Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani
• Cara
Membuktikan Hal-Hal Sejarah:
Tidak ada keraguan bahawa ada cara untuk membuktikan
hal-hal sejarah, dan kami boleh mengemukakan dua cara untuk membuktikannya:
Cara
pertama: Ia adalah mutawatir
(diketahui ramai), ia adalah perkhabaran sekumpulan orang dengan sesuatu yang
khusus, dan bukanlah perkhabaran mereka itu mengenai pakatan sulit untuk berdusta
atas pertemuan mereka, oleh karena itu, ia dikenal sebagai khabar mutawatir, khabar
yang diketahui ramai yang dapat menghalang pendustaan pakatan sulit.
Khabar mutawatir dengan ilmu yang berguna dan ia mententeramkan
serta meyakinkan diri untuk mengambil manfaat dan mendapat kepastian dengannya.
Jika khabar sekumpulan orang yang berbeza pada tempat
yang tertentu, ia adalah sesuatu yang biasa, tidak dapat membiarkan semua pendustaan
ini, tetapi dapat memastikan hasil apa yang mereka khabarkan mengenainya.
Saya suka mendirikan sesuatu yang penting mengenai perkara
yang diketahui ramai, yang tidak memerlukan syarat pemberi khabar itu terpacaya
(tsiqah) dan adil dalam khabar mutawatir. Ya tsiqah disyaratkan pada khabar selain
mutawatir, jika dikhabarkan kepada kita lima puluh orang dengan sesuatu yang
menghalang kita dari pakatan sulit untuk berdusta, adalah biasa bagi kita akan digugurkan
dan diketahui tidak kira betapa tsiqah (terpacaya) dan adilnya pemberi khabar
itu, maka dalam khabar mutawatir tidak disyaratkan kepada perawi tsiqah
(terpacaya) atau adilnya.
Rahsianya
adalah: bahawa khabar mutawaatir adalah ilmu yang sangat berguna kerana ramainya
pemberi khabar, ramainya pemberi khabar menjadikan ilmunya yang sangat berguna,
dan setelah mendapatkan ilmu tidak bermakna untuk disyaratkan kepada tsiqah
(terpacaya) atau adilnya.
Inilah yang dikatakan benteng yang banyak.
Al-Albani
mengatakan:. (Tidak disyaratkan dalam Hadits Mutawatir jalan selamat dan jalan yang
lemah, kerana kekukuhannya adalah pada keseluruhannya, bukan pada individu-individu,
seperti yang dinyatakan dalam istilah [1]
_________________________
1 – Irwaa’ AL-Ghalil: J 6 hal 95
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani... 22
Ibn Taimiyah
berkata: (Dan begitu juga ilmu yang mengikuti khabar, kadang-kadang ia akan
menjadi ramai pemberi khabar, dan jika mereka ramai maka boleh memanfaatkan khabar
mereka sebagai ilmu, walaupun mereka adalah orang kafir. Dan kadang-kadang
mempunyai agama dan kawalan mereka sendiri. [1]
Dan berkata
Al-Hakim Al-Hasakani: (Aku berkata: Hadits Mutawatir, Dalam contoh sedemikian
tidak memudaratkan kelemahan kesemuanya selain daripada sebahagian.).... [2]
Zakaria
Al-Ansari berkata: (Sebagai yang tsiqah
(terpacaya) berbilang-bilang mutawatirnya, walaupun dia seorang fasiq atau
seorang kafir, Ibn Al-Raf’ah berkata: Semua ini pada zahirnya, Tetapi pada
batinnya, cara yang ada dalam dirinya sendiri samada jujur atau sebaliknya
walaupun dia seorang fasiq, seperti yang dikatakan Al-Mawardi) [3]
Beliau berkata
Al-Zarkasyi dalam Al-Bihar: Salim Al-Razi berkata dalam Al-Taqrib: (tidak disyaratkan
dalam sesuatu ilmu pada sifat-sifat perawi Hadits Mutawatir, tetapi ia disyaratkan
pada khabar orang-orang Islam, kafir, adil, fasiq, yang bebas, hamba, orang-orang
dewasa dan kanak-kanak jika memenuhi syarat atau adalah ungkapan beracun dalam huraian
kertas-kertas kecil. Ia adalah mutawatir dengan riwayat perkumpulan ditambah pada
yang empat itu telah diterapkan dalam pengumpulan seperti yang diguna pakai
dalam kumpulan masyarakat walaupun ia fasiq, kafir, hamba dan orang-orang perempuan
termasuk ungkapan kanak-kanak yang mumayiz.) [4]
Selepas semua
ini, Keterangan semua yang akan datang dari riwayat-riwayat untuk membuktikan
kelahiran Imam Mahdi (as) yang didustakan tetapi bertujuan untuk melarikan dari
kebenaran yang nyata, Oleh itu, dakwaan bahawa tidak ada bukti kelahiran Imam
Mahdi, Muhammad bin Al-Hasan (as) adalah kedegilan dan memutar-belitkan dalil-dalil
yang jelas yang mengukuhkan kewujudannya, tidak mengingkarinya melainkan mereka
yang ingin menolak bukt-bukti kukuh dengan khayalan yang tidak akal, dia
berkata firaun:
﴿قَالَ فَمَا بَالُ الْقُرُونِ الْأُولَىٰ﴾
Berkata Fir'aun: "Maka bagaimanakah keadaan
umat-umat yang dahulu?" [5]
Dan sesiapa
yang memiliki sifat ini dalam dirinya tidak ada gunanya memberikan dalil ilmiah
kepadanya dan sebagaimana tidak memberi manfaat umat-umat kepada Nabi-
nabi mereka (as), dan ini sangat sesuai apa yang dikatakan oleh Al-Quran
tentang mereka.
_________________________
1- Majmu3 Al-Fatawa: J 18 hal 50
2- Syawahid Al-Tanzil: J 2 hal 40
3- Terbuka Al-Wahab: J 1 hal 410
4- Hawasyi Al-Syarwani: J 2 hal 35
5- ThaHa 20:51
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...23
﴿وَقَالُوا لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّىٰ تَفْجُرَ لَنَا مِنَ
الْأَرْضِ يَنبُوعًا * أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَعِنَبٍ
فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا * أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ
كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّـهِ وَالْمَلَائِكَةِ
قَبِيلًا * أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِّن زُخْرُفٍ أَوْ
تَرْقَىٰ فِي السَّمَاءِ وَلَن نُّؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّىٰ تُنَزِّلَ عَلَيْنَا
كِتَابًا نَّقْرَؤُهُ ۗ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنتُ إِلَّا بَشَرًا
رَّسُولًا ﴾ ﴿وَقَالُوا لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّىٰ تَفْجُرَ لَنَا مِنَ
الْأَرْضِ يَنبُوعًا * أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَعِنَبٍ
فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا * أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ
كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّـهِ وَالْمَلَائِكَةِ
قَبِيلًا * أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِّن زُخْرُفٍ أَوْ
تَرْقَىٰ فِي السَّمَاءِ وَلَن نُّؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّىٰ تُنَزِّلَ عَلَيْنَا
كِتَابًا نَّقْرَؤُهُ ۗ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنتُ إِلَّا بَشَرًا
رَّسُولًا ﴾
Dan mereka berkata: "Kami sekali-kali tidak percaya
kepadamu hingga kamu memancarkan mata air dari bumi untuk kami, *atau kamu
mempunyai sebuah kebun kurma dan anggur, lalu kamu alirkan sungai-sungai di
celah kebun yang deras alirannya,* atau kamu jatuhkan langit berkeping-keping
atas kami, sebagaimana kamu katakan atau kamu datangkan Allah dan
malaikat-malaikat berhadapan muka dengan kami.* Atau kamu mempunyai sebuah
rumah dari emas, atau kamu naik ke langit. Dan kami sekali-kali tidak akan
mempercayai kenaikanmu itu hingga kamu turunkan atas kami sebuah kitab yang
kami baca". Katakanlah: "Maha Suci Tuhanku, bukankah aku ini hanya
seorang manusia yang diutus?" [1]
Maka riwayat-riwayat
yang menunjukkan kelahiran Imam Mahdi (as) menunjukkan ia mutawatir, dan ia
adalah hujah dengan kewujudan nyata dan tidak ada keraguan dari tangkai fikiran,
dan mutawatir tidak disyaratkan perawi yang adil, dan tsiqah, aqidah dan imannya
atau kafirnya, kerana ia diakoi bahawa semua jenis keahlian.
Berikut ini
adalah senarai riwayat-riwayat yang menunjukkan kelahirannya dalam istilah
(ungkapan) yang berbeza:
1. Riwayat-riwayat yang menjadi
nash bagi kelahiran Imam (as), yang ramai pembaca mendapati dalam kitab Kamal Al-Din,
Al-Kafi Al-Ghaibah oleh Al-Thusi, Al-Ghaibah oleh Al-Nu3mani, Al-Bihar,
Muntakhib Al-Atsar dan dari Mushnaf-mushnaf lain.
2. Riwayat-riwayat yang
menunjukkan bagaimana dia dilahirkan dan menyebut ibunya yang Suci dan cara dia
datang bertemu Imam Al-‘Askari.
3. Riwayat-riwayat yang
menunjukkan dirahsiakan kelahirannya.
4. Riwayat-riwayat yang
menunjukkan keghaibannya (as) dan keghaiban bahagian kelahirannya bukannya kelahiran
yang tidak dikatakan mengenai keghaiban.
5. Riwayat-riwayat yang
menyebut sholatnya ke atas bapanya dan kisah dikunjungi orang-orang Qom [2]
_________________________
1- Israa’ 17:90-93
2- Diriwayatkan Al-Syeikh Al-Shaduq dalam Kamal Al-Din:
hal: 476 Dikhabarkan dari Abu Al-Abbas Ahmad bin Al-Hussein bin Abdullah bin Muhammad
bin Mihran bapa Al-3uruhi (ra) meriwayatkan, katanya: Dikhabarkan dari (Abu) Al-Hussein
(bin) Zaid bin Abdullah Al-Baghdadi, beliau berkata: Dikhabarkan dari Abu Al-Hassan
Ali bin Sinan Al-Mushli, katahya: Dikhabarkan oleh bapaku, katanya:, apabila
ditangkap Saidina Abu Muhammad Al-Hasan bin Ali Al-‘Askari (shalawatu Allah 3alaihima)
telah datang mengunjungi dari Qom dan pergunungan dan perwakilan harta, yang
membawa pembayaran dan kebiasaan. Mereka tidak mendapat khabar kematian Al-Hassan (as).
Apabila mereka sampai kepada misteri mereka yang melihat, mereka bertanya mengenai
Saidina Al-Hasan bin Ali (as). Dikatakan kepada mereka bahawa dia telah tiada, mereka
bertanya, Siapa waris-warisnya? Mereka berkata: Saudaranya Jaafar bin Ali, lalu
mereka bertanya mengenainya dan mereka diberitahu dia sudah keluar dan menaiki sampan
di sungai Dajlah untuk minum-minum, dan bersamanya para penyanyi, beliau
berkata: Lalu orang-orang itu berunding dan berkata: Ini bukan sifat seorang Imam,
dan berkata seorang kepada yang lain: mereka membuang masa kita supaya harta
ini dikembalikan kepada kepada pemiliknya. Kata Abu Al-Abbas Muhammad bin
Jaafar Al-Humairi Al-Qumi: Kami berdiri sehingga orang ini keluar untuk menguji
kesahannya. Beliau berkata: Apabila dia pergi, mereka masuk menemuinya dan
mereka memberi salam kepadanya dan berkata: Wahai Tuan, kami dari penduduk Qom
dan bersama kami sekumpulan Syiah dan lain-lain dan aku membawanya kepada Saidina
Abi Muhammad Abu Al-Hasan bin Ali harta-harta, lalu dia berkata : Di mana dia?
Mereka berkata: Bersama kami, dia berkata: Bawalah kepadaku, mereka berkata:
Tidak, dana ini mempunyai kisah khabarnya, dia berkata: Apakah dia? Mereka
berkata: Dana ini dikumpulkan dan ianya adalah dari dinar emas dan wang dinar orang-orang
umum Syiah, …
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...24
6. Riwayat-riwayat yang
disebut oleh naib-naibnya pada masa Keghaiban Sughra dan tanda-tanda kemunculannya.
7. Riwayat-riwayat yang menyebut
orang yang melihatnya pada masa Keghaiban Sughra.
8. Kisah-kisah yang
sangat banyak yang disaksikan oleh pemiliknya dengan memerhatikannya dalam Keghaiban
Kubra, yang berlaku pada masa yang berlainan dan tempat yang berlainan, iaitu untuk
menghalang orang-orang ini berdusta.
9. Warisan yang
dilaporkan daripadanya, sama ada dalam Keghaiban Sughra atau Keghaiban Kubra. Maka
tidak patut untuk menggambarkan semua sanadnya lemah atau tidak dikenali nama perawinya
atau dalam riwayat-riwayat dari sebahagian yang tidak diketahui dan kerosakan
lain yang dikaitkan dengan banyak kerosakannya, maka jika kita telah memberikan
hujah dengan cara ini, ia datang dalam riwayat-riwayat selain yang mutawatir tidak
dalam riwayat-riwayat yang mutawatir, dan kelahiran Imam Mahdi (as) dibuktikan
dengan riwayat-riwayat yang mutawatir.
_________________________
... dan kemudian mereka menjadikannya diketahui
dan menyelesaikannya dan kami apabila menyatakan dalam bentuk wang kepada Saidina Abi Muhammad (as). Mereka berkata,
Jumlah wang ini sekian sekian dinar, dari Si Fulan sekian dan sekian dari Si
Fulan sehingga disebutkan nama semua orang daripada mereka dan mengatakannya sehingga
yang terakhir pada tulisan, Lalu Jaafar berkata: Kamu berdusta mengatakan pada
saudaraku apa yang tidak dia lakukan, ini adalah pengetahuan tentang yang ghaib
dan hanya Allah yang mengetahuinya. Beliau berkata, apabila mendengar Ja’far menyakitkan
orang-orang itu yang membuat senahagian daripada mereka memandang yang lain,
dia berkata kepada mereka: Bawalah wang ini kepadaku, mereka berkata:
Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang diupah sebagai wakil untuk wang
majikan kami dan kami tidak menyerahkan wang kecuali kepada tanda-tanda yang kami
tahu ia adalah Saidina Al-Hassan bin Ali (as), Maka
jika kamu adalah Imam buktikanlah kepada kami, jika tidak kami akan kembalikan
kepada pemiliknya, mereka melihat antara satu sama lain. Beliau berkata: Lalu Jafar
masuk bertemu khalifah – dan ia terlindung dari pandanganku – Aku bersiap-siap atas
mereka, dan ketika mereka dibawakan -Khalifah berkata: bawakanlah wang ini
kepada Jafar, mereka berkata: Allah mengislah Amirul Mukminin, Sesungguhnya kami
adalah orang-orang yang diupah sebagai wakil untuk majikan kami atas wang ini dan
ia meninggalkan untuk jamaah dan kami mengurusnya dengan tidak menyerahkannya
kecuali kepada tanda-tanda yang ditunjukkan. Dan bahawa diganding dengan kebiasaan Abi
Muhammad Al-Hasan bin Ali (as). Khalifah berkata: Apakah tanda yang ada pada Abi
Muhammad. Orang-orang itu berkata: Dia menerangkan kepada kami dinar dan
pemiliknya dan berapa banyak wangnya? Jika sesiapa berbuat demikian ia akan diserahkan
kepadanya, Perwakilan kami telah datang kepadanya berkali-kali, dan inilah
tanda-tanda dan petunjuk padanya, dia telah meninggal dunia, Maka jika lelaki
ini, adalah pemilik urusan ini, marilah kita melakukan apa yang telah
ditetapkan oleh saudaranya. dan jika tidak kami kami akan kembalikan kepada
pemiliknya. Jaafar berkata: Wahai Amirul Mukminin, orang-orang ini pendusta dan
telah mendustakan saudaraku dan ini adalah ilmu ghaib. Khalifah berkata: orang-orang
ini diutus, maka tidak ada kewajiban atas para rasul, selain dari menyampaikan
dengan terang. katanya Ja'far teragak-agak dan tidak menjawab, orang-orang itu berkata:
Amirul Mukminin mengambil masa untuk mengeluarkan perintahkan kepada mereka
yang memecah kita sehingga kita keluar dari bandar ini, katanya, dan
mengarahkan mereka dengan ketua mereka supaya keluar dari sana, dan apabila mereka
keluar dari bandar ini datang kepada mereka seorang anak muda yang baik wajahnya,
dia seperti seorang khadam, memanggil, wahai Fulan bin Fulan dan wahai Fulan
bin Fulan Ibn Fulan, jawablah panggilan Maula kamu, Dia berkata: Lalu mereka
berkata: Engkau Maula kami? beliau berkata: Semoga dilindungi Allah, aku hamba Maula
kamu, mereka lalu berjalan kepadanya, mereka berkata, kami dengan diam-diam (kepadanya)
nersamanya sehingga kami masuk ke dalam rumah Maulana Al-Hassan bin Ali (as), maka
ketika itu anaknya Al-Qaim (as) duduk di atas katil bagaikan permukaan bulan, berpakaian
hijau, kami memberi salam kepadanya, lalu dia menjawab salam kami, kemudian
beliau berkata: Jumlah wang sekian dinar, Si Fulan bawa sekian, dan juga Si
Fulan sekian, dan dia terus menerangkan kesemuanya. Beliau kemudian menerangkan
pakaian dan perjalanan kami dan apa yang ada pada kami dari haiwan kami, Lalu
kami bersungkur sujud syukur kepada Allah AWJ kepada apa yang dikenalkan kepada
kami, dan kami mencium bumi di hadapannya, dan kami bertanya kepadanya apa yang
kami inginkan dan dia menjawabnya, kami bawakan wang kepadanya, dan Al-Qaim (as)
memerintahkan kami supaya kami tidak menjadikannya rahsia dari
melihat sesuatu selepasnya dari wang itu, kami ditugaskan di Baghdad, sebagai seorang
yang membawakan wang kepadanya dan keluar dengannya untuk menanganinya sendiri,
mereka berkata: Jadi kami berlepas darinya dan membayar kepada Abi Al-Abbas Muhammad
bin Jaafar Al-Qumi Al-Humairi sesuatu dari pengawetan dan kain kapan lalu
berkata kepadanya: Semoga Allah memberi ganjaran besar pada dirimu, beliau
berkata: Mengapa sampai Abi Al-Abbas dihalang diberhentikan sehingga meninggal
dunia (Rahmahu Allah). Dan kemudian daripada itu kami membawa wang tersebut ke
Baghdad kepada naib-naib yang dilantiknya dan mereka keluar kepada mereka untuk
menanganinya.
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...25
Jadi, tidak
ada makna untuk kita mengatakan bahawa riwayat yang pertama lemah sanadnya
kerana tidak bersambung, yang kedua lemah kerana sanadnya tidak dikenal perawinya
dan ketiga yang tersirat (tersembunyi), Oleh itu, kaedah ini untuk mengatakan
ia dijalankan dalam khabar tidak mutawatir, tetapi dalam khabar yang mutawatir
tidak bermakna baginya.
Cara kedua: Khabar Ahad berbahaya sebagai pendamping
yang berguna untuk meyakinkan: Jika khabarnya dua atau tiga dengan sesuatu ia
tidak dipanggil dengan mutawatir, Tetapi jika ia disertakan dengan pendamping dan bergabung, ia akan menjadi berguna
untuk kepastian dan ilmu.
Sebagai contoh: jika seseorang memberitahu kita terdapat
seekor singa di suatu hutan, secara semulajadi kita tidak mengganggu kehadiran
singa di dalam hutan itu.
Bahkan kita akan mendapat tahap kejujuran itu jika kita
dipercaya dan tidak dikenal sebagai seorang pendusta, tetapi kita harus
menanggung akibat disyaki darinya, kadar pengesahan akan menjadi 30% sebagai
contoh, Tetapi jika kita diberitahu bahawa ada sesuatu yang telah dimakan di
hutan yang sama yang diberitahu kepada kita bahawa terdapat singa di sana,
Sudah tentulah, kadar kesahan berita (khabar) akan
meningkat disebabkan oleh anggapan ini, oleh itu marilah kita mengandaikan
bahawa ia (50%). Sekiranya kita menganggap selepas itu bahawa kita dapati ada kesan
kepada haiwan pemangsa, kita tidak dapat memastikan sama ada kesan singa atau
sesuatu yang lain,, Di samping itu, kesan ini adalah andaian kebenaran kepada
khabar, dan kebarangkalian kejujuran meningkat kepada tahap yang lebih tinggi
dan diandaikan (70%). Dan dengan demikian menganjurkan hubungan dengan yang
lain sehingga khabar menjadi penuh dengan bukti yang menyaksikan kebenaran khabar
itu.
Dan atas dasar ini tidak benar dan tepat untuk mengambil
satu riwayat dan menjauhkan diri dari seluruh pendamping (riwayat) yang melihat
riwayat itu dan menerangkan kebenarannya.
Jika kita mengkaji riwayat-riwayat yang menunjukkan
kelahiran Imam Mahdi (as) dengan jenis kajian ini, tanpa mengira ianya mutawatir,
maka ia juga tidak boleh menafikan kelahirannya melainkan banyak riwayat-riwayat
yang mengemukakannya dan mengesahkan kelahirannya (as) dan dengan bahasa yang
berbeza seperti yang dikemukakan.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan