Ahad, 16 September 2018

Kedua: Kesaksian Mereka Yang Melihat Imam Mahdi as Dalam Al-Ghaibah Sughra





Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani ...64

Kedua: Kesaksian Mereka Yang Melihat Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as) Dalam Al-Ghaibah Sughra

Seseungguhnya ramai yang telah menyaksikan kelahiran Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as) dan kepada pembaca disebutkan sebahagian dari mereka yang melihatnya.

1 - Kesaksian Al-Saiyidah Al-Fadhilah Hakimah binti Imam Al-Jawad (as):

Diriwayatkan oleh Al-Shaduq dalam Kamal Al-Din:

1. Diberitahu pada kami Muhammad bin Al-Hasan bin Al-Walid (ra), yang berkata: Diberitahu pada kami Muhammad bin Yahya Al-3athar yang berkata: Diberitahu pada kami Abu Abdullah Al-Hussein Bin Rizq Allah, katanya, Diberitahu padaku Musa bin Muhammad bin Al-Qasim bin


Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani ...65

Hamzah bin Musa bin Jaafar bin Muhammad bin Ali bin Al-Hussein bin Ali bin Abi Talib (as), beliau berkata, diberitahu padaku Hakimah binti Muhammad bin Ali bin Musa bin Jaafar bin Muhammad bin Ali bin Al-Hussein bin Ali bin Abi Talib (as) yang berkata:

Abu Muhammad Al-Hasan bin Ali (as), bangkit lalu berkata: Wahai ibu saudaraku, Berbukalah malam [ini] bersama kami. Ia adalah malam pertengahan Bulan Sya’ban, Allah TWT akan menzahirkan Al-Hujjah malam ini dan dia adalah hujjahNya di bumiNya. Ibu saudaranya berkata, Aku berkata kepada beliau: Siapa ibunya? katanya: Narjis, Aku berkata kepadanya: Semoga Allah menjadikan aku tebusanmu, apa tanda-tanda padanya? Beliau berkata, apa yang aku akan katakan padamu ibu. Dia berkata: Aku akan datang. Maka apabila aku memberi salam dan aku duduk dan cenderung berselindung,  dan dia berkata kepadaku: Wahai Puan [Ketua keluarga] bagaimana keadaanmu? Aku berkata, tetapi engkaulah ketua dan ketua keluarga. Dia berkata menyanggah kata-kataku: Apalah Ya, ibu saudara ni. Aku berkata kepadanya: Wahai anakku, Allah Taala akan menganugerahkan kamu pada malam ini seorang anak sebagai Penghulu di dunia dan akhirat. Dia berkata: Mak Cik membuatku berasa tersangat malu. Apabila selesai sholat Isya’ dan selepas makan dan aku mengambil tilam lalu tidur, di tengah malam aku bangkit untuk bersholat dan setelah sholat aku dapati dia sedang tidur dan tiada apa yang berlaku dan kemudian aku mendekatnya, dan kemudian aku berbaring dan kemudian aku melihat dia resah dan masih tidur, dan kemudian aku bagun, sholat dan tidur semula..

Hakimah berkata:. Dan aku keluar untuk memeriksa fajar yang pertama seperti ekor binatang gembalaan, dia masih tidur lalu aku masuk dengan ragu-ragu, maka jelas padaku Abu Muhammad (as) sedang duduk lalu dia berkata: Janganlah gopoh-gapah wahai ibu saudaraku di sini ianya sudah dekat..

Dia berkata: Aku duduk dan membaca Alif Lam Mim Sajdah dan YaaSin, manakala aku juga perhatikan keresahannya lalu menguatkannya. Aku berkata kepadanya: nama Allah ada padamu, dan kemudian aku berkata kepada Narjis: Adakah kau merasa sesuatu? Beliau berkata: Ya, ibu saudaraku, aku berkata kepadanya: Kumpulkan (kekuatan) diri dan hatimu, itu yang kukatakan padamu, Narjis berkata: Aku terpaksa ambil masa. dan setelah tempoh berlalu aku melihat keadaan tuan (Abu Muhammad) membuka pakaiannya. Kudapati dirinya (as) sedang sujud mencium bumi dengan tempat sujudnya bersatu kepadaku. Kudapati dirinya bersih dan rapi, Abu Muhammad (as) berteriak padaku: Kemarilah kepada anakku wahai ibu saudaraku. Aku datang kepadanya dia meletakkan tangannya di bawah punggung dan belakangnya dan meletakkan kakinya di atas dadanya dan kemudian mengurai dan masukkan ke dalamnya lidahnya dan mengarahkan tangannya ke atas matanya, dan mendengarkan dia bunyi sendi jemarinya. Kemudian beliau (as) berkata: "Bercakaplah wahai anakku," Lalu anak itu mengucapkan:

أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمداً رسول الله (ص)،

dan kemudian berselawat ke atas Amirul Mukminin dan imam-imam (as) sehingga dia berhenti pada bapanya,


Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani ...66

Kemudian dia menahan diri. Kemudian Abu Muhammad (as) berkata: Ya, ibu saudaraku, bawalah pergi kepada ibunya dan serahkan kepadanya dan aku pun datang dan membawa kepadanya lalu dia menyambutnya dan mengulanginya dan meletakkannya di tempat duduk, kemudian dia berkata: Wahai ibu saudaraku, nanti pada hari ketujuh datanglah kepada kami.

Hakimah berkata: Apabila aku bangun di waktu pagi dan memberi salam kepada Muhammad (as) dan membuka tirai untuk memeriksa tuan kecil (as), aku tidak melihatnya. Lalu aku bertanya: Semoga aku menjadi tebusanmu, apa yang dilakukan oleh tuan? Dan beliau berkata: Wahai ibu saudarku, kami telah menyimpannya, seperti yang telah dititipkan oleh ibu Musa terhadap Musa (as).

Hakimah berkata: Apabila sampai hari ketujuh aku datang dan aku beri salam dan duduk, lalu beliau berkata: Kemarilah kepada anakku. Aku datang mendekati tuan kecil (as), dia di dalam kain, dan beliau melakukannya seperti pertama kali dahulu, dan kemudian dia mengurai lidahnya dan masukkan ke dalamnya seolah-olah dia memberi makan kepada anak itu susu atau madu. Kemudian dia berkata: "Bercakaplah wahai anakku," Lalu anak mengucapkan:

أشهد أن لا إله إلا الله 
dan kemudian berselawat ke atas Muhammad dan ke atas Amitul Mukminin dan imam-imam suci (Shalawatu Allah 3alaihim Ajma3in) sehingga dia berhenti pada bapanya (as), Kemudian dia membaca ayat ini:

﴿بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ * وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ* وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَنُرِيَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا كَانُوا يَحْذَرُونَ 

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.* Dan Kami hendak memberi kurnia kepada orang-orang yang tertindas di bumi itu dan hendak menjadikan mereka pemimpin dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (bumi), * dan akan Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi dan akan Kami perlihatkan kepada Fir'aun dan Haman beserta tentaranya apa yang selalu mereka khawatirkan dari mereka itu. [1]


Musa bin Muhammad berkata: Aku bertanya mengenai halangan pelayan mengenai perkara ini, beliau berkata: Benarlah Hakimah. [2].

2. Diberitahu pada kami Al-Hussein bin Ahmad bin Idris (ra), katanya: Diberitahu ayahku pada kami, katanya: Diberitahu pada kami Muhammad bin Ismail, beliau berkata, Diberitahu padaku Muhammad bin Ibrahim Al-Kufi, katanya: Diberitahu pada kami Muhammad bin Abdullah Al-Thahwi, yang berkata:

Yang dimaksudkan Hakimah binti Muhammad (as) selepas perginya Abu Muhammad (as) aku bertanya tentang Al-Hujjah yang membuat orang-orang berselisih kerana kekeliruan mengenainya. Hakimah berkata kepada aku, duduk lah lalu aku pun duduk, kemudian dia berkata: Wahai Muhammad, Allah TWT tidak pernah mengosongkan bumi daripada hujjah yang bercakap atau yang diam, dan tidak menjadikan keutamaan pada dua adik-beradik Al-Hasan dan Al-Hussein (as). Bagi Al-Hasan dan Al-Hussein dan melihat bagi mereka berdua secara adil untuk berada di bumi, melainkan Allah TWT mengkhusus anak-anak Al-Hussein lebih utama atas anak-anak Al-Hasan (as) sebagaimana dikhususkan anak-anak Harun atas anak-anak Musa (as) dan Musa adalah hujjah kepada Harun dan mengutamakan anak-anaknya hingga hari kiamat, dan tentulah umat menjadi keliru, ragu-ragu padanya orang-orang yang sesat dan selamat bagi orang-orang yang membenarkan

----------------------
1- Al-Qashash 28: 5-6
2- Kamal al-Din wa Tamam Al-Ni3mah: hal 432


Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani ...67

Sehingga tidak ada alasan (hujjah) lagi bagi penciptaan kepada Allah, walaupun kekeliruan mesti terdapat selepas perginya Abu Muhammad Al-Hasan (as) .Aku berkata: Wahai puan, adakah Al-Hasan (as) mempunyai anak? Dia tersenyum kemudian berkata: Jika Al-Hasan (as) tidak mempunyai anak, siapakah Al-Hujjah selepas dia? Adakah telah diberitahu kepada engkau bahawa tidak ada Imamah bagi kedua-dua saudara selepas Al-Hasan dan Al-Hussein (as). Aku berkata, puan, diberitahu kepadaku akan kelahiran Maulaku dan keghaibannya (as).

Hakimah berkata: Ya, aku mempunyai seorang jariah yang dipanggilnya: Narjis. Anak saudaraku (Abu Muhammad) menziarahiku lalu berhadapan, merenung dan melihatnya. Aku berkata kepadanya, Ya tuan, mungkinlah peribadinya dihantar kepadamu? Dia berkata kepadanya: Tidak, Wahai ibu saudarku, tetapi aku mengaguminya. Aku berkata: Apa yang kau kagum [terhadapnya]? Dia (as) berkata: akan keluar darinya anak yang mulia pada Allah AWJ, Allah akan memenuhi bumi dengan keadilan dan kesaksamaan sebagai sebelumnya ia dipenuhi dengan kezaliman dan kebencian. Jadi aku berkata, "Maka dihantarkan dia kepada, tuan?" Beliau berkata: Bapaku (as) memintaku berbuat demikian. Aku berkata: "Aku memakai pakaianaku, dan aku datang ke rumah Abi Al-Hasan (as). Dan aku beri salam dan duduk dan dia (as) mula berkata kepadaku: Wahai Hakimah, dihantar padaku Narjis kepada anakku, Abi Muhammad. Katanya: Aku berkata: Wahai tuan, inikah tujuan tuan untuk meminta perkara demikian, dia berkata kepadaku: Wahai yang diberkati, bahawa Allah TWT suka untuk berkongsi ganjaran pada engkau dan menjadikan engkau sebahagian kebaikan darinya. Hakimah berkata: Aku tidak tunggu lagi untuk memohon pertolongan kepada Mutarli dan menyiapkan dan memberikannya kepada Abi Muhammad (as) dan aku temukan di antara keduanya pada Mutarli dan tinggal bersamaku selama beberapa hari, dan kemudian pergi kepada bapanya (3alaihima s-salam) dan dan dibawa bersama dengannya..

Kata Hakimah: Abu Al-Hasan (as) pergi dan Abu Muhammad (as) duduk di tempat bapanya dan aku menziarahinya sebagaimana aku menziarahi bapanya, Lalu Narjis datang kepadaku pada hari itu mengeluarkan sandalku, dia berkata: Wahai puan maulaku, terimalah sandalmu. Aku berkata, tetapi puan Maulaku dan Allah tidak menghindarimu keluarkan sandalku dan tidak untuk berkhidmat kepadaku, tetapi aku melayani kamu pada penglihatanku, lalu didengar oleh Abu Muhammad (as) yang demikian itu dan berkata: Semoga Allah membalasmu dengan kebaikan, wahai ibu saudaraku. Maka aku duduk di sisinya hingga matahari terbenam maka betullah dengan jariah itu, dan aku mula berkata, terimalah pakaianku untuk pergi. Dia (as) berkata: "Tidak, ibu saudaraku, rumahku malam ini, akan mempunyai malam melahirkan kelahiran mulia di sisi Allah AWJ, Allah akan hidupkan bumiNya selepas ia mati. Aku bertanya, "Siapa wahai, tuan, dan aku tidak lihat pada Narjis sesuatu dari tanda-tanda kehamilan?" Beliau berkata: Narjis, tak ada dari orang lain. Dia berkata Maka aku pergi mengesahkan padanya, dan membelek dari belakang ke perutnya aku tidak melihat tanda-tanda hamil, Lalu aku kembali kepada beliau (as) dan memberitahunya apa yang aku lakukan. dia tersenyum dan kemudian berkata kepadaku: Pada waktu fajar nanti akan jelas padamu tanda-tanda kehamilan itu kerana ia seperti


Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani ...68



keadaan Ibu Musa (as) yang tidak memperlihatkan tanda-tanda kehamilan itu, dan tidak ada yang tahu sampai masa kelahirannya. Kerana Firaun membelah perut orang yang hamil dalam mencari Musa (as), dan ini adalah selari dengan Musa (as).

Hakimah berkata lagi: Aku datang kembali kepada Narjis memberitahunya apa yang beliau katakan dan bertanya kepadanya tentang keadaannya, dia berkata: Wahai puan, tidakkah puan melihat sesuatu ini, dia berkata Hakimah berkata: Sekarang masih belum waktu terbit fajar lagi, dan dia tidur di hadapanku tidak bergerak sambil mengiring, Sehingga berakhirlah malam waktu terbit fajar. Aku dapati dia resah lalu aku memeluknya kedadaku dan aku memanggilnya dan berteriak [kepada] Abu Muhammad (as). dan beliau berkata, bacakan padanya:
﴿إنا أنزلناه في ليلة القدر
Jadi aku membacanya dan berkata kepadanya: Bagaimana keadaanmu? Narjis berkata, Jelas [padaku] perkara yang diberitahu padamu oleh Tuan, aku membacanya seperti mana disuruh, bayi dalam kandungannya menjawab dan membaca seperti apa yang aku baca dan memberi salam padaku! Hakimah berkata: Aku resah apabila mendengarnya, Aku menjerit memanggil Abu Muhammad (as): Tidak hairanlah atas urusan Allah AWJ, bahawa Allah TWT memperlihatkan bayi berkata-kata dengan kita, dan menjadikan hujah kepada kita di bumiNya. Tidak akan selesai percakapan sehingga hilang Narjis dariku, Aku tidak melihat dia pada hal dia berada di hadapanku dan tiada lindungan, Jadi aku pergi kepada Abu Muhammad (as) sembil menangis, Beliau berkata kepadaku: Kemarilah wahai ibu saudaraku, engkau akan dapati dia berada ditempatnya. Dia berkata: Lalu aku kembali serta merta hingga terbukalah halangan (tutupan) itu antara aku dengannya, dan apabila aku bersamanya, dan padanya ada kesan cahaya, yang menyilaukan pengelihatanku, dan apabila aku bersama dengan anak itu (as) aku mencium mukanya, membungkuk ke lututnya, mengangkat jari telunjuknya, dan dia berkata:
أشهد أن لا إله إلا الله [وحده لا شريك له]، وأنّ جدي محمداً رسول الله، وأن أبي أمير المؤمنين
Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain Allah [Esa tiada sekutu bagiNya, dan bahawa datukku Muhammad adalah utusan Allah, dan bahawa bapaku adalah Amirul Mukminin. Kemudian dia mengulangi seorang demi seorang imam sehingga sampai pada dirinya sendiri. Kemudian dia berkata: Ya Allah! Penuhilah untukku apa yang Kau janjikan padaku, dan sempurnakanlah urusanku dan kukuhkanlah jejak langkahku, dan penuhkan denganku bumi ini dengan keadilan dan kesaksamaan. Maku aku berteriak kepada Abu Muhammad (as), lalu beliau berkata: "wahai ibu saudaraku, serahkan dia kepadaku. Lalu aku serahkan dia kepadanya, dan apabila aku berdiri di hadapan bapanya, dan dia di tanganku untuk diserahkan kepada bapanya lalu Al-Hassan (as) menyambutnya dariku [dan burung berterbangan di atas kepalanya] dan menjulurkan lidahnya dan dia menghisapnya, Kemudian beliau berkata serahkan kepada ibunya untuk   disusukan dan nanti kembalikan padaku. dia berkata: Lalu diserahkan kepada ibunya dan disusukan, Kemudian dikembalikan kepada Abi Muhammad (as) dan burung berterbangan di atas kepalanya, menjerit pada burung lalu berkata padanya: Aku membawanya dan menjaganya. Dan memulangkannya kembali kepada kami setiap empat puluh hari. Burung itu memyerahkannya dan terbang di ruang angkasa langit dan diiringi oleh kawanan burung, dan aku mendengar Abu Muhammad (as) berkata: Ia disimpan Allah seperti Musa disimpan untuk ibu Musa. Narjis menangis, lalu dikatakan kepadanya: Janganlah menangis, Penyusuan susu ibu hanya dibenarkan dari susumu, dan akan dikembalikan kepadamu seperti dikembalikan Musa kepada ibunya, dan itulah kata-kata Allah AWJ::
﴿فَرَدَدْنَاهُ إِلَىٰ أُمِّهِ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلَا تَحْزَنَ﴾

 Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani ...69
               
Maka kami kembalikan Musa kepada ibunya, supaya senang hatinya dan tidak berduka cita. [1]

Hakimah berkata: Aku tanya: Burung apa ini? Beliau berkata: Ini adalah Roh Kudus yang mewakili para imam (as), mereka yang akan membantunya, menyampaikan, dan mengajar ilmu pengetahuan.
       
Hakimah berkata: Apabila beliau berumur empat puluh hari anak itu dikembalikan: dihadapkan kepada anak saudaraku (as) lalu beliau memanggilku, dan aku masuk menemuinya, apabila aku bersama anak itu, ia bergerak berjalan di hadapannya. Aku katakan, tuan, anak ini seperti dua tahun? Maka dia (as) tersenyum. Kemudian beliau berkata: Anak-anak para nabi dan para washi jika mereka imam-imam akan membesar lain daripada orang lain, dan anak-anak kami jika ia berumur sebulan adalah seperti berumur setahun, bahkan anak-anak kami berkata-kata di dalam rahim ibunya dan membaca Al-Quran, dan beribadah kepada Tuhan AWJ, [dan] apabila disusukan akan diiringi para malaikat turun padanya di waktu pagi dan petang.

Hakimah berkata: Aku masih melihat anak itu setiap empat puluh hari sehingga aku melihat dia sebagai seorang lelaki sebelum perginya Abu Muhammad (as) beberapa hari kemudian aku tidak mengenalinya. aku berkata kepada anak saudaraku (as): Siapakah dia yang memerintahkanku duduk di hadapannya? Beliau berkata kepadaku, Ini anak Narjis, dan dialah penggantiku (khalifahku) selepasku dan sedikit waktu kamu akan kehilanganku, maka dengarlah dan taatlah padanya. Hakimah berkata: Abu Muhammad (as) wafat beberapa hari kemudian, dan orang-orang terpecah-belah seperti yang kamu lihat. Demi Allah, aku melihatnya pada waktu pagi dan petang, dan dia memberitahu padaku mengenai apa yang kamu tanya mengenainya dan telah kukhabarkn pada kamu, Demi Allah, aku ingin bertanya kepadanya tentang sesuatu yang akan kumulakan melakukannya dan beliau menolak memberi jawapan kepadaku perkara itu lalu diberi jawapan kepadaku pada saatnya bukan dari masalahku. Beliau memberitahuku masa lalu bahawa kamu datang kepada aku dan menyuruhku supaya memberitahu kamu yang sebenarnya.

Muhammad bin Abdullah berkata: Demi Allah Hakimah telah memberitahu padaku perkara-perkara yang tidak dilihat oleh sesiapa melainkan Allah AWJ, aku tahu bahawa ia benar dan adil dari Allah AWJ; kerana Allah AWJ telah memberikan penjelasan mengenai apa yang tidak dilihat oleh seseorang daripada penciptaanNya [2]

3. Diriwayatkan Al-Kulaini: Muhammad bin Yahya,dari Al-Hussein Bin Rizq Allah Abu Abdullah, yang berkata: Diberitahu padaku Musa bin Muhammad bin Al-Qasim bin Hamzah bin Musa bin Jaafar, yang berkata: Diberitahu padaku Hakimah binti Muhammad bin Ali, dan dia ibu saudara bapanya yang melihat pada malam kelahirannya dan kemudian daripada itu. [3]

-----------------------------
1- Al-Qashash 28:13
2- Kamal Al-Din wa Tamam Al-Ni3mah: hal 426
3- Al-Kafi: J 1 hal 33


 Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani ...70

4. Al-Khara’ij: Diriwayatkan dari Hakimah, dia berkata

Aku masuk bertemu Abi Muhammad (as) selepas empat puluh hari Narjis bersalin. Maka Maulana Shohib Al-Zaman berjalan-jalan di dalam rumah dan dilihat bertutur dengan bahasa yang fasih. Abu Muhammad (as) tersenyum sambil berkata: Sesungguhnya Kami para imam dibesarkan dalam masa sehari sebagaimana orang lain membesar dalam masa setahun. Dia berkata: Kemudian aku bertanya kepada Aba Muhammad mengenainya. Lalu beliau berkata: dititipkan kepada kami seperti dititipkan kepada ibu Musa terhadap anaknya. [1]

Perlu Ambil Perhatian:

Kerap kali dikatakan bahawa Hakimah binti Imam Al-Jawad (as) tidak wujud dalam sejarah, walaupun kita mengakui ia wujud tetapi dia tidak tsiqah maka tidak boleh bergantung pada kenyataannya dan tidak boleh diterima kesaksiannya.

Jawapan atas perkara ini, saya katakan:

Pertama: Al-Saiyidah Hakimah muncul dalam banyak riwayat-riwayat dalam kitab-kitab Syiah sebelum dilahirkan Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as), dan dalam banyak tempat, dan meriwayatkan berbagai-bagai riwayat yang disampaikannya dalam karya-karya rujukan riwayat-riwayat (Ensiklopedia) dan dipanjangkan kepada kita dalam bentuk pemindahan yang sempurna dari riwayat-riwayat tersebut.

3uyun Al-Mu3jizah: Shafwan, dari Abu Nashr Al-Hamdani, dari Hakimah binti Abi Al-Hassan Al-Quraisyi, dia adalah seorang yang sholehah, dia berkata:

Apabila Abu Ja’far (as) ditangkap datang kepadaku Umm Kaltsum binti Al-Ma’mun atau Al-Fadhl binti Al-Ma’mun atau katanya:. Umm Isa binti Al-Ma’mun lalu aku menenangkannya kerana aku dapati dia sangat sedih, ... hingga akhir. [2]

Manaqib Ibn Syahraasyub: Shafwan bin Yahya berkata: Diberitahu padaku Abu Nashr Al-Hamdani, Ismail bin Mehran dan Hairan Al-Asbathi, dari Hakimah binti Abi Al-Hassan Al-Quraisyi, dari Hakimah binti Musa bin Abdullah, dari Hakimah binti Muhammad bin Ali bin Musa Al-Taqiy (as) dan yang menggiringu hadits. [3]

------------------------------
1- Bihar Al-Anwar: J 51 hal 293
2- Bihar Al-Anwar: J 50 hal 98
3- Bihar Al-Anwar: J 50 hal 98

 Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani ...71

Kedua: Ramai anak-anak Imam Al-Jawad (as).

Al-Thabarsi dalam I3lam Al-Wara berkata: (Di belakang - selepas - (Imam Muhammad bin Ali Al-Jawad (as)) ada anak lelakinya Imam Ali, Musa, dan anak-anak perempuannya Hakimah, Khadijah, dan Umm Kaltsum, dan berkata: di belakangnya ada Fatimah dan Umamah dua anak-anak perempuannya, tidak ada selepas  mereka yang lain. [1]

Hasan bin Muhammad bin Hasan Al-Qumi berkata: (anak-anak lelaki Al-Jawad (as):. Ali Al-Askari (as), dan Musa, ditemui puan-puan yang diredhai itu.di Qom, Khadijah, Hakimah, dan Umm Kulthum, dan ibu mereka Ummu Walad [2].

Kata Abu Jaafar Al-Tabari: (anak lelakinya [iaitu, Abi Jafar Muhammad bin Ali bin Musa (as)]: Abu Al-Hasan Ali bin Muhammad Al-Askari Al-Imam (as), dan Musa dan anak-anak perempuan:. Khadijah, Hakimah dan Ummu Kaltsum. [3]

Fakhr Al-Razi berkata: (Adapun Abu Jaafar Al-Taqiy (as), ia mempunyai tiga anak: Al-Imam Abu Al-Hassan Ali Al-Naqiy (as), Musa, dan Yahya, dan ada anak-anaknya di Qom iaitu anak-anak perempuan lima:. Fatimah, Behjat, pemilik riwayat, Barihah, Hakimah dan Khadijah tiada anak bagi anak-anak perempuan atau yang hidup. [4]

Ibn Syahraasyub berkata: (Telah berkata Ibn Babawaih rahimahu Allah: Dan anak-anaknya [iaitu Abi Jaafar II (as)] Ali Al-Imam (as), Musa, Hakimah, Khadijah, dan Umm Kaltsum. Dan Abu Abdullah Al-Haritsi berkata: "Di belakang [Abu Jaafar II (as) [hanya Fatimah, dan Umamah sahaja]. [5]

Berkata Al-Qunduzi Al-Hanafi: (dan anak-anaknya [iaitu Abu Ja’far II (as)] ada dua orang lelaki: Ali Al-Hadi (as), Musa Al-Mubarqa3, anak-anak Musa di Al-Ra dan Qom dan yang dekat dengan keduanya. Dan semua anak-anaknya Al-Hassan, Hakimah, Umamah dan Fatimah (ra). [6]

-------------------------------
1- Bihar Al-Anwar: J 50 hal 13
2- Tarikh Qom: hal 201, dipetik dari Mausu3ah Al-Imam Al-Jawad (as): J 1 hal 43
3- Dalail Al-Imamah:  397 dipetik dari Mausu3ah Al-Imam Al-Jawad (as): J 1 hal 43
4- Al-Syajarah Al-Mubarakah: hal 78
5- Mausu3ah Al-Imam Al-Jawad (as): J 1 hal 44
6- Yanabi3 Al-Mawaddah: J 3 hal 169 dipetik dari Mausu3ah Al-Imam Al-Jawad (as): J 1 hal 45

 Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani ...72

Selepas ini jika datang kepada kita kitab-kitab riwayat hidup maka kita dapati mereka membuktikan bahawa Hakimah adalah dari anak-anak Imam Al-Jawad (as) dan juga jika tidak ia hanyalah membawa memfitnah.
       
Al-Ardabili dalam Jami3 Al-Ru’ah berkata: Hakimah adalah anak perempuan Muhammad bin Ali (as) yang diriwayatkan oleh Musa bin Muhammad bin Al-Qasim bin Hamzah bin Musa bin Ja’far, dia berkata dia, diberitahu padaku Hakimah adalah anak perempuan Muhammad bin Ali (as), ibu saudara bapanya dalam... (dalam) ... dalam bab nama-nama mereka yang melihat dia (as), Hakimah binti Musa, diriwayatkan oleh Muhammad bin Hajarasy darinya, dia (Hakimah) berkata: Aku melihat Al-Redha (as) di pintu, bahawa jin datang kepada mereka dan bertanya kepada mereka. [1].

Al-Syed Bahr Al-Ulum berkata dalam Al-Fawa’id Al-Rijaliyah: (Hakimah binti Al-Imam Abi Ja’far II (as) adalah nama ibu saudara ayahnya, Hakimah binti Abi Al-Hassan Musa bin Jafar (as), yang hadir pada kelahiran Al-Qaim Al-Hujjah (as) sebagaimana hadirinya Hakimah ibu saudaranya pada kelahiran Abi Ja’far Muhammad bin Ali Al-Jawad (as). Hakimah dengan huruf Kaf di tempatnya. bagi (Halimah dengan huruf Lam) adalah yang diselewengkan orang awam. Al-Sarwiy berkata dalam (Al-Manaqib): Hakimah binti Abi Al-Hassan Musa bin Jafar (as) berkata: Apabila aku menghadiri kelahiran (Al-Khairazan) atau Abu Jafar (as). Al-Redha (as) menjemputku, katanya kepadaku: Wahai Hakimah, marilah iringkan kelahiran anaknya, akupun masuk menuju kepadanya dan membidankan kelahiran di rumah itu. Dan kami meletakkan lampu dan menutup pintu, dan apabila dia merasa sakit waktu hendak bersalin tiba-tiba lampu mati, dan di hadapannya ada basin, aku sedih dengan matinya lampu itu sementara kami dalam keadaan demikian ketika tiba-tiba Abu Jafar (as) berada di dalam basin itu, dan ketika itu padanya ada sesuatu yang tipis seperti bentuk pakaian bersinar cahayanya menerangi rumah. Maka kami dapat melihatnya lalu aku membawanya dan meletakkannya pada batu dan melucutkan selaput tipis itu darinya. Kemudian datang Al-Redha (as) telah membuka pintu dan kami telah membawanya atas perintahnya, dan memasukkannya ke dalam buaian, dan beliau berkata kepadaku, Ya Hakimah, biarkan di buaiannya. Hakimah berkata: Apabila berada pada hari ketiga, dia mengangkat pandangannya ke langit dan kemudian memandang ke kanan dan kirinya, kemudian berkata:
أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمداً رسول الله.  
Maka aku bangun terkejut, dan mendapatkan Aba Al-Hasan (as). Aku berkata kepadanya, aku mendengar suara yang ajaib dari anak ini, dan dia berkata: Apakah dia? Aku memberitahu beliau ceritanya, beliau berkata: Wahai Hakimah, kau boleh lihat mukjizatnya lebih banyak lagi.

Al-‘Alamah Al-Majlisi (rahimahu Allah) berkata dalam Mizar Al-Bihar: bahawa dalam kubah yang mulia iaitu kubah kuburan orang-orang Al-Askari (as) yang keturunannya adalah keturunan yang terkemuka, yang mulia, yang berilmu, yang utama, yang bertaqwa lagi yang diredhai: iaitu Hakimah binti Abi Jaafar Al-Jawad (as), Aku tidak tahu mengapa mereka tidak menziarahinya kerana jelas keutamaannya dan keagungan, dan sesungguhnya dia

------------------------------
1 – Jami3 Al-Ruwah: J 2 hal 457

 Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani ...73

Adalah mengutamakan Imam-imam (as) dan menyimpan rahsia-rahsia mereka, dan ibu Al-Qaim (as) di sisinya, dan dia turut hadir ketika kelahirannya, dan dia melihatnya setiap saat dalam kehidupan Abu Muhammad Al-Askari (as), dan merupakan salah seorang dari safir-safir (wakil) dan pintu-pintu selepas kematiannya: Maka seharusnya menziarahinya mendapat ganjaran dari Allah pada lidah yang layak dengan kebaikannya dan kedudukannya. Semoga Allah memberi taufik. Ucapannya berakhir dengan kehormatan kedudukannya.
       
Saya katakan, tidak dijadikan tempat untuk ziarah (radhiy Allah 3anha) yang sangat menakjubkan seperti yang ditunjukkan oleh bapa saudara Al-Mufadhdhal, dan banyak kekajaiban yang tidak ditunjukkan seperti lata Al-Mufid dalam membimbing yang lain dalam kitab-kitab sejarah dan perjalanan dan nasabnya pada anak-anak Al-Jawad (as), yang termasuk sebahagian daripada anak-anak perempuan (as) pada orang lain.

Al-Mufid (rahimahu Allah) berkata: Pengganti Abu Jaafar Al-Jawad (as) dari anaknya Ali Al-Imam selepasnya adalah Musa, Fatimah, dan Umamah tidak ada anak lelaki selain dari yang kami namakan.

Al-Thabarsi dalam (I3lam Al-Wara) berkata: Pengganti dari anaknya Ali Al-Imam, Musa, dan anak-anak perempuannya: Hakimah, Khadijah dan Umm Kaltsum. Dan dikatakan berada di belakang adalah dua orang anak perempuannya Fatimah dan Umamah, dan tiada yang lain di belakang mereka.

Berkata Al-Sarwiy dalam (Al-Manaqib): anak-anaknya: Ali Al-Imam, Musa, Hakimah, Khadijah dan Umm Kaltsum. Katanya, berkata Abu Abdullah Al-Haritsiy: yang di belakang hanya Fatimah dan Umamah sahaja. [1].

Al-Syed Al-Khoei berkata dalam Mu3jam Rijal Al-Hadits: (15662 Hakimah anak Muhammad bin Ali (as): Diriwayatkan oleh Muhammad bin Ya’kub dengan sanad, dari Musa bin Muhammad bin Al-Qasim bin Hamzah bin Musa bin Ja’far (as), katanya: (diberitahu padaku Hakimah, anak perempuan Muhammad bin Ali (as), dia adalah ibu saudara kepada bapanya (Shohib Al-Zaman) salamu Allah 3alaih: bahawa dia melihat malam kelahirannya dan selepas itu. Al-Kafi: J 1, Bab 77 nama-nama orang yang melihatnya (as), Al-Hadits 3. Menurut Al-Syeikh Al-Shaduq (rahsia suci) kisah kelahiran Al-Hujjah salamu Allah 3alaih. dan ia adalah Hakimah, yang mengambil alih urusan ibu Narjis melahirkan Imam (as), Kamal Al-Din: J 2, Bab 42 yang meriwayatkan kelahiran Al-Qaim (as), Al-Hadits.[2].

Al-Syeikh Al-Tustari berkata: (Hakimah binti Abi Ja’far II (as), katanya dalam Mizar Al-Bihar: Bahawa dalam kubah Al-Askari (as) ada kuburan keturunannyadan Aku tidak tahu mengapa mereka tidak menziarahinya kerana jelas keutamaannya pada mereka (as),

----------------------
1. Al-Fawa’id Al-Rijaliyah: J 2. hal 315
2 - Mu3jam Rijal Al-Hadits: J 24. Hal 214

 Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani ...74


Dan ibu Al-Qaim (as) di sisinya dan dia hadir semasa melahirkan, dan dia melihatnya setiap saat dalam kehidupan Al-Askari (as).

Al-Wahid berkata: dan banyak kekaguman yang tidak ditunjukkan seperti Al-Mufid dan yang lain dedahkan pada anak-anak Al-Jawad (as). Al-Mufid berkata: Pengganti Al-Jawad (as) anaknya Ali (as), Musa, Fatimah dan Umamah.

Al-Thabarsi berkata: Delakang dari anak-anak lelaki: Ali dan Musa, dan anak-anak perempuan Hakimah, Khadijah dan Umm Kaltsum..

Abu Abdullah Al-Ghadh’iri dan Al-Ha’iri berkata: " yang di belakang hanya Fatimah dan Umamah sahaja.

Saya katakan: Al-Mushnaf memetik kata-kata Al-Thabarsi seperti Al-Mufid yang tidak menyebutkan Hakimah sebagai anak-anak Al-Jawad (as) sewaktu apa yang disebut dalam petikannya, dan mungkin dia mengenepikannya. Seperti yang dikatakannya: Abu Abdullah Al-Ghadh’iri dan Al-Ha’iri berkata: di belakang hanya ada Fatimah dan Umamah sahaja. Juga menyeleweng, dan nampaknya pada asalnya: Abu Abdullah Al-Haritsi: di belakang hanya ada Fatimah dan Umamah sahaja. Bahawa ia adalah kata-kata Al-Thabarsi, maka kata-kata dia sendiri adalah: bahawa anak-anak perempuannya (as): Hakimah, Khadijah dan Umm Kaltsum, dan memetik dari Al-Mufid bahawa dia berkata anak perempuannya: Fatimah dan Umamah sahaja.

Dan bagaimana ia adalah: Al-Thabarsi dan Al-Manaqib menyebut dan meriwayatkan pembuktian-pembuktian Al-Mas'udi, Al-Akmal Al-Shaduq dan Al-Ghaibah oleh Al-Syeikh mengenai kelahiran Al-Hujjah (as), Al-Kafi meriwayatkan: nama-nama yang melihat dia (as) dari Musa bin Muhammad bin Al-Qasim bin Hamzah bin Al-Kadzim (as) dari Hakimah seorang anak perempuan Al-Taqiy, ibu saudara bapanya bahawa dia melihat beliau pada malam kelahirannya dan selepasnya. [1]

Adapun untuk mengatakan dia tidak tsiqah tetapi telah dikemukan bahawa dia dari perempuan yang sholehah, seperti mana diriwayatkan dalam 3uyun Al-Mu3jizah sebelum ini, ini adalah tambahan kepada ulama ilmu Rijal yang tidak menyatakan dia tidak tsiqah seperti yang dikemukakan, tetapi mereka jelas menunjukkan dia tsiqah.

Kata Al-Syeikh Al-Majlisi (maka ketahui bahawa dalam kubah yang mulia iaitu kubah kuburan keturunannya adalah keturunan yang terkemuka, yang mulia, yang berilmu, yang utama, yang bertaqwa lagi yang diredhai: iaitu Hakimah binti Abi Jaafar Al-Jawad (as), Aku tidak tahu mengapa mereka tidak menziarahinya kerana jelas keutamaannya dan keagungannya, dan sesungguhnya dia mengutamakan Imam-imam (as) dan menyimpan rahsia-rahsia mereka, dan ibu Al-Qaim (as) di sisinya, dan dia turut hadir ketika kelahirannya, dan dia melihatnya setiap saat dalam

---------------------
1 - Qamus Al-Rijal: J 12 hal 238


 Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani ...75


kehidupan Abu Muhammad Al-Askari (as), dan merupakan salah seorang dari safir-safir (wakil) dan pintu-pintu selepas kematiannya: Maka seharusnya menziarahinya mendapat ganjaran dari Allah pada lidah yang layak dengan kebaikannya dan kedudukannya. Semoga Allah memberi taufik. [1]

Jika kita berhujah dengan orang-orang yang mengatakan bahawa dia tidak tsiqah, Ia juga tidak menjejaskan hasil yang kita inginkan iaitu untuk membuktikan kelahiran Imam Mahdi (as) kerana ia telah mengemukakan bahawa khabar-khabar tentang kelahirannya adalah mutawatir. Dan khabar yang mutawatir tidak bergantung pada hujah tsiqah perawinya, tetapi tidak adil dan ia adalah perbuatan jahat mereka seperti yang telah dikemukakan oleh Al-Albani dan mereka yang lain yang ahli dengan cara ini. Maka hujah mutawatir adalah pada mutawatir teks perkhabaran atau kandungannya, seperti mana mutawatir pada lafaz dan makna.

Oleh itu, pendapat tidak ada bukti kelahiran Imam Mahdi (as) dengan alasan bahawa tidak wujud Al-Saiyidah Hakimah yang Sholehah atau dia tidak tsiqah bertentangan dengan peraturan yang mereka gunakan dalam menerima khabar mutawaatir.

﴿وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا ۚ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ﴾

Dan mereka mengingkarinya karena kezaliman dan kesombongan (mereka) padahal hati mereka meyakini (kebenaran)nya. Maka perhatikanlah betapa kesudahan orang-orang yang berbuat kebinasaan. [2].

--------------------
1- Bihar Al-Anwar: J 99 hal 79
2- Al-Naml 27:14

✡✡✡✡✡
                       
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas



Tiada ulasan: