Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...35
Al-Rafidhah (kumpulan yang menolak):
Sebelum menerangkan
kedudukan ketidakseimbangan dalam ucapannya, saya ingin menegaskan perkataan Rafidhah
yang berasal dari kata-kata beliau, dari mana datang perkataan ini dan
bagaimana ia hanya dilancarkan ke atas Syi’ah (pengikut) Ahl Al-Bait (as), dan
menjadi nama yang dikeluarkan oleh mereka yang menentangnya, mereka menyifatkan
seorang Syi’ah sebagai (Al-Rafidhi - yang menolak) dan Syi’ah pada umumnya sebagai
(Al-Rawafidh – orang-orang yang menolak)
Al-Rafidh dalam bahasa: adalah yang meninggalkan.
قال ابن منظور
في لسان العرب: (الرفض تركك الشيء تقول:
رفضني فرفضته، رفضت الشيء أرفضه رفضاً. تركته وفرقته. الجوهري: والرفض، الشيء المتفرق والجمع: أرفاض.(
رفضني فرفضته، رفضت الشيء أرفضه رفضاً. تركته وفرقته. الجوهري: والرفض، الشيء المتفرق والجمع: أرفاض.(
Ibn Mandzur berkata dalam Lisan Al-Arab:
(Al-Rafidh kamu meninggalkan sesuatu dengan mengatakan:
Dia menolak aku lalu aku
menolaknya, aku benar-benat menolak sesuatu yang ditolaknya. Dia meninggalkannya
dan berpisah dengannya. Tidak kekal: Penolakan, sesuatu itu berpisah dan berkumpul:
menolak. [2]
Itu adalah makna dari segi bahasa bagi perkataan Al-Rafidhah.
Ädapun dari segi istilah ia dilancarkan ke atas Syi’ah Ahl Al-Bait atau mutlak mengisihi
Ahl al-Bayt (as).
------------------------
2 - Lisan Al-Arab. J 7, hal 156 istilah Rafidh.
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..36
Telah
diriwayatkan bahawa Abd Al-Malik bin Marwan apabila dia mendengar qasidah Al-Farazdaq
yang memuji Imam Ali Bin Al-Hussein berkata kepadanya (atau kamu juga rafidhah (orang
yang menolak) wahai Farazdak. berkata Farazdaq: Jika cinta kepada keluarga
Muhammad adalah rafidhah, maka ya.) [1].
Al-Syaf’ei berkata:
Ini melampau batas, wahai kaum!
Ini percakapan mengenai Al-Rafidhah
Aku berlepas diri kepada Yang Mengawal manusia
yang melihat Al-Rafidh mencintai Fatimiyah
Atas keluarga Al-Rasul dicurahkan selawat
Tuhanku melaknat kerana sikap jahiliyah itu.
Beliau juga
berkata:
Wahai penumpang yang berdiri di kayu
bakar dari Mina
Dan menjerit menakutkan penduduknya dan yang menentang
Jika menggetarkan hati limpahan
jemaah haji ke Mina
Membanjiri seperti gelora sungai
Furat
Jika cinta kepada keluarga
Muhammad adalah rafidhah,
Maka saksikan semuanya bahawa
aku adalah seorang rafidhah. [2]
Al-Syafi'ei berkata bahawa rafidhah dianggap sebagai
suatu kehinaan. Dia ingin mengatakan bahawa jika cinta kepada Aali Bait Nabi
itu rafidhah, maka aku mengasihi mereka walaupun aku dipanggil rafidhah.
Oleh itu, kita
dapati penulis Kitab Nazihah Al-Khawathir yang ditafsirkan oleh Muhammad
Rashid Al-Din Khan Dehlawi, meninggal dunia pada 1243 H ketika menulis qaul
(pendapat) pemilik Al-Yani3 Al- Janiy berkata: (Biasanya perlindungan dari panasnya
Al-Sunnah Wal-Jamaah dengan menjengkelkan rafidhah yang bernasib malang...) [3]
Apa yang kita ingin tahu ialah permulaan kemunculannya
dan peringkat meluluskan penggunaan perkataan ini, dan mengapa ia dikeluarkan
kepada pencinta Ahl Al-Bait atau Syi’ah mereka (as)?
Menurut apa yang disampaikan kepada kami oleh penulis
Kitab Lisan Al-Arab tentang mengapa dipanggil demikian adalah: (Dan orang-orang
Rafidhah: adalah tentera yang meninggalkan pemimpin mereka dan berpaling, naja masing-masing
golongan dari mereka adalah Rafidhah, dan mereka dianggap sebagai Rafidhi.
------------------------------
1- Jihad Al-Imam Al-Sajjad (as) hal.216
2- nidzam darar al-samathin: hal.111
3- Nazihah Al-Khawathir: J 7 HAL ,177 dipetik dari Khulasah 3abaqat Al-Anwar: J 4 hal 115
2- nidzam darar al-samathin: hal.111
3- Nazihah Al-Khawathir: J 7 HAL ,177 dipetik dari Khulasah 3abaqat Al-Anwar: J 4 hal 115
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..37
Kemudian Ibn
Mandzur menjadikan yang sehubungan dengan menghadkan apa yang telah ditakrifkan
sebelumnya dan menghadkan apa yang dimaksudkan olehnya, lalu menggunakan kata-kata
Al-Asma'ei yang menjelaskannya kepada apa yang telah ditakrifkan sebelumnya,
kerana maknanya luas termasuk di dalamnya muslim dan kafir, dan umat Islam
dalam semua firqah mereka, Walau bagaimanapun, beliau menjadikan kata-kata Al-Asma'ei
secara tafsiran dan menyokong makna yang luas ini, , beliau berkata : (Dan
orang-orang Rafidhah: sekumpulan orang Syi’ah, mereka memanggilnya demikian,
kerana mereka meninggalkan Zaid bin Ali. Al-Asma'ei menyatakan: Mereka setia
padanya, kemudian berkata kepadanya: Dia berlepas diri dari kedua-dua syeikh
itu sedangkan kami bertarung bersama kamu, lalu dia menolak dan berkata:
"Mereka adalah wazir datukku, dan mereka tidak berlepas diri dari kedua-duanya.
maka mereka menolakannya dan dari penolakan mereka itu. lalu mereka dipanggil Rafidhah,
kerana mereka menandakan kumpulan-kumpulan [1]
Menurut Ibn Taimiyah (Lafaz Ahl Al-Sunnah bertujuan untuk
membuktikan tiga khalifah dari kekhalifahan, yang termasuk di dalamnya semua
mazhab kecuali Rafidhah.) [2]
dan mereka yang dimaksudkan adalah tiga orang iaitu Abu Bakar, Umar dan Utsman,
dan yang dimaksudkan Rafidhah adalah Syi’ah.
Kita dapati Al-Asma'ei
dan Ibn Taimiyah memanggil setiap orang yang menolak ketiga-tiga khalifah
dipanggil Rafidhah, Dan mereka berdua telah mengetahui penyimpangan mereka dan
mereka tidak berwalak (setia) kepada Ali bin Abi Talib dan Syiahnya, bagaimana kita
boleh bergantung pada kesaksian mereka dalam hal ini?!
Kesimpulannya:
Bahawa Rafidhah mutlak ke atas Syiah Ali ibn Abi Talib (as) atau sesiapa yang kasih
kepadanya, Ahl Baitnya dan yang mengikut mereka (as).
Al-Baghdadi
berkata dalam kitab Al-Farq Baina Al-Faraq 3inda Al-Bahts 3an Al-Zaidiyah (di
antara perbezaan dan ketakutan pada perbahasan mengenai Zaidiyah): (Dan Zaid
bin Ali telah dibai’ah oleh lima belas ribu orang dari penduduk Kufah dan
mereka keluar ke atas Penguasa Iraq, iaitu Yusuf bin Umar Al-Tsaqafi panglima
kepada Hisham bin Abdul Malik, dan apabila berterusan pertempuran antara dia
dan Yusuf bin Umar Al-Tsaqafi, mereka berkata kepadanya. Sesungguhnya kami
menolong musuh-musuhmu selepas kamu memberitahu kami pendapatmu mengenai Abu
Bakr dan Umar, selepas menzalimi datukmu Ali bin Abi Talib. Zaid bin Ali
berkata: tidak aku katakan mengenai mereka melainkan yang baik, dan aku tidak
mendengar mengenai mereka melainkan yang baik. Sesungguhnya aku keluar ke atas
Bani Umayyah yang membunuh Datukku Al-Hussein, dan mereka menyerang Madinah itu
pada (hari) Peristiwa Al-Harrah
---------------------------------
1-
Lisan Al-Arab. J 7, hal 157
2-
'Azmah Al-Khilafah Wa Aatsaruha Al-Mu3ashirah Lias3ad Wahid Qasam: hal
252
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..38
Kemudian mereka melontar Baitullah dengan minjanik
(lastik besar) dan api. Maka mereka meninggalkannya, Sehingga dia berkata
kepada mereka kamu menolakku, dan dari hari itu mereka dipanggil Rafidhah.) [1]
Al-Bazdawi,
salah seorang penulis kumpulan itu, berkata: "Mereka dipanggil Rafidhah kerana
mereka menjatuhkan Abu Bakr dan Umar dan mencerca Zaid dan mereka menolaknya
dan meninggalkannya lalu mereka dipanggil Rafidhah." [2]
Mengikut perkiraan
di atas ia menerangkan kepada kita bahawa Al-Asma'ei, Ibn Taimiyah dan Al-Baghdadi
adalah orang yang memulakan panggilan itu pada zaman Zaid bin Ali bin
Al-Hussein (as), pada hal perkara ini tidak sedemikian, bahkan penggunaan
perkataan ini sebelum kelahiran Zaid lagi, di mana Mu'awiyah Ibn Abi Sufyan menyifatkan
Syi’ah Utsman yang menolak (rafadhu) kekhalifahan Ali bin Abi Talib (as) dengan
Rafidhah dalam tulisannya kepada ‘Amr Ibn Al-‘Aas, yang berada di Palestin
berkata: (Adapun selepas ini ia adalah mengenai perkara Ali, Talhah dan Zubair
mungkin telah sampai kepada kamu dan telah jatuh Syam, Marwan bin Al-Hakam pada
Rafidhah (penolakan) penduduk Basrah, Ali telah mendahului dengan Jarir bin
Abdullah membai’ah Ali, maka Ali yang diberkati Allah, maka aku telah menahan diriku
dan kami amat memerlukan pendapat kamu,..) [3].
Maka perkataan
Rafidhah dilancarkan ke atas semua orang yang tidak menerima pemerintah yang
sedia ada dan menolak dan memboikotnya, dan tiada kaitan bagi permulaannya dengan
zaman Zaid bin Ali bin Al-Hussein (as), dan ianya tiada kaitannya dengan Syi’ah
secara khusus. Ya, kerana penolakan (Rafidhah) Syi’ah ke atas Khilafah yang
bukan Khalifah-khalifah Allah Yang Maha Suci, lalu mereka dipanggil Al-Rafidhah
(yang menolak), dan apa yang aku mahu nyatakan yang disebut oleh Qaim Aali Muhammad,
Ahmad Al-Hassan Al-Yamani yang dijanjikan (as):
(Sesungguhnya darah Al-Hussein (as) mampu dipertahankan dan mewujudkan Umat
Islam yang sebenar, Umat Al-Husainiyah Al-Muhammadiyah, yang beriman dengan
pemerintahan Allah (Hakimiyah Allah) dan mengingkari pemerintahan manusia (Hakimiyah
Al-Nas), telah dipanggil sepanjang garisan (laluan) dengan Al-Rafidhah itu;
kerana mereka menolak (Rafadhu) pemerintahan manusia (Hakimiyah Al-Nas) selama
lebih seribu tahun yang lalu, umat yang diberkati ini menanggung beban para taghut
penzalim yang membawa panji-panji aturan Tuhan pemerintahan Allah (Hakimiyah Allah).)
[4]
Mereka memanggil
Syiah sebagai Al-Rafidhah kerana Syiah menolak (Rafadhu) kerajaan yang diadakan
dan dipilih oleh manusia, kerana iktiqad orang-orang Syiah pada pemerintahan Allah
Yang Maha Suci, yang bermaksud bahawa undang-undang (syari’at) dan pelaksanaan di
tangan Allah Yang Maha Suci, maka syari’at Ilahi dan pelaksana syari’at ilahi
itu adalah dilantik oleh-Nya SWT.
------------------------------
1.
Al-Farq Baina Al-Faraq: hal 35
2.
Ushul Al-Din: hal 248
3
Tarikh Madinah Dimasyq: J 59 hal 130, Tarikh Al-Ya3qubi: J 2 hal184
4.
Khitab Al-Khamis Min Muharram 3am 1432
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani …39
Dan bukannya
penolakan (rafadh) mereka hanya kepada ketiga-tiga khalifah itu melainkan kerana mereka bukan orang-orang
yang dilantik oleh Allah Yang Maha Suci, dan perkataan Rafidhah tidak dikhaskan
kepada orang-orang yang menolak ketiga-tiga khalifah itu sahaja, seperti yang ingin digambarkan
oleh Ibn Taymiyah, tetapi termasuk semua yang tidak dilantik oleh Allah SWT.
Oleh itu, kita
dapati Imam Al-Baqir (as) yang telah menyaksikan bertahun-tahun sebelum syahidnya
Zaid mengatakan bahawa Rafidhah adalah kaum yang menolak (rafadhu) Firaun,
iaitu: Mereka menolak (rafadhu) dari ditukar ke pemerintah lain, dan redha
dengan khalifah Allah.Musa (as).
Dari Abi Basir
dia berkata: Aku berkata kepada Abi Ja’far (as): (Semoga aku menjadi tebusanmu,
nama yang dipanggilkan pada kita telah meracun anak-anak, darah harta dan menyiksa
kita, beliau berkata: Apakah dia? Beliau berkata: Rafidhah. Abu Jaafar (as)
berkata: "Tujuh puluh orang tentera Firaun rafadhu (menolak) Firaun dan datang
kepada Musa (as). Tidak ada di kalangan kaum Musa (as) salah seorang yang
paling berusaha dan lebih mengasihinya selain Harun, di antara mereka ada yang memanggil
orang-orang Musa, sebagai Rafidhah. Demikianlah Allah mewahyukan kepada Musa:
bahawa nama ini telah dibuktikan kepada mereka di dalam Taurat, kerana Aku telah
menimpakan mereka, dan itulah nama yang telah dialu-alukan Allah. [1]
Inilah nama panggilan wazir Ahmad bin ‘Ubaidullah bin Khaqan
kepada Imam Al-Hassan Al-Askari (as), dengan panggilan Imam Al-Rafidhah.
Diriwayatkan oleh Al-Kulaini: Al-Hussein Bin Muhammad Al-Asy’ari
dan Muhammad bin Yahya dan lain-lain, mereka berkata: (Ahmad bin ‘Ubaidullah
bin Khaqan telah terasing dan keluar ke Qom menjalankan majlisnya pada hari memperingati
Al-Alawiyah dan mazhabnya dan ia adalah tanda peringatan sungguh-sungguh,
beliau berkata: Apa yang aku lihat dan tidak mengetahui rahsia pandangan
seorang lelaki dari Al-Alawiyah seperti Al-Hassan bin Ali bin Muhammad bin Al-Redha
dalam bimbingannya, sifat pendiamnya, kesederhanaannya, kemuliaannya dan
kemurahan hati kaum di kalangan Baitnya dan Bani Hashim serta mereka mendahuluinya
sebagai orang tua mereka, dan terdedah kepada bahaya serta perunding dan wazir
dan masyarakat umum, Pada suatu hari aku berdiri di sisi kepala bapaku, iaitu
hari majlisnya untuk orang ramai ketika dia memasuki tabirnya lali mereka berkata:
Abu Muhammad Ibn Al-Redha berada di pintu. Lalu dia berkata dengan suara keras:
"Beri dia izin, dan aku terkejut dengan apa yang kudengar daripada mereka
bahawa mereka telah membawa seorang lelaki kepada ayahku di hadapannya, dan dia
tidak lain adalah khalifah, wali atau sultan sebagai gelaran. Lalu masuk seorang
lelaki berkulit sawo matang, baik penampilannya, berwajah tampan, , badan yang
baik, bercakap dengan gigi cemerlang dan. apabila memandangnya bapaku berjalan
padanya dengan perlahan dan aku tidak tahu mengapa dia berkelakuan begitu
kepada salah seorang daripada Bani Hashim dan pemuka, apabila mendekatinya, dia
memeluknya dan mencium mukanya dan dadanya, lalu memimpin dengan tangannya, dipersilakan
ke ruang sholatnya dan duduk di sii dekat denganya,
-------------------------
1- Al-Mahasan:
J 1 hal 157
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani …40
menghadap
wajahnya dan akan bercakap dengannya dengan kalimah semoga dia menjadi tebusannya
dan aku kagum dengan apa yang kulihat apabila dia masuk ke belakang tabir,
beliau berkata: Yang dipilih telah datang setelah dipilih oleh bapaku, menghampiri
tabirnya yang dikhususkan untuk berunding dengannya, dan mereka berdiri di
antara tempat duduk bapaku dan pintu rumah dua laluan untuk masuk dan keluar.
dan bapaku terus datang bertemu Abu Muhammad untuk bercakap-cakap dengannya
sehingga mencari orang-orang muda yang khusus. Katanya: sekarang jika engkau
mahu, Semoga Allah jadikan aku tebusanmu, dan kemudian berkata untung
melindunginya: Ambil dia di belakang dua laluan sehingga dia tidak melihat iaitu
dipilih, lalu dia bediri dan bapaku juga bediri dan memeluknya dan pergi, lalu
aku berkata di tabir bapaku dan orang-orang mudanya: Celakalah kamu, ini yang
kamu panggil pada bapaku dan lakukan perbuatan ini pada bapaku, mereka berkata:
ini bahagian yang lebih tinggi yang dikatakan kepadanya, Al-Hassan bin Ali yang
dikenali sebagai Ibn Al-Redha. Aku bertambah hairan, Aku tidak mengalih
perhatianku pada siang hari pada urusannya dan urusan bapaku dan aku melihatnya
sehingga malam dan kebiasaannya akan bersholat malam dan kemudian duduk menunggu
apa yang diperlukan dari segala urusan sehingga diangkat seperti Sultan,
apabila dia bersholat dan duduk, aku datang kepadanya dan duduk di hadapannya
dan tidak ada seorangpun di sisinya, dia berkata kepadaku: Ya Ahmad engkau ada hajat?
Aku berkata: Ya, bapa, jika engkau izinkan biarkan aku bertanya mengenainya?
Beliau berkata: Aku izinkan anakku, katakanlah apa yang engkau suka, aku
berkata: Bapa! orang yang engkau lihat pada waktu pagi engkau lakukan seperti
engkau lakukan dalam menagungkan, memuliakan dan penuh penghormatan serta engkau
jadikan dirimu dan ibu bapamu tebusannya? Lalu dia berkata: Wahai anakku, itu
adalah imam Al-Rafidhah, dia adalah Al-Hassan bin Ali dikenali sebagai Ibn Al-Redha...)
[1]
Mereka mahu
menjadikan sifat menolak (Rafidh) sifat kekurangannya dan sifat hinanya tetapi
sebenarnya ia adalah sifat beriman dengan pemerintahan Allah (Hakimiyah Allah) dan
khalifah-khalifahNya (as), dari sini datang pujian kepada orang-orang Rafidhah itu
yang menolak (Rafidh) khalifah tiruan dan redha dengan pemerintahan Allah yang melantiknya.
Dari Ali bin Asbath,
dari Uyainah Biya3 Al-Qashab, dari Abi Abdillah (as), beliau berkata (dan Allah
mempunyai sebaik-baik nama yang Allah berikan kepadamu selagi kamu mengambil
kata-kata kami dan tidak mendustakan kami. Beliau berkata: Abu Abdillah (as)
memberitahuku, Ini adalah untuk mengatakan bahawa aku dikhbarkannya seorang
lelaki telah berkata kepadaku: hendaklah engkau menjadi seorang Rafidhi.) [2].
Dari Abu Jaarud, beliau berkata: (Allah memekakkan telinganya
dan membutakan matanya jika tidak mendengarkan Aba Ja'far (as) mengatakan: Bahawa
Si Fulan memanggil kami dengan suatu nama. Apakah namanya? Beliau berkata: Dia
memanggil kami Al-Rafidhah, Lalu Abu Jafar (as) berkata dengan tangannya di
dadanya: Aku adalah salah seorang daripada Rafidhah dan dia salah seorang
daripadaku. Dia berkata demikian tiga kali.) [3]
------------------------------------
1- Al-Kafi: J 1 hal 503.
2- Al-Mahasan: J 1 hal 157
3- Al-Mahasan: J 1 hal 157
.
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani …41
Dari Bakr bin Karb
Al-Shirafi, katanya: Aku mendengar Aba Abdllah (as) berkata: Harta mereka bagi
kamu dan apa yang mereka mahu dari kamu dan yang memalukan kamu, mereka
mengatakan kamu Rafidhah, ya demi Allah kamu menolak (Rafidh) yang dusta dan
mengikuti yang hak, Sesungguhnya demi Allah, di sisi kami tidak memerlukannya seorang
pun dan manusia berhajat kepada kami, Sesungguhnya kami ada Al-Kitab yang ditangguhkan kepada
Rasulullah (S) dan tulisannya atas tangannya tujuh puluh hasta panjangnya meliputi
semua halal dan haram.) [1]
Dari Muhammad
bin Sulaiman, dari bapanya, beliau berkata: (Aku berada di sisi Abi Abdillah (as)
ketika masuk Abu Basir menemuinya, Dan dia sangat berhati-hati dan apabila dia
mengambil tempat duduknya, Abu Abdillah (as) berkata kepadanya: "Wahai Aba
Muhammad, apa dia jiwa (diri) yang tertinggi?" Beliau berkata: Semoga aku
menjadi tebusanmu Wahai anak Rasulullah, walaupun tua usiaku dan berbunyi
tulang-belulangku yang mendekati ajalku tetapi aku tidak tahu apa yang dikehendaki
dari perkara akhiratku, Lalu Abu Abdullah (as) berkata: Wahai Aba Muhammad, sesungguhnya
engkau benar-benar mengatakannya?! Dia berkata: Semoga aku menjadi
tebusanmu dan bagaimana aku tidak mengatakannya? Beliau berkata: Wahai Aba
Muhammad, adakah engkau tahu bahawa Allah memuliakan yang muda darimu dan
membiarkan hidup pada yang tua? Beliau berkata: Aku berkata: Semoga aku
menjadi tebusanmu dan bagaimana memuliakan yang muda dan membiarkan hidup pada
yang tua? Beliau berkata: Allah memuliakan yang muda untuk mengazab mereka dan
membiarkan hidup pada yang tua untuk menghakimi mereka, beliau berkata: Aku
berkata: Semoga aku menjadi tebusanmu adakah ini khas untuk kami atau untuk ahli
Tauhid? katanya: Lalu beliau berkata: Tidak demi Allah hanya untuk kamu secara
khusus tidak pada yang alim, katanya: Aku berkata: Semoga aku menjadi tebusanmu
saya sesungguhnya kami telah digelar dengan gelaran yang membebankan belakang kami
dan mematikan hati-hati kami dan memustahilkan bagi wali penguasa darah kami
dalam hadits yang diriwayatkan oleh ulama mereka, katanya: berkata Abu Abdullah
(as): Al-Rafidhah? katanya: Aku berkata: Ya, beliau berkata: Tidak demi Allah, Bukan
mereka yang menggelar kamu, tetapi Allah yang menggelar dengan panggilan itu,
Aku memberitahumu, ya Aba Muhammad bahawa tujuh puluh orang lelaki dari Bani Israel
menolak (rafadhu) Firaun dan kaumnya apabila menjelaskan kepada mereka kesesatan
mereka telah menimpa Musa (as). Apabila dijelaskan kepada mereka bimbingannya mereka
menggelar pada tentera Musa sebagai Al-Rafidhah; kerana mereka menolak (rafadhu)
Firaun, mereka adalah tentera yang sangat taat beribadah dan sangat cintakan
Musa dan Harun dan keturunan mereka berdua (as) Allah AWJ mewahyukan kepada
Musa (as) untuk mengukuhkan kepada mereka nama ini di dalam Taurat, sesungguhnya
Aku telah memanggil mereka dengannya dan mengikhlaskan kepadanya, Maka diperkukuhkan
Musa (as) nama itu kepada mereka, kemudian Allah AWJ meletakkan di tempat suci untuk
kamu dengan nama ini sehingga kami mengalu-alukan kamu. Ya Aba Muhammad, mereka
menolak (rafadhu) yang baik dan kamu menolak (rafadh) yang jahat. Manusia telah
berpecah, setiap kumpulan terbahagi pula kepada bahagian-bahagian dan bahagian
kamu bersama Ahli Bait Nabi kamu (S) dan engkau pergi di mana mereka pergi dan engkau
memilih pada yang dipilih Allah untuk kamu dan engkau berkeinginan pada yang dikehendaki
Allah, maka berikan khabar gembira, kemudian bergembiralah. Maka kamu demi Allah
adalah orang-orang yang dirahmati yang diterima kebaikanmu Dan yang melampaui
dari apa saja dosa yang telah kamu lakukan,
----------------------------
1 Bashair Al-Darajat:
hal 169
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani …42
Mereka yang tidak datang kepada Allah AWJ sebagaimana kamu
pada Hari Kiamat tidak diterima dari mereka kebaikan dan tidak melebihi yang
buruk. Wahai Aba Muhammad, adakah kamu senang .....? [1]
Ibn Taimiyyah
ingin mengutuk sambil memuji, seperti Mu'awiyah bin Abi Sufyan, ketika ia ingin
menghina Ali Ibn Abi Talib (as) dengan katanya: (diikat seperti diikat unta yang
diiring), Amirul Mukminin (as) menjawab: dan aku berkata bahawa aku diikat seperti
unta diiring sehingga dijual, dan Demi Allah aku mahu memburuk-burukkan sambil memujimu
dan kamu memalukan aku maka aku memalukan kamu. Dan orang Islam
tidak boleh dizalimi melainkan dia mencurigakan.) [2]
﴿إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّلْمُتَوَسِّمِينَ﴾
Sesungguhnya pada
yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang
memperhatikan tanda-tanda. [3]
--------------------------
1- Al-Kafi: J 8 hal 33.
2- Nahj Al-Balagha dengan syarah Muhammad Abduh: J
3 hal 33.
3. Al-Hijr 15:75
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan