Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..27
• Para Ulama yang menentang Ibn Taimiyah Al-Harrani:
Para pencari
kebenaran yang memandu mereka menuntut kebenaran untuk membuat kritikan terhadap
pemikiran dan pendapat Ibn Taimiyah jauh dari ilmu yang sama dengan sikap taksub
dan kecenderungan (kecurangan) peribadi, dan para ulama di Syam dan Mesir, yang
menganggap pandangan beliau yang bertentangan dengan ajaran agama dan mereka
menolak pemikiran-pemikiran beliau dan memberi kritikan secara ilmiah:
1. Al-Syeikh Shafiy Al-Din
Al-Hindi Al-Urmawi (644 - 715 H).
2. Al-Syeikh Syahab Al-Din
Ibn Jahbal Al-Kalabi Al-Halabi (Wafat 733 H)
3. Qadhi Al-Qadhah
Kamal Al-Din Al-Zamlakani (667 - 733H).
_________________________
1. Al-Bidayah Wal-Nihayah: J 4 hal 14
2 - Maraah Al-Jinan: J
4 hal 240 dan hal 277 Fi Hawadits Sanah: 728
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..28
4. Syams Al-Din Muhammad
bin Ahmad Al-Zhahabi (Wafat 748 H).
5. Shadar Al-Din Al-Marahhil
(Wafat, 750 H.)
6. Ali bin Abd Al-Kafi Al-Subki
(Wafat 756 H).
7. Muhammad bin Syakir Al-Kutbi
(Wafat 764 H).
8. Abu Muhammad Abdullah
bin As'ad Al-Yaf'ei (698 – 768 H).
9. Abu Bakr Al-Hushni Al-Dimasyqi
(Wafat 829 H).
10.
Shihab Al-Din Ahmad bin Hajar Al-Asqalani (Wafat 852
H.)
11.
Jamal Al-Din Yusuf bin Taghri Al-Atabaki (812 874
H.)
12.
Shihab Al-Din ibn Hajar Al-Haitsami (Wafat 973 H).
13.
Al-Mulla Ali Al-Qari Al-Hanafi (Wafat 1016 H.)
14.
Abu Al-‘Ais Ahmad bin Muhammad Al-Muknasi, yang
dikenali sebagai Abi Al-Qadhi (960-1025 H).
15.
Yusuf bin Ismail bin Yusuf al-Nabhani (1265-1350
H).
16.
Syeikh Muhammad Al-Kuthari Mesir (Wafat 1371 H)
17.
Syeikh Salamah Al-Qudha’ei Al-‘Azami (Wafat 1379
H)
18.
Syeikh Muhammad Abu Zahrah (1316 - 1396 H).
Sesetengah
ulama telah menulis kitab khusus untuk mengkritik pemikiran-pemikiran beliau dan
menolaknya seperti Taqiy Al-Din Al-Subki yang menulis untuk menolak Ibn Taimiyah
dalam dua buah kitab: yang pertama di bawah tajuk (Memulihkan Kebaikan Dalam Ziarah
Sebaik-Baik Makhluk Hidup - Syifa' Al-Siqam Fi Ziarat Khair Al-Anam)
Dan sebuah lagi:
(Sekitar Yang Terlepas Dalam Menolak Ibn Taimiyah – Al-Durrah Al-Madhiyah Fi
Al-Radd 3alaa Ibn Taimiyah).
Agar para pembaca berdiri untuk menentang pandangan orang-orang
sezaman dengannya dan yang lain-lain dari ulama Ahl Al-Sunnah dan penilaian
mereka tentang lelaki ini dan pemikiran-pemikiran yang datang dengannya, yang
kami temui dari kalimat tersebut:
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..29
Perkataan Al-Hafidz
Syams Al-Din Al-Zhahabi (Wafat 749 AH):
Al-Hafidz
Al-Zhahabi dari ulama terkemuka Ahl Al-Sunnah telah menyusun hadits dan ilmu
pengetahuan, dan mengaitkan beliau dengan mazhab Ibn Taimiyah, di mana
kedua-duanya dari Mazhab Hanbali, Al-Zhahabi telah menulis surat yang panjang
kepada Ibn Taimiyah menasihati beliau dan menerangkankan kepadanya ketidakseimbangan
dalam pendekatan pemikiran dan ilmiah, dalam surat itu dinyatakan: (Lihatlah
debu halus di mata saudaramu dan lupakan selumbar di matamu? "Berapa
banyak pujian atas dirimu dan memuji-mujimu dan ungkapanu dan engkau menghina
ulama dan engkau ikuti ciri peribadi manusia?! Dengan ilmumu untuk menyalahi Nabi
(S)).
Kemudian Al-Zhahabi berpaling untuk menilai pengikut Ibn
Taimiyah dan murid-muridnya, beliau berkata: (Apakah sebagian besar pengikut
kamu hanya suka terikat dengan fikiran mudah?! Atau buta akan kepalsuan, malas berfikir?!
Atau aneh terdiam kerana kuatnya rencana?! Atau
gersangnya kebaikan tidak
dapat difahami?! Maka sekiranya engkau tidak mempercayaiku, marilah pertimbangkannya
dengan adil.
Kemudian Al-Zhahabi
pindah kepada menyatakan gaya dan pendekatan akhlaq, beliau berkata: (Berapa banyak
dirimu bersahabat dan membahayakan orang-orang yang baik?! Berapa banyak
engkau bersahabat dan merendahkan orang-orang yang benar?! Untuk berapa banyak engkau
mengagungkan dan memperkecil hamba-hamba?! Berapa lamakah engkau akan
mengganggu mereka dan membenci orang-orang yang zuhud? Sampai bilakah engkau
memuji kata-katamu tanpa cara memuji Allah, kata-kata yang ada dalam
hadits-hadits sahih? Aduhai, jika hadits sahih diterima darimu!!)
Kemudian dia berkata: "Bukankah engkau akan menjauhi
dosa? Bukankah telah datang waktunya untuk engkau bertaubat dan kembali? Bukankah
engkau berada pada tujuh puluhan dan hampir pergi? Ya, Demi Allah, aku tidak tahu
adakah engkau mengingati kematian, tetapi engkau merendahkan mereka yang
menyebut kematian, saya tidak fikir engkau menerima kata-kataku dan tidak
mendengarkan nasihatku.)
Selepas hasil
dakwah Al-Zhahabi menunjuk kepada pekerjaan jenaka, di mana beliau berkata: (Sekiranya
ini berlaku padaku dan aku adalah penyayang dan belas kasihan, bagaimanakah engkau
dengan musuhmu?! Dan musuh-musuhmu, demi Allah mereka orang-orang soleh
dan orang-orang bijaksana dan orang-orang mulia, dan para penolongmu menyalakan
kedustaan kejahilan, kebatilan dan memecah janji. Aku telah redha denganmu
kerana engkau mengutukku secara terbuka, dan menggunakan maqalah
(artikel)ku secara rahsia, semoga rahmat Allah sebagai sesuatu yang dihadiahkan
kepada kekuranganku. [1]
Al-Hafiz
Ali bin Abd Al-Kafi Al-Subki (Wafat 756 Hijrah):
_________________________
-1 Al-Saif Al-Shaqil: hal 217
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..30
Dan ia adalah
salah satu jawapan kepada Ibn Taimiyah dengan menulis sebuah kitab yang
dipanggil (Memulihkan Kebaikan Dalam Ziarah Sebaik-Baik Makhluk Hidup (atasnya
selawat dan salam) - Syifa' Al-Siqam Fi Ziarat Khair Al-Anam (3alaihi sh-shalatu
wa s-salam)) dan mungkin dipanggil (Serangan Pada Mereka Yang Menyangkal
Perjalanan Untuk Berziarah - ((syana l-gharati 3alaa man inkari l-safar li-ziyarah))
[1], Dia berkata: (... Ketika ia berhenti mencampur
adukkan perkara dengan Ibn Taimiyah, Dan menyoal kepada sahabatnya untuk menjelaskan
perkara yang yang membara itu, manakala pintu jalan yang mendekatkan ditutup, dan
menafikan menutup perjalanan hanya untuk ziarah, dan tidak berangkat keluar
berjalan kaki sehingga ditolong pemilik tempat berlindung yang tidak melanggar,
telah hampir mengekalkan dia supaya dikeluarkan. Dia hampir menghambat secara
paksa sumber tunggangan. dan kamu bereras memaksa seperti hati dengan syubhah yang
hampir terpercikan padanya, seperti dihadkan oleh khayalan khayalan ...
Bagaimanakah ziarah sebuah masjid dapat bersembunyi dari penghuninya atau
tersembunyi dari ibu jari? Dan bagi berwalikan padanya (as) tidak tahu
keutamaan masjid itu, Dan bagi berwalikan padanya jika menguduskan wali itu bukanlah
asas kepada taqwa bersujud pada penyeru itu. Allah berterima kasih
kepadanya, dalam keperluan apa yang dipegang oleh ijmak ke atasnya.) [2]
Muhammad bin Syakir Al-Kutbi (Wafat 764 H):
_________________________
1- Mu3jam Al-Mathbu3ah Al-3arabiyah: J 1 hal.1004
2- Thabaqat Al-Syafi3iyah: J 10 hal.149
3- Al-Tawasul Bil-Nabii Li Ibn Marzuq: hal.218
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..31
Beliau berkata dalam Riwayat Hidup Ibn Taimiyah:. (Ia menulis
risalah kelebihan Muawiyah dan pada anaknya Yazid dan dia tidak menghinanya. [1]
Ini mencerminkan penerusan bani Umaiyah yang dia telah patrikan di
atasnya, jika tidak, kekufuran Yazid diumumkan sebagai ahli neraka seperti yang
diketahui,
Ia (Yazid) dikenali bermain dengan monyet dan harimau serta
minuman keras, dan mengambil milik orang dengan paksaan dan kekerasan.
Sejarah menyatakan apa yang dilakukan Yazid dari pembunuhannya
atas cucu Nabi (S) dan apa yang dilakukannya dengan perlakuan bebas, yang telah
dinafikannya oleh setiap muslim, telah menyatakan kekufurannya tanpa rasa takut
atau kesopanan, mengatakan:
(Bani) Hashim bermain-main dengan
Kerajaan, Tiada khabar yang datang, tiada wahyu yang turun
Syahab Al-Din
Ibn Hajar Al-Haitsami (Wafat 973 H):
Ibn Hajar Al-Makki
berkata dalam Al-Fatawa Al-Haditsiyah yang berbunyi: (Ibn Taimiyah seorang
hamba Allah yang dikecewakanNya, yang disesatkan, yang dibutakan, yang dipekakkan
dan dihinakanNya, Demikianlah, para imam, yang menjelaskan keadaannya melakukan
kerosakan, berdusta dalam kata-katanya, dan sesiapa yang menginginkannya haruslah
mengkaji perkataan Imam yang tetap mempersetujui akan kepimpinannya dan tahap penjelasan Ijtihad
Abu Al-Hassan Al-Subki , Dan anaknya Al-Taj.)[2].
Muhammad Bakhit
Al-Muthi'ei Syeikh Al-Islam:
Dia berkata:
(Seperti yang ditunjukkan orang-orang pada zaman bertaqlid Ibn Taimiyah dalam aqidah-aqidahnya
yang tumpul (tidak laku) dan sokongan kata-katanya adalah melakukan
kerosakan... Kami dapati kitab Imam mulia mujtahid terkemuka Taqiy Al-Din Abu Al-Hasan
Al-Subki menyelidiki kepada apa yang dikatakan oleh Ibn Taimiyah, ia meruntuhkan
struktur binaannya, mengguncang kestabilan rukunnya, menghapuskan kesannya, sebagai
hasil dari kepalsuannya, menampakkan kerosakannya, menunjukkan penentangannya. [3]
Ini adalah
sebahagian kecil daripada kenyataan dan pendapat mereka pada Ibn Taimiyah Al-Harrani,
dan banyak lagi yang boleh dibentangkan kerana takut terlalu panjang jika disebutkan,
apa yang telah disebutkan rasanya mencukupi bagi mereka yang mahu insaf dan takut.
Apa yang dikatakan para ulama Al-Sunnah dalam penilaian
mereka terhadap Ibn Taimiyah dapat dijumlahkan sebagai berikut:
1 Menjisimkan (menyifatkan
sebagai benda).
_________________________
1- Fawat Al-Wafiyat: J 1
hal.77
2- Syifa' Al-Saqam: hal 38
3- Syifa' Al-Saqam: hal 38
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..32
2 Zindiq (melepaskan diri dari agama dan kewajibannya)
3 Munafiq.
4 Tamak kepimpinan
yang hebat.
Ini adalah apa
yang kita dapati pada kata-kata Al-Hafiz Ibn Hajar, ia berkata: (Sebahagian daripada
mereka dikaitkan dengan menjisimkan apa yang disebutkan dalam aqidah Al-Hamawiyah
dan Al-Wasithiyyah dan lain-lain seperti mengatakan bahawa tangan, kaki, betis dan
wajah adalah sifat-sifat Allah yang hakiki. Bahawa Dia beristiwa (bersemayam -
duduk) di atas ‘Arasy pada ZatNya (diriNya), maka dikatakan baginya perlu yang
demikian itu kecenderungan dan dibahagikan, Beliau berkata, "Saya
tidak menerima bahawa cenderung dan boleh dibahagikan dari jisim-jisim khusus, maka
dia mengecam (kecam) dengan mengatakan kecenderungan pada Zat Allah.
Sebahagian daripadanya
dikaitkan dengan ciri-ciri zindiq kerana mengatakan bahawa Nabi (S) tidak bebas
dan padanya ada kekurangan demikian dan ditegah daripada mengagungkan Nabi (S),
Dan manusia yang paling utama padanya adalah nur kelahiran pertama itu, kerana ada
Majlis disebabkan yang demikian, kata sebahagian mereka yang hadir memberi alasan,
lalu dia berkata kelahiran pertama tidak bermakna untuk mengatakan bahawa jika dia
ada kekurangan dia akan terbunuh dan jika tidak ada kekurangan tidak ada
alasan.
Sebahagian daripadanya
dikaitkan dengan ciri-ciri nifaq seperti yang dikatakan pada Ali terdahulu, dan
mengatakan bahawa dia tidak meninggalkan dari mengarah kepada mendapatkan jawatan
khalifah berulang kali dan tidak berjaya, tetapi dia berjuang untuk jawatan
ketua bukannya untuk agama, dan dia mengatakan bahawa Ali sukakan jawatan ketua
dan Utsman sukakan harta, mengatakan bahawa Abu Bakr memeluk agama Islam ketika
tua yang menyedari apa yang dikatakannya. Dan Ali memeluk Islam ketika masih
kanak-kanak dan kanak-kanak tidak sah Islamnya, untuk mengatakannya, dan
kata-katanya dalam kisah ucapan anak perempuam Abi Jahl dan meninggal dunia tidak
lupa untuk memuji Ali... dan kisah Abi Al-‘Ash Ibn Al-Rabi’ dan tidak diambil
dari kefahamannya, Maka sesungguhnya yang mencelanya terlibat dengan
kemunafikan kerana sabda baginda (S): (tiada yang membencimu (Ali) melainkan
seorang munafik.)
Kadar orang-orang yang mengusahakan kepimpinan besar
(Imamah Kubra), adalah dengan terus mencuba sesuatu seperti yang disebut Ibn Tumart,
dan berterima kasih padanya. Ini telah disahkan untuk tempoh panjangnya
dia dipenjarakan dan mempunyai maklumat terkenal dan jika dia ditangkap dia sering
untuk mengatakan, aku tidak melihat ini tetapi aku mahu mengingat kemungkinan
yang jauh) [1]
_________________________
1- Al-Durar Al-Kaminah: J 1 hal 155, Dar Al-Jil,.Beirut.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan