Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...98
Kesamaran Kedua: Bagaimana Menjadi
Imam Ketika Masih Seorang Anak Kecil Yang Dibataskan Kepadanya?
Sudah tentu, apa yang ditulis oleh seorang lelaki dengan
tangannya mencerminkan tahap ilmunya. Jika apa yang dikatakannya sukar difahami
pembaca, maka barisan tulisannya itu diimbas oleh ilmunya. Dan jika tulisannya
itu naif ia adalah hasil kelemahannya dan kurang cerdas fikirannya maka pembaca
memahami tahap penulis dan mengelaskannya sebagai kurang cerdik.
Jika seorang manusia menilai secara adil dengan pendapat
yang dikatakan oleh Ibn Taimiyah, dia tahu dengan jelas betapa rendahnya kadar
pemikirannya. Kadang-kadang ada perbezaan (perselisihan) dalam menyebutkan
kelahiran Imam Mahdi (as), dan kadang kala ia menunjukkan dengan andaian bahawa
dia dilahirkan atas keputusan kefahamannya yang bercampur aduk, dan yang ketiga
dia mengatakan bagaimana boleh menjadi seorang imam pada umur yang masih kecil.
Saya fikir adalah penting untuk mengetahui kata-katanya yang terakhir kerana
dengan mengetahuinya menghilangkan kekeliruan. Syeikh Al-Salafi Ibn Taimiyah mengatakan:
“Mazhab Imamiyah mendakwa bahawa dia mempunyai anak yang memasuki
ruangan bawah tanah (Al-Sirdab) di Samarra, dan dia masih kecil, sebahagian
daripada mereka mengatakan dia berusia dua tahun, dan sebahagian yang lain
mengatakan, tiga tahun dan ada yang mengatakan lima tahun. Jika ini wujud dan
diketahui, tentulah ia wajib dalam Hukum Allah dibuktikan dengan nash
Al-Quran dan Sunnah dan Ijmak. Ada yang menjadi penjaga yang mengasuh dirinya
seperti ibunya dan ibu kepada ibunya dan yang serupa dengan pengasuh. Dan
hartanya ada di tangan orang yang menjaganya atau washi ayahnya jika dia adalah
washinya atau bukan washi atau kerabat terdekat atau wakil kepada Sultan kerana
dia adalah seorang anak yatim oleh kematian ayahnya dan Allah Taala berfirman:
﴿وَابْتَلُوا الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ
فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ
أَمْوَالَهُمْ ۖ وَلَا تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَن
يَكْبَرُوا ۚ﴾
Dan ujilah anak yatim itu sampai
mereka cukup umur untuk berkahwin. Kemudian jika menurut pendapatmu mereka
telah cerdas, maka serahkanlah kepada mereka harta-hartanya. Dan janganlah kamu
makan harta anak yatim lebih dari batas kepatutan dan tergesa-gesa sebelum
mereka dewasa.
Maka tidak dibenarkan untuk
menyerahkan harta itu kepadanya sehingga cukup umur untuk berkahwin dan jika
didapati dia telah cerdas
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...99
seperti yang disebutkan Allah
dalam KitabNya, Maka bagaimana bernilai permata kepadanya dalam badannya dan hartanya
sebagai seorang imam yang maksum untuk semua umat Islam. Tidak ada yang beriman
kecuali dengan beriman kepadanya.”
Saya katakan: Kami beriktiqad bahawa imamah adalah seperti
nubuwah, kedua-duanya mewakili Khalifah Ilahiyah, dan ia tidak dikaitkan dengan
umur. Al-Quran dengan jelas menunjukkan ketika Dia Yang Maha Suci berkata kepada
nabi Allah Yahya (as):
﴿يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ
الْحُكْمَ صَبِيًّا﴾
Hai Yahya, ambillah Al Kitab itu
dengan sungguh-sungguh. Dan kami berikan kepadanya hikmah selagi ia masih
kanak-kanak, [1]
Dia Yang Maha Suci berkata kepada Isa (as):
﴿فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ ۖ قَالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ
مَن كَانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا * قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّـهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ
وَجَعَلَنِي نَبِيًّا * وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ
وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا﴾
maka Maryam menunjuk kepada
anaknya. Mereka berkata: "Bagaimana kami akan berbicara dengan anak kecil
yang masih di dalam buaian?" * Berkata Isa: "Sesungguhnya aku ini
hamba Allah, Dia memberiku Al-Kitab dan Dia menjadikan aku seorang nabi, * dan
Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana saja aku berada, dan Dia
memerintahkan kepadaku (mendirikan) shalat dan (menunaikan) zakat selama aku
hidup;
Ibn Hajar berkata: "Diperselisihkan dalam mengatakannya,
dan didatangkan hukum bagi kanak-kanak, dan dia diberitahu bahawa dia berumur
sembilan tahun, dan dan ada yang mengatakan kurang daripada itu, dan ia
bertujuan untuk menilai pemahaman dalam agama." [3]
Berkata Al-‘Ajluni: Dan tidak mustahil untuk membuktikan nubuwahnya pada usia muda (kecil)
kerana dia seperti Isa yang berkata-kata pada hari lahirnya “Sesungguhnya aku ini hamba Allah, Dia
memberiku Al-Kitab dan Dia menjadikan aku seorang nabi.” Dan seperti Yahya,
yang difirmankan Allah di dalam KitabNya: "Dan kami berikan
kepadanya hikmah selagi ia masih kanak-kanak," kata ahli-ahli
tafsir dan diberitakan dia berumur tiga tahun. [4].
Berkata Al-Sam'ani (dan firmanNya: "Dan kami
berikan kepadanya hikmah selagi ia masih kanak-kanak," iaitu nubuwah.
ini adalah pendapat bagi kebanyakan ahli-ahli tafsir. Berkata Qatadah: Diberikan
nubuwah ketika dia seorang kanak-kanak yang berumur tiga tahun [5].
Al-Suyuthi berkata: " Hai Yahya, ambillah Al
Kitab itu," iaitu Taurat. "dengan sungguh-sungguh"
dengan usaha. "Dan kami berikan kepadanya hikmah" nubuwah (kenabian). "selagi ia
masih kanak-kanak" kanak-kanak yang berumur tiga tahun [6].
Walaupun masih kecil nubuwah dua nabi (as) ini tidak
dinafikan, walaupun akal menolaknya, kerana Dia yang mengubah setiap sesuatu
dan dalam setiap keadaan.
-------------------------
1- Maryam 15:12
2- Maryam 15:29-31
3- Fath Al-Bari: J 6 hal 338
4- Kasyf Al-Khafa’: J 2 hal 157
5- Tafsir Al-Sam'ani: J 3 hal 282
6- Tafsir Al-Jalalain: hal 397
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...100
Ini adalah hak yang diberikan kepada Ahl Al-Bait (as).
Al-Syeikh Al-Kulaini meriwayatkan dalam Bab "[Halaat
Al-A’imah (as) Fi Al-Sann] - Hal-hal para imam (as) pada umur tertentu."
[1] Datang kepadanya:
1. Beberapa orang dari sahabat kami, dari Ahmad bin Muhammad
bin Isa, dari Ibn Mahbub, dari Hisham bin Salim, dari Yazid Al-Kanasi, katanya:
(Aku bertanya kepada Aba Ja’far (as): Adakah Isa putera Maryam (as) apabila dia
bercakap dalam buaian adalah hujah bagi Allah atas penduduk di zamannya? Beliau
berkata: "Pada ketika itu dia adalah seorang nabi, hujah Allah bukan
menjadi Rasul. Tidakkah kamu mendengar Dia mengatakan ketika Dia berfirman:
Berkata Isa: "Sesungguhnya aku ini hamba Allah, Dia
memberiku Al-Kitab dan Dia menjadikan aku seorang nabi, * dan Dia menjadikan
aku seorang yang diberkati di mana saja aku berada, dan Dia memerintahkan kepadaku
(mendirikan) shalat dan (menunaikan) zakat selama aku hidup.”
Pada ketika itu hujah Allah adalah Zakaria, dalam keadaan
itu bukankah Isa masih dalam buaian? Beliau berkata: Isa dalam keadaan itu adalah
ayat (tanda) bagi manusia dan rahmat dari Allah kepada Maryam apabila dia
bercakap tentang Maryam. Nabi adalah hujah kepada orang-orang yang mendengar
kata-kata beliau dalam keadaan itu. Kemudian dia berdiam tidak berkata-kata
sehingga melepasi kepada umurnya dua tahun. dan Zakaria pula adalah hujah Allah
AWJ kepada manusia selepas Isa berdiam diri dua tahun. Kemudian Zakaria mati
lalu diwarisi anaknya Yahya dengan Al-Kitab dan Hikmah, sedangkan dia masih seorang
kanak-kanak kecil. Tidakkah kamu mendengar Allah berfirman: “Hai Yahya,
ambillah Al Kitab itu dengan sungguh-sungguh. Dan kami berikan kepadanya hikmah
selagi ia masih kanak-kanak,” dan apabila Isa (as) berumur tujuh tahun dia
memperkatakan nubuwah dan risalah apabila Allah mewahyukan kepadamya, Isa
adalah hujah ke atas Yahya dan ke atas manusia seluruhnya, bumi tidak akan ditinggalkan
wahai Aba Khalid walaupun satu hari tanpa hujah Allah ke atas manusia sejak
hari Allah menciptakan Adam (as) dan mendiami bumi. Aku bertanya: Semoga aku
menjadi tebusanmu: Adakah Ali (as) hujah dari Allah dan RasulNya kepada umat
ini semasa Rasulullah (S) masih hidup? Lalu dia berkata: Ya, Hari ditegakkanNya untuk
manusia dan diberikanNya ilmu dan menyeru mereka kepada wilayahnya dan Dia
memerintahkan mereka supaya taat kepadanya. Aku bertanya: Adakah taat kepada Ali
(as) adalah wajib ke atas manusia semasa Rasulullah (S) masih hidup dan selepas
baginda wafat? Beliau berkata: Ya, tetapi dia berdiam tidak berkata-kata di
sisi Rasulullah (S) kerana ketaatan
adalah kepada Rasulullah (S) ke atas umatnya dan ke atas Ali (as) semasa
Rasulullah (S) masih hidup, dan ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya pada semua manusia kepada Ali (as) selepas Rasulullah (S)
wafat, dan Ali (as) adalah seorang yang memiliki Ilmu dan Hikmah.
2 - Muhammad bin Yahya, dari Ahmad bin Muhammad bin Isa,
dari Safwan bin Yahya, berkata: (Aku bertanya kepada Al-Redha (as) Kami sudah bertanya kepadamu sebelum Allah
memberi kepadamu Aba Ja’far (as). Maka engkai berkata: Allah memberi aku
seorang anak,
----------------------
1 – Al-Kafi : J 1, hal 382
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...101
Allah telah memberikan kepadamu kemiskinan di mata kami, Allah
tidak memperlihatkan kepada kami hari-hari kamu, jika begitu ia dijadikan kepada
siapa? Dia menunjukkan dengan tangannya kepada Abi Ja’far (as) yang berdiri di hadapannya,
dan aku berkata: Semoga aku menjadi
tebusanmu, Anak ini berumur tiga tahun? Dia berkata, "Apa yang memudharatkannya
dari perkara itu. Ia telah dilakukan oleh Isa (as) sebagai Al-Hujah ketika
berumur tiga tahun."
3 - Muhammad bin Yahya, dari Ahmad bin Muhammad, dari Ali
bin Saif, dari beberapa orang sahabat kita, dari Abi Ja’far II (as), berkata: (Aku
berkata kepadanya: Sesungguhnya mereka berkata-kata
pada umur kanak-kanak; Kemudian dia berkata: Sesungguhnya Allah Taala menwahyukan
kepada Daud supaya mewariskan kepada Sulaiman ketika dia masih kanak-kanak dan menggembala
kambing, Lalu hamba-hamba itu diingkari
oleh Bani Israel dan ulama mereka, Lalu Allah menwahyukan kepada Daud (as) sepaya
mengambil tongkat orang-orang yang bercakap itu dan tongkat Sulaiman dan diletakkan
semuanya di rumah dan ditandakan padanya untuk membezakan dengan kepunyaan mereka,
jika esoknya tongkatnya itu bertunas dan berbuah, maka dia adalah khalifah, dan Daud
memberitahu mereka, Maka mereka berkata: Kami telah menerima dan mengakuinya.
4. Ali bin Muhammad dan lain-lain, dari Sahl bin Ziyad, dari
Yakub bin Yazid, dari Mus’ab, dari Mas’adah, dari Abi Bashir, dari Abi Abdillah
(as), Abi Bashir berkata: (Aku masuk menemuinya dan aku membawa bersamaku seorang
kanak-kanak berusia tidak sampai lima tahun, Maka beliau berkata kepadaku:
Bagaimana kamu, jika diajukan hujah padamu dengan umur sepertinya [atau
berkata: "akan ditetapkan padamu dengan umur sepertinya."]
5 - Sahl bin bin Ziyad, dari Ali bin Mahziyar, dari Muhammad
bin Isma'il bin Bazaya’, beliau berkata: "Aku bertanya kepadanya, iaitu Aba
Ja;far (as), mengenai sesuatu dari urusan imam. Aku berkata: Bolehkah Imam
berusia kurang dari tujuh tahun? Beliau
menjawab: Ya, dan kurang daripada lima tahun. Dan Sahl berkata: Dan Ali bin Mahziyar
memberitahu padaku, "Ini adalah pada tahun dua ratus dua puluh satu."
6. Al-Hussein Bin Muhammad, dari Al-Khirani, dari
ayahnya, beliau berkata: (aku berdiri di hadapan Abi Al-Hasan (as) di Khurasaan,
seseorang berkata kepadanya: Tuan, jika sesuatu terjadi kepadamu siapa (sebagai
ganti)? Dia berkata: Kepada anakku Abi Ja’far. Adalah dikatakan umur Abu Ja’far
(as) masih kecil, kata Abu Al-Hasan (as): Allah TWT mengutus Isa putera Maryam
(as) sebagai seorang rasul dan nabi, Penyampai syari’at yang bermula pada usia
yang lebih muda daripada Abu Ja’far .
7. Al-Hussein bin Muhammad, dari Mu3alla bin Muhammad, dari
Ali bin Asbath, beliau berkata: (Aku melihat Aba Ja’far (as) keluar dan telah
datang kepadaku, lalu aku mengambilnya dan membolehkan aku melihat kepala dan
kakinya, untuk menggambarkan kedudukannya kepada sahabat-sahabat kami di mesir,
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...102
jadi aku menerangkan demikian sehingga dia duduk, dan dia
berkata: Wahai Ali, bahawa Allah mengajukan hujah pada Imamah seperti mengajukan hujah
pada nubuwah, lalu beliau membacakan:
﴿وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا﴾
Dan kami
berikan kepadanya hikmah selagi ia masih kanak-kanak, [1] dan
﴿وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ﴾
Dan setelah cukup umurnya [2]
﴿
وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً﴾
dan
umurnya sampai empat puluh tahun [3],
ia boleh membawa kebijaksanaan (hikmah) walaupun ia masih
kanak-kanak dan ia boleh mendatangkan kepadanya anak yang berumur empat puluh
tahun .
8. Ali bin Ibrahim, daripada bapanya, katanya: Telah
berkata Ali bin Hussan kepada Abi Ja’far (as), Wahai tuan, sesungguhnya orang-orang
menyangkal umur kanak-kanakmu, katanya, dan apa yang dinafikannya itu adalah kata-kata
Allah AWJ? Allah AWJ telah berfirman kepada NabiNya (S):
﴿قُلْ هَـٰذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّـهِ ۚ عَلَىٰ
بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي ۖ﴾
Katakanlah: "Inilah jalan (agama)ku,
aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah
yang nyata,".[4],
Demi Allah yang mesti diikuti hanya Ali (as) dan berumur
sembilan tahun dan aku anak berumur sembilan
tahun. Tamat.
Ibn Taymiyah mahu membandingkan Imam Mahdi (as) dengan kanak-kanak
lain dan menghalang dicampur-adukkan antara keduanya, kerana mereka bukannya
imam-imam, tetapi jika kita bertanya kepadanya mengapa Imam Mahdi (as) tidak
boleh dibandingkan dengan para nabi ini, di mana Allah memberi mereka nubuwah
dan Hikmah ketika ia masih kanak-kanak lagi?
Sudah tentu, perbandingan itu datang mengikut apa yang
dia percaya (iktiqadkan) bahawa Imam Mahdi (as) bukan imam yang maksum, dengan
itu datangnya perbandingan ini dan dibina di atas kesamaran yang dihalang oleh iktiqadnya terlebih dahulu iaitu Imam Muhammad
bin Al-Hasan (as) bukanlah imam yang wajib ditaati dan bukanlah Khalifah dari Khalifah-khalifah
Allah. Jika tidak, dia tidak akan menjadikan kesamaran tersebut sebagaimana ianya
tidak mustahil ada pada peribadi Yahya dan Isa (as), Oleh kerana tidak benar untuk mengatakan
bahawa ianya dibataskan kepada mereka, kerana mereka adalah nabi dari Allah
Yang Maha Suci, walaupun mereka masih kecil..
Oleh itu kesamaran yang dirujuk oleh Ibn Taimiyah kerana
dia tidak percaya dengan Imamah, dan seharusnya di sini dijadikan perbincangan yang
membuktikan bahawa Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) sebagai suatu kebenaran dan
bukan tempat yang tepat untuk meletakkan kesamaran ini.
Atau jika dikatakan: Apakah dalil atas Imamah itu?
-----------------------------------
1- Maryam 19:12
2- Al-Qashash 28:14
3- Al-Ahqaf 46:15
4- Yusuf 12:108
Menghentikan
Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...103
Saya katakan: Dalilnya kukuh dan didatangkan dari Al-Quran,
dan pembaca boleh merujuk kepada kitab-kitab Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) dan terbitan
Ansar Imam Mahdi (as) secara umumnya telah menerangkan dengan jelas Imamah Ahl Al-Bait
(as).
.
Ibn Taomiyah tidak membuktikannya kerana kejahilan dan
kedegilannya dan ia tidak bermakna tidak terbukti dalam realiti. Orang-orang Atheis
hingga sekarang ini tidak membuktikan
kewujudan Allah Yang Maha Suci kerana kewujudanNya adalah syarat yang pasti bagi
semua yang mempunyai akal yang sihat. Begitulah juga orang-orang Yahudi hingga sekarang
tidak mengiktiraf kenabian Isa (as) walau apa pun ia datang dengan dalil-dalil dan
bukti-bukti, dan juga orang-orang Kristian tidak mengiktiraf kenabian Muhammad
(S) walaupun sangat jelas dalil-dalilnya.
Adakah tidak dibuktikan kebenaran oleh mereka ini bermakna ia tidak terbukti
pada kenyataan (realiti)?! Bahkan semua ini didasarkan pada hujah dan mereka
akan dikembalikan ke neraka kerana mendustakan Allah dan Rasul-rasul-Nya (S).
Dan kemudian kelihatan imamah awal dalam sejarah Ahl Al-Bait
(as), sebelum Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) oleh beberapa orang imam-imam Ahl
Al-Bait, Imam Muhammad bin Ali Al-Jawad (as) memegang wilayah imamah ketika
berumur lapan tahun, dan Imam Ali bin Muhammad Al-Hadi (as) memegang wilayahnya
pada usia sembilan tahun, ini bukanlah perkara baru dalam kehidupan Ahl Al-Bait
(as).
Apa yang dikatakan Ibn Taimiyah adalah perkataan bodoh yang
dibatalkan oleh teks-teks Al-Qur'an dan ‘itrah. Walau bagaimanapun, kebencian
menyebabkan kecurigaan yang terletak dalam fikirannya yang lemah.
﴿وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا
أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ
السُّفَهَاءُ وَلَـٰكِن لَّا يَعْلَمُونَ﴾
Apabila dikatakan kepada mereka:
"Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang lain telah beriman". Mereka
menjawab: "Akan berimankah kami sebagaimana orang-orang yang bodoh itu
telah beriman?" Ingatlah, sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh;
tetapi mereka tidak tahu. [1]
✡✡✡✡✡
----------------------------
1 – Al-Baqarah 2:13
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan