Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...25
• Ibn Taimiyah Secara Ringkas:
Al-Bahbudi,
yang menulis riwayat hidup Ibn Taimiyah berkata: ("Abu Al-Abbas Ahmad"
Taqiy Al-Din Ibn Abd Al-Halim Ibn Syeikh Al-Islam Mujidd Al-Din Abi Al-Barakat Abdul Salam bin Abi Muhammad Abdullah bin Abi Al-Qasim Al-Khidir
bin Muhammad bin Al-Khidir bin Ali (bin Taimiyah) Al-Harrani, dia
dilahirkan pada hari isnin sepuluh atau dua belas Rabi’ei Al-Awwal
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani... 26
pada tahun enam
ratus enam
puluh satu, dan meninggal dunia
pada malam hari dua belas Zhi Al-Qa’eidah tahun tujuh ratus dua puluh lapan H. [1]
Ahmad ibn Taimiyah yang lahir pada tahun 661 Hijrah di
bandar (Harran), telah meneruskan pengajian di sana sehingga berusia tujuh
belas tahun, dan pada masa itu dunia amnya dan Syria khususnya menderita
dijajah Monggol yang menakutkan jiwa dan menanam kengerian dalam jiwa mereka,
yang membawa bapanya untuk pergi dari Harran ke Damsyik.
Ibn Taimiyah tinggal dan kekal di sini sehingga tahun 698 H. Peribadinya tenggelam
tidak dikenali tidak pernah didengar mengenainya sedikitpun, dan pada awal abad kelapan Ibn Taimiyah
telah mula menerbitkan pemikiran beliau yang menggila (kalut) yang tidak
normal (bebas) dan menyeleweng di kalangan orang ramai dan apabila diminta Penduduk Hamah untuk mentafsirkan firman Allah Taala:
﴿الرَّحْمَـٰنُ
عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ﴾
(Yaitu) Tuhan Yang Maha Pemurah. Yang bersemayam di atas
'Arasy. [2]
Dia mentafsirkannya secara kebendaan (tajsim). Dan mentsabitkan (mengesahkan) bahawa Allah mempunyai tempat di langit, dan Dia duduk di atas takhta [3]
Pengembara Ibn Battutah mengatakan:. (Di Damsyik seorang dari ulama terkemuka Mazhab Hanbali, Taqiy Al-Din Ibn Taimiyah yang besar di Syam bercakap dalam seni yang hanya sesuatu yang
ada dalam fikirannya, dan
orang-orang Damsyik memuliakan dengan kemuliaan dan mengajar mereka di atas mimbar. Beliau
bercakap sesuatu yang dinafikan
oleh ulama, dan dia diangkat kepada Al-Malik Nashir, yang mengarahkannya secara
khusus pergi ke Kaherah ... kehadirannya pada hari Jumaat, dia mengajar orang-orang di mimbar masjid dan memberi
tazkirah kepada mereka, dan
di antara kata-kata beliau, adalah: (Allah akan pergi ke langit dunia ini
seperti ini), dan turun tangga dari tangga mimbar, ia bertentangan dengan ulama Faqih Maliki yang dikenali sebagai
Ibn Al-zahraa’, dan menafikan apa yang diucapkannya. Jadi masyarakat umum datang ke ulama Faqih ini dan memukulnya
dengan tangan dan sandal berkali-kali sehingga jatuh serbannya.) [4]
Pada hal Al-Quran
berkata:
﴿لَيْسَ
كَمِثْلِهِ شَيْءٌ﴾
"Tidak ada sesuatu pun yang serupa dengan Dia,"
dan:
﴿وَلَمْ
يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ﴾
"dan tidak
ada seorangpun yang setara dengan Dia".
Yang menolak menjisimkan
dan menyerupakan Yang Maha Kuasa dengan makhlukNya, sementara Ibn Taimiyah menjadikan nash dengan menjisimkanNya.
Tafsirannya tentang ayat yang diberkati ditolak hebat dan
menjadi kecoh di kalangan umat Islam seperti yang kita lihat dalam kata-kata
Ibn Battutah, Sehingga kesannya menuntut ulama Al-Qadhi Jalaluddin Al-Hanafi,
_________________________
1- Asyaf Al-Qana3:
J 1, hal 1
2- Taha 20:5
3 - Al-Risalah
Al-Hamawiyah: hal, 429 termasuk Majmu3ah Al-Risa’il Al-Kubra.
4- Rehlah Ibn
Battutah: hal 112
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani... 27
membawanya dan membicarakannya, Al-Qadhi tersebut menghadapnya
dan menjemputnya tetapi dia enggan menghadiri ruang mahkamah.
Oleh itu Ibn Taimiyah, terus mengemukakan pemikiran-pemikiran
yang tidak normal, dan bertentangan dengan aqidah masyhur di kalangan umat Islam
sehingga mewujudkan keadaan tegang dan keresahan di dunia Islam, sehingga dia dihukum
pada 705 H dan dihantar pulang ke Mesir, lalu ia telah dikeluarkan pada 707
Hijrah dan tidak kembali ke Syria melainkan pada 712 H di mana beliau mula
menerbitkan pemikiran-pemikiran dan pandangan-pandangannya yang baru, sehingga
dia telah dihukum penjara sekali lagi dalam tahun 721 H. Dan terus dipenjarakan
sehingga dia meninggal dunia di penjara pada 728 AH [1].
Kata Abu Muhammad
Al Yaf’ei (Wafat 768) dalam Riwayat Hidup Ibn Taimiyah: (Mati di
tahanan Kubu Damsyik, Taqiy Al-Din Ahmad bin Taimiyah telah dihalang
dari dakwat dan kertas sebelum dia
meninggal dunia selama lima
bulan, dan dari didengari oleh masyarakat, Dia telah mengemukakan persoalan-persoalan ganjil yang bertentangan dan dipenjarakan disebabkan bertentangan
dengan mazhab Al-
Al-Sunnah, dan pendapatnya yang paling jelik
adalah larangan untuk ziarah Nabi, serta aqidahnya di rantau ini. [2]
Para ulama dari Syam dan Mesir telah mengeluarkan
pernyataan yang menyatakan ketidakseimbangan dalam ajaran-ajaran aqidah Ibn Taimiyah
dan khayalan pemikirannya, dan memadalah kita menyebutnya secara ringkas sebahagian
perkataan ulama untuk memberi maklumat kepada pembaca mengenai peranan yang
merosakkan yang diilhamkan oleh pemikiran-pemikiran Ibn Taimiyah di dunia
Islam.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan