Khamis, 9 Ogos 2018

Pengantar




Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani

Pengantar

Kesalahan Pendekatan:


Tidak ada keraguan bahawa segala-galanya mempunyai pertimbangan yang dapat diketahuinya kebenarannya dari yang lain, dan dari sini perlu dikaji masalah ilmiah mengikut ukuran yang diakui oleh akal yang sihat dan fitrah yang bersih, untuk meningkatkan tahap perbincangan dengan matlamat yang disebutkan. ia adalah menyingkap hakikat dan mengenal yang hak dan yang batil, dan menjauhkan manusia dari membuang masa dan umur dalam pertengkaran (persaingan) yang sia-sia yang tidak ada matlamat kepada mengetahui hakikat yang teguh.

Dari sini yang selaras dengan; akal yang sihat dan fitrah yang bersih perlu menyemak masalah secara menyeluruh sebelum masuk memperinci perkara yang terbina atasnya. Ada banyak perbincangan yang merujuk kepada perkara-perkara separa (juzuk) ini. Ia tidak menguraikan dari asas ia dibina, yang tidak betul dan akan merusak perkara-perkara sebahagian (juzuk) yang pembinaannya berdasarkan asas keseluruhan selepas diperakui mengenainya, sebagai contoh: Tidak dibenarkan bagi seorang muslim untuk mengubah cara wuduk atau cara solat atau puasa selepas disahkan pleh Muhammad (S) kerana dia adalah orang yang memberitahu mengenainya, maka mendustakannya (mengubahnya) bermakna telah menyangkal baginda yang sah nubuwahnya mengikut yang difardhukan.

Begitu juga tiada manfaat mengharapkan sesuatu dari perbincangan kita sebagai orang Islam dengan orang Kristian dalam hal-hal juzuk sebelum membuktikan ketidaksahan agama dan kepercayaan mereka selepas kedatangan Islam, dan mereka tidak berhak untuk mengubah cara ibadah kita dari agama Islam yang sebenar yang telah diajarkan kepada kita sebelum mereka membuktikan kebatilan agama kita. Maka berdebatlah mengenai asas-asas (Ushuluddin) agama Islam dan asas-asas risalah Muhammad dan kenabiannya (S).

Sebab perbahasan dalam perkara-perkara juzuk tersebut tidak bernilai daripadanya selepas diperakui asas-asas pembinaannya.

Berikut ini adalah apa yang kita dapati pada kata-kata Al-Qaim keluarga Muhammad Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as), di mana beliau berkata: (Jika kamu mahu mengatasi mereka yang khilaf (berlainan pendapat) dan menghujah mereka dengan sempurna, berhujjahlah dengan mereka menggunakan peraturan mengenal Al-Hujjah (Qanun Makrifah Al-Hujjah)) [1]

Ia ditunjukan dalam jawapannya mengenai banyak persoalan mengolok-ngolok dari perkahwinan Umar bin al-Khattab dengan Umm Kaltsum, kemudian telah mengulas apa yang diajukan dengan membatalkan pendustaan tersebut .

_________________________



Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani.... 16


Oleh itu, perbahasan itu harus memberi tumpuan kepada persoalan-persoalan menyeluruh di mana banyak masalah cabang terbina. Dari sinilah, semua kesamaran yang disebut oleh Ibn Taimiyah dan yang lain bukanlah yang asas pada hakikatnya kerana ia adalah hasil kepercayaan yang dibinanya. Maka ia didatangkan dari sifat (tabi’at) iktiqad sebenar ‘itrah (keluarga) Nabi (as), maka sekiranya Ibn Taimiy`ah dan yang selainnya beriman dengan aqidah kita mengapa dia bawakan kesamaran (Syubhah) ini; kerana mereka (as) telah menerangkan kelahiran Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) dan menyatakan nashnya, menerangkan keghaibannya dan tanda-tanda kemunculannya dan kamu menghalang-halangi untuk menimbulkan semua kesamaran kepada aqidah yang mulia ini.
       
Jadi, ada kesamaran Ibn Taymiyah dan mereka yang serupa dengannya dalam kebenaran mengenai asas-asas aqidah yang benar. Maka kerana mereka tidak percaya dengan Al-‘itrah Al-Hadiyah (Pembimbing dari keluarga nabi) (as) mereka mula berpaut untuk memberikan kesamaran yang terang-terang batil, untuk mengadili dan memeriksa asas-asas aqidah yang diiktiqad dan dari sumber-sumbernya dan tidak termasuk padanya kesamaran-kesamaran yang terbatal seperti yang diterangkan dengan jelas.

✡✡✡✡✡

Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas


Tiada ulasan: