Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...50
Kedua: Mereka yang mengatakan ada kelahiran Imam Mahdi
(as) dari Ahli Sunnah:
(Bahagian I)
Sudah tentu tidak dapat dinafikan kewujudan perkara-perkara
ganjil yang dicari dan diperlihatkan Allah secara terang-terangan. Pada setiap zaman
perkara-perkara ganjil tidak berlaku di hadapan mereka sebagai hujah-hujah yang
kuat dan bukti-bukti bukan untuk melemahkannya, tetapi untuk mewajarkan peribadi-peribadi
apa yang didengarnya,
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...51
Ini semua kerana tabiat mereka yang tidak percaya pada matlamat
perbincangan ilmiah, tetapi percaya kepada bahasa keliru dan bahasa putus asa dan
tidak memenuhi kehendak seperti yang saya katakan dalam muqaddimah. Mereka terkeluar
dari semua bahasa pembicaraan sama sekali. Pembicaraan ilmiah ini adalah bahasa
orang-orang yang berfikir, yang menyenangkan keseimbangan pada tahap
penyelidikan dan penyusunan hasil, supaya pembaca tahu mengapa Ibn Taymiyah
menafikan kelahiran Imam Muhammad bin Al-Hassan (as) pada masa ramai ulama Al-Sunnah
mempercayainya?
Jawapannya: perkara-perkara ganjil itu pada Ibn Taimiyah
juga terdapat dalam riwayat hidupnya, lihat bagaimana ia bertindak balas terhadap
ulama Al-Sunnah apabila dia mencipta banyak persoalan yang memberi kesan kepada
aqidah dan persoalan-persoalan lain.
Setelah itu kita akan membaca apa yang dikatakan para
ulama tentang kelahiran Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as).
1- Al-Zhahabi berkata dalam riwayat hidup Abu Bakr Ahmad bin
Manshur bin Saiyar bin Ma3arik Al-Ramadi Al-Baghdadi:
Al-Muntadzar Muhammad bin Al-Hassan,
dan Al-Rafidhah dikatakan: Dia tidak mati, tetapi hilang di ruang bawah tanah (Sardab)..[1]
Adalah jelas bahawa kematian adalah cabang-cabang (furu’) dari kenyataan kelahirannya,
maka dia mengakui kelahirannya tetapi dia tidak dikaitkan dengan kematiannya untuk
menolaknya. Percanggahan pendapat bukan pada kelahiran, tetapi berselisih pada
keterusan hidup. Kita akan mendapat jawapan atas kesamaran kematiannya selepas kelahirannya,
akan diterangkan nanti.
Beliau juga berkata dalam kitabnya, Al-‘Ibr yang memperkatakan
mengenai tahun 256 H :
Iaitu pada tahun 256 dilahirkan Muhammad
bin Al-Hassan bin Ali Al-Hadi bin Muhammad Al-Jawad bin Ali Al-Ridha bin Musa Al-Kadzim
bin Ja’far Al-Shadiq Al-‘Alawi Al-Husseini, yang julukannya Al-Khalaf Al-Hujjah,
dan Al-Mahdi, Al-Muntadzar dan juga julukannya Shohib Al-Zaman, Al-Khatim Al-Itsna
3syara (Penutup yang kedua belas.) [2]
Yang dimaksudkan dengan kata (Muhammad bin Al-Hasan (as))
adalah Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as), dan ini adalah pengiktirafan
yang jelas dari Al-Zhahabi pada kelahiran Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari
(as), dan juga menyatakan kenyataan beliau dengan perkataan yang berikut, di
mana beliau bercakap mengenai Imam Al-Hassan Al-Askari (as) katanya:
(Dia adalah bapa Muntadzar Al-Rafidhah, yang meninggal dunia dan mendapat
keredhaan Allah di Samarra dan dikuburkan di sebelah ayahnya, dan anaknya,
Muhammad bin Al-Hasan yang didakwa sebagai Al-Rafidhah, Al-Qaim, Al-Khalaf Al-Hujjah.[3]
Dia menyatakan kewujudan Imam Al-Muntadzar (yang
ditunggu) Muhammad bin Al-Hasan (as) anak kepada Imam Al-Hassan Al-Askari (as).
---------------------
1- Sair A3lam Al-Nubalaa': J 12 hal.389
2- Raji3 Al-3ibar Fi Khabar Min Ghabar Oleh
Al-Zhahzbi: J 3 hal 21 dan J 2 hal 31 cetakan
Al-Kuwait.
3- Tarikh Al-Islam: J 5, Hawadits Wa Wafiyaat ,
251 -260, hal 113 - 159
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...52
Dan juga memanggil Imam Muhammad bin Al-Hassan (as) dengan
panggilan - (Al-Syarif – yang mulia), adakah ia panggilan tanpa orang yang di
panggil?
Beliau juga berkata dalam Sair A3lam Al-Nubalaa':
Al-Muntadzar Al-Syarif – yang
mulia yang ditunggu) Muhammad bin Al-Hassan Al-Askari bin Ali Al-Hadi bin Muhammad
Al-Jawad bin Ali Al-Ridha bin Musa Al-Kadzim bin Jaafar Al-Shadiq bin Muhammad Al-Baqir
bin Zain Abidin bin Ali bin Al-Hussein Al-Syahid bin Imam Ali bin Abi Talib Al-Husseini
penutup ketua-ketua kedua belas [1].
Maka penutup ketua-ketua kedua belas (as) adalah Imam
Muhammad bin Al-Hasan (as) seperti juga yang diisytiharkan oleh Al-Zhahabi.
Maka adakah selepas kenyataan ini dikatakan ia tidak dilahirkan.
2- Ibn Khalkan berkata dalam Wafiyaat Al-A3yan pada riwayat
hidup Imam Muhammad bin Al-Hassan Al-Mahdi (as):
"562" Abu Al-Qasim Al-Muntadzar,
Abu Al-Qasim Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari bin Ali Al-Hadi bin Muhammad Al-Jawad
yang disebut sebelumnya sebagai yang kedua belas dari Imam-imam Dua Belas mengikut
iktiqad Imamiyah yang terkenal dengan Al-Hujjah. Dan dialah yang didakwa oleh Syiah
sebagai Al-Muntadzar, Al-Qaim, Al-Mahdi, Shohib Al-Saradab (penghuni ruang bawah tanah) di sisi mereka
dan banyak kata-kata mereka mengenainya. Mereka menunggu kemunculannya pada akhir
zaman dari ruang bawah tanah yang terlindung dari penglihatan. Kelahirannya
adalah pada hari Jumaat pertengahan Sya'ban dua ratus lima puluh lima. Apabila bapanya
meninggal dunia dia telah disebutkan terlebih dahulu (menggantikannya) ketika
dia berumur lima tahun. Nama ibunya Khamath dan sebahagiannya mengatakan Narjis.
Syiah mengatakan bahawa ia masuk ke ruang bawah tanah di rumah ayahnya dan ibunya
menunggunya tetapi dia tidak lagi kembali kepadanya, Ia berlaku pada tahun dua ratus
enam puluh lima dan dia berusia sembilan tahun.
Menurut Ibn Al-Azraq
dalam Tarikh Miyafariqin:
Bahawa Al-Hujjah tersebut
dilahirkan pada sembilan Rabi3 Al-Awwal tahun dua ratus lima puluh lapan dan sebahagian
mengatakan pada lapan Sya’ban tahun dua ratus lima puluh enam, lebih sahih. Dan
bahawa apa yang masuk ke ruang bawah tanah ketika berusia empat tahun dan ada
yang berkata lima tahun, dan ada yang mengatakan ia masuk ke ruang bawah tanah tahun
dua ratus tujuh puluh lima dan umurnya tujuh belas tahun dan Allah lebih mengetahui
iaitu ia adalah rahmat Allah Taala.[2]
Dan kenyataannya: Ibn Khalkan dan Ibn Al-Azraq bahawa kelahirannya
tidak menjadi rahsia kepada sesiapa, Bagaimanakah ia diterjemahkan sebagai
orang khayalan?
------------------------
1
- Sair A3lam Al-Nubalaa': J 13 hal. 119 Al-Tarjamah No 60
2.
Wafiyaat Al-A3yan Wa Anba\ Abnaa’ Al-Zaman: J 4 hal 176, dan J 1 hal 571 Cetakan
Bulaq, Mesir.
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...53
Ya, perselisihan pendapat di antara orang-orang Syiah tetapi
mereka mengakui dan percaya dialah Al-Muntadzar (yang ditunggu), Imam kedua
belas dari Imam-imam Ahl al-Bait (as) dan masih hidup, dan ini dikaitkan dengan
Syiah, ia tidak dikaitkan dengan mengatakan kelahirannya untuk Syiah, tetapi kewujudannya
Al-Muntadzar (yang ditunggu), yang akan muncul di akhir zaman kepada mereka .
3- Ibn Al-Atsir
Al-Jaruzi berkata:
"Muhammad Al-'Alawi Al-Askari, adalah salah seorang dari imam-imam
Dua Belas pada mazhab Imamiyyah, dan dia adalah bapa kepada Muhammad, yang
mereka percaya sebagai Imam Mahdi.[1]
Dan kenyataannya jelas hakikat bahawa Imam Al-Askari
(as), adalah bapa Imam Al-Mahdi, Muhammad bin Al-Hasan (as), dan kemudian selepas
itu berpindah menjadi iktiqad Syiah, sebagai Al-Mahdi (as), perselisihan di antara
pendapatnya dan Syi'ah pada iktiqad mereka bukan pada kelahiran.
4. Khair
Al-Din Al-Zarkali dalam riwayat hidup Imam Al-Mahdi Al-Muntadzar (as):
Muhammad bin Al-Hassan Al-Askari
Al-Khalish bin Ali Al-Hadi Abu Al-Qasim penutup dua belas Imam-imam di sisi
Imamiyah telah dilahirkan pada... [2]
Perhatikan
pernyataan kelahirannya (as).
5. Sheikh
Abdullah bin Muhammad bin 3amir Al-Syabrawi Al-Syafei berkata:
Yang ke dua belas dari Imam-imam,
Abu Al-Qasim Muhammad: Imam Al-Hujah, ada yang mengatakan: dia adalah Al-Mahdi
Al-Muntadzar, lahir Imam Muhammad Al-Hujjah bin Imam Al-Hassan Al-Khalish, radhia
Allah 3anhu secara rahsia dari dilihat, pada pertengahan malam bulan Sya’ban pada
tahun dua ratus lima puluh lima dan sebelum kematian bapanya ketika dia berumur
lima tahun, dan bapanya telah menyembunyikannya ketika dilahirkan dan menutup
dari melewatinya kerana kesukaran masa dan takut akan khalifah-khalifah, Kerana
mereka pada masa itu mencari Bani Hashim yang bertujuan untuk memenjarakan mereka,
membunuh mereka dan mahu melaksanakan hukuman ke atas mereka. Imam Muhammad Al-Hujjah
juga digelar sebagai Al-Mahdi, Al-Qaim, Al-Muntadzar, Al-Khalaf Al-Sholeh, dan Shohib
Al-Zaman, dan yang paling terkenal adalah Al-Mahdi.[3]
Perhatikan pernyataan kelahirannya (as).
6. Al-Syablanji
berkata:
Bab pada menyebutkan kemuliaan
(manaqib) Muhammad bin Al-Hasan Al-Khalish, bin Ali Al-Hadi, Muhammad bin Al-Jawad,
bin Ali Al-Ridha, bin Musa Al-Kadzim, bin Ja’far Al-Shadiq, bin Muhammad Al-Baqir,
bin Ali Zain Al-Abidin, bin Al-Hussein bin Ali bin Abi Talib (radhia Allah 3anhum).
Diriwayatkan daripada mereka: Ibu yang melahirkannya dikatakan adalah: Narjis, dan
sebahagian mengatakan: syaqil, dan ada yang mengatakan: Susan. nama gelarannya
Abu Al-Qasim, nama panggilan Imamiyah sebagai Al-Hujjah, Al-Mahdi, Al-Khalaf,
----------------------
-1 Al-Kamil Fi Al-Tarikh: J 7 hal 274
peristiwa-peristiwa lain tahun.260
-2 Al-A3lam: J 6 hal 80
-3 Al-Itihaf Bihubi Al-Asyraf: hal 68 cetakan Mustafaa
Al-Baabi Al-Halabi, Mesir.
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...54
Al-Sholeh, Al-Qaim, Al-Muntadzar, dan Shohib Al-Zaman, dan yang
paling terkenal Al-Mahdi [1]
Yang dimaksudkan dengan -. (Muhammad bin Al-Hasan (as)
dalam ungkapannya) adalah Imam kedua belas anak Imam Al-Hasan Al-Askari (as)
dan Al-Syablanji mengaitkan dengan pernyataan kemuliaannya (manaqib), Apakah peribadi
manaqib ini ia tidak dilahirkan?!
7- Dipetik
dalam Tarikh Ibn Al-Wardi, meninggal dunia pada tahun (974 H):
(Muhammad bin Al-Hassan Al-Khalish
dilahirkan pada tahun dua ratus lima puluh lima dan orang Syiah mendakwa bahawa
dia masuk ke ruang bawah tanah di rumah bapanya secara rahsia dari dilihat. dan
ibunya menunggunya tetapi dia tidak kembali lagi, usianya ketika itu sembilan
tahun, dan pada tahun 265, secara khilaf. [2]
Perhatikan pernyataan kelahirannya (as). dengan kata: Muhammad
bin Al-Hassan dilahirkan...)
8. Al-Kinji
Al-Syafei berkata:
(Abu Muhammad Al-Hasan Al-Askari
bin Ali Al-Hadi dilahirkan di Madinah... sehinggalah kepada kata: dan dia
dikuburkan di rumahnya secara rahsia dari dilihat di rumah di mana dikebumikan
bapanya dan dia digantikan oleh anaknya, dan dia adalah Imam Al-Muntadzar (as) [3]
Perhatikan kenyataannya, hakikat bahawa Al-Imam Al-Askari
(as) diganti oleh anaknya, dan dia adalah Al-Imam Al-Muntadzar (as).
9 - Sirajuddin
bin Al-Syed Abdullah Al-Rifa’ei dan kemudian Al-Makhzumi :
Adapun Imam Ali Al-Hadi Ibn Imam
Muhammad Al-Jawad, gelarannya Al-Taqi, Al-‘Aalim, Al-Faqih, Al-Amir, Al-Askari
Al-Dalil dan Al-Najib,. Dilahirkan di Madinah dalam tahun dua ratus dua belas Hijrah,
dan mati syahid oleh racun semasa khalifah Al-Mu'tazz Al-Abbasiyah pada
hari Isnin secara rahsia dari dilihat. Dikebumikan tiga malam kemudian pada
bulan Rajab dua ratus lima puluh empat dan mempunyai lima orang anak: Imam Al-Hassan
Al-Askari, Al-Hussein, Muhammad, Jafar, dan Aishah. Al-Hassan Al-Askari diikuti
oleh Shohib Al-Saradab (penghuni ruang bawah tanah), Al-Muntadzar, Waliyullah Al-Imam
Muhammad Al-Mahdi. [4]
Perhatikan kenyataannya hakikat bahawa Imam Al-Hassan
Al-Askari (as) diikuti oleh namanya Shohib Al-Saradab, dan akan dibawakan
jawapan kepada kesamaran ini secara terperinci, dan apa yang membimbangkan kita
di sini bahawa dia menyatakan kepada fakta bahawa Al-Imam Al-Askari (as) baginya
ada pengganti dan anaknya.
------------------------
1- Nur Al-Abshar: hal 168 cetakan Al-Syu3aibah.
2- naqalahu 3anhu Al-Syablanji fi Nur Al-Abshar:
hal 186
3- Fi Kifayat Al-Thalab: s 458 cetakan Al-Ghari.
4- Fi Shihah Al-Akhbar: hal 55 cetakan Bombay
tahun .1306
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...55
10. Ibn Hajar Al-Haitsami
berkata:
(Tidak digantikan selain anaknya Abi Al-Qasim Muhammad Al-Hujjah,
dan umurnya lima tahun ketika wafat bapanya, tetapi Allah memberikan kepadanya
kebijaksanaan, dan dia dipanggil Al-Qaim Al-Muntadzar, sebahagiannya mengatakan:
Bahawa dia bersembunyi di bandar dan ghaib, tidak tahu ke mana ia pergi [1]
Beliau
menyatakan bahawa Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as) dilahirkan.
11. Al-Syeikh
Syams Al-Din Muhammad bin Thulun Al-Dimasyiqi Al-Hanafi:
Yang kedua belas dari mereka, anaknya Muhammad bin Al-Hasan,
dia adalah Abu Al-Qasim Muhammad, bin Al-Hassan bin Ali Al-Hadi, bin Muhammad Al-Jawad,
bin Ali Al-Ridha, bin Musa Al-Kadzim, bin Ja’far Al-Shadiq, bin Muhammad Al-Baqir,
Bin Ali Zain Al-Abidin, bin Al Hussein, bin Ali bin Abi Talib, (radhia Allah 3anhum).
kelahirannya (radhia Allah 3anhu) pada hari Jumaat, pertengahan Sya’ban tahun
dua ratus lima puluh lima, dan apabila bapanya meninggal, dia berumur lima
tahun. Nama ibunya Khamath dan sebahagiannya mengatakan Narjis... sehingga kepada
kata: Ibn Al-Azraq dalam Tarikh Miyafariqin meyebut: bahawa Al-Hujjah yang disebut
dilahirkan pada sembilan Rabi3 Al-Akhir tahun dua ratus lima puluh lapan dan yang
lain mengatakan: Pada lapan Sya'ban 256 H, dan yang yang lebih sahih... sehingga
kepada kata: mereka telah menganjurkan demikian. Saya katakan:
Padamu ada dua belas Imam-imam Aali
Bait Al-Mustafa sebaik-baik manusia
Abu Turab Hassan Hussein dan malu
membenci Zain Al-Abidin
Muhammad Al-Baqir berapa banyak ilmu
diketahuinya dan Al-Shadiq panggilan bagi Ja;far
Antara Al-Wara Musa dialah
Al-Kadzim dan anaknya Ali digelar Al-Ridha dan kemampuan Ali
Muhammad Al Taqi, hatinya dimakmurkan Ali
Al-Naqi taburan mutiara
Dan Al-Askari Al-Hasan Al-Mathhur
Muhammad Al-Mahdi akan zuhur. [2]
------------------------
1- Al-Shawa3iq Al-Muhraqah: hal 124t cetakan Mesir.
2- al-syazhurat al-zhahabiyah / al-a’immah al-itsna
3asyar: hal 117 cetakan cetakan Beirut.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan