seperti kebanyakan otang lain, dan itu
bererti dia menafikan kemunculan semula dan membuktikan kewujudannya ghaib, Tetapi
Imam Al-Hassan Al-Askari (as), mempunyai anak tetapi tidak diperlihatkan
(kepada umum), Mereka yang menafikan kewujudannya menganggap kelahirannya tidak
mutlak, tetapi bagaimana hendak diselaraskam dengan perkataan mutawatir kelahirannya
?!
14. Dhamin bin Syadqum Al-Husseini Al-Madani berkata, katakan
pintu kesebelas yang dikhususkan dengan Imam Al-Qaim yang ditunggu Al-Mahdi Muhammad
bin Al- l-Hassan Al-Askari Shohib Al-Zaman (as): selepas menyebut pengenalan dia
mengatakan, (bab pertama: termasuk secara ringkas hal ibunya Narjis, namanya
Malikah binti Kaisar Raja Rom ... Bab II: termasuk kelahiran Imam Shohib
Al-Zaman (as) riwayat Hakimah binti Muhammad Al-Jawad (as) dan menyebut kisah
kelahirannya dan kemudian berkata: dia ghaib pada zaman yang dipegang oleh Bani
Abbas yang dicari oleh bapa saudaranya Ja’far pendusta itu, dengan izin Allah
SWT pada hari Ahad lapan haribulan Ramadan pada tahun dua ratus enam puluh satu
Hijrah dan umurnya tiga tahun dan hari-hari ... Al-Syed Hussein Al-Samarqandi
berkata: Apabila bapanya meninggal dunia, adalah yang mulia berumur lima tahun
dan apabila dia masuk ke ruang bawah tanah di rumah bapanya dan ibunya melihatnya
pada tahun 268 dan dikatakan pada tahun 265 dia berusia sembilan tahun dan ada yang
mengatakan:. Tujuh belas tahun dan Allah lebih mengetahui). [2]
Selepas ini seseorang tidak berhak menuntut untuk menafikan
anaknya tanpa nash yang tsiqah, memetik dari alasan yang rapuh, tidak berdiri menurut
kaedah ilmiah, mereka adalah Ahli silsilah yang pakar dan telah menyatakan dan
menyelesaikan kekeliruan bahawa Imam kedua belas, Muhammad bin Al-Hassan
Al-Askari (as) telah dilahirkan.
--------------------------------------
1- Nukhbah Al-Zahrah Al-Tsamaniyah Fi Nisab Asyraf
Al-Madinah: hal.164
2- Tahfat Al-Azhar Fi Nisab Abna Al-Aimmah Al-Athhar
- Tahqiq Wa Ta3liq Kamil Salman Al-Jubury: J 2 hal.495
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan