Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...92
Hentian
Kedua:
Ibn Taimiyah berkata : “Mazhab Imamiyah mendakwa bahawa
dia mempunyai anak yang memasuki ruangan bawah tanah (Al-Sirdab) di Samarra,
dan dia masih kecil, sebahagian daripada mereka mengatakan dia berusia dua
tahun, dan sebahagian yang lain mengatakan, tiga tahun dan ada yang mengatakan
lima tahun. Jika ini wujud dan diketahui, tentulah ia wajib dalam Hukum
Allah dibuktikan dengan nash Al-Quran dan Sunnah dan Ijmak. Ada yang menjadi
penjaga yang mengasuh dirinya seperti ibunya dan ibu kepada ibunya dan yang
serupa dengan pengasuh.
Dan hartanya ada di tangan orang yang menjaganya atau
washi ayahnya jika dia adalah washinya atau bukan washi atau kerabat terdekat
atau wakil kepada Sultan kerana dia adalah seorang anak yatim oleh kematian
ayahnya dan Allah Taala berfirman:
﴿وَابْتَلُوا الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ
فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ
أَمْوَالَهُمْ ۖ وَلَا تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَن
يَكْبَرُوا ۚ﴾
Dan ujilah anak yatim itu sampai
mereka cukup umur untuk berkahwin. Kemudian jika menurut pendapatmu mereka
telah cerdas, maka serahkanlah kepada mereka harta-hartanya. Dan janganlah kamu
makan harta anak yatim lebih dari batas kepatutan dan ergesa-gesa sebelum
mereka dewasa.
Maka tidak dibenarkan untuk menyerahkan harta itu kepadanya sehingga cukup umur untuk
berkahwin dan jika didapati dia telah cerdas seperti yang disebutkan Allah
dalam KitabNya, Maka bagaimana bernilai permata kepadanya dalam badannya
dan hartanya sebagai seorang imam yang
maksum untuk semua umat Islam, Tidak ada
yang beriman kecuali dengan beriman
kepadanya.”
Saya katakan: dia mengatakan: [Mazhab Imamiyah mendakwa
bahawa dia mempunyai anak.] Telah
menjadi jawapannya, ia bukanlah dakwaan
Mazhab Al-Imamiyah sahaja, tetapi dibuktikan juga oleh ramai ahli
silsilah Al-Sunnah dan ulama mereka juga menyatakan sedemikian. Maka pada
perkataannya [mendakwa], dia mahu menerangkan bahawa kelahiran Imam yang Kedua
Belas (as) hanya dituntut oleh Syiah untuk mencadangkan kepada pembaca apa yang
disifatlan kepada Syiah Imamiyah, pada hal yang sebenarnya bukan demikian
seperti yang dikemukakan terdahuku.
Kemudian Syeikh Al-Salafiyah Ibn Taimiyah memaparkan dua
kesamaran dalam petikan ucapannya.
Kesamaran Pertama:
Kesamaran Al-Sirdab - Ruang Bawah Tanah
Al-Sirdab [السرداب] - Binaan Ruang Bawah Tanah - dengan huruf Sin
berbaris bawah, bangunan (binaan) bawah tanah adalah tempat perlindungan haba
(kepanasan) pada musim panas, dan sekarang banyak rumah-rumah yang masih ada
dan hanya terhad di kawasan panas dan lain-lain yang dilengkapi dengan
Al-Sirdab [Binaan Ruang Bawah
Tanah].
Kita telah mendengar ramai yang mengulang-ulangi
kata-kata bahawa Imam yang Kedua Belas (as) bersembunyi di Al-Sirdab sepanjang
tahun-tahun ini, ia sebagai burung nuri yang mengulang-ulangi kata-kata tanpa
menyedari kebenaran perkara itu, tidak terfikir pada akal fikirannya untuk satu
saat pun. Jika tidak, bagaimana orang yang waras akan sedar mengenainya, bahkan
kita dapati sebahagian daripada mereka berkata:
ما آن للسرداب أن يلد الذي # صـيرتموه بزعمكم إنساناً
فعلى عقولكم العفا # لأنكـم ثلثتم العنقاء والغيلانا
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...93
Apa itu untuk Al-Sirdab untuk melahirkan siapa
Kamu telah memanggilnya seorang manusia
Fikiran kamu diampunkan
Kerana kamu adalah
sepertiga dari burung phoenix dan hantu kubur. [1]
Ini tidak lain melainkan masalah salah faham yang lain
yang telah lama didasarkan pada Mazhab Ahl Al-Bait (as).
Lalu, mereka menuduh orang-orang Syiah mengatakan demikian,
dan sentiasa rasa curiga ini berpindah dari dengki kepada jahil seterusnya kepada
pendusta dan sebagainya. Semuanya untuk memesongkan rupa bentuk sebenar terhadap
aqidah Al-Mahdi Al-Muntadzar (as).
Dan kita dapati mereka sentiasa memesongkannya yang
meliputi gerak langkah palsu kerana kejahilan mereka dan menghilangkan perkara yang
sebenarnya,
Jadi mereka berselisih dalam menetapkan tempat Al-Sirdab
kepada dua atau lebih, kedudukan dan saya akan mengatakannya:
Yang pertama Al-Sirdab adalah di Babel.
Ibn Khaldun telah berkata:
(Mereka orang-orang Syiah mendakwa yang kedua belas dari Imam mereka adalah
Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari, dan memanggilnya Al-Mahdi yang masuk ke
Al-Sirdab di rumah mereka di (Al-Hillah) dan ghaib ketika dipegang bersama
ibunya, dia ghaib di sana, dan dia akan keluar pada akhir zaman lalu memenuhi
bumi dengan keadilan. dan mereka menyebarkan perkara demikian dengan hadits yang
terdapat dalam Kitab Al-Tirmizhi dalam (Bab) Al-Mahdi, dan mereka kini menunggunya,
mereka memanggilnya Al-Muntadzar. mereka akan berdiri setiap malam selepas Sholat
Maghrib di pintu Al-Sirdab ini, dan menaiki kenderaan, mereka berteriak memanggil-manggil namanya
dan nengajak dia keluar sehingga bintang muncul, dan kemudian mereka pulang dan
berharap kepada malam berikutnya, Dan mereka berada di era itu .. [2]
Tidak dapat disembunyikan dari orang yang bijaksana terdapat
pendustaan dalam kata-kata Ibn Khaldun!!
Dia mengatakan: Imam Al-Muntadzar (as).dipegang oleh ibunya di (Al-Hillah)
dan ghaib di sana adalah kedustaan yang terang-terangan, kerana:
1. Al-Sayidah Narjis
ibu kepada Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) walaupun diperselisihkan bahawa dia wafat
sebelum syahadah Imam Al-Askari (as) atau selepas dia (as) wafat dua tahun,
tetapi yang pasti adalah bahawa rumah Imam Al-Hasan Al-Askari (as) di Samarra
dan dikuburkan di Samarra, bukan di
Al-Hillah, bagaimana pula dikatakan rumah mereka di Al-Hillah?! Kemudian
datang ibu imam dan hilang di Sirdab, Al-Hillah. Adakah ditemukan nash yang menerangkan kepada kita oleh
-------------------------
1- Al-Mahdi Al-Muntadzar Fi Dhu’ Al-Ahadits Al-Shahihah – oleh Abdul Alim Al-Bastawi: hal 82
2- Tarikh Ibn Khaldun: J 1
hal 199
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...94
Ibnu Khaldun bahawa ibu Imam Muhammad bin Al-Hasan (as)
berpindah ke Al-Hillah, jarak Hillah dari Samarra kira-kira (300 kilometer)?!
Tambahan pula kata-kata ini adalah bertentangan dengan
apa yang dikatakan oleh Jumhur Ahl Al-Sunnah yang datang dari kata-kata mereka
bahawa ia adalah Al-Sirdab di Samarra, dan bukannya di Al-Hillah .
2. Tiada seorang pun ahli sejarah Syiah atau ahli sejarah
lain menyebut bahawa Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Muntadzar (as) berada
bersama-sama dengan ibunya samada di Al-Hillah atau tidak di tempat lain, apa
yang disebut oleh Ibn Khaldun benar-benar diada-adakan dan diselewengkannya.
3. Adakah Ibn
Khaldun melihat atau menaqalkannya dari sumber sahih yang tidak berdusta dengan
menuliskan bahawa orang-orang Syiah berdiri di pintu Al-Sirdab di Al-Hillah,
dan mereka menaiki kenderaan kerana Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) dan
melaungkan namanya, dan menjemputnya keluar sehingga bintang-bintang terbit?!
Kesemua pembohongan ini tidak pernah didengar oleh
orang-orang Syiah, dan mereka bebas darinya. Ibarat bebasnya serigala dari
darah Yusuf (as), Ibn Khaldun dan mereka yang serupa dengannya adalah orang-orang
yang telah merampas semua ciptaan yang benar, dan keadilan telah hilang dari mereka oleh kebencian,
dan mereka telah jatuh ke dalam dosa.
Yang kedua Al-Sirdab adalah di Samarra.
Sebilangan besar ahli sejarah Al-Sunnah menyatakan bahawa
orang-orang Syiah bepegang kepada Al-Imam Al-Muntadzar (as) telah ghaib di
Al-Sirdab yang ada di rumahnya di (Samarra) dan orang-orang yang berkata demikian
adalah:
1. Al-Suwaidi: Al-Suwaidi berkata : Orang-orang Syiah
mendakwa bahawa dia ghaib di Al-Sirdab dengan "terlindung dari pandangan"
diamati pada tahun "262 H" [1].
2. Ibn Taimiyah: Ibn Taimiyah mendakwa bahawa orang-orang
Syiah percaya bahawa Imam (as) kekal di Al-Sirdab, bertempat di (Samarra) dan
sedang menunggu dia keluar darinya, yang telah diberikan kata-katanya sebelum
ini.
3. Ibn Hajar Haitami: Ibn Hajar berkata, dan dikaitkan
dengan orang-orang Syiah pada pendapat Ibnu Khalkan yang menuliskan pendapatnya
bahawa orang-orang Syiah melihat Imam Mahdi adalah Imam dinanti-nantikan (Al-Muntadzar), dan pada mereka dia adalah penghumi Al-Sirdab,
------------------------
1- Saba’ik Al-Zhahab: hal 78 , dipetik
dari dari Kitab Hayah Al-Imam Al-Mahdi (As) oleh Al-Qurasyi: hal 117.
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...95
Mereka sedang menunggu dia keluar pada akhir zaman dari Al-Sirdab.
b (terlindung dari pandangan) Dia masuk ke rumah ayahnya, dan ibunya menyaksikannya
pada tahun (265 H), dan kemudian ditambah,dengan kata: yang terbaik adalah
dengan syair:
ما آن للسرداب أن يلد الذي # صـيرتموه بزعمكم إنساناً
فعلى عقولكم العفا #لأنكـم ثلثتم العنقاء والغيلانا
Apa itu untuk Al-Sirdab untuk melahirkan siapa
Kamu telah memanggilnya seorang manusia
Fikiran kamu diampunkan
Kerana kamu adalah
sepertiga dari burung phoenix dan hantu kubur [1],
4. Abdullah Al-Qashaimi: berkata: (walaupun mereka terdiri dari orang-orang
yang paling bodoh dan jumud, mereka yang kehilangan imam mereka di Al-Sirdab,
dan ghaib bersama dengan Al-Qur'an mereka
dan mashaf mereka, dan mereka pergi sepanjang malam dengan kuda dan keledai-keledai
mereka ke Al-Sirdab tempat Imam mereka ghaib yang secara sukarela menunggang
unta dan memanggilnya untuk keluar kepada mereka, dan masih melakukannya sejak
lebih daripada seribu tahun yang lalu. [2]
Al-Syeikh Al-Amini mengulas
mengenai fitnah Al-Qashaimi, dalam Kitabnya Al-Ghadir Wal-Shira3 Baina Al-Watsniyah
Wal-Islam, berkata: (dan fitnah Al-Sirdab paling keji dan yang mendahului
penulis lain dari Ahl Al-Sunnah, tetapi
menambah pada memasukkan suara keledai pada kuda dan tabiat memanggilnya seragam setiap
malam dan masih melakukannya sejak lebih daripada seribu tahun yang lalu. Orang-orang
Syiah tidak melihat bahawa keghaiban Imam di Al-Sirdab dan tidak pula pada keghaibannya
di sana dia tidak akan zahir dari tempat itu, ....) [3].
Selepas itu, marilah kita pertimbangkan perkara ini
secara adil:
Al-Sirdab yang terletak di Samarra, di sekitar kawasan
makam Imam Ali Al-Hadi dan Al-Hasan Al-Askari (as), dan jendela jaringan arkeologi
diletakkan ke atasnya oleh Khalifah Abbasiyah yang menolong agama Allah, dan telah
dimarmarkan tempat yang mulia ini dengan munculnya penghormatan di kalangan masyarakat
Syiah kerana ia adalah tempat sholat bagi tiga orang imam dari imam-imam Ahl Al-Bait:
Iaitu Imam Al-Hadi dan anaknya Al-Hasan Al-Askari, dan anaknya Al-Hujah Al-Muntadzar.
.
Penyair itu berkata:
------------------------
1- Al-Shawa3ik Al-Mahraqah: hal 100, dipetik dari dari Kitab Hayah Al-Imam
Al-Mahdi (As) oleh Al-Qurasyi: hal 118
2- Al-Shira3 Baina Al-Watsniyah Wal-Islam hal 62
3- Al-Ghadir J 3 hal 308 Al-Shira3 Baina Al-Watsniyah Wal-Islam hal 62
2- Al-Shira3 Baina Al-Watsniyah Wal-Islam hal 62
3- Al-Ghadir J 3 hal 308 Al-Shira3 Baina Al-Watsniyah Wal-Islam hal 62
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...96
مررت
على الديار ديار ليلى #
أقبل
ذا الجدار وذا الجدارا
وما حب الديار شغفن قلبي # ولكن
حب من سكن الديارا
Aku melewati rumah-rumah hingga
sampai di rumah Laila
Akupun menciumi setiap satu
dari dinding-dindingnya..
Bukanlah aku mencintai sebuah
rumah yang membuat hatiku hanyut dalam cinta,
Tetapi karena cintaku pada sang
penghuni rumah itu. [1]
Ini dikatakan kerana menghormati tempat suci yang diberkati ini.
Al-Syeikh Al-Amini berkata:
(Tidak ada yang berkata pada Al-Sirdab: Bahawa ia menghilangkan cahaya itu,
tetapi Al-Sirdab adalah rumah para imam di Samarra, Dan sesiapa yang mencari sirdab-sirdab di
lantai bawah sebagai perlindungan dari menjadi sangat panas, hendaklah mengusahakannya
ke Al-Sirdab ini yang dikhususkan supaya berhubung dengan kemuliaan imam-imam
agama. dan ia bagi mengembalikan tiga daripada mereka seperti tetap tinggal di
rumah rumah yang diberkati ini, dan ini berlaku di rumah para imam dan mereka
yang dimuliakan Nabi yang paling agung pada mana-mana yang dekat. kerana Allah mengizinkan
untuk membesarkan dan menyebut namaNya di dalamnya .., [2]
Telah berkata Al-Syed Muhsin Al-Amin:
(Al-Sirdab adalah binaan ruangan bawah tanah bagi rumah yang didiami oleh tiga
daripada imam-imam Ahl Al-Bait yang disucikan, iaitu: Imam Ali bin Muhammad Al-Hadi
dan anaknya Imam Al-Hasan bin Ali Al-Askari dan anaknya Imam Muhammad Al-Mahdi
(as), dan juga akan beristirahat di Al-Sirdab itu dan menghormati tempat istirahat mereka,
begitu juga diberkati oleh orang-orang Syiah dan yang lain-lain dan bersholat kepada
Tuhannya dan berdoa kepadaNya untuk mendapat keberkatanNya dengan tempat istirahat
keluarga Rasulullah (S) di mana mereka dimuliakan-Nya. dan Syiah tidak beriktiqad
bahawa Al-Mahdi ada di Al-Sirdab atau ghaib
di dalamnya, Kerana ia direka oleh mereka yang ingin menipu dan menyifatkan
mereka dengan hal-hal yang tidak disukainya, seperti mereka bertemu setiap hari
Jumaat di pintu Al-Sirdab dengan pedang dan kuda dan mereka menyeru, datanglah
kepada kami, ya Maulana. Ini adalah satu pembohongan dan fitnah sehingga
sebahagian di antaranya yang menyebut mengatakan ia berlaku di Hillah, walaupun
Al-Sirdab berada di Samarra, bukan di Hillah, Secara umum, Al-Sirdab tidak mempunyai
kelebihan pada Syiah, melainkan menghormati tempat istirehat tiga imam Ahl
Al-Bait (as) di dalamnya. Perkara ini tidak
dikhususkan pada orang-orang Syiah yang diberkati oleh mereka pada
tempat-tempat yang terhormat, semoga orang-orang yang menyebarkan khabar bohong
takut kepada Allah. [3]
Tidak ada riwayat dari jalan Syiah yang menunjukkan
bahawa Imam yang kedua belas (as) bersembunyi di Al-Sirdab dan tidak pernah
muncul darinya.
---------------------
1- Al-Mawasim Wal-Marasim: hal 93
2- Al-Ghadir J 3 hal 308 Al-Shira3 Baina Al-Watsniyah Wal-Islam hal 62
3- A3yan Al-Syi3ah: J 2 hal 507
2- Al-Ghadir J 3 hal 308 Al-Shira3 Baina Al-Watsniyah Wal-Islam hal 62
3- A3yan Al-Syi3ah: J 2 hal 507
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...97
Kitab-kitab Syiah ini, yang ditulis sejak dari zaman awal
sehingga masa ini, tidak ada di dalamnya fitnah seperti ini dikesan pada salah
satu kitab-kitab mereka, seperti Al-Kulaini, Al-Shaduq, Al-Nu3mani, Al-Mufid, Al-Thusi,
Al-Syed Al-Murtadha dan Al-Syed Al-Redha dan lain-lain.
Begitu juga tidak ada seorang pun dari ulama Syiah dan ahli
sejarah mereka yang menulis bahawa Imam Al-Mahdi Al-Muntadzar (as) telah hilang
di Al-Sirdab, sama ada Al-Sirdab di (Samarra), di (Al-Hillah) atau di (Baghdad).
1. Al-Nuri seorang ahli hadits berkata dalam Kasyf Al-Astar:
Setiap kali kami mengkaji dan meneliti,
kami tidak dapat melihat apa yang mereka sebutkan. Sebaliknya, ia tidak
disebutkan dalam hadits-hadits mengenai Al-Sirdab pada asalnya ... [1]
2. Al-Syed Shadr Al-Din berkata: Tidak ada kaitan daripada kami dari
keghaibannya di Al-Sirdab tetapi kebanyakannya disifatkan oleh Al-Sunnah, saya
tidak tahu dari mana dia mendapatkannya, saya tidak berjumpa sandarannya. [2]
3. Berkata Al-Muhaqiq Al-Irbili: Mereka yang mengatakan dia wujud
tidak mengatakan: Dia berada di Al-Sirdab, tetapi mereka mengatakan: dia wujud dan
menyelesaikan perjalanan dan mengelilingi bumi ... [3]
4. Berkata Al-Muhaqiq Al-Syeikh Al-Amini, yang mengemukakan
kata-kata Al-Muhaqiq Al-Amini yang
menafikan khayalan ini yang menuduh orang-orang Syiah atas keghaiban Imam Mahdi
(as) di Al-Sirdab dalam menolak kata-kata Al-Qashaimi, dan beliau telah
menambah dengan berkata: [Orang-orang yang mengatakan perkara Al-Sirdab itu kembali sepakat atas satu pendapat dalam pendustaan itu, sehingga tidak memberi tanda-tanda bagi tanda-tanda perlakuan
(buatan) mereka yang mereka dedahkan, Ibn Battuta tidak mengatakan: dalam kitab
Rehlahnya (hal 198.) Bahawa Al-Sirdab ini tempatnya di (Hillah), dan Al-Qaramani
tidak berkata dalam (Akhbar Al-Daul) bahawa ianya di (Baghdad), dan yang lain-lain
tidak mengatakan: ianya di (Samarra), dan datang Al-Qashaimi selepas mereka,
dia tidak tahu apa-apa lalu menyebut perkataan Al-Sirdab untuk menutup kesalahannya
...) [4]
Jadi, di manakah kata-kata kaum
Syiah yang mengatakan bahawa dia sedang bersembunyi di Al-Sirdab tanpa wujudnya
ia di dalam riwayat-riwayat mereka atau oleh kata-kata ulama mereka? [4]
---------------------
1- Kasyf Al-Astar, dipetik dari Kitab Hayah Al-Imam Al-Mahdi –
oleh Al-Qursyi: hal 117
2- Kitab Al-Mahdi - oleh Al-Syed Shadar Al-Din Al-Shadr: hal 155, dipetik dari Kitab Hayah Al-Imam Al-Mahdi – oleh Al-Qursyi: hal 117
3- Kasyf Al-Ghummah: J 3 hal.283
4- Al-Ghadir J 3 hal 308 Al-Shira3 Baina Al-Watsniyah Wal-Islam hal 62
5- Walaupun kami tidak mematuhi pandangan para ulama tetapi hinggakan pada ulama Sunnah mahupun ulama Syiah, kami tidak menemuinya.
2- Kitab Al-Mahdi - oleh Al-Syed Shadar Al-Din Al-Shadr: hal 155, dipetik dari Kitab Hayah Al-Imam Al-Mahdi – oleh Al-Qursyi: hal 117
3- Kasyf Al-Ghummah: J 3 hal.283
4- Al-Ghadir J 3 hal 308 Al-Shira3 Baina Al-Watsniyah Wal-Islam hal 62
5- Walaupun kami tidak mematuhi pandangan para ulama tetapi hinggakan pada ulama Sunnah mahupun ulama Syiah, kami tidak menemuinya.
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...98
Selepas ini, pendapat yang mengatakan bahawa Imam yang
Kedua Belas (as) bersembunyi di Al-Sirdab adalah fitnah yang diada-adakan dan
kata-kata palsu buatan dan direka oleh para pembenci yang bertujuan untuk merusakkan
imej orang-orang Syiah yang percaya kepada kepercayaan sebenar yang
ditinggalkan oleh Muhammad (S) kepada umat baginda, tetapi malangnya kita melihat
perlakuan kurang sopan sampai ke tahap ini..
Telah dikatakan: (Jika tidak boleh, lakukan apa yang kamu
mahu). [1]
﴿مَّا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلَا
لِآبَائِهِمْ ۚ كَبُرَتْ
كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ ۚإِن يَقُولُونَ إِلَّا كَذِبًا﴾
Mereka sekali-kali tidak
mempunyai pengetahuan tentang hal itu, begitu pula nenek moyang mereka.
Alangkah buruknya kata-kata yang keluar dari mulut mereka; mereka tidak
mengatakan (sesuatu) kecuali dusta. [2]
-------------------
1- Musnad Ahmad: J 4 hal 122
2- A;-Kahf 18:5
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan