Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...88
Keraguan Sebahagian Yang
Menggunakan Sebagai Suatu Alasan Palsu: (2)
Kedua: Tiada Perselisihan Dalil
|
Sebahagiannya mungkin mengatakan bahawa Imam Al-Mahdi (as)
tidak dilahirkan dengan menuduh wujudnya perselisihan. Sekiranya dia dilahirkan
tentulah tiada perselisihan pada
kelahirannya. Maka tiada perselisihan pada dalil.
Ini adalah salah satu perkara yang ganjil, kerana banyak
perkara yang diperselisihkan di
dalamnya, tetapi orang bijak tidak tunduk pada kewujudannya, bahkan Al-Quran menjelaskan
kepada kita bahawa perselisihan dalam
sesuatu tidak bermakna ianya tidak wujud.
Yang Maha Suci berfirman dalam pembentanganNya pada kisah
Ashab Ai-Kahf:
﴿سَيَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَّابِعُهُمْ
كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَيْبِ ۖ وَيَقُولُونَ
سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ ۚ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ
بِعِدَّتِهِم مَّا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ ۗ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ
إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا ﴾
|
Nanti ada orang yang akan mengatakan (jumlah mereka)
adalah tiga orang yang keempat adalah anjingnya, dan (yang lain) mengatakan:
"(jumlah mereka) adalah lima orang yang keenam adalah anjing nya",
sebagai terkaan terhadap barang yang gaib; dan (yang lain lagi) mengatakan:
"(jumlah mereka) tujuh orang, yang ke delapan adalah anjingnya".
Katakanlah: "Tuhanku lebih mengetahui jumlah mereka; tidak ada orang yang
mengetahui (bilangan) mereka kecuali sedikit". Karena itu janganlah
kamu bertengkar tentang hal mereka, kecuali pertengkaran lahir saja dan jangan
kamu menanyakan tentang mereka kepada seorangpun dari mereka. [1].
Adakah perselisihan bilangan mereka memberi jawapan mereka
tidak wujud?!
Begitu juga kita dapati sebahagian mereka yang menafikan
kewujudan Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) kerana terdapat perselisihan nama ibunya
yang suci, seperti Narjis dan Shiqal dan lain-lain.
Saya katakan: Kadang-kadang kita menyebut berbilang-bilang
nama, dan dengan perselisihan nama-nama yang berlainan. Nabi (S) mempunyai
beberapa nama, terutamanya Ahmad dan Muhammad (S). Begitu juga Al-Saiyidah Al-Zahra’ yang mempunyai banyak nama. Adakah ini
bermakna bahawa kedua-dua Al-Hasan dan Al-Husain (as) bukannya anaknya dan
Fatimah bukan ibunya disebabkan perselisihan
tersebut?
-----------------------
|
1- Al-Kahf 18:22
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...89
Begitu juga dikatakan kepada ibu Imam Al-Mahdi (as), ada berbilang-bilang
nama terdapat di dalam sejarah.
Jika dikatakan: bahawa nama ibu Imam Al-Mahdi (as) adalah
berbeza-beza, sepatutnya tidak ada banyak nama untuk memanggil seseorang. Salah
seorang dari mereka mengatakan Narjis,
dan yang lain mengatakan bukan Narjis tetapi Shiqal, dan sebagainya.
Saya katakan: Ini adalah kerana banyaknya nama, bukan perselisihan pada nama. Ibunya yang suci diketahui
tetapi mempunyai pelbagai nama, walaupun kita menerima perbezaan namanya,
tetapi ini tidak menetapkan ketiadaannya dalam sejarah dengan mengambil kira hakikat
bahawa nama-nama para jariah mempunyai banyak nama. Bilangan nama tidak
berkaitan dengan kewujudannya atau ketiadaannya. Dan mungkin mempunyai pelbagai
nama kerana sifat kesucian, pengendalian diri dan kehormatan dan lain-lain.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan