Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...90
Keraguan
Sebahagian Yang Menggunakan Sebagai Suatu Alasan Palsu: (4)
Keempat: Disamarkan Mati Setelah Lahir
Sebahagiannya mungkin berkata bahawa tidak lain Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) pada
masa yang sama didakwa telah wafat, saya tidak tahu dari mana dakwaan kematian ini datang selepas kelahiran
tersebut, dan mungkin ia datang dari memikirkan kekalnya bagi tempoh masa yang
panjang, dan ini akan diberikan jawapannya, insya Allah.
Tetapi apa yang saya mahu nyatakan di sini bahawa oendapat
yang mengatakan kewafatan selepas kelahirannya perlukan dalil yang meyakinkan: Dia
hilang di maqam, justeru, tuntutan kematian adalah semata-mata kemungkinan, dan
didorong oleh keterangan kelahirannya, keghaibannya yang panjang dan tersembunyi
dari orang awam. Maka untuk membuktikan kematiannya mestilah disokong dengan
dalil tsabit yang meyakinkan. dan kemungkinan mati semata-mata tidak
membatalkan dalil yang kukuh
Sesungguhnya dalam riwayat Ahl Al-Bait (as) terdapat apa
yang memperbetul kesamaran ini, kerana mereka (as) memberi isyarat kepada kesamaran ini dan apa
yang membawa orang awam mengatakan telah
mati atau terkorban.
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...91
عن المفضل ابن عمر الجعفي، عن أبي عبد الله (ع)، قال:
سمعته يقول: )إياكم والتنويه، أما والله ليغيبن إمامكم سنيناً من
دهركم، ولتمحصن حتى يقال: مات أو هلك، بأي واد سلك...، (
Dari Al-Mufadhdhal Ibn 'Umar Al-Ja`fi, dari Abi
Abdillah (as), dia berkata: Aku mendengar dia berkata: berhati-hati dengan
kiasan! Demi Allah, bagi imam kamu akan ada dua keghaiban selama bertahun-tahun untuk suatu tempoh masa kamu dan dia
akan diabaikan sehingga akan dikatakan bahawa dia telah mati atau binasa
(terkorban) di mana-mana lembah yang diikutinya. [1]
وعن أبي الجارود زياد بن المنذر، عن أبي جعفر محمد
بن علي الباقر (عليهما السلام)، قال: قال لي: )يا أبا
الجارود، إذا دارت الفلك، وقال الناس: مات القائم أو هلك، بأي واد سلك، وقال الطالب: أنى يكون ذلك وقد بليت عظامه،
فعند ذلك فارجوه، فإذا سمعتم به فأتوه ولو حبواً على الثلج (
Dan dari Abi Al-Jarud Ziyad bin
Al-Munzhir, dari Abi Jaafar Muhammad bin Ali Al-Baqir (as), katanya: dia
berkata kepadaku, Wahai Aba Al-Jarud, apabila berputar, edaran Falak, manusia
akan berkata: Al-Qaim telah mati atau terkorban, di mana-mana lembah yang
diikutinya. Orang yang mencari akan berkata: Sesungguhnya hal itu dan tulang-belulangnya sudah menjadi tua. Maka pada demikian berharaplah kepadanya.
Jika engkau mendengarnya. Maka datanglah kepadanya walaupun terpaksa merangkak
di atas salji. [2]
Kata Imam
Al-Shadiq (as): Pada keghaiban Isa (as), orang-orang Yahudi dan Nasrani
sepakat mengatakan yang Isa terbunuh, Allah AWJ mendustakan mereka dengan
berkata:
﴿وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَـٰكِن
شُبِّهَ لَهُمْ﴾
Padahal mereka tidak membunuhnya
dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi orang yang diserupakan dengan Isa bagi
mereka. [3]
dan begitu juga dengan keghaiban Al-Qaim, Umat akan
mengingkarinya kerana terlalu lama, Sebahagian mengatakan bahawa dia tidak
dilahirkan, dan sebahagian mengada-adakan dengan berkata: dia dilahirkan
dan mati ... [4]
Maka Ahl Al-Bait (as) telah serahkan kesamaran ini sejak
awal lagi dan menerangkan melalui pandangan ghaib bahawa manusia akan
mengatakannya dan mengesahkan ia batil.
Dari Hazim bin Habib, dia berkata: "Aku masuk
menemui Abi Abdillah (as), lalu aku berkata kepadanya: Semoga Allah memperelokkan keadaanmu, bahawa
kedua orang tuaku telah telah meninggal dan tidak dapat mengerjakan Haji, Dan
Allah telah memberikan rezeqi dan kehidupan yang baik. Apa yang akan kau
katakan tentang Haji keduanya? Beliau berkata: lakukanlah ia akan menyejukkan
mereka berdua. Kemudian dia berkata kepadaku: Wahai Hazim, bahawa pemilik
urusan ini (Shohib Al-Amr) alami dua kali ghaib dan akan zuhur pada yang
keduanya, maka sesiapa yang datang kepadamu katakan padanya: Sesiapa yang
membersihkan di tangannya dari debu kuburnya tidaklah dia percaya kepadanya. [5]
✡✡✡✡✡
---------------------------
1 - Al-Kafi: J 1, hal 336, Al-Imamah Wal-Tabshirah: hal 125, Kamal Al-Din Wa
Tamam Al-Ni3mah: hal 347
2 - Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah:
hal 326, Al-Ghaibah – oleh Muhammad bin Ibrahim Al-Nu'mani: hal 156
3. Al-Nisa’ 4:157
4. Al-Ghaibah Al-Thusi: hal.170
5 - Kitab Al-Ghaibah – oleh Muhammad
bin Ibrahim Al-Nu'mani: hal 176
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan