Ahad, 30 September 2018

Keraguan Sebahagian Yang Menggunakan Sebagai Suatu Alasan Palsu



Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani84

Keraguan Sebahagian Yang Menggunakan Sebagai Suatu Alasan Palsu: (1)

Pertama:

Ada yang berpegang pada kata-kata Al-Naubakhti dalam kitabnya oleh sebahagian orang-orang Syiah pada riwayat hidup Imam Al-Hasan Al-Askari (as) yang berkata: (Al-Hasan bin Ali (as) dilahirkan dalam bulan Rabi3 Al-Akhir pada tahun 232 Hijrah dan meninggal dunia secara tersembunyi dari penglihatan di (Samara’) pada lewat malam Jumaat, lapan Rabi3 Al-Awwal tahun 260 H, dan dikuburkan di rumahnya di mana dikebumikan bapanya (as), Dia iaitu Imam Al-Hasan Al-Askari (as) berumur 28 tahun dan disholatkan oleh Abu Isa bin Al-Mutawakkil. Dia menjadi Imam selama lima tahun lapan bulan lima hari, dan dia mati tidak dilihat kesannya dan tidak dikenali anaknya dengan jelas. [1]

Maka sebahagian yang berpegang pada berkata: (dia mati dan tidak dilihat kesannya dan tidak dikenali anaknya dengan jelas) untuk menafikan kelahiran Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) atas alasan bahawa Al-Naubakhti mengisytiharkan bahawa tidak wujud anak bagi Imam Al-Askari (as),

Saya tidak tahu bagaimana ia sesutu yang bijak untuk mendapat manfaat daripada kenyataan menafikan kelahiran Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) ini, pada hal dia tidak mengatakan: (tidak dilahirkan anak baginya), tetapi dikatakan: (tidak dilihat kesannya dan tidak dikenali anaknya dengan jelas (dan ini tidak bermaksud, Imam Al-Askari (as) tidak mempunyai anak pada hakikatnya, kerana tidak dapat melihat kewujudannya tidak menunjukkan ia tidak wujud.

Di samping itu Al-Naubakhti menggambarkan anak itu dengan jelas mengatakan: (dan tidak dikenali anaknya dengan jelas) dan kata-katanya benar kerana bagi Imam Al-Askari (as) tidak mempunyai anak yang boleh dilihat dan diketahui oleh semua orang, ya anaknya ghaib (tidak diperlihatkan); kerana kelahiran Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) mesti ditutup secara rahsia dan tersembunyi, disebabkan Bani Abbasiyah berusaha keras untuk membunuhnya (as), ini telah diisyaratkan oleh Imam Al-Shadiq (as), di mana beliau menyatakan wujud perjalanan (sunnah) pada Imam kedua belas seperti Musa (as), yang disembunyikan kelahirannya kerana Firaun takut padanya di zamannya. Beliau (as) berkata: "Allah TWT mengatur perjalanan kelahiran Al-Qaim kita dengan dengan tiga perjalanan rasul (as)." Bahawa takdir kelahirannya seperti takdir kelahiran Musa (as), Dengan kelahiran Musa (as)..., Beliau (as) berkata:bahawa dengan kelahiran Musa (as) pemerintahan Firaun akan jatuh di tangannya (Musa) menurut perkiraan para pendeta kanan yang meramalkan nasib kerajaannya.

------------------------------
1 - Fariq Al-Syiah: hal 105

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..85

Dan ia akan dilakukan dari orang Bani Israel, dan perut wanita-wanita hamil dari bani Israel akan dibelah, sehingga dia telah membunuh lebih dari dua puluh ribu orang dalam pencariannya terhadap anak tersebut, dan dia tidak berjaya membunuh Musa (as) yang dipelihara oleh Allah TWT, dan begitu juga dengan Bani Umaiyah dan Bani Abbasiyah, akan terhenti (jatuh) pemerintahan dan kuasa amir-amit zalim mereka di tangan Al-Qaim kita, mereka sangat bermusuhan dengan kami, dan meletakkan pedang mereka untuk membunuh keluarga Nabi (S) dan menghapuskan keturunan baginda dan mereka akan mencapainya dengan membunuh Al-Qaim, dan Allah AWJ tidak akan mendedahkan urusanNya kepada mana-mana kezaliman, melainkan menyempurnakan cahayaNya walaupun orang-orang musyrik membencinya.’ [1]

Imam Amirul Mukminin (as) mengatakan: bahawa Al-Qaim kita, jika beliau bangkit tiada seorang pun dibelenggu dilehernya dengan bai’ah, yang demikian itu kerana disembunyikan kelahirannya dan dighaibkan peribadinya. [2]

Kata Imam Al-Sajjad (as): Al-Qaim kita disembunyikan kelahirannya dari orang ramai sehingga mereka berkata: beliau belum dilahirkan, dan apabila beliau keluar tiada seorang pun dibelenggu lehernya dengan bai’ah. [3].

Imam Al-Baqir (as) berkata kepada Abdullah bin Atha’: Wahai Abdullah bin Atha’, engkau dapat memenuhi telinga kamu, Demi Allah sebagaimana aku adalah pemilikmu. Aku bertanya: Siapakah pemilik kami? Dia berkata: Lihatlah siapa yang disembunyikan kelahirannya dari orang ramai ia adalah pemilikmu. [4]

Imam Al-Redha (as) berkata: "Sehingga Allah AWJ membangkitkan urusan ini, di mana seorang lelaki yang tersembunyi kelahirannya dan tempat lahir tidak tersembunyi pada nasabnya." [5]

Pihak berkuasa Al-Abbasiyah sedang menunggu kelahirannya sebagaimana Firaun menunggu kelahiran Musa (as); mereka menunggu isteri Imam Al-Askari (as), yang membuatkan Imam Al-Askari (as) menyembunyikan kelahirannya untuk memeliharanya seperti memberitahu kelahirannya khusus kepada sahabat-sahabatnya yang terpecaya untuk menegakkan hujah bagi mereka dan menerangkan kepada mereka imam mereka selepas beliau, Maka ditunjukkan kepada kepada empat puluh orang dari para sahabatnya yang khusus, termasuk: Muhammad bin Utsman Al-‘Amiri, dan Muawiyah bin Hakim, Muhammad bin Ayub, dan lain-lain, dan beliau berkata kepada mereka: Inilah imam kamu selepasku,

------------------------
1- Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah: hal 354
2- Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah: hal 303
3- Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah: hal 322
4 - Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah: hal 325
5 - Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah: hal 370

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..86

Penggantiku kepada kamu, taatlah kepadanya, dan janganlah kamu berpecah belah selepasku, nanti kamu akan musnah dalam agama kamu, tetapi kamu tidak akan melihatnya selepas hari ini. Dan keghaibannya tidak diperlihatkan kepadanya, maka Sultan tidak berundur dari mencarinya. [1]

Bahkan Abu Amru Utsman bin Sa’id Al-‘Amiri menjelaskan: "Adalah diketahui oleh Sultan bahawa Imam Al-Hasan Al-Askari (as) meninggal dunia dan tidak meninggalkan anak sebagai pengganti. Semua itu adalah sebagai perlindungan dan demi menjaga keselamatan anaknya. Beliau berkata: (Maka perkara itu di sisi Sultan, adalah Aba Muhammad telah meninggal dunia dan tidak meninggalkan anak sebagai pengganti dan pembahagian warisannya dan diambil oleh yang tidak berhak kepadanya dan di sini, keluarganya berkeliaran tidak ada yang berani untuk mengiktiraf mereka atau memberi mereka apa jua kesempatan, dan apabila hilang nama hilanglah pencarian, maka bertaqwalah kepada Allah dan berpeganglah dengannya.) [2]

Sebahagian orang jahil akan berkata: Sekiranya Muhammad bin Al-Hasan (as) adalah imam maksum yang sampai ke langit mengapa disembunyikan, bukankah Allah boleh menyelamatkannya?

Ini adalah pandangan yang walaupun naif (kurang bijak), tetapi kita tetap akan menjawabnya, Saya katakan: Tidakkah Allah Yang Maha Suci dapat menyelamatkan Nabi Musa (as), mengapa ibunya menghanyutkannya ke dalam sungai:
  
﴿أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّي وَعَدُوٌّ لَّهُ ۚوَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِّنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَىٰ عَيْنِي

Iaitu: "Letakkanlah ia (Musa) di dalam peti, kemudian lemparkanlah ia ke sungai, maka pasti sungai itu membawanya ke tepi, supaya diambil oleh (Fir'aun) musuh-Ku dan musuhnya. Dan Aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dari-Ku; dan supaya kamu diasuh di bawah pengawasan-Ku, [3]

Sekiranya orang yang membuat pernyataan ini berada pada zaman Musa (as), adakah kedudukan ini munasabah? Kemudian jika dia tidak tahu sama ada dia telah meremehkan Musa (as) seorang nabi yang diutus oleh Allah Yang Maha Suci?

Maka mari kita kembali kepada ungkapan Al-Naubakhti. Suatu ungkapan yang menafikan anaknya dilihat tetapi tidak menafikan kelahirannya, iaitu: Imam Al-Hasan Al-Askari (as) tidak mempunyai anak yang diperlihatkan kepada masyarakat umum, sebagaimana yang dinyatakan dalam riwayat yang dikemukakan.

Selepas ini, jika kita bosan dengan semua perkara di atas dan menganggap kejahilan Al-Naubakhti tentang wujudnya anak kepada Imam Hassan Askari (as). Adakah ini bermakna bahawa ia tidak dilahirkan?!

Sudah tentu, ini tidak membuktikannya. Ya, apa yang dikatakan jauh dari membuktikannya, dan kegagalannya untuk membuktikannya tidak bermakna dia tidak dilahirkan.

------------------
1- Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah: hal 33
2- Al-Kafi: J 1, hal 329
3- Taha 20.39 :.      

Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani..87

Selain itu, pada keseluruhannya mestilah dilihat apa yang Al-Naubakhti sendiri katakan,: (kata-kata firqah kedua belas, mereka adalah firqah Imamiyyah yang tidak mengatakan, sebagai mana semua firqah yang yang lain, bahkan bagi Allah AWJ hujah dibumiNya adalah dari anak Al-Hasan bin Ali (as), Dan perintah Allah Taala telah disampaikan, dia adalah washi bapanya, mengikut cara pertama dahulu dan Sunnah yang lepas. Mengenai tidak ada Imamah pada dua adik-beradik selepas Al-Hasan dan Al-Hussein (as) dan tidak dibenarkan demikian, ia tidak akan terjadi melainkan keturunan (anak) Al-Hasan bin Ali (as) dan selepas berlakunya kelahiran, berhubung dengan apa yang dipanggil urusan Allah SWT, sekiranya dibumi ada dua orang lelaki maka salah seorang daripada mereka adalah Al-Hujjah, jika salah seorang daripada mereka mati yang seorang lagi adalah Al-Hujjah, selagi ada perintah Allah dan mereka yang bertanggungjawab pada penciptaanNya, tidak dibenarkan menjadi Imam pada keturunan yang tidak dilantik sebagai Imam (maksudnya Ja’far Al-Kazib), dan tidak boleh seorang hujjah yang mati semasa kehidupan bapanya, iaitu orang yang dikatakan sebagai imam sebelum Imam Al-Hasan (as) mati ataupun anaknya, sekiranya dibenarkan sedemikian maka benarlah kata-kata para sahabat Ismail bin Ja’far Al-Shadiq (as) dan mazhab mereka, dan terbuktilah benar Imamah Muhammad bin Jaafar (as), dan Dikatakan bahawa ianya benar selepas Jafar bin Muhammad (as)

Apa yang kita sebutkan adalah dipetik dari orang-orang yang benar, yang tidak mempertahankannya di antara kumpulan ini dan tidak syak lagi untuk mengesahkan sumbernya dan kekuatan penyebabnya dan wujud sandarannya, dan tidak mungkin bumi ini kosong daripada hujah, walaupun kosong sesaat niscaya bumi akan hancur berserta isinya, dan tidak mungkin sesuatu dari semua artikel kumpulan ini, maka kita serahkan yang telah berlalu, dan imamahnya, ditambah pula dengan kematiannya mengesahkan dan diakui bahawa penggantinya itu dari sulbinya, dan pengganti beliau adalah Imam selepasnya sehingga ia muncul dan mengisytiharkan perintah-Nya dan apa yang muncul lebih awal kepada umum dari masa lalu dari bapa-bapanya, dan dengan izin Allah, kerana urusan Allah Taala dilakukan mengikut kehendakNya dan perintah apa yang dikehendaki-Nya dari memperlihatkannya atau menyembunyikannya, seperti apa yang dikatakan Amirul Mukminin (as): "Ya Allah janganlah Engkau kosongkan bumiMu dengan hujjahMu atas penciptaan baik yang zahir dan dikenal oleh semua orang maupun tersembunyi atau yang menghindari supaya tidak membatalkan hujahMu dan peneranganMu." Dengan demikian urusan kami membawakan khabar yang benar tentang imam-imam yang lalu, kerana bagi hamba ia tidak membahaskan urusan-urusan urusan Allah Taala dan hendaklah mereka mengakhirinya kerana mereka tidak berpengetahuan tentangnya untuk mencari jejak-jejak yang terlindung dari mereka, dan tidak dibenarkan menyebut namanya, tidak dibenarkan menyoal tentang tempat beliau sehingga yang memerintahkan itu adalah beliau (as) kerana beliau (as) disembunyikan, dihindari, dirahsiakan oleh Allah Yang Maha Suci dan kita tidak membahaskan urusannya, bahkan membahaskan dan mencarinya adalah haram dan tidak dibenarkan kerana dalam menunjukkan apa yang telah dirahsiakan pada kita dan mendedahkannya adalah menumpahkan darahnya dan darah kita,


Menghentikan Tohmahan Bin Taimiyah Al-Harrani88

dan hendaklah merahsiakannya dan mendiamkannya dan diperintah dan diwasiatkan kepada kita. Kita tidak dibenarkan dan tidak boleh memilih imam dengan pandangan dan piilihan ... hingga akhir.) [1]

Ini adalah pembicaraan Al-Naubakhti, dan dia menjelaskan iktiqadnya tentang kelahiran Imam yang kedua belas (as) dan keghaibannya, dan ini menyokong apa yang telah kita katakan daripada tafsiran kalimah (wuldi  Dzahir - anaknya dengan jelas), bermakna anaknya tidak jelas dari orang awam.

Selepas ini, apa yang kita panggil orang-orang yang dikaitkan dengan Al-Naubakhti pada mengatakan bahawa Imam Al-Askari (as) tidak mempunyai anak? Tidak ada salahnya menjadi pendusta atau penyebar keraguan, jika ia lebih baik dipikulkan padanya.


✡✡✡✡✡
                      
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas



Tiada ulasan: