Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...104
Hentian
Ketiga:
Kata Syeikh Al-Salafi Ibn Taimiyah:
Dan inilah persetujuan di antara
mereka, sama ada ia wujud atau tidak, ia tidak memberi faedah kepada mereka di
dalam agama atau pun di dunia dan tidak ada seorang pun yang tahu mengenainya
dan tidak diketahui sifat-sifat yang baik dan yang jahat, maka tidak menghasilkan
apa-apa tujuan dan kepentingan yang dikehendaki kepada Imamah pada peribadi
atau orang awam, bahkan ketetapan kewujudannya mendatangkan mudharat terhadap
penduduk bumi tanpa sebarang manfaat pada asasnya. Orang-orang yang beriman
dengannya tidak bermanfaat pada mereka dan tidak memperoleh kebaikan dan
kesejahteraan darinya. dan orang-orang yang berbohong itu akan disiksa oleh
kebohongan mereka. Ia benar-benar jahat dan tiada kebaikan di dalamnya dan makhluk
seperti itu bukanlah perbuatan orang yang bijak dan adil
Kesamaran Pertama: Tidak Ada Faedah Dalam Al-Ghaibah (Keghaiban)
Jawapan:
Pertama: Kesamaran ini datang kerana penggunaan Imam
maksum (as) yang terhad penggunaannya dalam agama atau dunia seperti yang
digambarkan kepentingannya oieh Ibn Taimiyah. Walaupun banyak perkara yang lebih mendalam
daripada yang ditimbulkan oleh Al-Syeikh Salafi ini, Aqidah sebenar adalah
bahawa bumi tidak boleh tanpa hujah Allah Yang Maha Suci, Kerana hujah adalah perantara
limpahan Ilahi. Itulah sebabnya kewujudan hujah sangat diperlukan..
Muhammad bin Yahia, dari Ahmad bin Muhammad, dari Muhammad
bin Sinan, dari Ibn Al-Thayar, beliau berkata:. Aku mendengar Aba Abdillah (as)
berkata: Sekiranya yang tinggal di bumi hanya dua orang, salah seorang daripadanya
adalah Al-Hujah [1]
Dan dari Ahmad bin Idris dan Muhammad bin Yahya kesemuanya,
dari Ahmad bin Muhammad, dari Muhammad bin Isa Ibn ‘Ubaid, dari Muhammad bin
Sinan, dari Hamzah bin Al-Thayar, dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: Sekiranya yang tinggal hanya dua orang, salah
seorang daripadanya adalah Al-Hujah pada sahabatnya. [2]
Adalah tidak mungkin untuk bumi kosong dari hujah,
sekiranya berlaku akan kepanasan penghuninya.
-------------------------
1- Bashair Al-Darajat: hal 507
2- Al-Kafi J 1 hal 178
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...105
Dari Sa’id, dari Sulaiman Al-Ja’fari, katanya: Aku
bertanya kepada Aba Al-Hasan Al-Redha (as), kataku: Bolehkah bumi kosong daripada
hujah Allah? Dia berkata: "Sekiranya bumi kosong dari hujah walaupun sekelip
mata sahaja penghuninya akan kepanasan [1]
Dan dari Ziyad Al-‘Attar katanyz: Aku mendengar Aba
Abdillah (as) berkata: Bahawa bumi tidak akan ada kecuali wujud hujah, manusia
tidak akan menjadi baik melainkan dengannya. Dan bumi juga tidak akan menjadi
baik melainkan dengannya. [2]
Ini menunjukkan betapa pentingnya Al-Hujah dan Khalifah kerana hujah adalah
perantara bagi limpahan Ilahi seperti yang diterangkan oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan
(as) ketika menjawab soalan yang dikemukakan kepadanya.
Kata Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as):
Dan ini adalah kerana Al-Hujjah (as)
adalah tempat limpahan untuk sampai ke bumi. Maka disebabkan kewujudannya di
semua langit-langit dan pada kedudukan yang suci dan tinggi, dan contohnya di
dunia ini ialah seperti pusat pada bayi, dan ia adalah tempat saluran (bekalan)
khasiat makanan daripada ibu kepada bayi, jadi contoh beliau (as) ialah umpama tali
pusat yang turun dari langit ke bumi, menghantar limpahan Ilahi kepada bumi,
"Melalui mereka dikurniakan rezeqi, dan melalui mereka kamu
dilimpahi."
Oleh karena itu ia adalah tali
Allah yang kukuh dan pilar (tiang) cahaya yang turun dari langit ke bumi, dan
jika bukan karena dia bumi akan musnah bersama dengan penduduknya, yang berarti
bahawa Cahaya Ilahi tidak akan sampai ke bumi, dan bumi akan merana dan
orang-orang akan kembali menjadi tiada, karena itu tidak mungkin digambarkan
kebesaran keutamaan Al-Hujjah (as) atas semua penciptaan. [3]
Maka mesti ada Al-Hujjah pada setiap masa, dan dengan itu
Allah Taala berfirman:
﴿إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا ۚ وَإِن مِّنْ
أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ﴾
Sesungguhnya Kami mengutus kamu
dengan membawa kebenaran sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi
peringatan. Dan tidak ada suatu umatpun melainkan telah ada padanya seorang
pemberi peringatan. [4]
Maka tali yang terhubung ke langit itu adalah Khalifah.
Allah Taala berfirman:
﴿إِلَّا بِحَبْلٍ مِّنَ
اللَّـهِ وَحَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ﴾
"kecuali jika mereka
berpegang kepada tali dari Allah dan tali dari manusia." ]5].
Diriwayatkan dari Ahl Al-Bait (as), Bahawa mereka mentafsirkan
Al-Habl (tali) dari manusia adalah pada Ali bin Abi Talib (as), dan
kadang-kadang pada Ahl Al-Bait (as), dijadikan dia (Ali) dan mereka (Ahl Al-Bait)
adalah khalifah-khalifah Allah SWT.
------------------------
1- Bashair Al-Darajat: hal 509
2- Al-Muhasin: J.1 hal.234
3. Al-Mutasyabihat: jawapan kepada soalan 29 dari terbitan
empat juzuk.
4. Al-Fathir 35:24
5. Aali Imran 3:112
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...106
Dari Imam Al-Baqir (as) pada firman Allah Taala:
﴿ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا
بِحَبْلٍ مِّنَ اللَّـهِ وَحَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ﴾
Mereka diliputi kehinaan di mana
saja mereka berada, kecuali jika mereka berpegang kepada tali Allah dan tali
dari manusia, (Ali bin Abi Talib). [1]
Dari Muhammad bin Ali Al-‘Anbari, dengan sanadnya dari Rasulullah (S):
"Baginda duduk di masjid
dan di kelilingi oleh sekumpulan sahabat termasuk Ali. Tiba-tiba baginda dihentikan
oleh seorang Arab dusun, Dia berkata: Ya Rasulullah, aku datang kepadamu untuk
bertanya kepadamu tentang satu ayat daripada Kitab Allah Taala yang kudengar
padanya, Dia memerintahkan apa yang tidak aku ketahui. Rasulullah (S) bersabda:
Katakanlah, ya Arabi. Dia berkata: Saya mendengar Allah AWJ berfirman:
﴿ وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ
اللَّـهِ جَمِيعًا﴾
Dan berpeganglah kamu
semuanya kepada tali Allah, apakah tali yang diperintahkan kita untuk berpegang
dengannya? Maka Rasulullah (S) mengambil
tangan Arab dusun itu dan meletakkannya di bahu Ali (as),
dan bersabda: Inilah tali Allah yang diperintahkan kamu untuk berpegang
dengannya. Lalu Arab dusun itu berpusing ke belakang Ali (as) dan
memeluknya, dan berkata: Ya Allah Allah,
aku berpegang dengannya. Rasulullah bersabda: Sesiapa yang ingin melihat
seorang lelaki dari penghuni Syurga, maka lihatlah Arab dusun ini.
[2]
Dari Abu Jaafar Al-Sayagh: Aku mendengar Al-Shadiq (as)
berkata pada firman Allah Taala: Dan berpeganglah kamu semuanya kepada
tali Allah [3].
Ibn Taimiyah dan lain-lain menyatakan: "Kebenaran
ini tidak dapat dinafikan walaupun terdapat banyak pengingkarannya.
Ibn Taimiyah berkata : pada firman Allah Taala:
﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴾
Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan Al Quran, dan
sesungguhnya Kami benar-benar memeliharanya.
Dan masih terdapat golongan yang kelihatan menegakkan
kebenaran tidak menerima agama lain yang menyelewengkan tulisan mereka dan
mengubah syari’at mereka sama sekali kepada kata-kata Allah oleh mereka yang
berada di bawah Hujjah Allah dan keteranganNya, orang-orang yang menghidupkan
kitab Allah yang mati dan membuka pengelihatan orang-orang buta dengan
cahayaNya. Bumi tidak akan kosong dari penegak (qaim) Allah dengan hujjah supaya
tidak membatalkan hujah-hujah Allah dan keteranganNya. [4]
Dan berkata anak muridnya Ibn Al-Qaiyim Al-Jauziyah: Perkataan
tentang Allah tanpa ilmu dan membatalkan hujah-hujahNya dan penolakan pada kitabNya
dan Sunnah Rasul-Nya akan melemparkan hukum-hakam dari kedua-duanya. dan Allah
tidak menerimanya melainkan menyempurnakan cahayaNya dan membenarkan kata-kata
Rasul-Nya,
-----------------------
1 - Manaqib Aali Abi Thalib: J 2 hal 273
2 - Syarah Al-Akhbar: J
2 hal 207
3 - Manaqib Aali Abi Thalib: J 2 hal 273
4. Majmu3 Al-Fatawa: J 25
hal 130
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...107
bahawa Dia tidak akan membiarkan bumi kosong tanpa Qaim Allah
dengan hujah-hujahNya dan satu golongan dari umatnya akan terus berada atas kebenaran
yang tulen yang diutusNya, dan Dia tetap akan mengutus seorang ketua setiap seratus
tahun bagi umat ini memperbaharui agamanya. [1]
Ibn Hajar berkata: (Pada Isa yang bersholat di belakang
seorang lelaki umat ini yang akan berlaku di akhur zaman dan yang begitu dekat
waktunya menunjukkan sahihnya perkataan bahawa bumi tidak dibiarkan (kosong) dari
Qaim Allah dengan hujah-hujahNya. Wa Allahu A3lam. [2] dan menaqalkan ungkapan yang
sama yang dikemukakan dan boleh dilihat mengikut keutamaan pembaca. [3]
Oleh itu, apa yang telah dinyatakan oleh Ibn Taimiyah tentang
tidak ada kebaikan dan faedah mengekalkan imam yang ghaib itu, tetapi bentuknya
menurut kepercayaannya sendiri dengan membolehkan bumi kosong dari Al-Hujah,
dan ini bertentangan dengan kepercayaan kita yang sah dengan keyakinan yang qat’ei.
Oleh itu, masalah kemusykilannya atas dirinya dan tidak menjejaskan kita kerana
kita percaya perlunya ada Al-Hujah sama ada secara zahir atau tersembunyi, yang
dikatakan Amirul Mukminin (as):
Berkata Amirul Mukminin (as):. Oh ya Allah, Sekali-kali bumi tidak akan pernah kosong
dari dari Qaim Allah dengan hujah-hujahNya, baik secara terbuka (zahir) dan
terkenal ataupun, terpendam dan tersembunyi, nescaya para hujah Allah dan
keterangannya tidak terbatal. [4]
Dan begitulah Al-Mahdi (as)
dari Al-‘Itrah yang dengan kewujudannya akan menyelamatkan penghuni bumi dan seperti
Bahtera Nuh (as) sebagaimana yang diberitakan dari Nabi (S).
-----------------------------
1- I3lam Al-Muwaqi3in: J
2 hal 276
2- Fath Al-Bari: J 6 hal
358
3- 3umdat Al-Qari: J 16
hal40
4- Nahj Al-Balaghah – dengan
syarah oleh Muhammad ‘Abduh: J 4 hal 37
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan