Sabtu, 1 September 2018

dua: Mereka yang mengatakan ada kelahiran Imam Mahdi (as) dari Ahli Sunnah: (Bahagian I)



Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...50

Kedua: Mereka yang mengatakan ada kelahiran Imam Mahdi (as) dari Ahli Sunnah:

(Bahagian I)

Sudah tentu tidak dapat dinafikan kewujudan perkara-perkara ganjil yang dicari dan diperlihatkan Allah secara terang-terangan. Pada setiap zaman perkara-perkara ganjil tidak berlaku di hadapan mereka sebagai hujah-hujah yang kuat dan bukti-bukti bukan untuk melemahkannya, tetapi untuk mewajarkan peribadi-peribadi apa yang didengarnya,

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...51

Ini semua kerana tabiat mereka yang tidak percaya pada matlamat perbincangan ilmiah, tetapi percaya kepada bahasa keliru dan bahasa putus asa dan tidak memenuhi kehendak seperti yang saya katakan dalam muqaddimah. Mereka terkeluar dari semua bahasa pembicaraan sama sekali. Pembicaraan ilmiah ini adalah bahasa orang-orang yang berfikir, yang menyenangkan keseimbangan pada tahap penyelidikan dan penyusunan hasil, supaya pembaca tahu mengapa Ibn Taymiyah menafikan kelahiran Imam Muhammad bin Al-Hassan (as) pada masa ramai ulama Al-Sunnah mempercayainya?

Jawapannya: perkara-perkara ganjil itu pada Ibn Taimiyah juga terdapat dalam riwayat hidupnya, lihat bagaimana ia bertindak balas terhadap ulama Al-Sunnah apabila dia mencipta banyak persoalan yang memberi kesan kepada aqidah dan persoalan-persoalan lain.

Setelah itu kita akan membaca apa yang dikatakan para ulama tentang kelahiran Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as).

1- Al-Zhahabi berkata dalam riwayat hidup Abu Bakr Ahmad bin Manshur bin Saiyar bin Ma3arik Al-Ramadi Al-Baghdadi:

Al-Muntadzar Muhammad bin Al-Hassan, dan Al-Rafidhah dikatakan: Dia tidak mati, tetapi hilang di ruang bawah tanah (Sardab)..[1] Adalah jelas bahawa kematian adalah cabang-cabang (furu’) dari kenyataan kelahirannya, maka dia mengakui kelahirannya tetapi dia tidak dikaitkan dengan kematiannya untuk menolaknya. Percanggahan pendapat bukan pada kelahiran, tetapi berselisih pada keterusan hidup. Kita akan mendapat jawapan atas kesamaran kematiannya selepas kelahirannya, akan diterangkan nanti.

Beliau juga berkata dalam kitabnya, Al-‘Ibr yang memperkatakan mengenai tahun 256 H :

Iaitu pada tahun 256 dilahirkan Muhammad bin Al-Hassan bin Ali Al-Hadi bin Muhammad Al-Jawad bin Ali Al-Ridha bin Musa Al-Kadzim bin Ja’far Al-Shadiq Al-‘Alawi Al-Husseini, yang julukannya Al-Khalaf Al-Hujjah, dan Al-Mahdi, Al-Muntadzar dan juga julukannya Shohib Al-Zaman, Al-Khatim Al-Itsna 3syara (Penutup yang kedua belas.) [2]

Yang dimaksudkan dengan kata (Muhammad bin Al-Hasan (as)) adalah Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as), dan ini adalah pengiktirafan yang jelas dari Al-Zhahabi pada kelahiran Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as), dan juga menyatakan kenyataan beliau dengan perkataan yang berikut, di mana beliau bercakap mengenai Imam Al-Hassan Al-Askari (as) katanya:

(Dia adalah bapa Muntadzar Al-Rafidhah, yang meninggal dunia dan mendapat keredhaan Allah di Samarra dan dikuburkan di sebelah ayahnya, dan anaknya, Muhammad bin Al-Hasan yang didakwa sebagai Al-Rafidhah, Al-Qaim, Al-Khalaf Al-Hujjah.[3]

Dia menyatakan kewujudan Imam Al-Muntadzar (yang ditunggu) Muhammad bin Al-Hasan (as) anak kepada Imam Al-Hassan Al-Askari (as).

---------------------
1- Sair A3lam Al-Nubalaa': J 12 hal.389
2- Raji3 Al-3ibar Fi Khabar Min Ghabar Oleh Al-Zhahzbi: J 3 hal 21  dan J 2 hal 31 cetakan Al-Kuwait.
3- Tarikh Al-Islam: J 5, Hawadits Wa Wafiyaat , 251 -260, hal 113 - 159


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...52

Dan juga memanggil Imam Muhammad bin Al-Hassan (as) dengan panggilan - (Al-Syarif – yang mulia), adakah ia panggilan tanpa orang yang di panggil?

Beliau juga berkata dalam Sair A3lam Al-Nubalaa':

Al-Muntadzar Al-Syarif – yang mulia yang ditunggu) Muhammad bin Al-Hassan Al-Askari bin Ali Al-Hadi bin Muhammad Al-Jawad bin Ali Al-Ridha bin Musa Al-Kadzim bin Jaafar Al-Shadiq bin Muhammad Al-Baqir bin Zain Abidin bin Ali bin Al-Hussein Al-Syahid bin Imam Ali bin Abi Talib Al-Husseini penutup ketua-ketua kedua belas [1].

Maka penutup ketua-ketua kedua belas (as) adalah Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) seperti juga yang diisytiharkan oleh Al-Zhahabi. Maka adakah selepas kenyataan ini dikatakan ia tidak dilahirkan.

2- Ibn Khalkan berkata dalam Wafiyaat Al-A3yan pada riwayat hidup Imam Muhammad bin Al-Hassan Al-Mahdi (as):

"562" Abu Al-Qasim Al-Muntadzar, Abu Al-Qasim Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari bin Ali Al-Hadi bin Muhammad Al-Jawad yang disebut sebelumnya sebagai yang kedua belas dari Imam-imam Dua Belas mengikut iktiqad Imamiyah yang terkenal dengan Al-Hujjah. Dan dialah yang didakwa oleh Syiah sebagai Al-Muntadzar, Al-Qaim, Al-Mahdi, Shohib Al-Saradab  (penghuni ruang bawah tanah) di sisi mereka dan banyak kata-kata mereka mengenainya. Mereka menunggu kemunculannya pada akhir zaman dari ruang bawah tanah yang terlindung dari penglihatan. Kelahirannya adalah pada hari Jumaat pertengahan Sya'ban dua ratus lima puluh lima. Apabila bapanya meninggal dunia dia telah disebutkan terlebih dahulu (menggantikannya) ketika dia berumur lima tahun. Nama ibunya Khamath dan sebahagiannya mengatakan Narjis. Syiah mengatakan bahawa ia masuk ke ruang bawah tanah di rumah ayahnya dan ibunya menunggunya tetapi dia tidak lagi kembali kepadanya, Ia berlaku pada tahun dua ratus enam puluh lima dan dia berusia sembilan tahun.

Menurut Ibn Al-Azraq dalam Tarikh Miyafariqin:

Bahawa Al-Hujjah tersebut dilahirkan pada sembilan Rabi3 Al-Awwal tahun dua ratus lima puluh lapan dan sebahagian mengatakan pada lapan Sya’ban tahun dua ratus lima puluh enam, lebih sahih. Dan bahawa apa yang masuk ke ruang bawah tanah ketika berusia empat tahun dan ada yang berkata lima tahun, dan ada yang mengatakan ia masuk ke ruang bawah tanah tahun dua ratus tujuh puluh lima dan umurnya tujuh belas tahun dan Allah lebih mengetahui iaitu ia adalah rahmat Allah Taala.[2]

Dan kenyataannya: Ibn Khalkan dan Ibn Al-Azraq bahawa kelahirannya tidak menjadi rahsia kepada sesiapa, Bagaimanakah ia diterjemahkan sebagai orang khayalan?

------------------------
1 - Sair A3lam Al-Nubalaa': J 13 hal. 119 Al-Tarjamah No 60
2. Wafiyaat Al-A3yan Wa Anba\ Abnaa’ Al-Zaman: J 4 hal 176, dan J 1 hal 571 Cetakan Bulaq, Mesir.


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...53

Ya, perselisihan pendapat di antara orang-orang Syiah tetapi mereka mengakui dan percaya dialah Al-Muntadzar (yang ditunggu), Imam kedua belas dari Imam-imam Ahl al-Bait (as) dan masih hidup, dan ini dikaitkan dengan Syiah, ia tidak dikaitkan dengan mengatakan kelahirannya untuk Syiah, tetapi kewujudannya Al-Muntadzar (yang ditunggu), yang akan muncul di akhir zaman kepada mereka .

3- Ibn Al-Atsir Al-Jaruzi berkata:

"Muhammad Al-'Alawi Al-Askari, adalah salah seorang dari imam-imam Dua Belas pada mazhab Imamiyyah, dan dia adalah bapa kepada Muhammad, yang mereka percaya sebagai Imam Mahdi.[1]

Dan kenyataannya jelas hakikat bahawa Imam Al-Askari (as), adalah bapa Imam Al-Mahdi, Muhammad bin Al-Hasan (as), dan kemudian selepas itu berpindah menjadi iktiqad Syiah, sebagai Al-Mahdi (as), perselisihan di antara pendapatnya dan Syi'ah pada iktiqad mereka bukan pada kelahiran.

4. Khair Al-Din Al-Zarkali dalam riwayat hidup Imam Al-Mahdi Al-Muntadzar (as):

Muhammad bin Al-Hassan Al-Askari Al-Khalish bin Ali Al-Hadi Abu Al-Qasim penutup dua belas Imam-imam di sisi Imamiyah telah dilahirkan pada... [2]

Perhatikan pernyataan kelahirannya (as).

5. Sheikh Abdullah bin Muhammad bin 3amir Al-Syabrawi Al-Syafei berkata:

Yang ke dua belas dari Imam-imam, Abu Al-Qasim Muhammad: Imam Al-Hujah, ada yang mengatakan: dia adalah Al-Mahdi Al-Muntadzar, lahir Imam Muhammad Al-Hujjah bin Imam Al-Hassan Al-Khalish, radhia Allah 3anhu secara rahsia dari dilihat, pada pertengahan malam bulan Sya’ban pada tahun dua ratus lima puluh lima dan sebelum kematian bapanya ketika dia berumur lima tahun, dan bapanya telah menyembunyikannya ketika dilahirkan dan menutup dari melewatinya kerana kesukaran masa dan takut akan khalifah-khalifah, Kerana mereka pada masa itu mencari Bani Hashim yang bertujuan untuk memenjarakan mereka, membunuh mereka dan mahu melaksanakan hukuman ke atas mereka. Imam Muhammad Al-Hujjah juga digelar sebagai Al-Mahdi, Al-Qaim, Al-Muntadzar, Al-Khalaf Al-Sholeh, dan Shohib Al-Zaman, dan yang paling terkenal adalah Al-Mahdi.[3]

Perhatikan pernyataan kelahirannya (as).

6. Al-Syablanji berkata:

Bab pada menyebutkan kemuliaan (manaqib) Muhammad bin Al-Hasan Al-Khalish, bin Ali Al-Hadi, Muhammad bin Al-Jawad, bin Ali Al-Ridha, bin Musa Al-Kadzim, bin Ja’far Al-Shadiq, bin Muhammad Al-Baqir, bin Ali Zain Al-Abidin, bin Al-Hussein bin Ali bin Abi Talib (radhia Allah 3anhum). Diriwayatkan daripada mereka: Ibu yang melahirkannya dikatakan adalah: Narjis, dan sebahagian mengatakan: syaqil, dan ada yang mengatakan: Susan. nama gelarannya Abu Al-Qasim, nama panggilan Imamiyah sebagai Al-Hujjah, Al-Mahdi, Al-Khalaf,

----------------------
-1 Al-Kamil Fi Al-Tarikh: J 7 hal 274 peristiwa-peristiwa lain tahun.260
-2 Al-A3lam: J 6 hal 80
-3 Al-Itihaf Bihubi Al-Asyraf: hal 68 cetakan Mustafaa Al-Baabi Al-Halabi, Mesir.


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...54


Al-Sholeh, Al-Qaim, Al-Muntadzar, dan Shohib Al-Zaman, dan yang paling terkenal Al-Mahdi [1]

Yang dimaksudkan dengan -. (Muhammad bin Al-Hasan (as) dalam ungkapannya) adalah Imam kedua belas anak Imam Al-Hasan Al-Askari (as) dan Al-Syablanji mengaitkan dengan pernyataan kemuliaannya (manaqib), Apakah peribadi manaqib ini ia tidak dilahirkan?!

7- Dipetik dalam Tarikh Ibn Al-Wardi, meninggal dunia pada tahun (974 H):

(Muhammad bin Al-Hassan Al-Khalish dilahirkan pada tahun dua ratus lima puluh lima dan orang Syiah mendakwa bahawa dia masuk ke ruang bawah tanah di rumah bapanya secara rahsia dari dilihat. dan ibunya menunggunya tetapi dia tidak kembali lagi, usianya ketika itu sembilan tahun, dan pada tahun 265, secara khilaf. [2]

Perhatikan pernyataan kelahirannya (as). dengan kata: Muhammad bin Al-Hassan dilahirkan...)

8. Al-Kinji Al-Syafei berkata:

(Abu Muhammad Al-Hasan Al-Askari bin Ali Al-Hadi dilahirkan di Madinah... sehinggalah kepada kata: dan dia dikuburkan di rumahnya secara rahsia dari dilihat di rumah di mana dikebumikan bapanya dan dia digantikan oleh anaknya, dan dia adalah Imam Al-Muntadzar (as) [3]

Perhatikan kenyataannya, hakikat bahawa Al-Imam Al-Askari (as) diganti oleh anaknya, dan dia adalah Al-Imam Al-Muntadzar (as).

9 - Sirajuddin bin Al-Syed Abdullah Al-Rifa’ei dan kemudian Al-Makhzumi :

Adapun Imam Ali Al-Hadi Ibn Imam Muhammad Al-Jawad, gelarannya Al-Taqi, Al-‘Aalim, Al-Faqih, Al-Amir, Al-Askari Al-Dalil dan Al-Najib,. Dilahirkan di Madinah dalam tahun dua ratus dua belas Hijrah, dan mati syahid oleh racun semasa khalifah Al-Mu'tazz Al-Abbasiyah pada hari Isnin secara rahsia dari dilihat. Dikebumikan tiga malam kemudian pada bulan Rajab dua ratus lima puluh empat dan mempunyai lima orang anak: Imam Al-Hassan Al-Askari, Al-Hussein, Muhammad, Jafar, dan Aishah. Al-Hassan Al-Askari diikuti oleh Shohib Al-Saradab (penghuni ruang bawah tanah), Al-Muntadzar, Waliyullah Al-Imam Muhammad Al-Mahdi. [4]

Perhatikan kenyataannya hakikat bahawa Imam Al-Hassan Al-Askari (as) diikuti oleh namanya Shohib Al-Saradab, dan akan dibawakan jawapan kepada kesamaran ini secara terperinci, dan apa yang membimbangkan kita di sini bahawa dia menyatakan kepada fakta bahawa Al-Imam Al-Askari (as) baginya ada pengganti dan anaknya.

------------------------
1- Nur Al-Abshar: hal 168 cetakan Al-Syu3aibah.
2- naqalahu 3anhu Al-Syablanji fi Nur Al-Abshar: hal 186
3- Fi Kifayat Al-Thalab: s 458 cetakan Al-Ghari.
4- Fi Shihah Al-Akhbar: hal 55 cetakan Bombay tahun .1306

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...55


10. Ibn Hajar Al-Haitsami berkata:

(Tidak digantikan selain anaknya Abi Al-Qasim Muhammad Al-Hujjah, dan umurnya lima tahun ketika wafat bapanya, tetapi Allah memberikan kepadanya kebijaksanaan, dan dia dipanggil Al-Qaim Al-Muntadzar, sebahagiannya mengatakan: Bahawa dia bersembunyi di bandar dan ghaib, tidak tahu ke mana ia pergi [1]

Beliau menyatakan bahawa Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as) dilahirkan.

11. Al-Syeikh Syams Al-Din Muhammad bin Thulun Al-Dimasyiqi Al-Hanafi:

Yang kedua belas dari mereka, anaknya Muhammad bin Al-Hasan, dia adalah Abu Al-Qasim Muhammad, bin Al-Hassan bin Ali Al-Hadi, bin Muhammad Al-Jawad, bin Ali Al-Ridha, bin Musa Al-Kadzim, bin Ja’far Al-Shadiq, bin Muhammad Al-Baqir, Bin Ali Zain Al-Abidin, bin Al Hussein, bin Ali bin Abi Talib, (radhia Allah 3anhum). kelahirannya (radhia Allah 3anhu) pada hari Jumaat, pertengahan Sya’ban tahun dua ratus lima puluh lima, dan apabila bapanya meninggal, dia berumur lima tahun. Nama ibunya Khamath dan sebahagiannya mengatakan Narjis... sehingga kepada kata: Ibn Al-Azraq dalam Tarikh Miyafariqin meyebut: bahawa Al-Hujjah yang disebut dilahirkan pada sembilan Rabi3 Al-Akhir tahun dua ratus lima puluh lapan dan yang lain mengatakan: Pada lapan Sya'ban 256 H, dan yang yang lebih sahih... sehingga kepada kata: mereka telah menganjurkan demikian. Saya katakan:

Padamu ada dua belas Imam-imam Aali Bait Al-Mustafa sebaik-baik manusia
Abu Turab Hassan Hussein dan malu membenci Zain Al-Abidin
Muhammad Al-Baqir berapa banyak ilmu diketahuinya dan Al-Shadiq panggilan bagi Ja;far
Antara Al-Wara Musa dialah Al-Kadzim dan anaknya Ali digelar Al-Ridha dan kemampuan Ali
Muhammad Al Taqi, hatinya dimakmurkan Ali Al-Naqi taburan  mutiara 
Dan Al-Askari Al-Hasan Al-Mathhur Muhammad Al-Mahdi akan zuhur. [2]

------------------------
1- Al-Shawa3iq Al-Muhraqah: hal 124t cetakan Mesir.
2- al-syazhurat al-zhahabiyah / al-a’immah al-itsna 3asyar: hal 117 cetakan cetakan Beirut.

✡✡✡✡✡
                      
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas
                      


Tiada ulasan: