Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...33
Keraguan-keraguan Ibn Taimiyah
Kepada pembaca yang mulia berikut adalah teks apa yang
dikatakan oleh Ibn Taimiyah Al-Harrani di dalam kitabnya Minhaj Al-Sunnah:
(Fasal: Dia berkata, Al-Rafidhi anaknya Maulana, Al-Mahdi
Muhammad (as), yang diriwayatkan oleh Ibn Al-Jauzi dengan isnadnya sampai
kepada Ibn 'Umar katanya: Rasulullah (S) bersabda: "Akan keluar pada akhir
zaman seorang lelaki dari anakku, namanya seperti namaku, nama panggilanku. Dia
akan memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi dengan
ketidakadilan ia adalah Al-Mahdi. "
Maka ia mengatakan: Telah menyebut Muhammad bin Jarir Al-Thabari
dan Abd Al-Baqi bin Qana3 dan ulama yang lain pada nasab` keturunan dan sejarah
bahawa Al-Hassan bin Ali Al-3askari tidak mempunyai keturunan atau anak. Mazhab
Imamiyah mendakwa bahawa dia adalah anak yang mereka dakwa telah masuk ke ruangan
bawah tanah di Samarra’. Dia masih kecil. Ada di antara mereka berkata: Dia
berusia dua tahun, dan sebahagian daripada mereka berkata, tiga, dan sebahagian
yang lain berkata, lima tahun. Dan jika maklumat ini wujud, adalah wajib pada
hukum Allah disahkan dengan nash Al-Quran dan Sunnah serta sepakat dalam pemeliharaannya
di sisi orang yang memelihara badan dirinya seperti ibu atau ibu kepada ibunya
dan yang serupa dengan orang-orang yang memeliharanya, dan tentulah yang menjadi
hartanya yang dijaganya sebagai washi (pemegang wasiat) bapanya jika ia adalah washinya, sama ada washinya atau
kerabat, atau wakil kepada Sultan jika ia adalah seorang anak yatim yang kematian
ayahnya. Allah Ta’ala berfirman:
﴿وَابْتَلُوا
الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ
رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ ۖ وَلَا تَأْكُلُوهَا
إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَن يَكْبَرُوا ۚ﴾
Dan ujilah anak yatim itu sampai
mereka cukup umur untuk berkahwin. Kemudian jika menurut pendapatmu mereka
telah cerdas, maka serahkanlah kepada mereka harta-hartanya. Dan janganlah kamu
makan harta anak yatim lebih dari batas kepatutan dan (janganlah kamu)
tergesa-gesa (membelanjakannya) sebelum mereka dewasa.
Tidak dibenarkan untuk menyerahkan hartanya itu kepadanya
sehingga cukup umur untuk berkahwin dan menurut pendapat mereka telah cerdas seperti
yang disebutkan Allah dalam kitabNya, Bagaimanakah seseorang yang layak dikenakan
tempoh pengasingan pada tubuhnya dan harta adalah imam untuk semua orang Islam
yang maksum? Tidak ada yang boleh percaya kecuali orang yang mempercayainya
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...34
Kemudian jika persetujuan ini daripada mereka, sama saja
kadarnya wujud atau tidak yang tidak memberi faedah kepadanya, tidak juga kepada
agama dan dunia dan tidak mengetahui satu perkara pun, tidak dikenali sifatnya daripada
sifat-sifat yang baik atau jahat. Maka tidak dapat apa-apa maksud kepadanya
mengenai Imamah dan tidak juga kebaikan sama ada umum atau khusus bahkan kewujudannya
merupakan kemudaratan kepada penduduk dunia itu tanpa faedah yang asas. Jika orang-orang
beriman dengannya tidak berfaedah bagi mereka dan mereka tidak mendapat
kebaikan (kelembutan) dan tidak ada kepentingannya dan mereka yang mendustakannya
akan diseksa. Itu adalah kejahatan yang sebenar dan yang tiada kebaikan di
dalamnya, dan penciptaan seperti ini bukanlah dari perbuatan Yang Maha
Bijaksana lagi Adil.
Dan apabila mereka berkata: "Bahawa manusia
disebabkan kezaliman mereka akan menjadi hijab (tersembunyi) kepada
mereka."
Ulasan:
Pertama: Kezaliman wujud pada masa nenek moyangnya dan
tidak tersembunyi (terhijab).
Ulasan kedua: Maka orang-orang beriman meliputi (berada
di) bumi, bertemu dengan mereka sewaktu-waktu atau dikirim kepada mereka seorang
utusan yang mengajar mereka sesuatu dari ilmu dan agama.
Ulasan Ketiga, dia boleh diletakkan di banyak
tempat-tempat yang ada Syiahnya, Seperti Pergunungan Syam yang ada pemberontak
Al-Rafidhah dan selain itu tiada tempat-tempat bagi pemberontak.
Ulasan Keempat: Jika dia tidak boleh menyebut sesuatu ilmu
dan agama kepada seseorang yang menghormatinya kerana takut ini tidak mewujudkan
kebaikan (kelembutan) maupun kepentingan yang bertentangan dengan apa yang dibuktikannya
kerana adalah mengutus nabi-nabi dan berdusta kerana ia menyampaikan risalah dan
bagi yang beriman mendapat kebaikan (kelembutan) dan kepentingan yang merupakan
nikmat Allah ke atasnya. Penantian ini tidak akan didapati bagi sebahagian
golongan melainkan penantian bagi mereka yang tidak datang dan terus hidup
dalam kerugian, kesakitan dan memusuhi dunia dan berdoa kepada Allah yang tidak
dikabulkan; kerana mereka tidak mendapat sesuatu darinya.
Kemudian masa hidup seorang muslim kali ini dikenali dengan
terbiasa dan sentiasa dalam kehidupan dusta pada umat Muhammad, tidak seorang pun
anak-anak yang kenal agama Islam dan hidup seratus dua puluh tahun melampaui umur
ini, ia telah terbukti dalam Hadits Shahih bahawa Nabi (S) bersabda, Pada akhir
hidup baginda: Tidakkah kalian melihat pada malam hari ini, sesungguhnya pada
penghujung 100 tahun sejak malam ini, tidak akan ada seseorang yang akan tetap
hidup di muka bumi, dari seseorang yang hidup pada hari itu, maka sesiapa yang
hidup pada pada masa itu tahunnya seperti itu juga tidak hidup lebih dari seratus
tahun,
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...35
Jika umur-umur dalam zaman itu tidak melebihi had ini, maka tiada zaman yang utama darinya
pada adat kebiasaan umum, maka umur anak-anak Adam pada kebiasaannya di akhir zaman
lebih pendek dan tidak panjang, Nuh (as) hidup seribu tahun bersama kaumnya hanya
sekitar lima puluh tahun, Adam (as) hidup seribu tahun sebagaimana yang telah
terbukti dalam hadits sahih riwayat Al-Tirmizhi dan disahihkannya. Umur pada zaman
itu adalah lebih panjang dan umur umat ini antara 60-70 dan lebih kurang boleh berlaku, seperti dibuktikan
pada hadits sahih dan mereka membantah kehidupan Khidir. bantahan yang tidak
sah atas kepalsuan yang diterima
dari kelangsungan hidup Khidir,
Dan di mana semua ulama lain telah mengesahkan bahawa dia mati
dan takdir kelangsungan
hidupnya, ia bukanlah dari umat ini, dan dia terus (masih) hidup kerana bukan dari umat ini, Itulah
sebabnya terdapat banyak pendusta dari kalangan jin dan manusia yang mendakwa sebagai
pribadi Khidir dan menyangka bahawa ia adalah Khidir, dan ia adalah dari hikayat-hikayat
yang sahih yang kita tahu yang diterangkan panjang lebar di sini, dan begitu juga
Muhammad bin Al-Hasan yang dinanti-nanti, maka ramai orang yang mendakwa masing-masing darinya menyatakan bahawa ia adalah Muhammad bin Al-Hasan, Sebahagian mereka yang menyatakan dalam
sekumpulan manusia. Sebahagian daripadanya
ia menyembunyikan tidak menyatakannya kecuali kepada satu atau dua orang, dan tidak kurang mereka yang
menyatakan hanyalah suatu pembohongan sebagai mana mereka menyatakan pembohongan
pada mendakwa ia adalah Khidir).[1]
-----------------------
1- Minihaj
Al-Sunnah: J 4 hal 86
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan