Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani
Selepas ini, kita kembali kepada kata-kata Ibn Taymiyah,
dan kami telah kemukakan kata-kata beliau dalam beberapa pemerhatian dan
jawapan akan berada dalam hentian-hentian supaya mudah apa yang kita mahu terangkan
kepada para pembaca.
Hentian Pertama:
Pada kata-kata beliau: (Dikatakan bahawa Muhammad bin
Jarir Al-Thabari, dan Abdul Baqi bin Qani’ dan ulama selain keduanya dari ahli
ilmu nasab keturunan dan sejarah yang telah menyebut bahawa Al-Hassan bin Ali Al-Askari
tidak mempunyai keturunan atau anak.)
Jawapan: Jika diandaikan bahawa Ibn Jarir Al-Tabari dan Ibn Qani’
memberikan nash yang Imam Al-Askari (as) tidak mempunyai anak, adakah kenyataan
kedua-dua mereka ini perlu menggugurkan silsilah keturunannya (as) yang ada dan
juga menolak semua riwayat dan kenyataan ahli ilmu nasab keturunan yang memberikan
nash ke atas anak-anak Imam Muhammad (as) bagi anaknya (as)?! Bolehkah kita
mengambil dan mengugurkan kewujudan Imam ke sebelas, Al-Hasan Al-Askari (as) tidak
mempunyai anak berdasatkan teks (nash) Al-Tabari dan Ibn Qani’ ke atasnya dan
menolak kenyataan dari semua ahli ilmu nasab keturunan yang akan dibawakan dan dipetik
kata-kata mereka?!
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...43
Bahkan sekurang-kurangnya telah bertentangan dengan kesaksiannya.
Salah seorang daripada mereka berdua tidak mengemukakan melainkan satu dalil (bukti)
dan inilah yang tidak terdapat dalam kata-katanya, dia hanya menggugurkan
silsilah keturunan dengan meletakkan Imam Al-Hasan Al-Askari (as) tidak mempunyai
anak sebagai kenyataan Al-Thabari dan Ibn Qani’ dan nash kepada silsilah
keturunan Imam Al-Hasan Al-Askari (as) begitu sahaja, tidak menerangkan di mana
nashnya ke atas perkara tersebut?!
Maka siapakah Ibn Qani’?
Marilah kita bawakan kenyataan Ibn Hazm, yang akan mengenalkan
kepada kita Ibn Qani’, dengan kata-kata:
1 - Fikirannya bercampur aduk...
2 - Ia meriwayatkan hadits
ganjil...
3 - Ia meriwayatkan segala
musibah...
4 - Tidak tsiqah...
Kata Ibn Hazm: (Abdul Baqi bin Qani’ adalah maula Bani
Abi Al-Syawarib, yang gelarannya sebagai Aba Al-Hussein, meninggal dunia pada tahun
tiga ratus lima puluh satu Hijrah. Fikirannya telah bercampur aduk beberapa tahun
sebelum kematiannya. Ia banyak meriwayatkan
hadits ganjil, dan dia banyak
meninggalkan ahli hadits.) [1]
Katanya lagi: (Adapun hadits dari Abu Hurairah itu adalah
semata-mata palsu memberi musibah kepada hadits Abdul Baqi bin Qani’ yang tersendiri.) [2]
Dan katanya ketika
mengulas hadits (Niscaya Allah akan menuangkan timah meleleh ke dalam
telinganya pada hari kiamat): (Ini adalah hadits mauduk gabungan perbuatan yang keji yang
tidak pernah diketahui dari jalan Anas, ataupun dari riwayat Ibn Al-Munkadir. Maupun
dari hadits Malik. bukan dari Ibn Al-Mubarak, , dan semua yang bukan dari Ibn
Al-Mubarak kepada Ibn Sya’ban orang yang tidak diketahui (majhulun), dan Ibn
Sya’ban pada orang-orang Maliki menganggap Abdul Baqi bin Qani’ sebagai
orang-orang Hanafi yang kita boleh mengkaji hadits kedua-duanya didapati ada musibah
yang nyata. Dan yang dusta semata-mata.
Dan kelihatan diletakkannya perbuatan keji yang besar, sama ada mengubah sebutannya
atau bercampur adukkan dengan tulisannya atau dengan sengaja meriwayatkan tentang
yang tidak baik dalam pendustaan itu, dan melalaikan untuk menerima pengajarannya.) [3]
----------------------------------
1 - Al-Muhli: J 6 hal 168
2 - Al-Muhli: J 7 hal 38
3 - Al-Muhli: J 9 hal 57
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani... 44
Beliau berkata: (Dan dari jalan Abdul Baqi Ibn Qani’, telah
meriwayatkan pendustaan dari Musa bin Zakaria, dari Abbas bin Muhammad bin Ahmad
bin Yusan.) [1]
Beliau juga berkata: "Khabar kedua diriwayatkan oleh
Ibn Qani’ yang meriwayatkan semua musibah." [2]
Beliau juga berkata: (Khabar ini juga diriwayatkan dari
jalan Abdul Baqi bin Qani’, meriwayatkan semua musibah.) [3]
Beliau juga berkata (dan oleh Abdul Baqi bin Qani’ meriwayatkan
segala pendustaan yang janggal, dan semua musibah tanpa hujjah kerana ia mengubah
pada penghujungnya.) [4]
Al-Zhahabi memetik dari Al-Daraquthni bahawa dia berkata mengenai
Ibn Qani’: (dia penghafal, tetapi hafalannya ada yang silap dan ada yang tepat.) [5]
Al-Barqani berkata: "Orang Baghdadi mempercayainya,
dan bagiku dia lemah." [6]
Adakah betul dengan apa yang dikemukakan di atas untuk
menjadikannya penghalang yang menghalang penggunaan semua yang akan datang dari
pernyataan ahli silsilah dan riwayat-riwayat? Adakah ini suatu keadilan ilmiah?
Adapun apa yang berkenaan dengan Ibn Jarir Al-Thabari, Saya
tidak fikir ia yang dimaksudkan adalah Muhammad bin Jarir Al-Thabari yang meninggal
dunia pada abad keempat, dia adalah pengarang Kitab Al-Mustarsyad, Dalaa’il
Al-Iimamah, dan Nawadir Al-Mu3jazati, yang dituduh berdusta olehnya terlebih
dahulu; kerana dia seorang Syiah, ditambah pula dinyatakan dalam kitabnya Dalaa’il
Al-Iimamah tentang kelahiran Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as), dia berkata
dalam pengenalannya kepada kehidupan Imam Al-Hasan Al-Askari (as): Dia menyebut
anaknya (as): Sebagai Pengganti yang soleh, Al-Qaim, Shahib Al-Zaman (Pemilik Zaman)
Al-Imam Al-Muntadzar (yang ditunggu-tunggu kepada urusan Allah (Salawatu
Allah 3alaih Wa 3alaa Aba’ihi Wa Sallam)) [7] Kemudian
beliau menyebutkan malam kelahirannya dan menceritakan kisah ibunya yang suci (as).
Dia menyebut orang yang melihatnya dalam kehidupan bapanya dan menyebutkan orang-
orang-orang yang menyaksikannya, begitu juga menyebutkan orang-orang yang menyaksikannya
tentang Al-Ghaibah Al-Kubra (Keghaiban Utama) dan yang selainnya.
-------------------------
1- Al-Muhli: J 10 hal 231
2- Al-Muhli: J 10 hal 62
3- Al-Muhli: J 10 hal 379
4- Al-Muhli: J 10 hal 165
5- tazharah al-hufaz: J 3 hal 93, Su’alaat Ibn
Hamzah Al-Daraquthni: Hal 25 Dan hal 236, Tarikh
Baghdad: J 11 hal 90
6- Su’alaat Ibn Hamzah Al-Daraquthni: hal 25, Tarikh
Al-Islam: J 26 hal 59
7- Dalaa’il Al-Iimamah Li Muhammad bin Jarir Al-Thabari
(al-Syi3i): hal 425.
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...45
Ini bermakna Al-Thabari adalah penulis kitab Al-Tarikh yang
meninggal dunia pada tahun 310 Hijrah, Saya tidak dapati kenyataan Al-Thabari dalam
kitab Tarikhnya bahawa Imam Al-Hassan Al-Askari (as) adalah mandul, saya tidak
tahu bagaimana Ibn Taimiyah boleh mengaitkannya dengan beliau mengenai perkara
ini?!
Walaupun diandaikan bahawa Al-Thabari menetapkan bahawa Al-Hassan
Al-Askari (as) adalah mandul, dia tidak memberikan pengetahuannya tentang
silsilah keturunan dan tidak dianggap sebagai ahli silsilah keturunan. Bahkan
seorang ahli sejarah yang berminat dalam melaporkan peristiwa-peristiwa sejarah
yang menyusun perjalanan sejarah dalam kitab Tarikhnya, dan ini tidak dikaitkan
dengan silsilah keturunan sama sekali.
Kata-kata para ahli silsilah keturunan adalah penyedia
dengan cara yang sama seperti apa yang kita katakan, Oleh itu, tidak benar disebutkan
kepada Al-Thabari kerana ia tidak akan mengesahkan dan menolak nasab keturunan,
tetapi akan menunjukkan peristiwa-peristiwa sejarah..
Nampaknya lelaki itu telah dibayangi oleh kebencian terhadap
keluarga Muhammad (as) dia sangat bangga menafikan kelahiran Imam Mahdi (as)
tanpa membuat penyelidikan yang tepat, Pada hal, ia dinyatakan oleh ramai ahli
silsilah keturunan bahawa Muhammad Al-Mahdi (as) adalah anak Imam Al-Hassan bin
Ali Al-Askari (as), begitu juga ramai ulama Al-Sunnah mengakui kelahirannya. Berikutnya
akan disenataikan sebahagian daripada apa yang saya dapati secara ringkas kenyataan
dari ahli silsilah keturunan dan kata-kata sebahagian ulama Al-Sunnah, yang
hidup sebelum kelahiran Ibn Taimiyah Al-Harrani.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan