Rabu, 26 September 2018

Ketiga: Ia Diriwayatkan Dalam Tempoh Al-Ghaibah Al-Sughra (Keghaiban Kecil) Bagi Empat Naib



Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani...78

Ketiga: Ia Diriwayatkan Dalam Tempoh Al-Ghaibah Al-Sughra (Keghaiban Kecil) Bagi Empat Naib

Telah dinyatakan dalam riwayat-riwayat yang sahih bahawa Imam Kedua Belas dari Ahl Al-Bait mengalami dua Ghaibah (keghaiban). Terdapat banyak riwayat dan akan dinyatakan kedua-dua riwayat oleh Al-Syeikh Al-Nu3mani kitab Al-Ghaibah. Ia tidak lain dari riwayat-riwayat yang banyak lagi mutawatir (masyhur) dan ramai yang meringkaskan dari sumbernya.

1. Ahmad bin Muhammad bin Said bin ‘Uqdah, dia berkata: Diberitahu pada kami Ali bin Al-Hassan Al-Timali, dari Umar bin Utsman, dari Al-Hasan bin Mahbub, dari Ishaq bin Ammar Al-Shirafi, dia berkata: Aku mendengar Abu Abdullah Ja’far bin Muhammad (as) berkata :

Bagi Al-Qaim ada dua Ghaibah (keghaiban): satu makan masa yang panjang, dan yang satu lagi pendek, yang pertama diketahui tempatnya khusus bagi pengikut-pengikutnya (Syi’ahnya), dan yang satu lagi tidak diketahui tempatnya melainkan khusus kepada pewaris (yang setia) dalam agamanya. [1].

2. Ahmad bin Muhammad bin Sa’id, berkata: Diberitahu pada kami Ali bin Hassan, katanya: Diberitahu pada kami Abdul Rahman bin Abi Najran, dari Ali bin Mahziyar, dari Hammad bin Isa, dari Ibrahim bin Umar Al-Yamani, katanya: Aku mendengar Aba Ja'far (as) berkata:

Bahawa bagi Shohib Al-Amr (Pemilik Urusan) ini mempunyai dua Ghaibah (keghaiban) Dan aku mendengar dia berkata: (Al-Qaim tidak akan bangkit dan bagi setiap seorang di lehernya (dibelenggu) bai’ah.) [2], [3]

Al-Syed Ahmad Al-Hassan Al-Yamani (as) berkata:

Kehidupan Imam Mahdi (as) sebelum Ghaibah (keghaiban) hampir lima tahun. Beliau bersama dengan bapanya Imam Al-Hasan Al-Askari (as), beliau (as) dilahirkan pada 15 Sya’ban 255 Hijrah mengikut sebahagian daripada riwayat. Keghaibannya bermula pada hari pertama Imamahnya, ia adalah pada sembilan Rabi’ Al-Awwal 260 H.

-----------------------------
1- Kitab Al-Ghaibah – oleh Muhammad Bin Ibrahim Al-Nu'mani: hal.175
2- Kitab Al-Ghaibah – oleh Muhammad Bin Ibrahim Al-Nu'mani: hal.175
3- Al-Syeikh Al-Nu'mani berkata selepas sebutan semula hadits-hadits yang menyebut tentang Ghaibah (keghaiban) Al-Imam (as) katanya: (hadits-hadits yang menyebut tentang Al-Qaim (as) ini mempunyai dua Ghaibah (keghaiban). hadits-hadits telah disahihkan di sisi kita Al-Hamdu Lillah, dan Allah telah memperjelaskan kata-kata Imam (as) dan menunjukkan bukti keikhlasan mereka, Bagi keghaiban yang pertama, ia adalah keghaiban di mana para safir (wakil) adalah yang berdiri antara Imam dan penciptaan (makhluk), mereka adalah beberapa orang peribadi yang dilantik secara zahir, keluar melalui tangan mereka ilmu yang tidak jelas, dan hukum yang sukar dimengerti, dan menjawab semua yang ditanya mengenai masalah dan kemuskilan, itu adalah Ghaibah (keghaiban) yang tidak lama yang tamat hari-hari dan mempunyai tempoh. Keghaiban kedua tiada khidmat para safir (wakil) sebagai perantara urusan yang dikehendaki Allah, dan ukuran yang diluangkanNya pada penciptaan,, dan berlakunya penelitian menyeluruh dan ujian, kebingungan dan saringan, dan bubarlah mereka yang mendakwa perkara ini, apa yang dikatakan oleh Allah AWJ:
مَّا كَانَ اللَّـهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىٰ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ ۗ وَمَا كَانَ اللَّـهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ 
Allah sekali-kali tidak akan membiarkan orang-orang yang beriman dalam keadaan kamu sekarang ini, sehingga Dia menyisihkan yang buruk (munafik) dari yang baik (mukmin). Dan Allah sekali-kali tidak akan memperlihatkan kepada kamu hal-hal yang ghaib.
Pada zaman ini kini ia telah tiba, Allah menjadikannya bukti-bukti atas kebenaran, dan ianya tidak keluar dari saringan fitnah, dan ini adalah makna kata-kata kita: "Baginya dua Ghaibah (keghaiban)", dan di akhirat nanti kita akan ditanya oleh Allah akan hampirnya Faraj (kelapangan) AuliakNya daripadanya, dan menjadikan kita ke dalam tempat yang dipilihNya, Dan golongan yang mengikut dan yang dipilihNya dan di antara mereka yang dipilih dan diredhaiNya dan dipilih untuk menyokong Wali dan KhalifahNya, ia adalah Wali (penguasa) kebaikan, yang melimpahkan kebaikan.) Ghaibah Al-Nu'mani: hal 178

Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani...79

Dalam tempoh lima tahun ini, tidak ada yang mengetahui kelahirannya dan yang melihatnya melainkan Syiahnya yang ikhlas. Mungkin seramai empat puluh orang, kurang atau lebih, Beliau (as) dilindungi dari orang ramai sejak kelahirannya untuk memelihara kehidupannya, dan itu kerana pemimpin-pemimpin yang zalim dan sesat dari Bani Abbasiyah (laknahumu Allah), Mereka sedang menunggu kelahirannya untuk menghapuskannya dan membunuhnya, sebagaimana Firaun (laknahu Allah) menunggu kelahiran Musa (as) untuk membunuhnya, sebagaimana Gabenor Rom mahu membunuh Isa (as) apabila dia mengetahui kelahirannya, dan mereka mahu memadamkan cahaya Allah dengan mulut mereka yang busuk, dan Allah hanya ingin menyempurnakan cahayaNya walaupun dibenci oleh Umaiyah dan Abbasiyyah dan pemimpin-pemimpin yang sesat dan zalim yang memerintah umat Islam.

Urusan Imam (as) ini adalah urusan besar dan banyak dinyatakan dalam hadits-hadits dari Nabi (S) di dalam kitab Sunnah dan Syiah, bahawa Isa (as) ahan sholat di belakangnya dan akan menjadi wazir baginya. [1]

Dan dalam tempoh Ghaibah Al-Shughra (keghaiban pendeknya) ada empat timbalan (naib) pada masyarakat Syiah Dua Belas (Imam), dan pada hakikat yang sama semua safir (duta) adalah mencukupi untuk membuktikan kemuliaan, keutamaan dan tsiqah mereka, dan mereka memanggil maqam mereka. Tetapi kami hanya akan menyebut, sebahagian dari riwayat hidup dan sifat tsiqah mereka, mereka masing-masing mengikut tertib adalah:

Pertama: Utsman bin Sa’id Al-‘Amiriy: dikenali sebagai Aba ‘Amru Al-Samman dan dikatakan dia seorang peniaga minyak sapi (Al-Zaiyat Al-Asadi), yang dihormati lagi mulia, kedudukannya yang rapat di sisi Imam-imam (as), dengan memperoleh, mendapatkan redha para imam dan kepercayaan mereka padanya untuk mewakili bagi pihak mereka (as). Al-Samman: Dikatakan bahawa dia berdagang minyak sapi untuk menutup urusannya, kerana dia membawa soalan-soalan dari orang-orang Syiah dan menyampaikannya kepada para imam (as). Dan membawa semula kepada mereka dengan jawapan, panduan dan bimbingan Imam-imam mereka (as). Orang-orang Syiah menghantar surat (pesanan) mereka dan perkara lain melalui Utsman bin Sa’id, yang disembunyikan di dalam penutup bekas minyak sapi, dan di bawa kepada Abi Muhammad (as) secara berhati-hati dan sembunyi-sembunyi. Dia telah mewakili kepada Imam-imam Al-Hadi, Al-‘Askari dan Al-Mahdi (as). Dia memainkan peranan perantara di antara mereka dan pengasas terkenal pendokong yang setia. Dan kuburnya pada apa yang dinyatakan dalam Ghaibah Al-Syeikh Al-Thusi: Di sebelah Barat Madinah Al-Salam iaitu Baghdad dan terletak di kawasan dataran di lokasi pertama yang dikenali sebagai Darb Jablah di Baghdad. Tempoh dia menjadi safir kepada Imam Mahdi (as) kira-kira lima tahun, dan meninggal dunia pada 266 H. [2]

---------------------------
1- Al-3ijl: J 2 hal 56
2- Rujuk Ghaibah Al-Syeikh Al-Thusi: hal 353 dan seterusnya.

Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani...80

Al-Syeikh Al-Thusi juga berkata:

Utsman bin Sa’id Al-‘Amiriy: dikenali sebagai Aba ‘Amru Al-Samman dan dikatakan dia seorang peniaga minyak sapi (Al-Zaiyat) pelayan beliau (as) selama sebelas tahun, dan dia terkenal pada masa itu. [1]

Beliau juga berkata:

Utsman bin Sa’id Al-‘Amiriy Al-Zaiyat. dan dikatakan dia: Al-Samman, digelar sebagai Aba ‘Amru, yang dihormati lagi mulia terpecaya, sebagai wakil beliau (as). [2]

Beliau juga berkata:. (Muhammad bin Utsman bin Sa’id Al-‘Amiri, yang dikenali sebagai Aba Ja’far, dan bapanya dikenali sebagai Aba ‘Amru, kedua-duanya adalah wakil Shohib Al-Zaman (as), dan mereka mempunyai kedudukan mulia di sisi masyarakat.[3]

Kedua: Muhammad bin Utsman bin Sa’id Al-‘Amiri: dikenali sebagai Aba Ja’far, mulia kedudukannya selepas bapanya di sisi Imam Mahdi (as), di mana Al-Syeikh Al-‘Amiri menerima tugas Safir selepas kematian bapanya dan kedudukannya terbina atas Kitab Al-Takziah Wal-Tauliah bersumber dari Imam Mahdi (as). Tempoh Safirnya Kira-kira 50 tahun, dia meninggal dunia pada tahu 305 H, dan dikuburkan di sisi ibunya pada jalan masuk ke Kufah di tempat di mana ia adalah sekitar di dalam rumahnya. [4]

Al-Syeikh Al-Thusi juga berkata:

Muhammad bin Utsman bin Sa’id Al-‘Amri, yang dikenali sebagai Aba Ja’far, bapanya dikenali sebagai Aba ‘Amru, kedua-duanya adalah wakil Shohib Al-Zaman (as), dan mereka mempunyai kedudukan mulia di sisi masyarakat, [5]

Diriwayatkan oleh Al-Syeikh Al-Kulaini dengan sanad sahih: (Muhammad bin ‘Abdullah dan Muhammad bin Yahya [keduanya] dari ‘Abdullah bin Ja’far Al-Himyariy yang berkata telah berkumpul aku dan Al-Syeikh Abu ‘Amru [rahimahu Allah] di sisi Ahmad bin Ishaq, maka Ahmad bin Ishaq memberi isyarat kepadaku untuk bertanya kepadanya [Abu ‘Amru] mengenai pengganti [Imam]. Maka aku berkata kepadanya “wahai Abu ‘Amru aku ingin menanyakan sesuatu kepadamu dan tidaklah aku meragukan mengenai hal yang ingin aku tanyakan, karena dalam keyakinanku dan agamaku sesungguhnya bumi tidak akan kosong dari Hujjah kecuali 40 hari sebelum hari kiamat dan pada masa itu Al-Hujjah diangkat dan pintu taubat ditutup,

               
-----------------------
1- Rijal Al-Thusi:. hal 389 no 5741.
2- Rijal Al-Thusi:. hal 401 no 5877. 3- Rijal Al-Thusi:. hal 447 no 6351. 4- Rujuk Ghaibah Al-Thusi:. hal 366
5- Rijal Al-Thusi:. hal 447 no 6351.

Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani...81

tidaklah bermanfaat iman seseorang bagi dirinya sendiri yang belum beriman sebelum itu, atau ia [belum] mengusahakan kebaikan dalam masa imannya, maka mereka orang-orang saat itu adalah makhluk Allah AWJ yang paling buruk dan merekalah yang akan mengalami hari kiamat. Akan tetapi aku ingin menambah keyakinanku sebagaimana Ibrahim (as) bertanya kepada Rabb-nya AWJ agar diperlihatkan kepadanya bagaimana menghidupkan orang-orang mati maka [Allah berfirman] Belum yakinkah kamu? Ibrahim menjawab “Aku telah meyakininya, akan tetapi agar hatiku tetap mantap”. Dan sungguh telah dikhabarkan kepadaku Abu ‘Ali Ahmad bin Ishaq dari Abi Al-Hasan (as), aku bertanya kepadanya, aku berkata “siapakah yang akan kuikuti atau dari siapa aku mengambil dan perkataan siapa yang harus aku terima”. Maka Beliau [Abu Al-Hasan] menjawab “Al-‘Amiri ia adalah kepercayaanku, maka apa yang ia berikan kepadamu dariku maka itu adalah pemberianku dan apa yang ia katakan kepadamu dariku maka itu adalah perkataanku, dengarlah dan taatlah sesuangguhnya ia seorang yang tsiqah Al-Ma’mun. Dan telah dikhabarkan kepadaku Abu ‘Ali bahawa ia bertanya kepada Abu Muhammad (as) perkara yang sama, maka Beliau [Abu Muhammad] berkata “Al-‘Amiri dan anaknya keduanya tsiqah, apa yang keduanya berikan kepadamu dariku maka itu adalah pemberianku dan apa yang keduanya katakan kepadamu dariku maka itu adalah perkataanku, dengarkanlah dan taatlah pada mereka berdua sesungguhnya keduanya tsiqah Al-Ma’mun. Inilah perkataan kedua Imam tentang dirimu. [Abdullah bin Ja’far Al Himyariy] berkata maka Abu ‘Amru bersujud dan menangis, kemudian berkata “tanyakanlah keperluanmu”. Maka aku berkata kepadanya “apakah engkau pernah melihat pengganti [imam] setelah Abi Muhammad [‘alaihis salam]?”. Ia menjawab “ya, demi Allah dan lehernya seperti ini [ia mengisyaratkan dengan tangannya]”. Aku berkata kepadanya “tinggal satu pertanyaan lagi”. Ia berkata “tanyakanlah”. Aku berkata “siapakah namanya”. Ia menjawab “haram atas kalian menanyakan hal itu, dan tidaklah perkataan ini berasal dariku, bukan diriku yang menyatakan halal atau haram, tetapi hal itu berasal dari beliau (as). Karena perkara ini di sisi sultan adalah Aba Muhammad wafat dan tidak meninggalkan anak, warisannya dibahagi dan diambil oleh orang-orang yang tidak memiliki hak terhadapnya, sedangkan ahli warisnya bertebaran dan tidak seorangpun berani untuk mengungkapkan diri kepada mereka atau mengambil kembali dari mereka, jika nama [tersebut] dimunculkan maka akan dilakukan pencarian, maka takutlah kepada Allah dan diamlah terhadap perkara ini.

Al-Kulaini [rahimahu Allah] berkata: Diberitahu kepadaku Syeikh dari sahabat kami, aku hindarkan namanya dari ditanya Aba ‘Amru dari Ahmad bin Ishaq seperti ini lalu dijawab seperti ini juga.[1]

Ketiga: Abu Al-Qasim Al-Hussein bin Ruh Al-Naubakhti: Dia meninggal dunia pada bulan Sya’ban tahun tiga ratus dua puluh enam H, dan kuburannya masih diziarahi di Al-Nubukhtih, Darb, yang di dalam terdapat rumah Ali bin Ahmad Al-Naubakhti menghala ke bukit, Kawasan pasar Al-Shawarjah berhampiran Al-Rushafah, Baghdad. Al-Hussein bin Ruh Al-Naubakht menjadi safir selama kira-kira dua puluh satu tahun, dan meninggal dunia tahun 326 Hijrah. [2]

Disebut oleh Al-Syeikh Al-Thusi dalam kitab Al-Ghaibah bahawa dia adalah sebahagian daripada Safir-safir yang terpuji, lihat sumber yang ditunjukkan pada nota kaki.

------------------------
1- Al-Kafi: J 1 hal 329.
2- Lihat Riwayat hidupnya dalam Ghaibah Al-Syeikh Al-Thusi: hal 367 dan seterusnya.

Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani...82

Al-Syed Al-Khoei berkata dalam Mu3jam Rijal Al-Hadits: Al-Hussein bin Ruh: Al-Nubukhtih Abu Al-Qasim: adalah salah seorang Safir (duta) dan Naib khas bagi Imam Kedua Belas (Semoga Allah mempercepat kelapangannya) dan yang terkenal kemuliaannya, besar petanannya dan lama urusannya. Diriwayatkan oleh Al-Syeikh Al-Thusi (quds sirhu) dalam kitab Al-Ghaibah menerangkan Safir-safir yang terpuji pada zaman Al-Ghaibah (keghaiban). Ketika menyebut Abi Al-Qasim Al-Hussein bin Ruh dengan sanad dari Abi Nashr Hibah Allah bin Muhammad: bahawa Aba Al-Qasim Al-Hussein bin Ruh (ra) meninggal dunia pada bulan Sya'ban tahun 326 H... [1]

Al-Syeikh Ali Al-Namazi Al-Syahrudi berkata dalam Mustadrakat 3ilm Rijal Al-Hadits: (Al-Hussein bin Ruh bin Abi Al-Bahr Al-Naubakhti Abu Al-Qasim (Salam Allah 3alaih): Adalah salah seorang daripada empat Naib dan yang ketiga dari mereka dalam masa Al-Ghaibah Al-Sughra (Keghaiban Kecil). Dia seorang Sheikh (guru) yang mulia, tsiqah, amanah, berjiwa besar dan berkedudukan mulia. dan sifat kemuliaannya dijadikan contoh. Kedudukannya dicadangkan oleh Abu Jafar Muhammad bin Utsman bin Sa’id dengan perintah Maulana Al-Mahdi (Shalawatu Allah 3alaih) ... [2]

Keempat: Ali bin Muhammad Al-Simari: bergelar Abi Al-Hasan, menjadi safir selepas kematian Abi Al-Qasim Al-Hussein bin Ruh 326 H. Dia menunaikan kewajiban bersama teman-teman yang berada di atas  pada pertengahan bulan Sya'ban tahun 329 H, maka tempoh menjadi safir selama tiga tahun, dan makamnya boleh dikunjungi di kawasan pasar Saraya di Rushafah, Baghdad. [3]

Disebut oleh Al-Syeikh Al-Thusi dalam kitab Al-Ghaibah, bahawa dia adalah sebahagian daripada Safir-safir yang terpuji, lihat sumber yang ditunjukkan pada nota kaki.

Al-Syeikh Al-Namazi berkata: (Ali bin Muhammad Al-Simari: Naib Al-Hujjah Al-Muntadzar (Shalawatu Allah 3alaih) selepas Abi Al-Qasim Al-Hussein bin Ruh (Semoga redha Allah Taala ke atas mereka berdua) digelar Abi Al-Hasan. Tsiqah dan kemuliaannya sangat mashur lagi sangat jelas menunjukkan kebaktian, sebagaimana terangnya matahari di tengah hari... [4]

Terputuslah (tamat) jawatan safir (naib/wakil) ini dengan kematian 'Ali bin Muhammad Al-Simari (rahimahu Allah). Maka bermulalah Al-Ghaibah Al-Taamah (Keghaiban Penuh).


-------------------------
1- Mu3jam Rijal Al-Hadits: J 6 hal 257 No 3406.
2- Mustadrakat 3ilm Rijal Al-Hadits: J 3 hal 129 - 128 no 4349.
3- Rujuk Ghaibah Al-Thusi:. hal 393 dan seterusnya.
4- Mustadrakat 3ilm Rijal Al-Hadits: J 5 hal 350 No 1049.



Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani...83

Dalam tempoh mereka menjadi safir (naib/wakil) kepada Imam (as) mereka melihatnya, menyampaikan maklumat darinya dan mendapatkan banyak jawapan-jawapan [1]

Kesimpulan Dari Yang Dikemukakan


Selepas melihat apa yang dikemukakan di atas::

1- Nash Imam Al-Askari (as) atas kelahiran anaknya Muhammad bin Al-Hasan Al-Mahdi (as),

2- Perakuan ulama silsilah Al-Sunnah mengenainya.

3- Kesaksian beberapa ulama dari Al-Sunnah Wal-Jama'ah atas kelahirannya dan nasabnya kepada Al-Askari (as)

4- kesaksian Hakimah dan yang lain atas kelahiran Imam Muhammad bin Hassan Al-Askari (as),

5- Adanya safir (naib/wakil) yang menyaksikan kehadirannya dan diterima daripadanya perintah-perintah, arahan, nasihat, panduan, risalah, jawapan dan bimbingan, doa-doa, selawat, hadits-hadits, riwayat-riwayat dan kata-kata yang terkenal.

6 - Kesaksian orang yang melihatnya di Al-Ghaibah Al-Kubra (Keghaiban Besar), dan mereka dihitung dalam ratusan, jika tidak dalam ribuan.

Bolehkah orang yang berakal mendustakan semua perkara yang dikemukakan di atas?

Sudah tentu, tidak wujud suatu kemungkaran melainkan adanya pertanyaan, bantahan dan penyelewengan yang bermasalah, dan bentuknya tidak membatalkan dalil (bukti), seperti yang dikemukakan.

Semua apa yang Ibn Taymiyah, katakan dengan kata-kata yang berlebihan tidak dapat diterima akal dan tidak membatalkan perkara yang dikemukakan di atas, walau bagaimana pun kami akan berikan jawapan lepadanya, Insya-Allah, dalam usaha untuk membersihkan kejahilan dan penipuan pada Syeikh Salafi ini.

----------------------
1- Ini juga termasuk orang-orang yang melihat dia dalam Al-Ghaibah Al-Sughra (keghaiban kecil), maka bolehkah orang waras mengatakan bahawa semua kisah safir (naib/wakil) adalah dusta?! Kemudian siapa yang melakukannya? Apakah faedah yang dikehendaki darinya? Dan bagaimanakah susunan dan tarikh yang tepat itu berlaku jika ianya dusta? Dan bagaimana kitab-kitab riwayat hidup menyebutnya?! Soalan-soalan ini perlu dijawab oleh mereka yang menafikan kewujudan empat safir (naib/wakil) secara objektif dan saksama apa yang terletak pada fikirannya daripada syak wasangka dan tidak diterima akal.

Ada pun untuk menyatakan bahawa mereka tidak menyebutkannya dalam kitab masyarakat Al-Sunnah wal-Jama'ah, ini sangat rapuh dan lemah setelah kita tahu bahawa mereka tidak meriwayatkan dari Ahl Al-Bait (as) dan mereka telah memisahkannya dari zaman pertama para khalifah Nabi (S) dan ‘itrah baginda, dan ini adalah amalan yang ditolak oleh mereka. dan di sini akan dikemukakan perbahasan untuk membuktikan siapa para khalifah Nabi (S) adakah mereka itu ‘itrah (keluarga) baginda atau yang lain dari mereka.

✡✡✡✡✡
                       
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas



2 ulasan:

jamesfo8376 berkata...

Hey! I simply wish to give an enormous thumbs up for the good information you've here on this post. I will likely be coming again to your weblog for extra soon. online casino slots

raynnowui21 berkata...

A powerful share, I simply given this onto a colleague who was doing a bit of evaluation on this. And he actually bought me breakfast as a result of I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the deal with! However yeah Thnkx for spending the time to debate this, I really feel strongly about it and love reading extra on this topic. If potential, as you develop into expertise, would you thoughts updating your weblog with more particulars? It is highly helpful for me. Massive thumb up for this blog publish! casino play