Selasa, 21 Ogos 2018

Keraguan-keraguan Ibn Taimiyah



Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...33

Keraguan-keraguan Ibn Taimiyah

Kepada pembaca yang mulia berikut adalah teks apa yang dikatakan oleh Ibn Taimiyah Al-Harrani di dalam kitabnya Minhaj Al-Sunnah:

(Fasal: Dia berkata, Al-Rafidhi anaknya Maulana, Al-Mahdi Muhammad (as), yang diriwayatkan oleh Ibn Al-Jauzi dengan isnadnya sampai kepada Ibn 'Umar katanya: Rasulullah (S) bersabda: "Akan keluar pada akhir zaman seorang lelaki dari anakku, namanya seperti namaku, nama panggilanku. Dia akan memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi dengan ketidakadilan ia adalah Al-Mahdi. "

Maka ia mengatakan: Telah menyebut Muhammad bin Jarir Al-Thabari dan Abd Al-Baqi bin Qana3 dan ulama yang lain pada nasab` keturunan dan sejarah bahawa Al-Hassan bin Ali Al-3askari tidak mempunyai keturunan atau anak. Mazhab Imamiyah mendakwa bahawa dia adalah anak yang mereka dakwa telah masuk ke ruangan bawah tanah di Samarra’. Dia masih kecil. Ada di antara mereka berkata: Dia berusia dua tahun, dan sebahagian daripada mereka berkata, tiga, dan sebahagian yang lain berkata, lima tahun. Dan jika maklumat ini wujud, adalah wajib pada hukum Allah disahkan dengan nash Al-Quran dan Sunnah serta sepakat dalam pemeliharaannya di sisi orang yang memelihara badan dirinya seperti ibu atau ibu kepada ibunya dan yang serupa dengan orang-orang yang memeliharanya, dan tentulah yang menjadi hartanya yang dijaganya sebagai washi (pemegang wasiat) bapanya jika ia  adalah washinya, sama ada washinya atau kerabat, atau wakil kepada Sultan jika ia adalah seorang anak yatim yang kematian ayahnya. Allah Ta’ala berfirman:
﴿وَابْتَلُوا الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ ۖ وَلَا تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَن يَكْبَرُوا ۚ﴾
Dan ujilah anak yatim itu sampai mereka cukup umur untuk berkahwin. Kemudian jika menurut pendapatmu mereka telah cerdas, maka serahkanlah kepada mereka harta-hartanya. Dan janganlah kamu makan harta anak yatim lebih dari batas kepatutan dan (janganlah kamu) tergesa-gesa (membelanjakannya) sebelum mereka dewasa. 

Tidak dibenarkan untuk menyerahkan hartanya itu kepadanya sehingga cukup umur untuk berkahwin dan menurut pendapat mereka telah cerdas seperti yang disebutkan Allah dalam kitabNya, Bagaimanakah seseorang yang layak dikenakan tempoh pengasingan pada tubuhnya dan harta adalah imam untuk semua orang Islam yang maksum? Tidak ada yang boleh percaya kecuali orang yang mempercayainya


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...34


Kemudian jika persetujuan ini daripada mereka, sama saja kadarnya wujud atau tidak yang tidak memberi faedah kepadanya, tidak juga kepada agama dan dunia dan tidak mengetahui satu perkara pun, tidak dikenali sifatnya daripada sifat-sifat yang baik atau jahat. Maka tidak dapat apa-apa maksud kepadanya mengenai Imamah dan tidak juga kebaikan sama ada umum atau khusus bahkan kewujudannya merupakan kemudaratan kepada penduduk dunia itu tanpa faedah yang asas. Jika orang-orang beriman dengannya tidak berfaedah bagi mereka dan mereka tidak mendapat kebaikan (kelembutan) dan tidak ada kepentingannya dan mereka yang mendustakannya akan diseksa. Itu adalah kejahatan yang sebenar dan yang tiada kebaikan di dalamnya, dan penciptaan seperti ini bukanlah dari perbuatan Yang Maha Bijaksana lagi Adil.

Dan apabila mereka berkata: "Bahawa manusia disebabkan kezaliman mereka akan menjadi hijab (tersembunyi) kepada mereka."

Ulasan:

Pertama: Kezaliman wujud pada masa nenek moyangnya dan tidak tersembunyi (terhijab).

Ulasan kedua: Maka orang-orang beriman meliputi (berada di) bumi, bertemu dengan mereka sewaktu-waktu atau dikirim kepada mereka seorang utusan yang mengajar mereka sesuatu dari ilmu dan agama.

Ulasan Ketiga, dia boleh diletakkan di banyak tempat-tempat yang ada Syiahnya, Seperti Pergunungan Syam yang ada pemberontak Al-Rafidhah dan selain itu tiada tempat-tempat bagi pemberontak.

Ulasan Keempat: Jika dia tidak boleh menyebut sesuatu ilmu dan agama kepada seseorang yang menghormatinya kerana takut ini tidak mewujudkan kebaikan (kelembutan) maupun kepentingan yang bertentangan dengan apa yang dibuktikannya kerana adalah mengutus nabi-nabi dan berdusta kerana ia menyampaikan risalah dan bagi yang beriman mendapat kebaikan (kelembutan) dan kepentingan yang merupakan nikmat Allah ke atasnya. Penantian ini tidak akan didapati bagi sebahagian golongan melainkan penantian bagi mereka yang tidak datang dan terus hidup dalam kerugian, kesakitan dan memusuhi dunia dan berdoa kepada Allah yang tidak dikabulkan; kerana mereka tidak mendapat sesuatu darinya.

Kemudian masa hidup seorang muslim kali ini dikenali dengan terbiasa dan sentiasa dalam kehidupan dusta pada umat Muhammad, tidak seorang pun anak-anak yang kenal agama Islam dan hidup seratus dua puluh tahun melampaui umur ini, ia telah terbukti dalam Hadits Shahih bahawa Nabi (S) bersabda, Pada akhir hidup baginda: Tidakkah kalian melihat pada malam hari ini, sesungguhnya pada penghujung 100 tahun sejak malam ini, tidak akan ada seseorang yang akan tetap hidup di muka bumi, dari seseorang yang hidup pada hari itu, maka sesiapa yang hidup pada pada masa itu tahunnya seperti itu juga tidak hidup lebih dari seratus tahun,


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...35


Jika umur-umur dalam zaman itu tidak melebihi had ini, maka tiada zaman yang utama darinya pada adat kebiasaan umum, maka umur anak-anak Adam pada kebiasaannya di akhir zaman lebih pendek dan tidak panjang, Nuh (as) hidup seribu tahun bersama kaumnya hanya sekitar lima puluh tahun, Adam (as) hidup seribu tahun sebagaimana yang telah terbukti dalam hadits sahih riwayat Al-Tirmizhi dan disahihkannya. Umur pada zaman itu adalah lebih panjang dan umur umat ini antara 60-70 dan lebih kurang boleh berlaku, seperti dibuktikan pada hadits sahih dan mereka membantah kehidupan Khidir. bantahan yang tidak sah atas kepalsuan yang diterima dari kelangsungan hidup Khidir, Dan di mana semua ulama lain telah mengesahkan bahawa dia mati dan takdir kelangsungan hidupnya, ia bukanlah dari umat ini, dan dia terus (masih) hidup kerana bukan dari umat ini, Itulah sebabnya terdapat banyak pendusta dari kalangan jin dan manusia yang mendakwa sebagai pribadi Khidir dan menyangka bahawa ia adalah Khidir, dan ia adalah dari hikayat-hikayat yang sahih yang kita tahu yang diterangkan panjang lebar di sini, dan begitu juga Muhammad bin Al-Hasan yang dinanti-nanti, maka ramai orang yang mendakwa masing-masing darinya menyatakan bahawa ia adalah Muhammad bin Al-Hasan, Sebahagian mereka yang menyatakan dalam sekumpulan manusia. Sebahagian daripadanya ia menyembunyikan tidak menyatakannya kecuali kepada satu atau dua orang, dan tidak kurang mereka yang menyatakan hanyalah suatu pembohongan sebagai mana mereka menyatakan pembohongan pada mendakwa ia adalah Khidir).[1]


-----------------------      
1- Minihaj Al-Sunnah: J 4 hal 86


✡✡✡✡✡
                  
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas


Tiada ulasan: