Khutbah 10 Dhulajjah 1438, 1 9 2017
(Versi pendek)
Khutbah pertama:
اعوذ بالله من
الشيطان اللعين الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم
اَللهُ
اَكْبَرُ اَللهُ اَكْبَرُ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَكْبَرُ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلٰي
مَا هَدَانَا. وَلَهُ
الشُّكْرُ عَلَى مَا أَوْلاَنَاوَرَزَقَنَا مِنْ بَهِيْمَةِ الْاَنْعَامِ ،
وَيَكْرَهُ الْخُرُوجَ بِالسَّلاَح.
والحمد لله،
رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي
الحَمْدُ
للهِ مالِكِ المُلْكِ، مُجْرِي الفُلْكِ، مُسَخِّرِ الرِّياحِ، فالِقِ الاِصْباحِ،
دَيّانِ الدَّينِ، رَبِّ العالَمِينَ.
الحَمْدُ
للهِ الَّذِي مِنْ خَشْيَتِهِ تَرْعَدُ السَّماء وَسُكَّانُها، وَتَرْجُفُ
الأَرْضُ وَعُمَّارُها، وَتَمُوجُ البِحارُ وَمَنْ يَسْبَحُ فِي غَمَراتِها.
أللَّهُمَّ
صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ الفُلْكِ الجَارِيَةِ في اللُّجَجِ
الغَامِرَةِ، يَأْمَنُ مَنْ رَكِبَها ويَغْرَقُ مَنْ تَرَكَها، المُتَقَدِّمُ
لَهُم مارِقٌ والمُتَأخِّرُ عَنهُم زَاهِقٌ واللاَّزِمُ لَهُم لاحِقٌ. رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انصار الله،
Kita sekarang berada dalam Hari Eid
al-Adha, Saya akan membaca kepada saudara sesuatu yang berkaitan dengan kerja
haji yang diterangkan Imam Ahmad Al-Hassan (as), dan saya akan memberi tumpuan
lebih kepada apa yang diterangkan Al-Imam (as), akan belajar semasa khutbah tentang ...
Kitab Mutasyabihaat Jilid 4 Soalan / 156:
Firman Allah SWT
﴿إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ
شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُنَاحَ عَلَيْهِ
أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ
عَلِيمٌ﴾
Sesungguhnya
Shafaa dan Marwah adalah sebahagian dari syi'ar Allah. Maka barangsiapa yang
beribadah haji ke Baitullah atau ber'umrah, maka tidak ada dosa baginya
mengerjakan sa'ei antara keduanya. Dan barangsiapa yang mengerjakan suatu
kebajikan dengan kerelaan hati, maka sesungguhnya Allah Maha Mensyukuri
kebaikan lagi Maha Mengetahui. [Al-Baqarah 2:158],
Ayat syi’ar ini mengharuskan berulang-alik
(bersa’i), dan dikenal sebagai amalan haji iaitu Tawaf (ulang alik) wajib?
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم والحمد
لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين
Yang dimaksudkan dengan Haji adalah: Haji
Baitullah yang hakiki, ianya adalah Muhammad dan Aali Muhammad (as), dengan
mengerjakan Haji Baitullah dan menyempurnakan sepuluh [makam iman dan
haji], menunaikan haji ke rumah Allah dan menjadikan [kami Ahl Al-Bait] baginya adalah makan dari
hasil (buah-buah) Pohon Pengetahuan Aali Muhammad (as). Inilah
tanggungjawab kepatuhan peraturan supaya dielakkan dan yang ditegah pada Adam
(as).
﴿وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ
وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلا مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلا تَقْرَبَا
هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ﴾
Dan Kami
berfirman: "Hai Adam, diamilah oleh kamu dan isterimu di syurga ini, dan
makanlah makanan-makanannya yang banyak lagi baik di mana saja yang kamu sukai,
dan janganlah kamu dekati pohon ini, yang menyebabkan kamu termasuk orang-orang
yang zalim.[Al-Baqarah 2:35],
Ia adalah Pohon Pengetahuan keluarga Muhammad
(as), bukan menurut zahir ayat.
Dan Shafaa adalah Ali (as),
dan Marwah adalah Fatimah (as) [236].
ولا ﴿جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ﴾
tidak berdosa baginya beulang-alik (tawaf):
Iaitu tidak berdosa mengambil dari
keduannya. Pada keduanya ada Pintu Kota Ilmu [Muhammad (S)]. Dan
mengambil dari kedua mereka adalah dengan mengambil dari para Imam dan
Mahdi-mahdi (as) dan dimestikan bagi manusia dari bersa'ei (berusaha)
untuk mencapai hakikat haji dan melengkapkan sepuluh darjat iman, dan
dengan itu mendapat martabat: [dari kami Ahl Al-Bait], lalu dapatlah mengambil
dari buah-buah (hasil) pokok yang diberkati.
Ada pun dalam Alam Jasmani ini, jasmani
yang pergi ke Kaabah dan niatnya ini, maka ia adalah hanya merujuk kepada patuh
kepada perintah Ilahi, ia diwajibkan, disebabkan; kerana ia mewakili
(mencontohi) perhimpunan (muktamar) dengan perintah Allah.
Adapun pencapaian sebenar dalam Alam-alam
Tinggi (Al-3awalam Al-3uluwiyah) adalah bahawa mentahkik (realiti) - dengan mengutamakan
Allah dan dengan usaha manusia – ia adalah kebaikan menyeluruh, dan ia tidak
menjadi kenyataan selagi manusia tidak mengutamakan doa yang dijawabNya
(dikabulkan), maka ia turun naik di dalam Syurga-syurga Allah SWT, kerana dia
berusaha,
﴿وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا
سَعَى﴾
Dan bahawa sesungguhnya tidak ada bagi
seseorang melainkan apa yang diusahakannya; [AL-Najm 53:39]),
Maka bersa'ei (berusaha)
diwajibkan kepada manusia dan permulaan usaha adalah Haji dalam Alam Jasmani
ini.
Dan yang kekal bagi manusia melakukan
sebanyak usahanya dan dengan mengutamakan Allah atas usahanya, dengan itu ia
mendapat haji Baitullah yang hakiki, dan merupakan antara kesempurnaan sepuluh martabat
iman. Ia adalah hakikat dari kami Ahl Al-Bait, dan dia boleh memetik
buah-buah (hasil) pohon itu dan memakannya, seperti orang-orang yang
melaksanakan Haji di Ka’bah yang dibolehkan bersa'ei antara Shafaa
dan Marwah, bahkan ia adalah diwajibkan dengan keterangan saya bahawa ia
diawali dengan doa yang dijawab Allah Yang Maha Suci dari hambaNya dengan
diterima dariNya Yang Maha Suci [].
Saya suka menjelaskan lebih lanjut tentang Pohon
Pengetahuan keluarga Muhammad (S) dan bagaimana untuk mengambilnya...
Kitab Mutasyabihaat Jilid 3 Soalan / 91:
Soalan 91: Apakah maksud ayat ini:
﴿لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا
الصَّالِحَاتِ جُنَاحٌ فِيمَا طَعِمُوا إِذَا مَا اتَّقَوْا وَآمَنُوا وَعَمِلُوا
الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَوْا وَآمَنُوا ثُمَّ اتَّقَوْا وَأَحْسَنُوا وَاللَّهُ
يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ﴾
Tidak ada dosa
bagi orang-orang yang beriman dan beramal soleh pada apa yang telah mereka
makan dahulu, apabila mereka bertakwa serta beriman, dan beramal soleh,
kemudian mereka tetap bertakwa dan beriman, kemudian mereka (tetap juga)
bertakwa dan berbuat kebajikan. Dan Allah mengasihi orang-orang yang berbuat
kebaikan. [Al-Maidah 5: 93],
mengapa diulang (beriman dan beramal soleh)
dan berulang (bertakwa )?
Jawapannya:
﴿لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا
الصَّالِحَاتِ جُنَاحٌ فِيمَا طَعِمُوا﴾:
[Tidak ada dosa
bagi orang-orang yang beriman dan beramal soleh pada apa yang telah mereka
makan dahulu]:
iaitu tidak ada dosa bagi orang-orang yang
beriman dengan Rasulullah (S), dan beramal soleh: iaitu berpegang dengan
wilayahnya, khalifahnya dan Imam-imam selepas baginda, mereka adalah Ahl
Al-Bait (as), dosa pada apa yang telah mereka makan dahulu: Ini adalah makanan
jiwa (roh), ia adalah ilmu, iaitu ilmu yang diambil dari Rasulullah (S) dan Ahl
Al-Bait baginda (as). Ilmu juga adalah pokok yang mana Allah telah melarang
Adam dari mendekatinya, dan dalam riwayat mereka (as) pada firman Allah SWT:
﴿فَلْيَنْظُرِ الْأِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ﴾
[maka hendaklah memperhatikan manusia itu
makanannya.] [3abasa 80: 24],
iaitu: pada ilmunya di mana dia
mengambilnya [173].
﴿إِذَا مَا اتَّقَوْا وَآمَنُوا وَعَمِلُوا
الصَّالِحَات﴾
[apabila mereka bertakwa serta beriman, dan
beramal soleh]:
iaitu tidak berdosa atas mereka jika
bertakwa iaitu takut kepada Allah Yang Maha Suci serta beriman kepada ilmu yang
diambilnya dari Al-Rasul Muhammad (S) dan Ahl Al-Bait baginda (as). dan bahawa
ia dari pohon ilmu Aali Muhammad (as), ia adalah pohon di tengah-tengah syurga,
pohon yang baik, dan ia adalah Sidrah Al-Muntaha (pohon bidara / perhentian
terakhir).
﴿وَعَمِلُوا الصَّالِحَات﴾
[dan beramal soleh]: iaitu beramal dengan
apa yang diketahui (ilmu), Ilmu pula kesemuanya hanyalah hujjah, kecuali apa
yang diamalkan dengannya, dan jika seseorang berilmu tetapi tidak beramal
dengan ilmunya tidak berfaedahlah ilmunya. kalaulah ilmu orang yang beriman
yang sepatutnya menunaikan keperluan kebaikan tetapi tidak tertunai keperluan
orang yang beriman tidak berfaedahlah ilmunya?
... berhenti setakat ini dan disambung
dalam khutbah kedua, insya Allah ...
هذا والحمدلله رب العالمين
(بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِكِ النَّاسِ * إِلَٰهِ النَّاسِ * مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ * الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ) [سورة الناس : 6-1]
(بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِكِ النَّاسِ * إِلَٰهِ النَّاسِ * مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ * الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ) [سورة الناس : 6-1]
✡✡✡✡✡
Khutbah kedua:
اعوذ بالله من الشيطان اللعين الرجيم بسم الله
الرحمن الرحيم اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ، وَاَمينِكَ،
وَصَفِيِّكَ، وَحَبيبِكَ، وَخِيَرَتِكَ مَنْ خَلْقِكَ، وَحافِظِ سِرِّكَ،
وَمُبَلِّغِ رِسالاتِكَ، اَفْضَلَ وَاَحْسَنَ، وَاَجْمَلَ وَاَكْمَلَ، وَاَزْكى
وَاَنْمى، وَاَطْيَبَ وَاَطْهَرَ، وَاَسْنى وَاَكْثَرَ ما صَلَّيْتَ وَبارَكْتَ
وَتَرَحَّمْتَ، وَتَحَنَّنْتَ وَسَلَّمْتَ عَلى اَحَد مِن عِبادِكَ وَاَنْبِيائِكَ
وَرُسُلِكَ، وَصِفْوَتِكَ وَاَهْلِ الْكَرامَةِ عَلَيْكَ مِن خَلْقِكَ،
اَللّـهُمَّ وَصَلِّ عَلى عَليٍّ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ، وَوَصِيِّ رَسُولِ رَبِّ
الْعالَمينَ، عَبْدِكَ وَوَليِّكَ، وَاَخي رَسُولِكَ، وَحُجَّتِكَ عَلى خَلْقِكَ،
وَآيَتِكَ الْكُبْرى، وَالنَّبأِ الْعَظيمِ، وَصَلِّ عَلَى الصِّدّيقَةِ
الطّاهِرَةِ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِساءِ الْعالَمينَ، وَصَلِّ عَلى سِبْطَيِ
الرَّحْمَةِ وَاِمامَيِ الْهُدى، الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبابِ اَهْلِ
الْجَّنَةِ، وَصَلِّ عَلى اَئِمَّةِ الْمُسْلِمينَ، عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ،
وَمُحَمَّدِ ابْنِ عَلِيٍّ، وَجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد، وَمُوسَى بْنِ جَعْفَر،
وَعَلِيِّ بْنِ مُوسى، وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّد، وَالْحَسَنِ
بْنِ عَلِىٍّ، ومحمد بن الحسن ، وأحمد بن محمد والمهديين من ولده ، حُجَجِكَ عَلى
عِبادِكَ، وَاُمَنائِكَ في بِلادِكَ صَلَاةً كَثيرَةً دائِمَةً...
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أنصار الله،
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أنصار الله،
Kita selesaikan apa
yang kita hentikan pada khutbah pertama ...
Kenyataan hak dan penutup penyediaan J 2 [... Aku telah mennerangkan kepada kamu bahawa apa yang
kamu lakukan dari kata-kata hati atau sebahagian pengiraan adalah palsu dan
salah ...]
Kitab Al-Jawab Al-Munir Jilid I Soalan 35
[Jawapan ke 5:
Jika saudara melakukan cara pengiraan
saudara dan yang pasti daripadanya dan dengan kebenarannya, maka mengira
melalui cara saudara yang sama dan melalui pengiraan nombor yang terbukti
kepada saudara dan saudara mahu membuktikannya kepada orang ramai melalui
pengiraan....:]
Al-Jawab Al-Munir Jilid I Soalan 35
[Oleh itu, mematuhi hujjah yang
saudara tentukan dalam buku saudara, sehingga saudara menghindari dan menahan
diri dari menjawab tidak dapat diterima dari saudara.
Saya akan menjelaskan kepada saudara
sesuatu tentang rahsia nombor (37)
Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ
وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ
أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ﴾
{Kemudian berpuasa tiga hari dalam masa
mengerjakan Haji dan tujuh hari lagi apabila kamu kembali. Ia adalah lengkap
sepuluh [hari]. Ini adalah untuk mereka yang keluarganya bukan petugas di Al-Masjid
Al-Haram}.[Al-Baqarah 2:196]
Sepuluh adalah tujuh langit-langit
(Al-3arsy Al-3adzim).
Al- Kursiy (Takhta),
Al-3arsy Al-A3dzam (Singgahsana Terbesar)
dan
Suradiq Al-3arsy Al-A3dzam (Lembayung
Singgahsana Terbesar); Ketiga-tiga ini adalah Baitullah dan Kota Kesempurnaan
Ilahiyah dalam penciptaan, dan Kota Ilmu (Muhammad (S)). Maka adalah dari
Aali Muhammad, semuanya 'sepuluh' dalam mengerjakan Haji iaitu di Baitullah,
iaitu di Kota Ilmu, iaitu di Bait Al-Nubuwah dan teras risalah. Untuk maklumat
lanjut dan untuk gambaran yang lebih jelas kepada saudara, sila baca Mutasyabihat
Bhg. 3 – Soalan mengenai Rahsia 40, Soalan mengenai Al-3arsy dan
Al- Kursiy)
(Soalan tentang rahsia empat puluh, soalan
mengenai Al-‘Arash dan Al-Kursiy).
1 - Nombor (37) terdiri daripada dua angka
(3,7), dan jumlahnya adalah (10). Ia adalah sepuluh Tauhid. Yang dipenuhi
apabila pergi menunaikan haji ke Baitullah dan menziarahi Kota Ilmu dan akalnya
telah disempurnakan dan adalah dari 313, dia adalah dari kami Ahlul Bait. Ini
telah diriwayatkan dari bapa-bapaku (3alaihim Al-salam): (Iman adalah sepuluh
darjat [84], dan Salman dapat memenuhi yang kesepuluh (solawat Allah ke atas
Salman), maka Salman adalah dari kami Ahlul Bait) [85]. Bagi kami Ahlul Bait, maka
sepuluh kami berada dalam ibadah haji dan dalam Rumah Allah.
2 - Nombor (37) terdiri daripada (10 +27).
Sepuluh adalah sepuluh haji dan dua puluh tujuh adalah ilmu yang dibenarkan
tersebar di kalangan manusia seperti [diriwayatkan] dari mereka (as). Bagi yang
menyempurnakan sepuluh haji (sepuluh keimanan), dia akan dapat memegang dua
puluh tujuh (27) huruf Tauhid yang Imam Al-Mahdi (as) sebarkan.
Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ
اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ
الْوَارِثِينَ﴾
(Dan Kami mahu memberikan pertolongan
kepada kaum yang tertindas di negeri itu dan menjadikan mereka Imam dan
menjadikan mereka pewaris).[Al-Qashash 28:5]
Orang-orang yang dikehendaki Allah
dijadikan mereka Imam adalah Aali Muhammad (as); Imam-Imam dan Mahdi-Mahdi
(as), serta tiga ratus tiga belas sahabat Imam Al-Mahdi (as). Rahsianya adalah
di awal Surah Al-Qishash, iaitu (طسم - Tha, Sin, Mim) dan Jika saudara kira bilangan pecahan Huruf-huruf
ini dengan penjumlahan besar:
Tha + Sin + Mim
9 + 60 + 40 = 109
Hasilnya ialah (100 + 9) dan jika saudara
ditukar ke dalam penjumlahan kecil (1 + 9) jumlahnya akan menjadi (10), dan ia
adalah sepuluh haji yang berkaitan dengan Imam (yang Tiga ratus tiga belas)
yang disebut dalam ayat ini, dan ia adalah Sepuluh Tauhid yang pergi berhaji ke
Baitullah, akan dikurniakan dan disempurnakan akalnya dan menjadi yakin
dan tsabit di sisiNya dan keesaanNya Yang Maha Suci (Huwa), dan jika
saudara kira huruf (هو - Huwa), saudara akan dapati:
Ha + Wau
5 + 6 = 11
Ia adalah (1 + 10). Sepuluh saudara sudah
tahu, ia adalah sepuluh haji dan iman, dan Satu adalah Yang Maha Tinggi.
Jadi, sesiapa yang dikurniakan 10, dia akan
menjadi yakin dan tsabit di sisiNya dan keesaanNya dan KetunggalanNya.
Secara ringkas, saya menjelaskan untuk
saudara yang ada pada nombor ini (37) adalah sepuluh Haji dan Tauhid serta
sebagai (27) huruf dari Ilmu Tauhid. Oleh itu, yang pergi menunaikan haji dan
dikurniakan sepuluh tempat, dia akan membawa makrifah (27) huruf yang telah
tersebar di kalangan manusia. Ia adalah rahsia yang tidak boleh dipikul kecuali
oleh nabi yang diutus, atau malaikat yang rapat atau orang yang beriman yang
Allah uji hatinya dengan iman. Hasilnya dia adalah yakin dan keesaanNya dan
KetunggalanNya SWT (Huwa).
... Kita tutup dengan doa ini, InsyaAllah
...
اللهم وأَحْيِ بوليك القرآن، وأرنا نوره سرمدا لا ظلمة فيه، وأَحْيِ به القلوب الميتة، وأَشَفَّ به الصدور الوَغْرَةُ، واجمع به الأهواء المختلفة على الحق وأقم به الحدود المعطلة، والأحكام المهملة، حتى لا يبقى حق إلا ظهر، ولا عدل إلا زهر، واجعلنا يا رب من أعوانه، وممن يقوي سلطانه، والمؤتمرين لأمره والراضين بفعله، والمسلمين لأحكامه، وممن لا حاجة به إلى التقية من خلقك. أنت يا رب الذي تكشف السوء، وتجيب المضطر إذا دعاك، وتنجي من الكَرَبُ العظيم، فاكشف الضر عن وليك، واجعله خليفتك في أرضك كما ضمنت له. اللهم ولا تجعلنا من خُصَماءُ آل محمد، ولا تجعلنا من أعداء آل محمد، ولا تجعلني من أهل الحَنَقْ والغيظ على آل محمد، فاني أعوذ بك من ذلك، فأعذني وأستجير بك فأجرني. اللهم صل على محمد وآل محمد، واجعلني بهم فائزا عندك في الدنيا والآخرة ومن المقربين.
هذا والحمدلله رب العالمين، وأستغفر الله لي ولكم (
(بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا) [سورة النصر]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan