Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah
Al-Harrani
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah
Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani
Pengenalan
Terdapat masalah asas yang dihadapi oleh manusia hari ini
dan hari-hari sebelumnya, tetapi kita akan melihatnya pada zaman kita sekarang
ini
Telah tersebar luas dengan cara yang tiada tandingannya,
yang merupakan masalah kekosongan rohani dan aqidah yang membuat ianya tergantung-gantung
dalam banyak perkara yang jelas yang diturunkan dalam Al-Quran dan dalam
warisan Islam yang kita warisi daripada Nabi (S) dan Imam-imam pembimbing (as).
Hasil daripada kekeliruan dan kekacauan yang mengatasi
semua aspek kehidupan, tidak terlepas dari perbincangan ilmiah yang bermakna hilangnya
firman Allah Yang Maha Suci:
﴿الَّذِينَ
يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ
الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو
الْأَلْبَابِ﴾
yang mendengarkan perkataan lalu
mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang-orang yang
telah diberi Allah petunjuk dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal. [1]
Apabila hal ini tidak diselesaikan, ia samalah dengan apa
yang disebut oleh Nuh (as), yang menerangkan kepada kaumnya:
﴿...جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ
فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا
اسْتِكْبَارًا﴾
... mereka memasukkan anak jari mereka ke
dalam telinganya dan menutupkan bajunya (ke mukanya) dan mereka tetap ingkar sombong
dan takbur.[2]
Bahkan, bahasa pembicaraan (perbahasan) ilmiah menggantikan
bahasa keangkuhan dan menghindarkan kebenaran (Al-Haq) dan ilmu aqidah yang
mempunyai kesan yang besar dalam menentukan nasib seorang manusia dan perjalanan
tingkah lakunya, oleh itu sering kali mereka mengulangi:
Ini tidak masuk akal dan yang
ini tidak boleh diterima
seperti yang dikatakan oleh Ahlil Bait (as).
Dari Ali bin Ibrahim, dari bapanya, yang menyebutnya,
dari Yunus bin Ya’kub, dia berkata: (Aku bersama Abi Abdillah (as) lalu datang,
seorang lelaki dari penduduk Syam berkata: Aku seorang lelaki yang memliki
kalam, fiqh dan perundangan. Aku datang untuk berbahas dengan kumpulanmu, Abi
Abdillah (as) bertanya: Kata-kata saudara dari kata-kata Rasulullah (S) atau
dari saudara sendiri? Lelaki itu berkata: Dari kata-kata
Rasulullah (S) dan dariku sendiri, Abi Abdillah berkata: Adakah saudara bersama
Rasulullah? Dia berkata: Tidak, Abi Abdillah berkata: Saudara mendengar wahyu dari
Allah AWJ memberi khabar kepada saudara? Dia berkata: Tidak, Abi Abdillah berkata:
Diwajibkan taat kepada saudara seperti diwajibkan taat Rasulullah (S)? Dia
berkata: Tidak, Lalu Abi Abdillah (as) berpaling kepadaku dan berkata: Wahai
Yunus bin Ya’kub, orang ini telah menolak dirinya sebelum dia berbicara.
Kemudian dia berkata lagi: Wahai Yunus, jika kamu memperbaiki ucapannya, Yunus
berkata: Maka bagaimana dengan kegagalannya, aku menyampuk: Semoga aku menjadi
tebusanmu, aku mendengar engkau mencegah Al-Kalam (perdebatan) dan engkau katakan: Celakalah orang-orang berbicara (berdebat)
yang berkata, ini boleh diterima ini tidak boleh diterima. Dan ini hanyut dan
ini tidak hanyut, Ini diterima akal dan yang ini tidak diterima akal,
______________________
1 - Al-Zumar18:39
2 - Nuh 7:71]
Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah
Al-Harrani... ..8
Abi Abdillah (as) berkata: sesungguhnya aku katakana: "Celakalah
mereka sekiranya meninggalkan apa yang kukatakan dan pergi kepada apa yang
mereka inginkan ... hingga akhir" [1]
Dan ini adalah apa yang telah dicapai, dan sebahagian
besar manusia meninggalkan Al-‘Itrah Al-Hidayah (keluarga pembimbing) dan meninggalkan
keraguan yang boleh diterima dan yang tidak boleh diterima, yang diterima akal atau
yang tidak diterima akal!!
Akibatnya, tiada yang menasabah oleh akal fikiran yang lemah
kerana banyaknya hakikat-hakikat keghaiban yang ditetapkan dalam Al-Quran dan
warisan Islam yang mesti dihadapi, dan wujud peribadi-peribadi ghaib yang telah
dinyatakan oleh firnanNya Yang Maha Suci:
﴿ذَٰلِكَ
الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ﴾
Kitab ini tidak ada keraguan
padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa, [2]
﴿وَالَّذِينَ
يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ
هُمْ يُوقِنُونَ﴾
dan mereka yang beriman kepada
Kitab (Al Quran) yang telah diturunkan kepadamu dan Kitab-kitab yang telah
diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya akhirat.[3]
mesti menjadi pertimbangan mereka. Terlalu banyak
pertengkaran yang terhasil yang ditunjukkan oleh bahasa bicara ilmiah (perbahasan
ilmiah) yang bertujuan untuk menentukan undang-undang syariah Islam, Ia menjadi
bahasa ganas dan kompromi sebagai bahasa mencari keputusan hukum yang paling
sering digunakan pada zaman kita ini, Yang menjadikan umat ini hidup dalam
kebingungan pemikiran, jauh dari ajaran samawi lalu menjadi:
﴿كُلُّ
حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ﴾
Tiap-tiap golongan merasa bangga dengan apa yang ada di
sisi mereka [4]
pada masa yang Allah Yang Maha Suci memutuskan yang benar
adalah cukup jelas, dengan firmanNya:
﴿فَإِنَّ حِزْبَ
اللَّـهِ هُمُ الْغَالِبُونَ﴾
maka sesungguhnya golongan Allah itulah yang pasti
menang.[5] maka kejayaan, keberubtungan dan kemenangan adalah untuk golongan
Allah yang merujuk kepada Allah dan RasulNya (S),
﴿وَمَن يَتَوَلَّ
اللَّـهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّـهِ هُمُ
الْغَالِبُونَ﴾
Dan barangsiapa mengambil Allah, Rasul-Nya dan
orang-orang yang beriman menjadi penolongnya, maka sesungguhnya pengikut
(agama) Allah itulah yang pasti menang.
Oleh itu, ukuran dan pertimbangan mestilah dari Allah dan
Rasul-Nya, ini adalah ukuran samawi yang dijadikan oleh Allah Yang Maha Suci.
Tetapi hari ini penolakan ukuran samawi digantikan oleh ukuran
kewarasan akal manusia yang mempunyai kekurangannya, maka apakah pemikiran
seseorang itu suatu hakikat yang kukuh, walaupun menolak syari’at ilahi, yang
tidak bijaksana yang menjadikannya rosak walaupun ia datang ke dalam syari’at
ilahi!!
___________________________
1-
Al-Kafi: J 1, hal 171
2-
Al-Baqarah 2:2
3-
Al-Baqarah 2:3
4.
Al-Mukminun 53:23
5.
Al-Maidah 5:56
Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah
Al-Harrani... ..9
Maka pertimbangan samawi kedudukannya ghaib digantikan
pertimbangan manusiawi yang asasnya adalah pemikiran mereka yang serba kurang,
dan ini menyebabkan ramai manusia yang terlepas dari mengetahui hakikat
kebenaran samawi, yang membuatkan perlunya seorang hakim dengan mengadakan
pengislahan yang membawa umat kembali kepada petunjukNya dan agamaNya yang
lurus. Maka datang rahmat ilahi hari ini dengan berkat kehadiran suci Imam Ahmad
Al-Hassan (as) washi dan utusan Imam Mahdi, Muhammad bin Al-Hasan (as) untuk
mengangkat manusia dari keadaan mereka yang hilang punca dan keliru dan berpecah
belah kepada menyatukan mereka kepada Agama Islam Syari’at Allah selepas mereka
berpecah belah, hingga menjadikan mereka semuanya golongan Allah yang berjaya, ia
tidak lain dari Sunnah Allah Yang Maha Suci menentukan bahawa umat ini akan
mengikuti contoh umat-umat terdahulu mengikuti contohnya selangkah demi
selangkah dan setapak demi setapak.
Sebagaimana keadaan mereka itu tidak beriman, maka ramai
pula yang tidak beriman pada hari ini dengan Khalifah Allah, yang datang tidak
hanya untuk memulihkan agama tetapi untuk membunuh bid’ah dan penyelewengan. Orang-orang
mengikuti hawa nafsu mereka dan menyumbat jari mereka ke dalam telinga mereka
kerana keangkuhan dari mendengar kalimah kebenaran, yang dikatakan oleh
pendakwah Allah dan KhalifahNya.
Sebagai akibat daripada kekaburan dan pemikiran yang
keliru ini menyebabkan banyak masalah penyelewengan (keinginan nafsu) yang tidak
waras dan tidak boleh diterima sama sekali, dan begitu juga... meninggalkan
semua dalil-dalil yang jelas dan keterangan-keterangan yang nyata menempa khayalan
yang menetap dalam fikiran mereka!!
Dari sinilah Ibn Taimiyyah dan mereka yang serupa dengannya,
mulai memenuhi mata dan telinga mereka dengan bantahan-bantahan untuk menafikan
kenyataan (fakta) yang kukuh lalu mengusir dan menantangnya dalam pelbagai cara
dan cara yang tersedia kepada mereka dengan penyangkalan (pendustaan)nya sekali
dan pada masa-masa lain bersusah-payah melakukan ketiga-tiganya dan sebagainya.
Di antara perkara yang paling penting yang saya ambil perhatian
adalah tentang penyakit berikut ini; Imam kedua belas Imam dari Ahl Al-Bait
(as), iaitu Imam Muhammad bin Al-Hassan Al-‘Askari - semoga rohku menjadi tebusannya,
adalah Khalifah Allah yang besar kebaikannya di muka bumi.
Maka ia menolak sama sekali; kelahirannya yang pasti, yang
muktamad dan yang diyakini. Ia juga menolak sama sekali tempoh kehidupannya yang
panjang dan kehidupannya adalah mustahil, dan ketiga membodohkan asas
kepercayaan bahawa hidupnya dalam tempoh bawah tanah yang adalah hasil pemikiran
yang lemah, Oleh itu, tanpa malu-malu dan segan silu, mereka menggambarkan
kelangsungan hidupnya (as) yang hidup hingga kini, seperti makhluk yang hebat,
kewujudannya dan kedua-duanya, dengan pernyataan Allah Al-Syaafi (Maha Penyembuh)
dan SunnahNya pada orang-orang yang soleh dari hamba-hambaNya sebelum ini, dan
ini dinyatakan oleh para imam pembimbing (as).
Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani…...... 10
Diriwayatkan oleh Al-Syeikh Al-Shaduq: Diberitahu pada kami
Muhammad bin Ali Hatim Al-Naufali dikenali kemuliaannya, katanya: Diberitahu
pada kami Abu Al-Abbas Ahmad bin Isa Al-Wasya’ Al-Baghdadi, katanya: Diberitahu
pada kami Ahmad bin Tahir (Al-Qumi), katanya: Diberitahu pada kami Muhammad bin
Bahr bin Sahl Al-Syaibani, beliau berkata: Diberitahu pada kami Ali ibn Al-Harits
katanya dari Sa’id Ibn Manshur Al-Jawasyani, katanya: Diberitahu pada kami Ahmad
bin Ali Al-Badili, katanya: Diberitahu oleh ayahku, dari Sadir Shaurafi katanya:
Aku masuk bersama Al-Mufadhdhal bin Omar, Abu Bashir, dan Aban bin Yaghlab
menemui Maulana Abi Abdillah Al-Sahdiq (as), beliau berkata: ... Allah TWT mengatur
Al-Qaim dari kami dalam tiga susunan dari tiga para rasul (as) mengikut takdir-takdir
kelahirannya dengan takdir kelahiran Musa (as), dengan takdir keghaiban Isa
(as), dan takdir panjang umur Nuh (as), dan untuk menjadikan hidupnya selepas
itu kehidupan hamba yang soleh (‘Abd Al-Sholeh) iaitu Al-Khidir (as) bukti sebagai
kehidupannya, kami berkata kepada beliau: Beritahu kami, wahai putera
Rasulullah Mengenai makna perkara ini.
Beliau (as) berkata: Pada kelahiran Musa (as), Maka jatuh
lenyaplah kerajaan Firaun di tangannya, urusan yang membawa para imam yang
menunjukkan bahawa dia adalah dari Bani Israel, dan Firaun telah memerintahkan pengikutnya
untuk membelah perut wanita-wanita hamil dari Bani Israel sehingga terbunuh dalam
pencariannya lebih dari dua puluh ribu bayi-bayi, dan tidak berjaya membunuh
Musa (as) yang dipelihara Allah TWT. Demikian juga Bani Uamiyah dan Bani Al-Abbas
tamat dan jatuh kerajaannya dan para penguasa mereka yang zalim mereka yang
bertegas permusuhannya (nashibi) dengan kami telah jatuh di tangan Al-Qaim kita,
mereka menghunus pedang mereka untuk membunuh keluarga Nabi (S) Dan mereka mahu
menghapuskan keturunan baginda dengan harapan untuk mencapainya sebelum kedatangan
kepada pembunuhan Al-Qaim, Dan Allah Azza wa Jalla menolak untuk mendedahkan urusanNya
kepada mana-mana kezaliman, melainkan untuk menyempurnakan cahayaNya walaupun
orang-orang musyrik itu membencinya.
Mengenai keghaiban Isa (as): orang-orang Yahudi dan
Nasrani sepakat atas kenyataan bahawa ia dibunuh. Allahu Jalla menafikan dengan
firmanNya:
﴿وَمَا
قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَـٰكِن شُبِّهَ لَهُمْ﴾
padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula)
menyalibnya, tetapi orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka [1]
dan begitulah juga keghaiban Al-Qaim, umat akan
mengingkarinya kerana lamanya keghaiban itu ...
Panjangnya umur Nuh (as): Apabila hukuman ditamatkan pada
umatnya, Allah Azza wa Jalla mengutus Roh Al-Amin (as) dari langit tujuh jenis benih-benih,
dia berkata: Wahai Nabi Allah, Allah TWT berfirman kepadamu: Mereka itu adalah
ciptaanKu dan hamba-hambaKu, dan Aku tidak akan membinasakan mereka dengan halilintar
dari ribut petirKu melainkan selepas Aku menegaskan seruan dakwah dan mewajibkan
(mengikut) Al-Hujah.
__________________
1. A-Nisaa’ 4:157
Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harani...... 11
Kemudian kembali kepada usahamu untuk menyeru (berdakwah)
kepada kaummu, Aku akan memberi balasan kepadamu dan menanam benih ini, maka
sesungguhnya bagi kamu tumbuhan itu akan matang dan diketahui apabila berbuah
ranum, nyaman dan selamat, maka berilah khabar gembira mengenainya sesiapa yang
mengikut kamu dari orang-orang yang beriman. Dan apabila pokok-pokok itu tumbuh
membesar, dikumpul, dipasarkan, dan ditanam semula, buah-buahnya boleh dimakan dan
buah kurma (dikeringkan) ke atasnya. setelah lama tempoh minta dipenuhkan oleh
Allah SWT, Allah TWT mengarahkan beliau untuk menanamkan dari benih pokok-pokok
itu dan kembali bersabar kepada usahamu dan menegaskan (mengikut) Al-Hujah kepada
kaummu, Maka dia memberitahu perkara itu kepada golongan yang beriman kepadanya
lalu murtadlah tiga ratus lelaki dari mereka dan berkata: Sekiranya dakwaan Nuh
itu benar, ia tidak akan berlaku dalam janji pengganti Tuhannya.. Kemudian
Allah TWT masih memerintahkannya setiap kali menanamnya dari waktu ke waktu untuk
ditanam tujuh kali. Maka ada golongan-golongan yang masih beriman, telah murtad
dari segolongan demi segolongan telah kembali kepada lebih dari tujuh puluh
orang lelaki. Lalu Allah TWT mewahyukan kepadanya mengenai perkara itu, FirmanNya:
Wahai Nuh sekarang akan terbit waktu pagi selepas malam untuk memperlihatkan kamu
waktu menyatakan kebenaran tentang yang murni dan yang tulus hatinya (perintah
dan keimanan) dari yang diganggu dengan kemurtadan kesemuanya adalah tanah yang
kotor, maka jika Aku musnahkan orang-orang kafir dan mengekalkan mereka yang
kembali dari golongan-golongan yang beriman itu denganmu kerana engkau membenarkan
janjiKu sebelumnya bagi orang-orang yang beriman yang ikhlas tauhidnya dari
kaummu, dan berpegang teguh kepada tali nubuwahmu kerana aku akan menjadikan
mereka berkuasa di muka bumi dan akan meneguhkan bagi mereka agama mereka dan akan
menggantikan ketakutan mereka menjadi aman sentosa, mereka ikhlas beribadah kepadaKu,
dan Aku akan menghilangkan syak dari hati-hati mereka, lalu bagaimana akan menjadikan
mereka berkuasa, meneguhkan mereka dan menggantikan ketakutan mereka menjadi
aman sentosa dari pada-Ku kepada mereka sedangkan aku kebih mengetahui
kelemahan keyakinan orang-orang yang murtad dengan tanah kotor mereka dan rahsia-rahsia
jahat mereka yang hasilnya adalah kepura-puraan (munafiq), dan masuk ke dalam hati
mereka kesesatan melupakankan kerajaan daripadaku yang mendatangkan orang-orang
yang beriman pada masa menjadikan mereka berkuasa apabila Aku musnahkan
musuh-musuh mereka untuk mencium bau sifat-sifat dan untuk aku menghukum
rahsia-rahsia kemunafikan mereka yang tersasar oleh tali-tali yang mengikat hati-hati
mereka yang sesat, dan menyingkap permusuhan saudara-saudara mereka dan
berperang melawan mereka untuk mencari jawatan tertinggi, dan yang terasing dari
suruhan dan larangan, dan bagaimana akan meneguhkan bagi mereka agama mereka dan
menyebarkan perintah kepada orang-orang yang beriman dengan pengaruh fitnah dan
rentak peperangan, tidak sama sekali!
﴿وَاصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا
وَوَحْيِنَا﴾
Dan buatlah bahtera itu dengan pengawasan dan petunjuk
wahyu Kami, [1]
_________________________
-1 Hud: .37:11
Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani... ..12
Al-Shadiq (as) berkata: Dan begitu juga Al-Qaim, dipanjangkan
hari-hari keghaibannya untuk mengisytiharkan kebenaran tentanf yang murni dan yang tulus dari
diganggu dengan kemurtadanو kesemuanya adalah tanah yang kotor dari orang-orang
Syiah yang takut akan kemunafikan sekiranya mereka rasa dengan menjadikan
mereka berkuasa, meneguhkan mereka dan menjadikan mereka aman sentosa yang tersebar
luas di zaman Al-Qaim (as).
Adapun hamba yang soleh (‘Abd Al-Sholeh) iaitu Al-Khidir
(as) Allah TWT memanjangkan kadar umurnya untuk nubuwahnya, mahupun kitab tidak
diturunkan kepadanya, tiada syari’at dinasakh untuknya dari syari’at para nabi
sebelumnya, atau bukan imamah yang perlukan para hamba mengikutinya, dan tiada
ketaatan yang difardhukan ke atasnya, bahkan Allah TWT atas IlmuNya
sebelumnya yang memberikan kadar umur Al-Qaim (as).pada hari-hari keghaibannya mengikut
ukutannya, dan mengetahui siapa yang mengingkari hamba-hambanya yang ditentukan
mengikut umur yang panjang itu, umur panjang hamba yang soleh (‘Abd Al-Sholeh)
tiada sebab yang mustahak selain sebagai dalil akan panjangnya usia Al-Qaim
(as).dan ianya adalah hujah qath’ei kepada orang-orang yang menentang, supaya jangan ada orang-orang
yang menentang
hujah Allah [1]
Begitu juga supaya jangan ada selepas kenyataan ini yang masih
berpeluang untuk mengesyakinya, tetapi peribadi-peribadi yang menciptakan persoalan
ini tidak meninggalkan apa-apa selain cuba untuk mengadakan syak dan keraguan
terhadapnya, bukan kerana dia telah menemukan keraguan-keraguan tetapi kerana
jiwa mereka yang sakit, dan untuk Ahl Al-Bait (as) menolak keraguan-keraguan yang
digambarkan dan cuba mengatasinya dengan menghubungkannya dengan apa yang
berlaku pada orang-orang yang soleh dari hamba-hamba Allah khalifahNya yang
terdahulu, dan lebih-lebih lagi telah dterangkan bahawa keluarga Muhammad
tentang Imam yang kedua belas; Muhammad bin Hasan Al-Askari (as), Mereka
mengesahkan asal usul Al-Mahdi (as) dan menunjukkan keturunan dan kelahirannya
dan keghaibannya, dan tanda-tanda kemunculannya, dan perselisihan-perselisihan dan
fitnah-fitnah yang membawa kepada kezuhurannya, dan sebagainya. Selepas
penyataan ini tidak akan bertahan, apa jua keraguan.
Adakah selepas yang hak itu kesesatan?!
Allah AWJ berfirman:
﴿أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا
فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا ۚ وَمِمَّا يُوقِدُونَ
عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ ۚ كَذَٰلِكَ
يَضْرِبُ اللَّـهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ ۚ فَأَمَّا الزَّبَدُ
فَيَذْهَبُ جُفَاءً ۖ وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي
الْأَرْضِ ۚ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ﴾
Allah telah menurunkan air
(hujan) dari langit, maka mengalirlah air di lembah-lembah menurut ukurannya,
maka arus itu membawa buih yang mengambang. Dan dari apa (logam) yang mereka
lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada (pula) buihnya
seperti buih arus itu. Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar
dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada
harganya; adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di bumi.
Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan. [2]
_________________________
1 - Amal Al-Din: hal 352
2.- Al-Ra3d: 13:17
Menghentikan Tohmahan Ibn
Taimiyah Al-Harrani ............ 13
Dan Allah akan membenarkan yang benar dengan
ayat-ayat-Nya, dengan Muhammad (S) dan keluarganya (as) dan memusnahkan
orang-orang kafir,
وَيُرِيدُ اللَّـهُ أَن يُحِقَّ الْحَقَّ
بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ﴾
dan Allah menghendaki untuk
membenarkan yang benar dengan ayat-ayat-Nya dan memusnahkan orang-orang kafir ([2]
Kita mohon kepada Allah supaya tidak menjadikan musibah kita
dalam agama kita dan meneguhkan pendirian kita, dan menyokong agama kita pada zaman
kemuncak sebagai penolong, sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi
Memperkenankan.
Dan bermohon kepadaNya Yang Maha Suci untuk mendapat
manfaat dari perbincangan tajuk-tajuk ini kepada mereka yang ingin mencarinya, Begitu
juga aku bermohon kepadaNya Yang Maha Suci atas kekuranganku di hadapan waliNya,
yang tiada tempat tinggal dan yang diburu. Imam yang tidak dikenali dan Al-Qaim
yang diharapkan, Ahmad Al-Hassan, Semoga rohku menjadi tebusannya.
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, serta
selawat dan salam ke atas Muhammad dan nekuarga Muhammad, para imam dan Mahdi-mahdi
serta salam pengiktirafan sebanyak-banyaknya.
_________________________
1 – Al-Anfal 8:7
Tiada ulasan:
Catat Ulasan