Ahad, 26 Ogos 2018

Al-Rafidhah (kumpulan yang menolak):



Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...35


Al-Rafidhah (kumpulan yang menolak):


Sebelum menerangkan kedudukan ketidakseimbangan dalam ucapannya, saya ingin menegaskan perkataan Rafidhah yang berasal dari kata-kata beliau, dari mana datang perkataan ini dan bagaimana ia hanya dilancarkan ke atas Syi’ah (pengikut) Ahl Al-Bait (as), dan menjadi nama yang dikeluarkan oleh mereka yang menentangnya, mereka menyifatkan seorang Syi’ah sebagai (Al-Rafidhi - yang menolak) dan Syi’ah pada umumnya sebagai (Al-Rawafidh – orang-orang yang menolak)

Al-Rafidh dalam bahasa: adalah yang meninggalkan.

قال ابن منظور في لسان العرب: (الرفض تركك الشيء تقول:
رفضني فرفضته، رفضت الشيء أرفضه رفضاً. تركته وفرقته. الجوهري: والرفض، الشيء المتفرق والجمع: أرفاض.(

Ibn Mandzur berkata dalam Lisan Al-Arab: (Al-Rafidh kamu meninggalkan sesuatu dengan mengatakan:

Dia menolak aku lalu aku menolaknya, aku benar-benat menolak sesuatu yang ditolaknya. Dia meninggalkannya dan berpisah dengannya. Tidak kekal: Penolakan, sesuatu itu berpisah dan berkumpul: menolak. [2]
          
Itu adalah makna dari segi bahasa bagi perkataan Al-Rafidhah. Ädapun dari segi istilah ia dilancarkan ke atas Syi’ah Ahl Al-Bait atau mutlak mengisihi Ahl al-Bayt (as).

------------------------
2 - Lisan Al-Arab. J 7, hal 156 istilah Rafidh.


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..36

Telah diriwayatkan bahawa Abd Al-Malik bin Marwan apabila dia mendengar qasidah Al-Farazdaq yang memuji Imam Ali Bin Al-Hussein berkata kepadanya (atau kamu juga rafidhah (orang yang menolak) wahai Farazdak. berkata Farazdaq: Jika cinta kepada keluarga Muhammad adalah rafidhah, maka ya.) [1].

Al-Syaf’ei berkata:

Ini melampau batas, wahai kaum!  
Ini percakapan mengenai Al-Rafidhah
Aku berlepas diri kepada Yang Mengawal manusia
yang melihat Al-Rafidh mencintai Fatimiyah
Atas keluarga Al-Rasul dicurahkan selawat
Tuhanku melaknat kerana sikap jahiliyah itu.

Beliau juga berkata:

Wahai penumpang yang berdiri di kayu bakar dari Mina
Dan menjerit menakutkan penduduknya dan yang menentang
Jika menggetarkan hati limpahan jemaah haji ke Mina
Membanjiri seperti gelora sungai Furat
Jika cinta kepada keluarga Muhammad adalah rafidhah,
Maka saksikan semuanya bahawa aku adalah seorang rafidhah. [2]

Al-Syafi'ei berkata bahawa rafidhah dianggap sebagai suatu kehinaan. Dia ingin mengatakan bahawa jika cinta kepada Aali Bait Nabi itu rafidhah, maka aku mengasihi mereka walaupun aku dipanggil rafidhah.

Oleh itu, kita dapati penulis Kitab Nazihah Al-Khawathir yang ditafsirkan oleh Muhammad Rashid Al-Din Khan Dehlawi, meninggal dunia pada 1243 H ketika menulis qaul (pendapat) pemilik Al-Yani3 Al- Janiy berkata: (Biasanya perlindungan dari panasnya Al-Sunnah Wal-Jamaah dengan menjengkelkan rafidhah yang bernasib malang...) [3]

Apa yang kita ingin tahu ialah permulaan kemunculannya dan peringkat meluluskan penggunaan perkataan ini, dan mengapa ia dikeluarkan kepada pencinta Ahl Al-Bait atau Syi’ah mereka (as)?

Menurut apa yang disampaikan kepada kami oleh penulis Kitab Lisan Al-Arab tentang mengapa dipanggil demikian adalah: (Dan orang-orang Rafidhah: adalah tentera yang meninggalkan pemimpin mereka dan berpaling, naja masing-masing golongan dari mereka adalah Rafidhah, dan mereka dianggap sebagai Rafidhi.

------------------------------
1- Jihad Al-Imam Al-Sajjad (as) hal.216
2- nidzam darar al-samathin: hal.111
3-
Nazihah Al-Khawathir: J 7 HAL ,177 dipetik dari Khulasah 3abaqat Al-Anwar: J 4 hal 115



Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..37


Kemudian Ibn Mandzur menjadikan yang sehubungan dengan menghadkan apa yang telah ditakrifkan sebelumnya dan menghadkan apa yang dimaksudkan olehnya, lalu menggunakan kata-kata Al-Asma'ei yang menjelaskannya kepada apa yang telah ditakrifkan sebelumnya, kerana maknanya luas termasuk di dalamnya muslim dan kafir, dan umat Islam dalam semua firqah mereka, Walau bagaimanapun, beliau menjadikan kata-kata Al-Asma'ei secara tafsiran dan menyokong makna yang luas ini, , beliau berkata : (Dan orang-orang Rafidhah: sekumpulan orang Syi’ah, mereka memanggilnya demikian, kerana mereka meninggalkan Zaid bin Ali. Al-Asma'ei menyatakan: Mereka setia padanya, kemudian berkata kepadanya: Dia berlepas diri dari kedua-dua syeikh itu sedangkan kami bertarung bersama kamu, lalu dia menolak dan berkata: "Mereka adalah wazir datukku, dan mereka tidak berlepas diri dari kedua-duanya. maka mereka menolakannya dan dari penolakan mereka itu. lalu mereka dipanggil Rafidhah, kerana mereka menandakan kumpulan-kumpulan [1]

Menurut Ibn Taimiyah (Lafaz Ahl Al-Sunnah bertujuan untuk membuktikan tiga khalifah dari kekhalifahan, yang termasuk di dalamnya semua mazhab kecuali Rafidhah.) [2] dan mereka yang dimaksudkan adalah tiga orang iaitu Abu Bakar, Umar dan Utsman, dan yang dimaksudkan Rafidhah adalah Syi’ah.

Kita dapati Al-Asma'ei dan Ibn Taimiyah memanggil setiap orang yang menolak ketiga-tiga khalifah dipanggil Rafidhah, Dan mereka berdua telah mengetahui penyimpangan mereka dan mereka tidak berwalak (setia) kepada Ali bin Abi Talib dan Syiahnya, bagaimana kita boleh bergantung pada kesaksian mereka dalam hal ini?!

Kesimpulannya: Bahawa Rafidhah mutlak ke atas Syiah Ali ibn Abi Talib (as) atau sesiapa yang kasih kepadanya, Ahl Baitnya dan yang mengikut mereka (as).

Al-Baghdadi berkata dalam kitab Al-Farq Baina Al-Faraq 3inda Al-Bahts 3an Al-Zaidiyah (di antara perbezaan dan ketakutan pada perbahasan mengenai Zaidiyah): (Dan Zaid bin Ali telah dibai’ah oleh lima belas ribu orang dari penduduk Kufah dan mereka keluar ke atas Penguasa Iraq, iaitu Yusuf bin Umar Al-Tsaqafi panglima kepada Hisham bin Abdul Malik, dan apabila berterusan pertempuran antara dia dan Yusuf bin Umar Al-Tsaqafi, mereka berkata kepadanya. Sesungguhnya kami menolong musuh-musuhmu selepas kamu memberitahu kami pendapatmu mengenai Abu Bakr dan Umar, selepas menzalimi datukmu Ali bin Abi Talib. Zaid bin Ali berkata: tidak aku katakan mengenai mereka melainkan yang baik, dan aku tidak mendengar mengenai mereka melainkan yang baik. Sesungguhnya aku keluar ke atas Bani Umayyah yang membunuh Datukku Al-Hussein, dan mereka menyerang Madinah itu pada (hari) Peristiwa Al-Harrah

---------------------------------
1- Lisan Al-Arab. J 7, hal 157
2- 'Azmah Al-Khilafah Wa Aatsaruha Al-Mu3ashirah Lias3ad Wahid Qasam: hal
252                                            


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..38


Kemudian mereka melontar Baitullah dengan minjanik (lastik besar) dan api. Maka mereka meninggalkannya, Sehingga dia berkata kepada mereka kamu menolakku, dan dari hari itu mereka dipanggil Rafidhah.) [1]

Al-Bazdawi, salah seorang penulis kumpulan itu, berkata: "Mereka dipanggil Rafidhah kerana mereka menjatuhkan Abu Bakr dan Umar dan mencerca Zaid dan mereka menolaknya dan meninggalkannya lalu mereka dipanggil Rafidhah." [2]


Mengikut perkiraan di atas ia menerangkan kepada kita bahawa Al-Asma'ei, Ibn Taimiyah dan Al-Baghdadi adalah orang yang memulakan panggilan itu pada zaman Zaid bin Ali bin Al-Hussein (as), pada hal perkara ini tidak sedemikian, bahkan penggunaan perkataan ini sebelum kelahiran Zaid lagi, di mana Mu'awiyah Ibn Abi Sufyan menyifatkan Syi’ah Utsman yang menolak (rafadhu) kekhalifahan Ali bin Abi Talib (as) dengan Rafidhah dalam tulisannya kepada ‘Amr Ibn Al-‘Aas, yang berada di Palestin berkata: (Adapun selepas ini ia adalah mengenai perkara Ali, Talhah dan Zubair mungkin telah sampai kepada kamu dan telah jatuh Syam, Marwan bin Al-Hakam pada Rafidhah (penolakan) penduduk Basrah, Ali telah mendahului dengan Jarir bin Abdullah membai’ah Ali, maka Ali yang diberkati Allah, maka aku telah menahan diriku dan kami amat memerlukan pendapat kamu,..) [3].

Maka perkataan Rafidhah dilancarkan ke atas semua orang yang tidak menerima pemerintah yang sedia ada dan menolak dan memboikotnya, dan tiada kaitan bagi permulaannya dengan zaman Zaid bin Ali bin Al-Hussein (as), dan ianya tiada kaitannya dengan Syi’ah secara khusus. Ya, kerana penolakan (Rafidhah) Syi’ah ke atas Khilafah yang bukan Khalifah-khalifah Allah Yang Maha Suci, lalu mereka dipanggil Al-Rafidhah (yang menolak), dan apa yang aku mahu nyatakan yang disebut oleh Qaim Aali Muhammad, Ahmad Al-Hassan Al-Yamani yang dijanjikan (as):

(Sesungguhnya darah Al-Hussein (as) mampu dipertahankan dan mewujudkan Umat Islam yang sebenar, Umat Al-Husainiyah Al-Muhammadiyah, yang beriman dengan pemerintahan Allah (Hakimiyah Allah) dan mengingkari pemerintahan manusia (Hakimiyah Al-Nas), telah dipanggil sepanjang garisan (laluan) dengan Al-Rafidhah itu; kerana mereka menolak (Rafadhu) pemerintahan manusia (Hakimiyah Al-Nas) selama lebih seribu tahun yang lalu, umat yang diberkati ini menanggung beban para taghut penzalim yang membawa panji-panji aturan Tuhan pemerintahan Allah (Hakimiyah Allah).) [4]

Mereka memanggil Syiah sebagai Al-Rafidhah kerana Syiah menolak (Rafadhu) kerajaan yang diadakan dan dipilih oleh manusia, kerana iktiqad orang-orang Syiah pada pemerintahan Allah Yang Maha Suci, yang bermaksud bahawa undang-undang (syari’at) dan pelaksanaan di tangan Allah Yang Maha Suci, maka syari’at Ilahi dan pelaksana syari’at ilahi itu adalah dilantik oleh-Nya SWT.

------------------------------
1. Al-Farq Baina Al-Faraq: hal 35
2. Ushul Al-Din: hal 248         
3 Tarikh Madinah Dimasyq: J 59 hal 130, Tarikh Al-Ya3qubi: J 2 hal184

4. Khitab Al-Khamis Min Muharram 3am 1432


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani39


Dan bukannya penolakan (rafadh) mereka hanya kepada ketiga-tiga khalifah itu melainkan kerana mereka bukan orang-orang yang dilantik oleh Allah Yang Maha Suci, dan perkataan Rafidhah tidak dikhaskan kepada orang-orang yang menolak ketiga-tiga khalifah itu sahaja, seperti yang ingin digambarkan oleh Ibn Taymiyah, tetapi termasuk semua yang tidak dilantik oleh Allah SWT.

Oleh itu, kita dapati Imam Al-Baqir (as) yang telah menyaksikan bertahun-tahun sebelum syahidnya Zaid mengatakan bahawa Rafidhah adalah kaum yang menolak (rafadhu) Firaun, iaitu: Mereka menolak (rafadhu) dari ditukar ke pemerintah lain, dan redha dengan khalifah Allah.Musa (as).

Dari Abi Basir dia berkata: Aku berkata kepada Abi Ja’far (as): (Semoga aku menjadi tebusanmu, nama yang dipanggilkan pada kita telah meracun anak-anak, darah harta dan menyiksa kita, beliau berkata: Apakah dia? Beliau berkata: Rafidhah. Abu Jaafar (as) berkata: "Tujuh puluh orang tentera Firaun rafadhu (menolak) Firaun dan datang kepada Musa (as). Tidak ada di kalangan kaum Musa (as) salah seorang yang paling berusaha dan lebih mengasihinya selain Harun, di antara mereka ada yang memanggil orang-orang Musa, sebagai Rafidhah. Demikianlah Allah mewahyukan kepada Musa: bahawa nama ini telah dibuktikan kepada mereka di dalam Taurat, kerana Aku telah menimpakan mereka, dan itulah nama yang telah dialu-alukan Allah. [1]

Inilah nama panggilan wazir Ahmad bin ‘Ubaidullah bin Khaqan kepada Imam Al-Hassan Al-Askari (as), dengan panggilan Imam Al-Rafidhah.

Diriwayatkan oleh Al-Kulaini: Al-Hussein Bin Muhammad Al-Asy’ari dan Muhammad bin Yahya dan lain-lain, mereka berkata: (Ahmad bin ‘Ubaidullah bin Khaqan telah terasing dan keluar ke Qom menjalankan majlisnya pada hari memperingati Al-Alawiyah dan mazhabnya dan ia adalah tanda peringatan sungguh-sungguh, beliau berkata: Apa yang aku lihat dan tidak mengetahui rahsia pandangan seorang lelaki dari Al-Alawiyah seperti Al-Hassan bin Ali bin Muhammad bin Al-Redha dalam bimbingannya, sifat pendiamnya, kesederhanaannya, kemuliaannya dan kemurahan hati kaum di kalangan Baitnya dan Bani Hashim serta mereka mendahuluinya sebagai orang tua mereka, dan terdedah kepada bahaya serta perunding dan wazir dan masyarakat umum, Pada suatu hari aku berdiri di sisi kepala bapaku, iaitu hari majlisnya untuk orang ramai ketika dia memasuki tabirnya lali mereka berkata: Abu Muhammad Ibn Al-Redha berada di pintu. Lalu dia berkata dengan suara keras: "Beri dia izin, dan aku terkejut dengan apa yang kudengar daripada mereka bahawa mereka telah membawa seorang lelaki kepada ayahku di hadapannya, dan dia tidak lain adalah khalifah, wali atau sultan sebagai gelaran. Lalu masuk seorang lelaki berkulit sawo matang, baik penampilannya, berwajah tampan, , badan yang baik, bercakap dengan gigi cemerlang dan. apabila memandangnya bapaku berjalan padanya dengan perlahan dan aku tidak tahu mengapa dia berkelakuan begitu kepada salah seorang daripada Bani Hashim dan pemuka, apabila mendekatinya, dia memeluknya dan mencium mukanya dan dadanya, lalu memimpin dengan tangannya, dipersilakan ke ruang sholatnya dan duduk di sii dekat denganya,

-------------------------
1- Al-Mahasan: J 1 hal 157


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani40


menghadap wajahnya dan akan bercakap dengannya dengan kalimah semoga dia menjadi tebusannya dan aku kagum dengan apa yang kulihat apabila dia masuk ke belakang tabir, beliau berkata: Yang dipilih telah datang setelah dipilih oleh bapaku, menghampiri tabirnya yang dikhususkan untuk berunding dengannya, dan mereka berdiri di antara tempat duduk bapaku dan pintu rumah dua laluan untuk masuk dan keluar. dan bapaku terus datang bertemu Abu Muhammad untuk bercakap-cakap dengannya sehingga mencari orang-orang muda yang khusus. Katanya: sekarang jika engkau mahu, Semoga Allah jadikan aku tebusanmu, dan kemudian berkata untung melindunginya: Ambil dia di belakang dua laluan sehingga dia tidak melihat iaitu dipilih, lalu dia bediri dan bapaku juga bediri dan memeluknya dan pergi, lalu aku berkata di tabir bapaku dan orang-orang mudanya: Celakalah kamu, ini yang kamu panggil pada bapaku dan lakukan perbuatan ini pada bapaku, mereka berkata: ini bahagian yang lebih tinggi yang dikatakan kepadanya, Al-Hassan bin Ali yang dikenali sebagai Ibn Al-Redha. Aku bertambah hairan, Aku tidak mengalih perhatianku pada siang hari pada urusannya dan urusan bapaku dan aku melihatnya sehingga malam dan kebiasaannya akan bersholat malam dan kemudian duduk menunggu apa yang diperlukan dari segala urusan sehingga diangkat seperti Sultan, apabila dia bersholat dan duduk, aku datang kepadanya dan duduk di hadapannya dan tidak ada seorangpun di sisinya, dia berkata kepadaku: Ya Ahmad engkau ada hajat? Aku berkata: Ya, bapa, jika engkau izinkan biarkan aku bertanya mengenainya? Beliau berkata: Aku izinkan anakku, katakanlah apa yang engkau suka, aku berkata: Bapa! orang yang engkau lihat pada waktu pagi engkau lakukan seperti engkau lakukan dalam menagungkan, memuliakan dan penuh penghormatan serta engkau jadikan dirimu dan ibu bapamu tebusannya? Lalu dia berkata: Wahai anakku, itu adalah imam Al-Rafidhah, dia adalah Al-Hassan bin Ali dikenali sebagai Ibn Al-Redha...) [1]

Mereka mahu menjadikan sifat menolak (Rafidh) sifat kekurangannya dan sifat hinanya tetapi sebenarnya ia adalah sifat beriman dengan pemerintahan Allah (Hakimiyah Allah) dan khalifah-khalifahNya (as), dari sini datang pujian kepada orang-orang Rafidhah itu yang menolak (Rafidh) khalifah tiruan dan redha dengan pemerintahan Allah yang melantiknya.

Dari Ali bin Asbath, dari Uyainah Biya3 Al-Qashab, dari Abi Abdillah (as), beliau berkata (dan Allah mempunyai sebaik-baik nama yang Allah berikan kepadamu selagi kamu mengambil kata-kata kami dan tidak mendustakan kami. Beliau berkata: Abu Abdillah (as) memberitahuku, Ini adalah untuk mengatakan bahawa aku dikhbarkannya seorang lelaki telah berkata kepadaku: hendaklah engkau menjadi seorang Rafidhi.) [2].

Dari Abu Jaarud, beliau berkata: (Allah memekakkan telinganya dan membutakan matanya jika tidak mendengarkan Aba Ja'far (as) mengatakan: Bahawa Si Fulan memanggil kami dengan suatu nama. Apakah namanya? Beliau berkata: Dia memanggil kami Al-Rafidhah, Lalu Abu Jafar (as) berkata dengan tangannya di dadanya: Aku adalah salah seorang daripada Rafidhah dan dia salah seorang daripadaku. Dia berkata demikian tiga kali.) [3]

------------------------------------
1- Al-Kafi: J 1 hal 503.
2- Al-Mahasan: J 1 hal 157
3- Al-Mahasan: J 1 hal 157
.

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani41


Dari Bakr bin Karb Al-Shirafi, katanya: Aku mendengar Aba Abdllah (as) berkata: Harta mereka bagi kamu dan apa yang mereka mahu dari kamu dan yang memalukan kamu, mereka mengatakan kamu Rafidhah, ya demi Allah kamu menolak (Rafidh) yang dusta dan mengikuti yang hak, Sesungguhnya demi Allah, di sisi kami tidak memerlukannya seorang pun dan manusia berhajat kepada kami, Sesungguhnya kami ada Al-Kitab yang ditangguhkan kepada Rasulullah (S) dan tulisannya atas tangannya tujuh puluh hasta panjangnya meliputi semua halal dan haram.) [1]

Dari Muhammad bin Sulaiman, dari bapanya, beliau berkata: (Aku berada di sisi Abi Abdillah (as) ketika masuk Abu Basir menemuinya, Dan dia sangat berhati-hati dan apabila dia mengambil tempat duduknya, Abu Abdillah (as) berkata kepadanya: "Wahai Aba Muhammad, apa dia jiwa (diri) yang tertinggi?" Beliau berkata: Semoga aku menjadi tebusanmu Wahai anak Rasulullah, walaupun tua usiaku dan berbunyi tulang-belulangku yang mendekati ajalku tetapi aku tidak tahu apa yang dikehendaki dari perkara akhiratku, Lalu Abu Abdullah (as) berkata: Wahai Aba Muhammad, sesungguhnya engkau benar-benar mengatakannya?! Dia berkata: Semoga aku menjadi tebusanmu dan bagaimana aku tidak mengatakannya? Beliau berkata: Wahai Aba Muhammad, adakah engkau tahu bahawa Allah memuliakan yang muda darimu dan membiarkan hidup pada yang tua? Beliau berkata: Aku berkata: Semoga aku menjadi tebusanmu dan bagaimana memuliakan yang muda dan membiarkan hidup pada yang tua? Beliau berkata: Allah memuliakan yang muda untuk mengazab mereka dan membiarkan hidup pada yang tua untuk menghakimi mereka, beliau berkata: Aku berkata: Semoga aku menjadi tebusanmu adakah ini khas untuk kami atau untuk ahli Tauhid? katanya: Lalu beliau berkata: Tidak demi Allah hanya untuk kamu secara khusus tidak pada yang alim, katanya: Aku berkata: Semoga aku menjadi tebusanmu saya sesungguhnya kami telah digelar dengan gelaran yang membebankan belakang kami dan mematikan hati-hati kami dan memustahilkan bagi wali penguasa darah kami dalam hadits yang diriwayatkan oleh ulama mereka, katanya: berkata Abu Abdullah (as): Al-Rafidhah? katanya: Aku berkata: Ya, beliau berkata: Tidak demi Allah, Bukan mereka yang menggelar kamu, tetapi Allah yang menggelar dengan panggilan itu, Aku memberitahumu, ya Aba Muhammad bahawa tujuh puluh orang lelaki dari Bani Israel menolak (rafadhu) Firaun dan kaumnya apabila menjelaskan kepada mereka kesesatan mereka telah menimpa Musa (as). Apabila dijelaskan kepada mereka bimbingannya mereka menggelar pada tentera Musa sebagai Al-Rafidhah; kerana mereka menolak (rafadhu) Firaun, mereka adalah tentera yang sangat taat beribadah dan sangat cintakan Musa dan Harun dan keturunan mereka berdua (as) Allah AWJ mewahyukan kepada Musa (as) untuk mengukuhkan kepada mereka nama ini di dalam Taurat, sesungguhnya Aku telah memanggil mereka dengannya dan mengikhlaskan kepadanya, Maka diperkukuhkan Musa (as) nama itu kepada mereka, kemudian Allah AWJ meletakkan di tempat suci untuk kamu dengan nama ini sehingga kami mengalu-alukan kamu. Ya Aba Muhammad, mereka menolak (rafadhu) yang baik dan kamu menolak (rafadh) yang jahat. Manusia telah berpecah, setiap kumpulan terbahagi pula kepada bahagian-bahagian dan bahagian kamu bersama Ahli Bait Nabi kamu (S) dan engkau pergi di mana mereka pergi dan engkau memilih pada yang dipilih Allah untuk kamu dan engkau berkeinginan pada yang dikehendaki Allah, maka berikan khabar gembira, kemudian bergembiralah. Maka kamu demi Allah adalah orang-orang yang dirahmati yang diterima kebaikanmu Dan yang melampaui dari apa saja dosa yang telah kamu lakukan,

----------------------------
1 Bashair Al-Darajat: hal 169


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani42


Mereka yang tidak datang kepada Allah AWJ sebagaimana kamu pada Hari Kiamat tidak diterima dari mereka kebaikan dan tidak melebihi yang buruk. Wahai Aba Muhammad, adakah kamu senang .....? [1]

Ibn Taimiyyah ingin mengutuk sambil memuji, seperti Mu'awiyah bin Abi Sufyan, ketika ia ingin menghina Ali Ibn Abi Talib (as) dengan katanya: (diikat seperti diikat unta yang diiring), Amirul Mukminin (as) menjawab: dan aku berkata bahawa aku diikat seperti unta diiring sehingga dijual, dan Demi Allah aku mahu memburuk-burukkan sambil memujimu dan kamu memalukan aku maka aku  memalukan kamu. Dan orang Islam tidak boleh dizalimi melainkan dia mencurigakan.) [2]

﴿إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّلْمُتَوَسِّمِينَ﴾

Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang memperhatikan tanda-tanda. [3]

                                        
--------------------------
1- Al-Kafi: J 8 hal 33.
2- Nahj Al-Balagha dengan syarah Muhammad Abduh: J 3 hal 33.
3. Al-Hijr 15:75


✡✡✡✡✡
                      

Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas




Tiada ulasan: