Ahad, 19 Ogos 2018

Para Ulama yang menentang Ibn Taimiyah Al-Harrani:


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..27

Para Ulama yang menentang Ibn Taimiyah Al-Harrani:

Para pencari kebenaran yang memandu mereka menuntut kebenaran untuk membuat kritikan terhadap pemikiran dan pendapat Ibn Taimiyah jauh dari ilmu yang sama dengan sikap taksub dan kecenderungan (kecurangan) peribadi, dan para ulama di Syam dan Mesir, yang menganggap pandangan beliau yang bertentangan dengan ajaran agama dan mereka menolak pemikiran-pemikiran beliau dan memberi kritikan secara ilmiah:

1.   Al-Syeikh Shafiy Al-Din Al-Hindi Al-Urmawi (644 - 715 H).
2.   Al-Syeikh Syahab Al-Din Ibn Jahbal Al-Kalabi Al-Halabi (Wafat 733 H)
3. Qadhi Al-Qadhah Kamal Al-Din Al-Zamlakani (667 - 733H).

_________________________
1. Al-Bidayah Wal-Nihayah: J 4 hal 14
2 - Maraah Al-Jinan: J 4 hal 240 dan hal 277 Fi Hawadits Sanah: 728


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..28

4.   Syams Al-Din Muhammad bin Ahmad Al-Zhahabi (Wafat 748 H).
5.   Shadar Al-Din Al-Marahhil (Wafat, 750 H.)
6.   Ali bin Abd Al-Kafi Al-Subki (Wafat 756 H).
7.   Muhammad bin Syakir Al-Kutbi (Wafat 764 H).
8.   Abu Muhammad Abdullah bin As'ad Al-Yaf'ei (698 – 768 H).
9.   Abu Bakr Al-Hushni Al-Dimasyqi (Wafat 829 H).
10.        Shihab Al-Din Ahmad bin Hajar Al-Asqalani (Wafat 852 H.)
11.        Jamal Al-Din Yusuf bin Taghri Al-Atabaki (812 874 H.)
12.        Shihab Al-Din ibn Hajar Al-Haitsami (Wafat 973 H).
13.        Al-Mulla Ali Al-Qari Al-Hanafi (Wafat 1016 H.)
14.        Abu Al-‘Ais Ahmad bin Muhammad Al-Muknasi, yang dikenali sebagai Abi Al-Qadhi (960-1025 H).
15.        Yusuf bin Ismail bin Yusuf al-Nabhani (1265-1350 H).
16.        Syeikh Muhammad Al-Kuthari Mesir (Wafat 1371 H)
17.        Syeikh Salamah Al-Qudha’ei Al-‘Azami (Wafat 1379 H)
18.        Syeikh Muhammad Abu Zahrah (1316 - 1396 H).

Sesetengah ulama telah menulis kitab khusus untuk mengkritik pemikiran-pemikiran beliau dan menolaknya seperti Taqiy Al-Din Al-Subki yang menulis untuk menolak Ibn Taimiyah dalam dua buah kitab: yang pertama di bawah tajuk (Memulihkan Kebaikan Dalam Ziarah Sebaik-Baik Makhluk Hidup - Syifa' Al-Siqam Fi Ziarat Khair Al-Anam)
Dan sebuah lagi: (Sekitar Yang Terlepas Dalam Menolak Ibn Taimiyah – Al-Durrah Al-Madhiyah Fi Al-Radd 3alaa Ibn Taimiyah).

Agar para pembaca berdiri untuk menentang pandangan orang-orang sezaman dengannya dan yang lain-lain dari ulama Ahl Al-Sunnah dan penilaian mereka tentang lelaki ini dan pemikiran-pemikiran yang datang dengannya, yang kami temui dari kalimat tersebut:


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..29


Perkataan Al-Hafidz Syams Al-Din Al-Zhahabi (Wafat 749 AH):

Al-Hafidz Al-Zhahabi dari ulama terkemuka Ahl Al-Sunnah telah menyusun hadits dan ilmu pengetahuan, dan mengaitkan beliau dengan mazhab Ibn Taimiyah, di mana kedua-duanya dari Mazhab Hanbali, Al-Zhahabi telah menulis surat yang panjang kepada Ibn Taimiyah menasihati beliau dan menerangkankan kepadanya ketidakseimbangan dalam pendekatan pemikiran dan ilmiah, dalam surat itu dinyatakan: (Lihatlah debu halus di mata saudaramu dan lupakan selumbar di matamu? "Berapa banyak pujian atas dirimu dan memuji-mujimu dan ungkapanu dan engkau menghina ulama dan engkau ikuti ciri peribadi manusia?! Dengan ilmumu untuk menyalahi Nabi (S)).

Kemudian Al-Zhahabi berpaling untuk menilai pengikut Ibn Taimiyah dan murid-muridnya, beliau berkata: (Apakah sebagian besar pengikut kamu hanya suka terikat dengan fikiran mudah?! Atau buta akan kepalsuan, malas berfikir?! Atau aneh terdiam kerana kuatnya rencana?! Atau gersangnya kebaikan tidak dapat difahami?! Maka sekiranya engkau tidak mempercayaiku, marilah pertimbangkannya dengan adil.

Kemudian Al-Zhahabi pindah kepada menyatakan gaya dan pendekatan akhlaq, beliau berkata: (Berapa banyak dirimu bersahabat dan membahayakan orang-orang yang baik?! Berapa banyak engkau bersahabat dan merendahkan orang-orang yang benar?! Untuk berapa banyak engkau mengagungkan dan memperkecil hamba-hamba?! Berapa lamakah engkau akan mengganggu mereka dan membenci orang-orang yang zuhud? Sampai bilakah engkau memuji kata-katamu tanpa cara memuji Allah, kata-kata yang ada dalam hadits-hadits sahih? Aduhai, jika hadits sahih diterima darimu!!)

Kemudian dia berkata: "Bukankah engkau akan menjauhi dosa? Bukankah telah datang waktunya untuk engkau bertaubat dan kembali? Bukankah engkau berada pada tujuh puluhan dan hampir pergi? Ya, Demi Allah, aku tidak tahu adakah engkau mengingati kematian, tetapi engkau merendahkan mereka yang menyebut kematian, saya tidak fikir engkau menerima kata-kataku dan tidak mendengarkan nasihatku.)

Selepas hasil dakwah Al-Zhahabi menunjuk kepada pekerjaan jenaka, di mana beliau berkata: (Sekiranya ini berlaku padaku dan aku adalah penyayang dan belas kasihan, bagaimanakah engkau dengan musuhmu?! Dan musuh-musuhmu, demi Allah mereka orang-orang soleh dan orang-orang bijaksana dan orang-orang mulia, dan para penolongmu menyalakan kedustaan kejahilan, kebatilan dan memecah janji. Aku telah redha denganmu
kerana engkau mengutukku secara terbuka, dan menggunakan maqalah (artikel)ku secara rahsia, semoga rahmat Allah sebagai sesuatu yang dihadiahkan kepada kekuranganku. [1]

Al-Hafiz Ali bin Abd Al-Kafi Al-Subki (Wafat 756 Hijrah):

_________________________
-1 Al-Saif Al-Shaqil: hal 217


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..30


Dan ia adalah salah satu jawapan kepada Ibn Taimiyah dengan menulis sebuah kitab yang dipanggil (Memulihkan Kebaikan Dalam Ziarah Sebaik-Baik Makhluk Hidup (atasnya selawat dan salam) - Syifa' Al-Siqam Fi Ziarat Khair Al-Anam (3alaihi sh-shalatu wa s-salam)) dan mungkin dipanggil (Serangan Pada Mereka Yang Menyangkal Perjalanan Untuk Berziarah - ((syana l-gharati 3alaa man inkari l-safar li-ziyarah)) [1], Dia berkata: (... Ketika ia berhenti mencampur adukkan perkara dengan Ibn Taimiyah, Dan menyoal kepada sahabatnya untuk menjelaskan perkara yang yang membara itu, manakala pintu jalan yang mendekatkan ditutup, dan menafikan menutup perjalanan hanya untuk ziarah, dan tidak berangkat keluar berjalan kaki sehingga ditolong pemilik tempat berlindung yang tidak melanggar, telah hampir mengekalkan dia supaya dikeluarkan. Dia hampir menghambat secara paksa sumber tunggangan. dan kamu bereras memaksa seperti hati dengan syubhah yang hampir terpercikan padanya, seperti dihadkan oleh khayalan khayalan ... Bagaimanakah ziarah sebuah masjid dapat bersembunyi dari penghuninya atau tersembunyi dari ibu jari? Dan bagi berwalikan padanya (as) tidak tahu keutamaan masjid itu, Dan bagi berwalikan padanya jika menguduskan wali itu bukanlah asas kepada taqwa bersujud pada penyeru itu. Allah berterima kasih kepadanya, dalam keperluan apa yang dipegang oleh ijmak ke atasnya.) [2]
                                                             
Beliau juga berkata pada ucapan dalam kitabnya (Sekitar Yang Terlepas Dalam Menolak Ibn Taimiyah – Al-Durrah Al-Madhiyah Fi Al-Radd 3alaa Ibn Taimiyah). ini lafaznya: (Selepas itu, bahawa apa yang diucapkan Ibn Taimiyah mengenai asas-asas aqidah-aqidah, dan merusak daripada pertahanan rukun-rukun Islam dan yang rumit-rumit, Selepas ia tersembunyi oleh bergantung pada Al-Quran dan Al-Sunnah, menunjukkan bahawa ia penyeru kepada kebenaran, yang memberi bimbingan untuk ke syurga, lalu keluar dari bid’ah-bid’ah yang menyimpang dari masyarakat Islam dan bertentangan dengan ijmak (persetujuan umum), dan berkata apa yang perlu dikaitkan dengan yang bersifat kebendaan ke dalam zat yang suci, walaupun kekurangan ini bukan sebahagian daripada yang mustahil, dia mengatakan pada penjelmaan yang baharu (makhluk) kepada Zat Allah Ta’ala, dan bahawa Al-Quran Kalam Allah itu baharu (makhluk) kepadaNya selepas tiada padaNya, dan Dia bercakap dan diam, ia berlaku dalam kehendak ZatNya sama seperti makhluk, Dan dia pergi lebih jauh lagi kepada terlibat menyediakan alam, Dia terlibat dengan mengatakan bahawa Dia bukanlah yang pertama bagi makhluk-makhluk, Dia berkata pada yang baharu bukan yang pertama, dan mengesahkan sifat qadim sebagai yang baharu. dan makhluk adalah yang baharu qadim (sedia ada), Tidak ada satu pun dari kedua ayat ini yang dimasukkan dalam agama yang tidak membosankan, tidak ikhlas dari sifat yang tidak wajar, tidak masuk ke dalam firqah dari tujuh puluh tiga firqah yang terpisah dari umat, Dan tidak berdiri bersama umat dari hasrat umat,  Semua ini, walaupun ia adalah keingkaran yang teruk, tetapi dia memindahkan ungkapannya berhubung dengan apa yang diperkatakan pada furu’ (cabang). [3]

Muhammad bin Syakir Al-Kutbi (Wafat 764 H):

_________________________
1- Mu3jam Al-Mathbu3ah Al-3arabiyah: J 1 hal.1004
2- Thabaqat Al-Syafi3iyah: J 10 hal.149
3- Al-Tawasul Bil-Nabii Li Ibn Marzuq: hal.218


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..31


Beliau berkata dalam Riwayat Hidup Ibn Taimiyah:. (Ia menulis risalah kelebihan Muawiyah dan pada anaknya Yazid dan dia tidak menghinanya. [1] Ini mencerminkan penerusan bani Umaiyah yang dia telah patrikan di atasnya, jika tidak, kekufuran Yazid diumumkan sebagai ahli neraka seperti yang diketahui,
       
Ia (Yazid) dikenali bermain dengan monyet dan harimau serta minuman keras, dan mengambil milik orang dengan paksaan dan kekerasan.
          
Sejarah menyatakan apa yang dilakukan Yazid dari pembunuhannya atas cucu Nabi (S) dan apa yang dilakukannya dengan perlakuan bebas, yang telah dinafikannya oleh setiap muslim, telah menyatakan kekufurannya tanpa rasa takut atau kesopanan, mengatakan:

(Bani) Hashim bermain-main dengan Kerajaan, Tiada khabar yang datang, tiada wahyu yang turun



Syahab Al-Din Ibn Hajar Al-Haitsami (Wafat 973 H):

Ibn Hajar Al-Makki berkata dalam Al-Fatawa Al-Haditsiyah yang berbunyi: (Ibn Taimiyah seorang hamba Allah yang dikecewakanNya, yang disesatkan, yang dibutakan, yang dipekakkan dan dihinakanNya, Demikianlah, para imam, yang menjelaskan keadaannya melakukan kerosakan, berdusta dalam kata-katanya, dan sesiapa yang menginginkannya haruslah mengkaji perkataan Imam yang tetap mempersetujui akan kepimpinannya dan tahap penjelasan Ijtihad Abu Al-Hassan Al-Subki , Dan anaknya Al-Taj.)[2].

Muhammad Bakhit Al-Muthi'ei Syeikh Al-Islam:

Dia berkata: (Seperti yang ditunjukkan orang-orang pada zaman bertaqlid Ibn Taimiyah dalam aqidah-aqidahnya yang tumpul (tidak laku) dan sokongan kata-katanya adalah melakukan kerosakan... Kami dapati kitab Imam mulia mujtahid terkemuka Taqiy Al-Din Abu Al-Hasan Al-Subki menyelidiki kepada apa yang dikatakan oleh Ibn Taimiyah, ia meruntuhkan struktur binaannya, mengguncang kestabilan rukunnya, menghapuskan kesannya, sebagai hasil dari kepalsuannya, menampakkan kerosakannya, menunjukkan penentangannya. [3]

Ini adalah sebahagian kecil daripada kenyataan dan pendapat mereka pada Ibn Taimiyah Al-Harrani, dan banyak lagi yang boleh dibentangkan kerana takut terlalu panjang jika disebutkan, apa yang telah disebutkan rasanya mencukupi bagi mereka yang mahu insaf dan takut.

Apa yang dikatakan para ulama Al-Sunnah dalam penilaian mereka terhadap Ibn Taimiyah dapat dijumlahkan sebagai berikut:

1 Menjisimkan (menyifatkan sebagai benda).

_________________________
1- Fawat Al-Wafiyat: J 1 hal.77
2- Syifa' Al-Saqam: hal 38
3- Syifa' Al-Saqam: hal 38


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..32


2 Zindiq (melepaskan diri dari agama dan kewajibannya)
3 Munafiq.
4 Tamak kepimpinan yang hebat.

Ini adalah apa yang kita dapati pada kata-kata Al-Hafiz Ibn Hajar, ia berkata: (Sebahagian daripada mereka dikaitkan dengan menjisimkan apa yang disebutkan dalam aqidah Al-Hamawiyah dan Al-Wasithiyyah dan lain-lain seperti mengatakan bahawa tangan, kaki, betis dan wajah adalah sifat-sifat Allah yang hakiki. Bahawa Dia beristiwa (bersemayam - duduk) di atas ‘Arasy pada ZatNya (diriNya), maka dikatakan baginya perlu yang demikian itu kecenderungan dan dibahagikan, Beliau berkata, "Saya tidak menerima bahawa cenderung dan boleh dibahagikan dari jisim-jisim khusus, maka dia mengecam (kecam) dengan mengatakan kecenderungan pada Zat Allah.

Sebahagian daripadanya dikaitkan dengan ciri-ciri zindiq kerana mengatakan bahawa Nabi (S) tidak bebas dan padanya ada kekurangan demikian dan ditegah daripada mengagungkan Nabi (S), Dan manusia yang paling utama padanya adalah nur kelahiran pertama itu, kerana ada Majlis disebabkan yang demikian, kata sebahagian mereka yang hadir memberi alasan, lalu dia berkata kelahiran pertama tidak bermakna untuk mengatakan bahawa jika dia ada kekurangan dia akan terbunuh dan jika tidak ada kekurangan tidak ada alasan.
                                             
Sebahagian daripadanya dikaitkan dengan ciri-ciri nifaq seperti yang dikatakan pada Ali terdahulu, dan mengatakan bahawa dia tidak meninggalkan dari mengarah kepada mendapatkan jawatan khalifah berulang kali dan tidak berjaya, tetapi dia berjuang untuk jawatan ketua bukannya untuk agama, dan dia mengatakan bahawa Ali sukakan jawatan ketua dan Utsman sukakan harta, mengatakan bahawa Abu Bakr memeluk agama Islam ketika tua yang menyedari apa yang dikatakannya. Dan Ali memeluk Islam ketika masih kanak-kanak dan kanak-kanak tidak sah Islamnya, untuk mengatakannya, dan kata-katanya dalam kisah ucapan anak perempuam Abi Jahl dan meninggal dunia tidak lupa untuk memuji Ali... dan kisah Abi Al-‘Ash Ibn Al-Rabi’ dan tidak diambil dari kefahamannya, Maka sesungguhnya yang mencelanya terlibat dengan kemunafikan kerana sabda baginda (S): (tiada yang membencimu (Ali) melainkan seorang munafik.)

Kadar orang-orang yang mengusahakan kepimpinan besar (Imamah Kubra), adalah dengan terus mencuba sesuatu seperti yang disebut Ibn Tumart, dan berterima kasih padanya. Ini telah disahkan untuk tempoh panjangnya dia dipenjarakan dan mempunyai maklumat terkenal dan jika dia ditangkap dia sering untuk mengatakan, aku tidak melihat ini tetapi aku mahu mengingat kemungkinan yang jauh) [1]

_________________________
1-   Al-Durar Al-Kaminah: J 1 hal 155, Dar Al-Jil,.Beirut.



✡✡✡✡✡

Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas




Tiada ulasan: