Jumaat, 17 Ogos 2018

Ibn Taimiyah Secara Ringkas:



Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...25

• Ibn Taimiyah Secara Ringkas:

Al-Bahbudi, yang menulis riwayat hidup Ibn Taimiyah berkata: ("Abu Al-Abbas Ahmad" Taqiy Al-Din Ibn Abd Al-Halim Ibn Syeikh Al-Islam Mujidd Al-Din Abi Al-Barakat Abdul Salam bin Abi Muhammad Abdullah bin Abi Al-Qasim Al-Khidir bin Muhammad bin Al-Khidir bin Ali (bin Taimiyah) Al-Harrani, dia dilahirkan pada hari isnin sepuluh atau dua belas Rabi’ei Al-Awwal

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani... 26

pada tahun enam ratus enam puluh satu, dan meninggal dunia pada malam hari dua belas Zhi Al-Qa’eidah tahun tujuh ratus dua puluh lapan H. [1]

Ahmad ibn Taimiyah yang lahir pada tahun 661 Hijrah di bandar (Harran), telah meneruskan pengajian di sana sehingga berusia tujuh belas tahun, dan pada masa itu dunia amnya dan Syria khususnya menderita dijajah Monggol yang menakutkan jiwa dan menanam kengerian dalam jiwa mereka, yang membawa bapanya untuk pergi dari Harran ke Damsyik.

Ibn Taimiyah tinggal dan kekal di sini sehingga tahun 698 H. Peribadinya tenggelam tidak dikenali tidak pernah didengar mengenainya sedikitpun, dan pada awal abad kelapan Ibn Taimiyah telah mula menerbitkan pemikiran beliau yang menggila (kalut) yang tidak normal (bebas) dan menyeleweng di kalangan orang ramai dan apabila diminta Penduduk Hamah untuk mentafsirkan firman Allah Taala:
﴿الرَّحْمَـٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ
(Yaitu) Tuhan Yang Maha Pemurah. Yang bersemayam di atas 'Arasy. [2]

Dia mentafsirkannya secara kebendaan (tajsim). Dan mentsabitkan (mengesahkan) bahawa Allah mempunyai tempat di langit, dan Dia duduk di atas takhta [3]

Pengembara Ibn Battutah mengatakan:. (Di Damsyik seorang dari ulama terkemuka Mazhab Hanbali, Taqiy Al-Din Ibn Taimiyah yang besar di Syam bercakap dalam seni yang hanya sesuatu yang ada dalam fikirannya, dan orang-orang Damsyik memuliakan dengan kemuliaan dan mengajar mereka di atas mimbar. Beliau bercakap sesuatu yang dinafikan oleh ulama, dan dia diangkat kepada Al-Malik Nashir, yang mengarahkannya secara khusus pergi ke Kaherah ... kehadirannya pada hari Jumaat, dia mengajar orang-orang di mimbar masjid dan memberi tazkirah kepada mereka, dan di antara kata-kata beliau, adalah: (Allah akan pergi ke langit dunia ini seperti ini), dan turun tangga dari tangga mimbar, ia bertentangan dengan ulama Faqih Maliki yang dikenali sebagai Ibn Al-zahraa’, dan menafikan apa yang diucapkannya. Jadi masyarakat umum datang ke ulama Faqih ini dan memukulnya dengan tangan dan sandal berkali-kali sehingga jatuh serbannya.) [4]

Pada hal Al-Quran berkata:
﴿لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ
"Tidak ada sesuatu pun yang serupa dengan Dia," dan:
﴿وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ
 "dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia".
Yang menolak menjisimkan dan menyerupakan Yang Maha Kuasa dengan makhlukNya, sementara Ibn Taimiyah menjadikan nash dengan menjisimkanNya.

Tafsirannya tentang ayat yang diberkati ditolak hebat dan menjadi kecoh di kalangan umat Islam seperti yang kita lihat dalam kata-kata Ibn Battutah, Sehingga kesannya menuntut ulama Al-Qadhi Jalaluddin Al-Hanafi,

_________________________
1- Asyaf Al-Qana3: J 1, hal 1
2- Taha 20:5
3 - Al-Risalah Al-Hamawiyah: hal, 429 termasuk Majmu3ah Al-Risa’il Al-Kubra.
4- Rehlah Ibn Battutah: hal 112

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani... 27

membawanya dan membicarakannya, Al-Qadhi tersebut menghadapnya dan menjemputnya tetapi dia enggan menghadiri ruang mahkamah.

Oleh itu Ibn Taimiyah, terus mengemukakan pemikiran-pemikiran yang tidak normal, dan bertentangan dengan aqidah masyhur di kalangan umat Islam sehingga mewujudkan keadaan tegang dan keresahan di dunia Islam, sehingga dia dihukum pada 705 H dan dihantar pulang ke Mesir, lalu ia telah dikeluarkan pada 707 Hijrah dan tidak kembali ke Syria melainkan pada 712 H di mana beliau mula menerbitkan pemikiran-pemikiran dan pandangan-pandangannya yang baru, sehingga dia telah dihukum penjara sekali lagi dalam tahun 721 H. Dan terus dipenjarakan sehingga dia meninggal dunia di penjara pada 728 AH [1].

Kata Abu Muhammad Al Yafei (Wafat 768) dalam Riwayat Hidup Ibn Taimiyah: (Mati di tahanan Kubu Damsyik, Taqiy Al-Din Ahmad bin Taimiyah telah dihalang dari dakwat dan kertas sebelum dia meninggal dunia selama lima bulan, dan dari didengari oleh masyarakat, Dia telah mengemukakan persoalan-persoalan ganjil yang bertentangan dan dipenjarakan disebabkan bertentangan dengan mazhab Al- Al-Sunnah, dan pendapatnya yang paling jelik adalah larangan untuk ziarah Nabi, serta aqidahnya di rantau ini. [2]

Para ulama dari Syam dan Mesir telah mengeluarkan pernyataan yang menyatakan ketidakseimbangan dalam ajaran-ajaran aqidah Ibn Taimiyah dan khayalan pemikirannya, dan memadalah kita menyebutnya secara ringkas sebahagian perkataan ulama untuk memberi maklumat kepada pembaca mengenai peranan yang merosakkan yang diilhamkan oleh pemikiran-pemikiran Ibn Taimiyah di dunia Islam.


✡✡✡✡✡
                  
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas


Tiada ulasan: