Pengantar (sambungan)
)Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani
Adalah
diketahui bahawa setiap muslim tidak boleh mengembangkan kaedah-kaedah apa pun
kepada kaedah Al-Quran dalam menerangkannya, dan di sini jika kita mentadabbur
Al-Quran Al-Karim untuk mendapatkan pendekatan yang jelas menggambarkan mereka
yang inginkan ilmu dan menyampaikan fikirannya kepada yang lain melalui dalil-dalil
atas kebenaran-kebenaran dengan petunjuk ilmiah yang kukuh, kadangkala kita
dapati contoh perasaan yang mendekati pemikiran. dan yang lain mendapatkan cerita
yang bertujuan untuk menerangkan kebenaran-kebenaran dalam gaya yang indah yang
mengasyikkan pembaca, yang ketiga mendapatkan nasihat yang berkesan, dan
sebagainya ...
Mari kita ambil kisah Nabi Musa (as) yang berbicara dengan
Firaun sebagai contoh mengenainya, Allah berfirman kepada Nabi-Nya Musa (as):
﴿اذْهَبَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ
إِنَّهُ طَغَىٰ * فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ * قَالَا رَبَّنَا
إِنَّنَا نَخَافُ أَن يَفْرُطَ عَلَيْنَا أَوْ أَن يَطْغَىٰ * قَالَ لَا
تَخَافَا ۖ إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَىٰ *فَأْتِيَاهُ فَقُولَا إِنَّا رَسُولَا رَبِّكَ فَأَرْسِلْ مَعَنَا
بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَا تُعَذِّبْهُمْ ۖ قَدْ جِئْنَاكَ بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكَ ۖ وَالسَّلَامُ عَلَىٰ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَىٰ* إِنَّا قَدْ أُوحِيَ إِلَيْنَا أَنَّ الْعَذَابَ عَلَىٰ مَن كَذَّبَ
وَتَوَلَّىٰ * قَالَ فَمَن رَّبُّكُمَا يَا مُوسَىٰ * قَالَ رَبُّنَا
الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ * قَالَ فَمَا
بَالُ الْقُرُونِ الْأُولَىٰ *قَالَ عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي فِي
كِتَابٍ ۖ لَّا يَضِلُّ رَبِّي وَلَا يَنسَى﴾
Pergilah kamu beserta saudaramu dengan membawa ayat-ayat-Ku, dan janganlah
kamu berdua lalai dalam mengingat-Ku; * Pergilah kamu berdua kepada Fir'aun,
sesungguhnya dia telah melampaui batas;* maka berbicaralah kamu berdua
kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat atau
takut".* Berkatalah mereka berdua: "Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami
khuatir bahawa ia segera menyeksa kami atau akan bertambah melampaui
batas".* Allah berfirman: "Janganlah kamu berdua khuatir,
sesungguhnya Aku beserta kamu berdua, Aku mendengar dan melihat". * Maka
datanglah kamu berdua kepadanya (Fir'aun) dan katakanlah: "Sesungguhnya
kami berdua adalah utusan Tuhanmu, maka lepaskanlah Bani Israil bersama kami
dan janganlah kamu menyeksa mereka. Sesungguhnya kami telah datang kepadamu
dengan membawa bukti dari Tuhanmu. Dan keselamatan itu dilimpahkan kepada orang
yang mengikuti petunjuk.* Sesungguhnya telah diwahyukan kepada kami bahawa
siksa itu (ditimpakan) atas orang-orang yang mendustakan dan berpaling.*
Berkata Fir'aun: "Maka siapakah Tuhanmu berdua, hai Musa?.* Musa berkata:
"Tuhan kami ialah (Tuhan) yang telah memberikan kepada tiap-tiap sesuatu
bentuk kejadiannya, kemudian memberinya petunjuk.* Berkata Fir'aun: "Maka
bagaimanakah keadaan umat-umat yang dahulu?" * Musa menjawab:
"Pengetahuan tentang itu ada di sisi Tuhanku, di dalam sebuah kitab, Tuhan
kami tidak akan salah dan tidak (pula) lupa. [1]
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani …17
Walaupun
Firaun melampaui batas, kita dapati bahawa Dia Yang Maha Suci memerintahkan
Musa dan saudaranya Harun supaya bercakap dengannya secara lemah lembut. Dan
diilihat dalam pernyataan Tafsir kata Al-Lain (lembut) adalah tidak boleh memanggilnya
atau memanggil bercakap dengannya menggunakan namanya.
Dari Muhammad Ibn Abi ‘Umair, katanya: (Aku berkata
kepada Musa bin Jafar (as): Khabarkan padaku mengenai firman Allah AWJ kepada
Musa dan Harun:
﴿اذْهَبَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ
طَغَىٰ * فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ﴾
Pergilah
kamu berdua kepada Fir'aun, sesungguhnya dia telah melampaui batas;* maka
berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut,
mudah-mudahan ia ingat atau takut"?
Dia berkata:
Adapun firmanNya:
﴿قُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا﴾
"maka
berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut,"
yakni: gelarannya dan katakan padanya, Wahai Aba Mush’ab. Nama Firaun itu
adalah Aba Mush’ab, Al-Walid bin Mush’ab, Adapun firmanNya:
﴿لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ﴾
mudah-mudahan
ia ingat atau takut,
sebab ia dikatakan sangat menginginkan Musa di atas pemergiannya, Allah AWJ
mengetahui bahawa Firaun tidak akan ingat, dan tidak akan takut melainkan melihat
kepada kekuasaan, bukankah engkau telah mendengar Allah Azza wa Jalla
berfirman:
﴿حَتَّىٰ إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا
الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ﴾
hingga
bila Fir'aun itu telah hampir tenggelam berkatalah dia: "Saya percaya
bahawa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan
saya termasuk orang-orang yang berserah diri (Islam) [2], Maka Allah tidak menerima
imannya, dan berkata:
﴿آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ﴾
Apakah
sekarang (baru kamu percaya), padahal sesungguhnya kamu telah durhaka sejak
dahulu, dan kamu termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan.[3]) [4]
Walaupun
Firaun melampaui batas, kita dapati bahawa Dia Yang Maha Suci menegaskan supaya
berlemah lembut dalam ucapannya, dan kerana itu Dia Yang Maha Suci berkata kepada
Nabi-Nya yang Mulia:
﴿فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّـهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ
الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ...﴾
"Maka
disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka.
Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan
diri dari sekelilingmu..." [5]
Selepas arahan-arahan
ke atas adab berbicara dalam Al-Quran Al-Karim ini, apa yang membimbangkan kami
dari membawakan ayat-ayat yang diberkati ini menyaksikan mengapa Musa dan
saudaranya Harun (as) mengemukakan dalil-dalil dan mengapa dikatakan kepada Firaun,bukankah
Firaun telah mengenepikan dalil-dalil dari mereka?
Adalah diketahui bahawa sesiapa yang mengemukakan
dalil-dalil tentang sesuatu dan membuktikannya dengan dalil-dalil, yang ingin dibuktikan
itu bertentangan dengan apa yang dibuktikan, pertama, dia harus mengemukakan
dalil-dalil, Dan di sini terdapat pertentangan di antara yang menjadi dalil
kepada kedua-dua dalil.
____________________
1- ThaHa 20:52-42
2- Yunus 10:90
3. Yunus 10:91
4 3ilal Al-Syarai3:
J 1 hal 67
5. Aali Imran 3:159
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani …18
Inilah apa
yang dipanggil pertentangan, iaitu pertentangan yang terjadi di antara yang
menjadi dalil kepada kedua-dua dalil, bukan di antara dalil dan bantahan,
kerana masalah itu tidak membatalkan dalil, Bahkan ia adalah pengakuan dengan
dalil dan menyerahkannya. Penyerahan perlu dijelaskannya dan akan menjelaskan
lebih banyak perkara.
Apa yang saya
mahu dinyatakan adalah apa yang dikatakan oleh Yamani Aali Muhammad, Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as) dalam sebuah kitab Ma3a 3abdu sh-Shaleh, beliau (as) berkata:
(dalam persengketaan sentiasa mereka ulang tuduhan yang tertumpu kepada contoh untuk
mengetepikan kekeliruan pada dalil yang dibuang, contohnya, mereka mengatakan ini
adalah dalil dari kitab-kitab kamu bahawa Umar memecah masuk ke rumah Al-Zahraa’
membakar pintu rumahnya, mereka mengatakan kepada kamu: bagaimana dan di mana
keberanian Ali bin Abi Talib, dan bagaimana dia redha Al-Zahraa’ dipukul sehingga
mematahkan tulang rusuknya?
Tumpukan perhatian saudara di sini, apa yang mereka
lakukan?
Pertama, Mereka tidak mengajukan dalil dengan dalil untuk
menolaknya, pada hal dalil yang dibuktikan untuk perkara itu telah mereka akui
pada permulaan lagi; kerana itulah mereka pergi kepada mewujudkan kekeliruan dan
tidak menolaknya dengan dalil yang diperselisihkan, ia bermakna jika di sisi mereka
ada dalil yang diketepikan untuk diajukan, dan oleh kerana mereka tidak
mengemukakan dalil pembatalan, mereka memerlukan dalil dan mengakuinya, mereka
berada di peringkat menghilangkan kecurigaan tentang dalil dengan menimbulkan kekeliruan-kekeliruan
ke atasnya.
Berikan tumpuan
di sini, kamu membingungkan mereka ke mana mereka hendak keluar; kerana makna
mereka mengemukakan kekeliruan yang merupakan pengakuan tanpa dalil, dan makna mengemukakan
kekeliruan adalah mereka kehilangan dalil untuk menolaknya. mereka mengemukakan
kekeliruan bermakna mereka berada di peringkat memberi penerangan dan menghilangkan
kecurigaan darinya.
Kedua, apa
yang saya katakan kepada saudara adalah menolak kekeliruan dengan contoh,
kerana kebanyakan orang memahami contoh dan contoh adalah perkara yang paling
dekat dengan mereka kerana perbandingan menjadikannya lebih mudah bagi mereka. kekeliruan
ini ditolak dengan contoh berikut ini: ia adalah Sumaiyah Umm Ammar, Apabila
kekeliruan itu mengesahkan Ali (as) yang disahkan oleh Rasulullah (S) Dan
Sumaiyah berperang seperti yang diketahui (berperang di sisi Ali). Dia adalah
salah seorang ahli Syurga juga sebagaimana yang diketahui, Rasulullah (S) telah
menjadi saksi ke atasnya [1], dan bagi Rasulullah, tidak ada perbezaan
di antara isteri dan anak perempuannya dan mana-mana muslimah yang lain, kerana
baginda adalah bapa kepada umat dan semua di sisinya adalah sama dan di tangannyalah
sama segala urusan..
_________________________
Di mana baginda (S) bersabda: (Sabarlah keluarga
Yasir, sesungguhnya kamu dijanjikan dengan syurga) Bihar Al-Anwar: J 18 p 21, Kanz
Al-3umal J 11 hal 728
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani …19
Adapun menanggapi dari Rasulullah (S) dan Ali (as) keliru
pada hal mereka adalah hamba-hamba yang beramal dengan perintah Allah dan tidak
seperti orang-orang umum yang menolong diri mereka sendiri.
Satu lagi contoh: isteri Firaun, bukankah antara wanita
terbaik ahli syurga [1] Mengapa membiarkan Musa (as) diseksa Firaun dan
tenteranya... dan lain-lain
Adalah penting supaya bentuknya menyeluruh, sentiasa
memerlukan hujah untuk cuba lari dengan mengelirukan dalil-dalil.[2]
Itulah sebabnya mengapa hujah Musa dan saudaranya Harun yang
sangat kuat diatasi Firaun kepada mengelirukan dengan kata:
﴿قَالَ فَمَا بَالُ الْقُرُونِ الْأُولَىٰ﴾
"Berkata
Fir'aun: "Maka bagaimanakah keadaan umat-umat yang dahulu?"
Dan sekarang apa yang dikatakan oleh orang-orang yang adil
itu mengenai kata-kata Firaun, adakah kata-katanya ini menjatuhkan hujah Musa
dan Harun (as)?
Semua orang-orang akan mengatakan apa yang dikaitkan
dengan dalil-dalil yang dikemukakan Musa dan Harun (as) dan
keterangan-keterangan Qarun pada masa yang lalu?! Tidakkah terdapat sebarang
kekeliruan ketika Firaun tidak mewaswaskan gambaran ke atas dalil Musa (as)?!
Dan inilah
jawapan musa Musa (as):
﴿قَالَ عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي فِي كِتَابٍ ۖ لَّا يَضِلُّ رَبِّي وَلَا يَنسَى﴾
Musa
menjawab: "Pengetahuan tentang itu ada di sisi Tuhanku, di dalam sebuah
kitab, Tuhan kami tidak akan salah dan tidak (pula) lupa;
di sini Musa (as)
mahu mengatakan kepada Firaun, bahawa apa yang dikatakannya kepada Firaun tiada
kaitan dengan keterangan yang dikemukakan oleh kamu (Firaun), dan persoalan
Firaun itu tidak menolak dalil yang kamu kemukakan.
Dengan itu kekeliruan dan kesamaran tidak dapat membatalkan
dalil.
Selepas ini, kita
tidak akan menemui pembaca dalam lipatan perbahasan ini logik yang sama untuk
meningkatkan kekeliruan dan kesamaran (syubhah) oleh Ibn Taimiyah dan yang
serupa dengannya, ia adalah logik ala-Firaun menentang risalah Musa (as), dan
apabila dia kehabisan dalil dia mula menulis dalam kitabnya (Minhaj Al-Sunnah) kekeliruan-kekeliruan
yang besar, dan yang berkaitan dengan perbahasan kita yang disamarkannya (syubhah).
____________________
1- Dari Nabi (S) sabdanya: (Penghulu wanita-wanita
ahli Syurga ada empat orang: Maryam binti Imran, Fatimah binti Muhammad,
Khadijah binti Khuwailid, dan Asiyah binti Muzahim isteri Firaun (Kasyf Al-Ghummah):
J 2, hal 77
2
- Ma3a 3abdu s-Shaleh: hal 95
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani …20
Mengenai Imam
Mahdi, Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as), Kita dapati dia berusaha keras
dalam pelbagai cara menafikan kelahirannya (Imam Mahdi), dan pada masa yang
sama kita lihat pebdustaan dihubungkan dengan orang-orang Syiah yang kononnya
percaya dia ghaib di ruangan bawah tanah!! Dan selain daripada itu saudara akan
dapati dalam penyelidikan ini, semua apa yang dikatakannya tidak ada asas, bukan
dari riwayat-riwayat Syiah, dan tidak juga dari kata-kata ulama mereka, kemudian
pergi pula menyatakan kekeliruan-kekeliruan di sepanjang kehidupan Imam
Muhammad bin Al-Hasan (as), dengan Khidir (as). Kerana dia telah mati menurut
pendapat beberapa orang pengkaji sebagaimana yang dikatakannya dan akan
dibawakan kata-katanya secara terperinci, dan kemudian mengatakan bahawa
kebanyakan jin dan manusia yang berdusta mendakwa dia adalah Khidir, dan
melompat-lompat dari satu kepada yang lain, ia tidak lain untuk mengelirukan pemikiran
orang ramai dengan kesamaran,.
Dia dan
orang-orang yang mengikutinya pada hakikatnya mereka hanya membantah (berdebat)
yang berpegang kepada perkara-perkara sederhana untuk membuktikan kepercayaan
yang mereka pertahankan, bahawa ianya telah menetap dalam fikiran mereka kerana
mereka dilahirkan di atasnya.
﴿وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّـهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ
مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۗ أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ﴾
Dan apabila
dikatakan kepada mereka: "Ikutilah apa yang telah diturunkan Allah,"
mereka menjawab: "(Tidak), tetapi kami hanya mengikuti apa yang telah kami
dapati dari (perbuatan) nenek moyang kami". walaupun nenek moyang mereka
itu tidak mengetahui suatu apapun, dan tidak mendapat petunjuk?".[1]
Kebanyakannya ini adalah rasional (logik) yang mereka putuskan (mengadili)
di zaman kita. Ini adalah rasional (logik) pandangan jahiliyah, walaupun
sesetengah orang telah cuba untuk menolaknya dengan perkataan dan perbuatan.
Selepas ini, apa yang saya ingin tekankan bahawa pembaca
melihat kepada kejujuran dan menjadikan kejujuran itu pemutus dan hakim
kepada apa yang Ibn Taimiyah gariskan. Patutkah dia kemukakan apa yang ia
berpihak kepadanya, walaupun ia adalah sumber yang lemah sebagaimana lemahnya pemikiran
dan kesedarannya.
Kemudian untuk melihat keberaniannya menafikan orang lain
di satu sisi dan berbohong kepada mereka di sisi yang lain, sebagai contoh: Pada
memberi kesamaran berhubungan dengan Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) di ruangan
bawah tanah di mana dalilnya dari sumber-sumber Syiah, Adakah diterima akal menetapkan
kepada manusia untuk berhujjah dengan pihak lawannya dengan kitabnya yang
dipercayainya sendiri?!
Di mana hujahnya atau hujah orang lain yang percaya
bahawa Imam kedua belas (as) bersembunyi di ruangan bawah tanah, manakah dalil
mereka dari sumber-sumber Syiah?! Tidak akan ada dalil tersebut.
_________________
1-
Al-Baqarah 2:170
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani …21
Sumber-sumber ini berada di tangan semua dan boleh dikaji
semula dan boleh dibaca, apa yang tertulis hanyalah sejumlah pembohongan dan kesamaran
yang timbul dari pemikiran yang was-was yang bertentangan dengan Nabi dan keluarga
Nabi (S).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan