Khamis, 16 Ogos 2018

Cara Membuktikan Hal-Hal Sejarah


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani

• Cara Membuktikan Hal-Hal Sejarah:

Tidak ada keraguan bahawa ada cara untuk membuktikan hal-hal sejarah, dan kami boleh mengemukakan dua cara untuk membuktikannya:

Cara pertama: Ia adalah mutawatir (diketahui ramai), ia adalah perkhabaran sekumpulan orang dengan sesuatu yang khusus, dan bukanlah perkhabaran mereka itu mengenai pakatan sulit untuk berdusta atas pertemuan mereka, oleh karena itu, ia dikenal sebagai khabar mutawatir, khabar yang diketahui ramai yang dapat menghalang pendustaan pakatan sulit.

Khabar mutawatir dengan ilmu yang berguna dan ia mententeramkan serta meyakinkan diri untuk mengambil manfaat dan mendapat kepastian dengannya.
                     
Jika khabar sekumpulan orang yang berbeza pada tempat yang tertentu, ia adalah sesuatu yang biasa, tidak dapat membiarkan semua pendustaan ini, tetapi dapat memastikan hasil apa yang mereka khabarkan mengenainya.

Saya suka mendirikan sesuatu yang penting mengenai perkara yang diketahui ramai, yang tidak memerlukan syarat pemberi khabar itu terpacaya (tsiqah) dan adil dalam khabar mutawatir. Ya tsiqah disyaratkan pada khabar selain mutawatir, jika dikhabarkan kepada kita lima puluh orang dengan sesuatu yang menghalang kita dari pakatan sulit untuk berdusta, adalah biasa bagi kita akan digugurkan dan diketahui tidak kira betapa tsiqah (terpacaya) dan adilnya pemberi khabar itu, maka dalam khabar mutawatir tidak disyaratkan kepada perawi tsiqah (terpacaya) atau adilnya.

Rahsianya adalah: bahawa khabar mutawaatir adalah ilmu yang sangat berguna kerana ramainya pemberi khabar, ramainya pemberi khabar menjadikan ilmunya yang sangat berguna, dan setelah mendapatkan ilmu tidak bermakna untuk disyaratkan kepada tsiqah (terpacaya) atau adilnya.
                
Inilah yang dikatakan benteng yang banyak.

Al-Albani mengatakan:. (Tidak disyaratkan dalam Hadits Mutawatir jalan selamat dan jalan yang lemah, kerana kekukuhannya adalah pada keseluruhannya, bukan pada individu-individu, seperti yang dinyatakan dalam istilah [1]

_________________________
1 – Irwaa’ AL-Ghalil: J 6 hal 95


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani... 22


Ibn Taimiyah berkata: (Dan begitu juga ilmu yang mengikuti khabar, kadang-kadang ia akan menjadi ramai pemberi khabar, dan jika mereka ramai maka boleh memanfaatkan khabar mereka sebagai ilmu, walaupun mereka adalah orang kafir. Dan kadang-kadang mempunyai agama dan kawalan mereka sendiri. [1]

Dan berkata Al-Hakim Al-Hasakani: (Aku berkata: Hadits Mutawatir, Dalam contoh sedemikian tidak memudaratkan kelemahan kesemuanya selain daripada sebahagian.).... [2]

Zakaria Al-Ansari berkata:  (Sebagai yang tsiqah (terpacaya) berbilang-bilang mutawatirnya, walaupun dia seorang fasiq atau seorang kafir, Ibn Al-Raf’ah berkata: Semua ini pada zahirnya, Tetapi pada batinnya, cara yang ada dalam dirinya sendiri samada jujur atau sebaliknya walaupun dia seorang fasiq, seperti yang dikatakan Al-Mawardi) [3]
           
Beliau berkata Al-Zarkasyi dalam Al-Bihar: Salim Al-Razi berkata dalam Al-Taqrib: (tidak disyaratkan dalam sesuatu ilmu pada sifat-sifat perawi Hadits Mutawatir, tetapi ia disyaratkan pada khabar orang-orang Islam, kafir, adil, fasiq, yang bebas, hamba, orang-orang dewasa dan kanak-kanak jika memenuhi syarat atau adalah ungkapan beracun dalam huraian kertas-kertas kecil. Ia adalah mutawatir dengan riwayat perkumpulan ditambah pada yang empat itu telah diterapkan dalam pengumpulan seperti yang diguna pakai dalam kumpulan masyarakat walaupun ia fasiq, kafir, hamba dan orang-orang perempuan termasuk ungkapan kanak-kanak yang mumayiz.) [4]
                    
Selepas semua ini, Keterangan semua yang akan datang dari riwayat-riwayat untuk membuktikan kelahiran Imam Mahdi (as) yang didustakan tetapi bertujuan untuk melarikan dari kebenaran yang nyata, Oleh itu, dakwaan bahawa tidak ada bukti kelahiran Imam Mahdi, Muhammad bin Al-Hasan (as) adalah kedegilan dan memutar-belitkan dalil-dalil yang jelas yang mengukuhkan kewujudannya, tidak mengingkarinya melainkan mereka yang ingin menolak bukt-bukti kukuh dengan khayalan yang tidak akal, dia berkata firaun:
﴿قَالَ فَمَا بَالُ الْقُرُونِ الْأُولَىٰ﴾
Berkata Fir'aun: "Maka bagaimanakah keadaan umat-umat yang dahulu?" [5]
                
Dan sesiapa yang memiliki sifat ini dalam dirinya tidak ada gunanya memberikan dalil ilmiah kepadanya dan sebagaimana tidak memberi manfaat umat-umat kepada Nabi- nabi mereka (as), dan ini sangat sesuai apa yang dikatakan oleh Al-Quran tentang mereka.
_________________________
1- Majmu3 Al-Fatawa: J 18 hal 50
2- Syawahid Al-Tanzil: J 2 hal 40
3- Terbuka Al-Wahab: J 1 hal 410
4- Hawasyi Al-Syarwani: J 2 hal 35
5- ThaHa 20:51

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...23

﴿وَقَالُوا لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّىٰ تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ يَنبُوعًا * أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا * أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّـهِ وَالْمَلَائِكَةِ قَبِيلًا * أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِّن زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَىٰ فِي السَّمَاءِ وَلَن نُّؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّىٰ تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَّقْرَؤُهُ ۗ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنتُ إِلَّا بَشَرًا رَّسُولًا ﴾ ﴿وَقَالُوا لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّىٰ تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ يَنبُوعًا * أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا * أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّـهِ وَالْمَلَائِكَةِ قَبِيلًا * أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِّن زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَىٰ فِي السَّمَاءِ وَلَن نُّؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّىٰ تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَّقْرَؤُهُ ۗ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنتُ إِلَّا بَشَرًا رَّسُولًا 

Dan mereka berkata: "Kami sekali-kali tidak percaya kepadamu hingga kamu memancarkan mata air dari bumi untuk kami, *atau kamu mempunyai sebuah kebun kurma dan anggur, lalu kamu alirkan sungai-sungai di celah kebun yang deras alirannya,* atau kamu jatuhkan langit berkeping-keping atas kami, sebagaimana kamu katakan atau kamu datangkan Allah dan malaikat-malaikat berhadapan muka dengan kami.* Atau kamu mempunyai sebuah rumah dari emas, atau kamu naik ke langit. Dan kami sekali-kali tidak akan mempercayai kenaikanmu itu hingga kamu turunkan atas kami sebuah kitab yang kami baca". Katakanlah: "Maha Suci Tuhanku, bukankah aku ini hanya seorang manusia yang diutus?" [1]

Maka riwayat-riwayat yang menunjukkan kelahiran Imam Mahdi (as) menunjukkan ia mutawatir, dan ia adalah hujah dengan kewujudan nyata dan tidak ada keraguan dari tangkai fikiran, dan mutawatir tidak disyaratkan perawi yang adil, dan tsiqah, aqidah dan imannya atau kafirnya, kerana ia diakoi bahawa semua jenis keahlian.

Berikut ini adalah senarai riwayat-riwayat yang menunjukkan kelahirannya dalam istilah (ungkapan) yang berbeza:

1.   Riwayat-riwayat yang menjadi nash bagi kelahiran Imam (as), yang ramai pembaca mendapati dalam kitab Kamal Al-Din, Al-Kafi Al-Ghaibah oleh Al-Thusi, Al-Ghaibah oleh Al-Nu3mani, Al-Bihar, Muntakhib Al-Atsar dan dari Mushnaf-mushnaf lain.
2.   Riwayat-riwayat yang menunjukkan bagaimana dia dilahirkan dan menyebut ibunya yang Suci dan cara dia datang bertemu Imam Al-‘Askari.
3.   Riwayat-riwayat yang menunjukkan dirahsiakan kelahirannya.
4.   Riwayat-riwayat yang menunjukkan keghaibannya (as) dan keghaiban bahagian kelahirannya bukannya kelahiran yang tidak dikatakan mengenai keghaiban.
5.   Riwayat-riwayat yang menyebut sholatnya ke atas bapanya dan kisah dikunjungi orang-orang Qom [2]
_________________________
1- Israa’ 17:90-93
2- Diriwayatkan Al-Syeikh Al-Shaduq dalam Kamal Al-Din: hal: 476 Dikhabarkan dari Abu Al-Abbas Ahmad bin Al-Hussein bin Abdullah bin Muhammad bin Mihran bapa Al-3uruhi (ra) meriwayatkan, katanya: Dikhabarkan dari (Abu) Al-Hussein (bin) Zaid bin Abdullah Al-Baghdadi, beliau berkata: Dikhabarkan dari Abu Al-Hassan Ali bin Sinan Al-Mushli, katahya: Dikhabarkan oleh bapaku, katanya:, apabila ditangkap Saidina Abu Muhammad Al-Hasan bin Ali Al-‘Askari (shalawatu Allah 3alaihima) telah datang mengunjungi dari Qom dan pergunungan dan perwakilan harta, yang membawa pembayaran dan kebiasaan. Mereka tidak mendapat khabar kematian Al-Hassan (as). Apabila mereka sampai kepada misteri mereka yang melihat, mereka bertanya mengenai Saidina Al-Hasan bin Ali (as). Dikatakan kepada mereka bahawa dia telah tiada, mereka bertanya, Siapa waris-warisnya? Mereka berkata: Saudaranya Jaafar bin Ali, lalu mereka bertanya mengenainya dan mereka diberitahu dia sudah keluar dan menaiki sampan di sungai Dajlah untuk minum-minum, dan bersamanya para penyanyi, beliau berkata: Lalu orang-orang itu berunding dan berkata: Ini bukan sifat seorang Imam, dan berkata seorang kepada yang lain: mereka membuang masa kita supaya harta ini dikembalikan kepada kepada pemiliknya. Kata Abu Al-Abbas Muhammad bin Jaafar Al-Humairi Al-Qumi: Kami berdiri sehingga orang ini keluar untuk menguji kesahannya. Beliau berkata: Apabila dia pergi, mereka masuk menemuinya dan mereka memberi salam kepadanya dan berkata: Wahai Tuan, kami dari penduduk Qom dan bersama kami sekumpulan Syiah dan lain-lain dan aku membawanya kepada Saidina Abi Muhammad Abu Al-Hasan bin Ali harta-harta, lalu dia berkata : Di mana dia? Mereka berkata: Bersama kami, dia berkata: Bawalah kepadaku, mereka berkata: Tidak, dana ini mempunyai kisah khabarnya, dia berkata: Apakah dia? Mereka berkata: Dana ini dikumpulkan dan ianya adalah dari dinar emas dan wang dinar orang-orang umum Syiah, …


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...24

6.   Riwayat-riwayat yang disebut oleh naib-naibnya pada masa Keghaiban Sughra dan tanda-tanda kemunculannya.
7.   Riwayat-riwayat yang menyebut orang yang melihatnya pada masa Keghaiban Sughra.
8.   Kisah-kisah yang sangat banyak yang disaksikan oleh pemiliknya dengan memerhatikannya dalam Keghaiban Kubra, yang berlaku pada masa yang berlainan dan tempat yang berlainan, iaitu untuk menghalang orang-orang ini berdusta.
9.   Warisan yang dilaporkan daripadanya, sama ada dalam Keghaiban Sughra atau Keghaiban Kubra. Maka tidak patut untuk menggambarkan semua sanadnya lemah atau tidak dikenali nama perawinya atau dalam riwayat-riwayat dari sebahagian yang tidak diketahui dan kerosakan lain yang dikaitkan dengan banyak kerosakannya, maka jika kita telah memberikan hujah dengan cara ini, ia datang dalam riwayat-riwayat selain yang mutawatir tidak dalam riwayat-riwayat yang mutawatir, dan kelahiran Imam Mahdi (as) dibuktikan dengan riwayat-riwayat yang mutawatir.

_________________________
... dan kemudian mereka menjadikannya diketahui dan menyelesaikannya dan kami apabila menyatakan dalam bentuk wang kepada Saidina Abi Muhammad (as). Mereka berkata, Jumlah wang ini sekian sekian dinar, dari Si Fulan sekian dan sekian dari Si Fulan sehingga disebutkan nama semua orang daripada mereka dan mengatakannya sehingga yang terakhir pada tulisan, Lalu Jaafar berkata: Kamu berdusta mengatakan pada saudaraku apa yang tidak dia lakukan, ini adalah pengetahuan tentang yang ghaib dan hanya Allah yang mengetahuinya. Beliau berkata, apabila mendengar Ja’far menyakitkan orang-orang itu yang membuat senahagian daripada mereka memandang yang lain, dia berkata kepada mereka: Bawalah wang ini kepadaku, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang diupah sebagai wakil untuk wang majikan kami dan kami tidak menyerahkan wang kecuali kepada tanda-tanda yang kami tahu ia adalah Saidina Al-Hassan bin Ali (as), Maka jika kamu adalah Imam buktikanlah kepada kami, jika tidak kami akan kembalikan kepada pemiliknya, mereka melihat antara satu sama lain. Beliau berkata: Lalu Jafar masuk bertemu khalifah – dan ia terlindung dari pandanganku – Aku bersiap-siap atas mereka, dan ketika mereka dibawakan -Khalifah berkata: bawakanlah wang ini kepada Jafar, mereka berkata: Allah mengislah Amirul Mukminin, Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang diupah sebagai wakil untuk majikan kami atas wang ini dan ia meninggalkan untuk jamaah dan kami mengurusnya dengan tidak menyerahkannya kecuali kepada tanda-tanda yang ditunjukkan. Dan bahawa diganding dengan kebiasaan Abi Muhammad Al-Hasan bin Ali (as). Khalifah berkata: Apakah tanda yang ada pada Abi Muhammad. Orang-orang itu berkata: Dia menerangkan kepada kami dinar dan pemiliknya dan berapa banyak wangnya? Jika sesiapa berbuat demikian ia akan diserahkan kepadanya, Perwakilan kami telah datang kepadanya berkali-kali, dan inilah tanda-tanda dan petunjuk padanya, dia telah meninggal dunia, Maka jika lelaki ini, adalah pemilik urusan ini, marilah kita melakukan apa yang telah ditetapkan oleh saudaranya. dan jika tidak kami kami akan kembalikan kepada pemiliknya. Jaafar berkata: Wahai Amirul Mukminin, orang-orang ini pendusta dan telah mendustakan saudaraku dan ini adalah ilmu ghaib. Khalifah berkata: orang-orang ini diutus, maka tidak ada kewajiban atas para rasul, selain dari menyampaikan dengan terang. katanya Ja'far teragak-agak dan tidak menjawab, orang-orang itu berkata: Amirul Mukminin mengambil masa untuk mengeluarkan perintahkan kepada mereka yang memecah kita sehingga kita keluar dari bandar ini, katanya, dan mengarahkan mereka dengan ketua mereka supaya keluar dari sana, dan apabila mereka keluar dari bandar ini datang kepada mereka seorang anak muda yang baik wajahnya, dia seperti seorang khadam, memanggil, wahai Fulan bin Fulan dan wahai Fulan bin Fulan Ibn Fulan, jawablah panggilan Maula kamu, Dia berkata: Lalu mereka berkata: Engkau Maula kami? beliau berkata: Semoga dilindungi Allah, aku hamba Maula kamu, mereka lalu berjalan kepadanya, mereka berkata, kami dengan diam-diam (kepadanya) nersamanya sehingga kami masuk ke dalam rumah Maulana Al-Hassan bin Ali (as), maka ketika itu anaknya Al-Qaim (as) duduk di atas katil bagaikan permukaan bulan, berpakaian hijau, kami memberi salam kepadanya, lalu dia menjawab salam kami, kemudian beliau berkata: Jumlah wang sekian dinar, Si Fulan bawa sekian, dan juga Si Fulan sekian, dan dia terus menerangkan kesemuanya. Beliau kemudian menerangkan pakaian dan perjalanan kami dan apa yang ada pada kami dari haiwan kami, Lalu kami bersungkur sujud syukur kepada Allah AWJ kepada apa yang dikenalkan kepada kami, dan kami mencium bumi di hadapannya, dan kami bertanya kepadanya apa yang kami inginkan dan dia menjawabnya, kami bawakan wang kepadanya, dan Al-Qaim (as) memerintahkan kami supaya kami tidak menjadikannya rahsia dari melihat sesuatu selepasnya dari wang itu, kami ditugaskan di Baghdad, sebagai seorang yang membawakan wang kepadanya dan keluar dengannya untuk menanganinya sendiri, mereka berkata: Jadi kami berlepas darinya dan membayar kepada Abi Al-Abbas Muhammad bin Jaafar Al-Qumi Al-Humairi sesuatu dari pengawetan dan kain kapan lalu berkata kepadanya: Semoga Allah memberi ganjaran besar pada dirimu, beliau berkata: Mengapa sampai Abi Al-Abbas dihalang diberhentikan sehingga meninggal dunia (Rahmahu Allah). Dan kemudian daripada itu kami membawa wang tersebut ke Baghdad kepada naib-naib yang dilantiknya dan mereka keluar kepada mereka untuk menanganinya.


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...25


Jadi, tidak ada makna untuk kita mengatakan bahawa riwayat yang pertama lemah sanadnya kerana tidak bersambung, yang kedua lemah kerana sanadnya tidak dikenal perawinya dan ketiga yang tersirat (tersembunyi), Oleh itu, kaedah ini untuk mengatakan ia dijalankan dalam khabar tidak mutawatir, tetapi dalam khabar yang mutawatir tidak bermakna baginya.

Cara kedua: Khabar Ahad berbahaya sebagai pendamping yang berguna untuk meyakinkan: Jika khabarnya dua atau tiga dengan sesuatu ia tidak dipanggil dengan mutawatir, Tetapi jika ia disertakan dengan pendamping dan bergabung, ia akan menjadi berguna untuk kepastian dan ilmu.

Sebagai contoh: jika seseorang memberitahu kita terdapat seekor singa di suatu hutan, secara semulajadi kita tidak mengganggu kehadiran singa di dalam hutan itu.

Bahkan kita akan mendapat tahap kejujuran itu jika kita dipercaya dan tidak dikenal sebagai seorang pendusta, tetapi kita harus menanggung akibat disyaki darinya, kadar pengesahan akan menjadi 30% sebagai contoh, Tetapi jika kita diberitahu bahawa ada sesuatu yang telah dimakan di hutan yang sama yang diberitahu kepada kita bahawa terdapat singa di sana,
Sudah tentulah, kadar kesahan berita (khabar) akan meningkat disebabkan oleh anggapan ini, oleh itu marilah kita mengandaikan bahawa ia (50%). Sekiranya kita menganggap selepas itu bahawa kita dapati ada kesan kepada haiwan pemangsa, kita tidak dapat memastikan sama ada kesan singa atau sesuatu yang lain,, Di samping itu, kesan ini adalah andaian kebenaran kepada khabar, dan kebarangkalian kejujuran meningkat kepada tahap yang lebih tinggi dan diandaikan (70%). Dan dengan demikian menganjurkan hubungan dengan yang lain sehingga khabar menjadi penuh dengan bukti yang menyaksikan kebenaran khabar itu.

Dan atas dasar ini tidak benar dan tepat untuk mengambil satu riwayat dan menjauhkan diri dari seluruh pendamping (riwayat) yang melihat riwayat itu dan menerangkan kebenarannya.

Jika kita mengkaji riwayat-riwayat yang menunjukkan kelahiran Imam Mahdi (as) dengan jenis kajian ini, tanpa mengira ianya mutawatir, maka ia juga tidak boleh menafikan kelahirannya melainkan banyak riwayat-riwayat yang mengemukakannya dan mengesahkan kelahirannya (as) dan dengan bahasa yang berbeza seperti yang dikemukakan.


✡✡✡✡✡
                  
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas



Tiada ulasan: