Jumaat, 12 Oktober 2018

Hentian Kedua:



Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...92

Hentian Kedua:

Ibn Taimiyah berkata : “Mazhab Imamiyah mendakwa bahawa dia mempunyai anak yang memasuki ruangan bawah tanah (Al-Sirdab) di Samarra, dan dia masih kecil, sebahagian daripada mereka mengatakan dia berusia dua tahun, dan sebahagian yang lain mengatakan, tiga tahun dan ada yang mengatakan lima tahun. Jika ini wujud dan diketahui, tentulah ia wajib dalam Hukum Allah dibuktikan dengan nash Al-Quran dan Sunnah dan Ijmak. Ada yang menjadi penjaga yang mengasuh dirinya seperti ibunya dan ibu kepada ibunya dan yang serupa dengan pengasuh.

Dan hartanya ada di tangan orang yang menjaganya atau washi ayahnya jika dia adalah washinya atau bukan washi atau kerabat terdekat atau wakil kepada Sultan kerana dia adalah seorang anak yatim oleh kematian ayahnya dan Allah Taala berfirman:

﴿وَابْتَلُوا الْيَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوَالَهُمْ ۖ وَلَا تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا أَن يَكْبَرُوا ۚ﴾


Dan ujilah anak yatim itu sampai mereka cukup umur untuk berkahwin. Kemudian jika menurut pendapatmu mereka telah cerdas, maka serahkanlah kepada mereka harta-hartanya. Dan janganlah kamu makan harta anak yatim lebih dari batas kepatutan dan ergesa-gesa sebelum mereka dewasa.

Maka tidak dibenarkan untuk menyerahkan  harta itu kepadanya sehingga cukup umur untuk berkahwin dan jika didapati dia telah cerdas seperti yang disebutkan Allah dalam KitabNya, Maka bagaimana bernilai permata kepadanya dalam badannya dan  hartanya sebagai seorang imam yang maksum untuk semua umat Islam,  Tidak ada yang beriman kecuali dengan beriman  kepadanya.”

Saya katakan: dia mengatakan: [Mazhab Imamiyah mendakwa bahawa dia mempunyai anak.]  Telah menjadi jawapannya, ia bukanlah dakwaan  Mazhab Al-Imamiyah sahaja, tetapi dibuktikan juga oleh ramai ahli silsilah Al-Sunnah dan ulama mereka juga menyatakan sedemikian. Maka pada perkataannya [mendakwa], dia mahu menerangkan bahawa kelahiran Imam yang Kedua Belas (as) hanya dituntut oleh Syiah untuk mencadangkan kepada pembaca apa yang disifatlan kepada Syiah Imamiyah, pada hal yang sebenarnya bukan demikian seperti yang dikemukakan terdahuku.

Kemudian Syeikh Al-Salafiyah Ibn Taimiyah memaparkan dua kesamaran dalam petikan ucapannya.


Kesamaran Pertama:  Kesamaran Al-Sirdab - Ruang Bawah Tanah

Al-Sirdab [السرداب] - Binaan Ruang Bawah Tanah - dengan huruf Sin berbaris bawah, bangunan (binaan) bawah tanah adalah tempat perlindungan haba (kepanasan) pada musim panas, dan sekarang banyak rumah-rumah yang masih ada dan hanya terhad di kawasan panas dan lain-lain yang dilengkapi dengan Al-Sirdab [Binaan Ruang Bawah Tanah].

Kita telah mendengar ramai yang mengulang-ulangi kata-kata bahawa Imam yang Kedua Belas (as) bersembunyi di Al-Sirdab sepanjang tahun-tahun ini, ia sebagai burung nuri yang mengulang-ulangi kata-kata tanpa menyedari kebenaran perkara itu, tidak terfikir pada akal fikirannya untuk satu saat pun. Jika tidak, bagaimana orang yang waras akan sedar mengenainya, bahkan kita dapati sebahagian daripada mereka berkata:

ما آن للسرداب أن يلد الذي  # صـيرتموه بزعمكم إنساناً
فعلى عقولكم العفا   # لأنكـم ثلثتم العنقاء والغيلانا


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...93

Apa itu untuk Al-Sirdab untuk melahirkan siapa
Kamu telah memanggilnya seorang manusia
Fikiran kamu diampunkan
Kerana kamu adalah sepertiga dari burung phoenix dan hantu kubur. [1]

Ini tidak lain melainkan masalah salah faham yang lain yang telah lama didasarkan pada Mazhab Ahl Al-Bait (as).

Lalu, mereka menuduh orang-orang Syiah mengatakan demikian, dan sentiasa rasa curiga ini berpindah dari dengki kepada jahil seterusnya kepada pendusta dan sebagainya. Semuanya untuk memesongkan rupa bentuk sebenar terhadap aqidah Al-Mahdi Al-Muntadzar (as).

Dan kita dapati mereka sentiasa memesongkannya yang meliputi gerak langkah palsu kerana kejahilan mereka dan menghilangkan perkara yang sebenarnya,

Jadi mereka berselisih dalam menetapkan tempat Al-Sirdab kepada dua atau lebih, kedudukan dan saya akan mengatakannya:

Yang pertama Al-Sirdab adalah di Babel.

Ibn Khaldun telah berkata: (Mereka orang-orang Syiah mendakwa yang kedua belas dari Imam mereka adalah Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari, dan memanggilnya Al-Mahdi yang masuk ke Al-Sirdab di rumah mereka di (Al-Hillah) dan ghaib ketika dipegang bersama ibunya, dia ghaib di sana, dan dia akan keluar pada akhir zaman lalu memenuhi bumi dengan keadilan. dan mereka menyebarkan perkara demikian dengan hadits yang terdapat dalam Kitab Al-Tirmizhi dalam (Bab) Al-Mahdi, dan mereka kini menunggunya, mereka memanggilnya Al-Muntadzar. mereka akan berdiri setiap malam selepas Sholat Maghrib di pintu Al-Sirdab ini, dan menaiki kenderaan,  mereka berteriak memanggil-manggil namanya dan nengajak dia keluar sehingga bintang muncul, dan kemudian mereka pulang dan berharap kepada malam berikutnya, Dan mereka berada di era itu .. [2]

Tidak dapat disembunyikan dari orang yang bijaksana terdapat pendustaan dalam kata-kata Ibn Khaldun!!  Dia mengatakan: Imam Al-Muntadzar (as).dipegang oleh ibunya di (Al-Hillah) dan ghaib di sana adalah kedustaan yang terang-terangan, kerana:

1.  Al-Sayidah Narjis ibu kepada Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) walaupun diperselisihkan bahawa dia wafat sebelum syahadah Imam Al-Askari (as) atau selepas dia (as) wafat dua tahun, tetapi yang pasti adalah bahawa rumah Imam Al-Hasan Al-Askari (as) di Samarra dan dikuburkan di Samarra, bukan di  Al-Hillah, bagaimana pula dikatakan rumah mereka di Al-Hillah?! Kemudian datang ibu imam dan hilang di Sirdab, Al-Hillah. Adakah  ditemukan nash yang menerangkan kepada kita oleh

-------------------------
1- Al-Mahdi Al-Muntadzar  Fi Dhu’ Al-Ahadits Al-Shahihah – oleh Abdul Alim Al-Bastawi: hal 82
2- Tarikh Ibn Khaldun: J 1  hal 199


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...94


Ibnu Khaldun bahawa ibu Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) berpindah ke Al-Hillah, jarak Hillah dari Samarra kira-kira (300 kilometer)?!

Tambahan pula kata-kata ini adalah bertentangan dengan apa yang dikatakan oleh Jumhur Ahl Al-Sunnah yang datang dari kata-kata mereka bahawa ia adalah Al-Sirdab di Samarra, dan bukannya di Al-Hillah .

2. Tiada seorang pun ahli sejarah Syiah atau ahli sejarah lain menyebut bahawa Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Muntadzar (as) berada bersama-sama dengan ibunya samada di Al-Hillah atau tidak di tempat lain, apa yang disebut oleh Ibn Khaldun benar-benar diada-adakan dan diselewengkannya.

3.  Adakah Ibn Khaldun melihat atau menaqalkannya dari sumber sahih yang tidak berdusta dengan menuliskan bahawa orang-orang Syiah berdiri di pintu Al-Sirdab di Al-Hillah, dan mereka menaiki kenderaan kerana Imam Muhammad bin Al-Hasan (as) dan melaungkan namanya, dan menjemputnya keluar sehingga bintang-bintang terbit?!

Kesemua pembohongan ini tidak pernah didengar oleh orang-orang Syiah, dan mereka bebas darinya. Ibarat bebasnya serigala dari darah Yusuf (as), Ibn Khaldun dan mereka yang serupa dengannya adalah orang-orang yang telah merampas semua ciptaan yang benar, dan  keadilan telah hilang dari mereka oleh kebencian, dan mereka telah jatuh ke dalam dosa.

Yang kedua Al-Sirdab adalah di Samarra.

Sebilangan besar ahli sejarah Al-Sunnah menyatakan bahawa orang-orang Syiah bepegang kepada Al-Imam Al-Muntadzar (as) telah ghaib di Al-Sirdab yang ada di rumahnya di (Samarra) dan orang-orang yang berkata demikian adalah:

1. Al-Suwaidi: Al-Suwaidi berkata : Orang-orang Syiah mendakwa bahawa dia ghaib di Al-Sirdab dengan "terlindung dari pandangan" diamati pada tahun "262 H" [1].

2. Ibn Taimiyah: Ibn Taimiyah mendakwa bahawa orang-orang Syiah percaya bahawa Imam (as) kekal di Al-Sirdab, bertempat di (Samarra) dan sedang menunggu dia keluar darinya, yang telah diberikan kata-katanya sebelum ini.

3. Ibn Hajar Haitami: Ibn Hajar berkata, dan dikaitkan dengan orang-orang Syiah pada pendapat Ibnu Khalkan yang menuliskan pendapatnya bahawa orang-orang Syiah melihat Imam Mahdi adalah Imam dinanti-nantikan (Al-Muntadzar),  dan pada mereka dia adalah penghumi Al-Sirdab,

------------------------
1-  Saba’ik Al-Zhahab: hal 78 , dipetik dari dari Kitab Hayah Al-Imam Al-Mahdi (As) oleh Al-Qurasyi: hal 117.


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...95
                               

Mereka sedang menunggu dia keluar pada akhir zaman dari Al-Sirdab. b (terlindung dari pandangan) Dia masuk ke rumah ayahnya, dan ibunya menyaksikannya pada tahun (265 H), dan kemudian ditambah,dengan kata: yang terbaik adalah dengan syair:

ما آن للسرداب أن يلد الذي   # صـيرتموه بزعمكم إنساناً
فعلى عقولكم العفا    #لأنكـم ثلثتم العنقاء والغيلانا


Apa itu untuk Al-Sirdab untuk melahirkan siapa
Kamu telah memanggilnya seorang manusia
Fikiran kamu diampunkan
Kerana kamu adalah sepertiga dari burung phoenix dan hantu kubur  [1],

4. Abdullah Al-Qashaimi: berkata: (walaupun mereka terdiri dari orang-orang yang paling bodoh dan jumud, mereka yang kehilangan imam mereka di Al-Sirdab, dan ghaib bersama dengan  Al-Qur'an mereka dan mashaf mereka, dan mereka pergi sepanjang malam dengan kuda dan keledai-keledai mereka ke Al-Sirdab tempat Imam mereka ghaib yang secara sukarela menunggang unta dan memanggilnya untuk keluar kepada mereka, dan masih melakukannya sejak lebih daripada seribu tahun yang lalu. [2]

Al-Syeikh Al-Amini mengulas mengenai fitnah Al-Qashaimi, dalam Kitabnya Al-Ghadir Wal-Shira3 Baina Al-Watsniyah Wal-Islam, berkata: (dan fitnah Al-Sirdab paling keji dan yang mendahului penulis lain dari Ahl  Al-Sunnah, tetapi menambah pada memasukkan suara keledai pada kuda dan tabiat memanggilnya seragam setiap malam dan masih melakukannya sejak lebih daripada seribu tahun yang lalu. Orang-orang Syiah tidak melihat bahawa keghaiban Imam di Al-Sirdab dan tidak pula pada keghaibannya di sana dia tidak akan zahir dari tempat itu, ....) [3].

Selepas itu, marilah kita pertimbangkan perkara ini secara adil:

Al-Sirdab yang terletak di Samarra, di sekitar kawasan makam Imam Ali Al-Hadi dan Al-Hasan Al-Askari (as), dan jendela jaringan arkeologi diletakkan ke atasnya oleh Khalifah Abbasiyah yang menolong agama Allah, dan telah dimarmarkan tempat yang mulia ini dengan munculnya penghormatan di kalangan masyarakat Syiah kerana ia adalah tempat sholat bagi tiga orang imam dari imam-imam Ahl Al-Bait: Iaitu Imam Al-Hadi dan anaknya Al-Hasan Al-Askari, dan anaknya Al-Hujah  Al-Muntadzar.
.

Penyair itu berkata:

------------------------
1- Al-Shawa3ik Al-Mahraqah: hal 100, dipetik dari dari Kitab Hayah Al-Imam Al-Mahdi (As) oleh Al-Qurasyi: hal 118
2- Al-Shira3 Baina Al-Watsniyah Wal-Islam hal 62
3- Al-Ghadir J 3 hal 308 Al-Shira3 Baina Al-Watsniyah Wal-Islam hal 62


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...96


مررت على الديار ديار ليلى  #  أقبل ذا الجدار وذا الجدارا

وما حب الديار شغفن قلبي  #  ولكن حب من سكن الديارا

Aku melewati rumah-rumah hingga sampai di rumah Laila
Akupun menciumi setiap satu dari dinding-dindingnya..
Bukanlah aku mencintai sebuah rumah yang membuat hatiku hanyut dalam cinta,
Tetapi karena cintaku pada sang penghuni rumah itu. [1]

Ini dikatakan kerana menghormati tempat suci yang diberkati ini.
                                           
Al-Syeikh Al-Amini berkata: (Tidak ada yang berkata pada Al-Sirdab: Bahawa ia menghilangkan cahaya itu, tetapi Al-Sirdab adalah rumah para imam di Samarra,  Dan sesiapa yang mencari sirdab-sirdab di lantai bawah sebagai perlindungan dari menjadi sangat panas, hendaklah mengusahakannya ke Al-Sirdab ini yang dikhususkan supaya berhubung dengan kemuliaan imam-imam agama. dan ia bagi mengembalikan tiga daripada mereka seperti tetap tinggal di rumah rumah yang diberkati ini, dan ini berlaku di rumah para imam dan mereka yang dimuliakan Nabi yang paling agung pada mana-mana yang dekat. kerana Allah mengizinkan untuk membesarkan dan menyebut namaNya di dalamnya .., [2]

Telah berkata Al-Syed Muhsin Al-Amin: (Al-Sirdab adalah binaan ruangan bawah tanah bagi rumah yang didiami oleh tiga daripada imam-imam Ahl Al-Bait yang disucikan, iaitu: Imam Ali bin Muhammad Al-Hadi dan anaknya Imam Al-Hasan bin Ali Al-Askari dan anaknya Imam Muhammad Al-Mahdi (as), dan juga akan beristirahat di Al-Sirdab itu dan menghormati tempat istirahat mereka, begitu juga diberkati oleh orang-orang Syiah dan yang lain-lain dan bersholat kepada Tuhannya dan berdoa kepadaNya untuk mendapat keberkatanNya dengan tempat istirahat keluarga Rasulullah (S) di mana mereka dimuliakan-Nya. dan Syiah tidak beriktiqad bahawa Al-Mahdi ada di  Al-Sirdab atau ghaib di dalamnya, Kerana ia direka oleh mereka yang ingin menipu dan menyifatkan mereka dengan hal-hal yang tidak disukainya, seperti mereka bertemu setiap hari Jumaat di pintu Al-Sirdab dengan pedang dan kuda dan mereka menyeru, datanglah kepada kami, ya Maulana. Ini adalah satu pembohongan dan fitnah sehingga sebahagian di antaranya yang menyebut mengatakan ia berlaku di Hillah, walaupun Al-Sirdab berada di Samarra, bukan di Hillah,  Secara umum, Al-Sirdab tidak mempunyai kelebihan pada Syiah, melainkan menghormati tempat istirehat tiga imam Ahl Al-Bait (as) di dalamnya. Perkara ini  tidak dikhususkan pada orang-orang Syiah yang diberkati oleh mereka pada tempat-tempat yang terhormat, semoga orang-orang yang menyebarkan khabar bohong takut kepada Allah. [3]

Tidak ada riwayat dari jalan Syiah yang menunjukkan bahawa Imam yang kedua belas (as) bersembunyi di Al-Sirdab dan tidak pernah muncul darinya.

---------------------
1- Al-Mawasim Wal-Marasim: hal 93
2-  Al-Ghadir J 3 hal 308 Al-Shira3 Baina Al-Watsniyah Wal-Islam hal 62
3- A3yan Al-Syi3ah: J 2 hal 507


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...97

Kitab-kitab Syiah ini, yang ditulis sejak dari zaman awal sehingga masa ini, tidak ada di dalamnya fitnah seperti ini dikesan pada salah satu kitab-kitab mereka, seperti Al-Kulaini, Al-Shaduq, Al-Nu3mani, Al-Mufid, Al-Thusi, Al-Syed Al-Murtadha dan Al-Syed Al-Redha dan lain-lain.

Begitu juga tidak ada seorang pun dari ulama Syiah dan ahli sejarah mereka yang menulis bahawa Imam Al-Mahdi Al-Muntadzar (as) telah hilang di Al-Sirdab, sama ada Al-Sirdab di (Samarra), di (Al-Hillah) atau di (Baghdad).

1. Al-Nuri seorang ahli hadits berkata dalam Kasyf Al-Astar:  Setiap kali kami mengkaji dan meneliti, kami tidak dapat melihat apa yang mereka sebutkan. Sebaliknya, ia tidak disebutkan dalam hadits-hadits mengenai Al-Sirdab pada asalnya ... [1]

2. Al-Syed Shadr Al-Din berkata: Tidak ada kaitan daripada kami dari keghaibannya di Al-Sirdab tetapi kebanyakannya disifatkan oleh Al-Sunnah, saya tidak tahu dari mana dia mendapatkannya, saya tidak berjumpa sandarannya. [2]

3. Berkata Al-Muhaqiq Al-Irbili: Mereka yang mengatakan dia wujud tidak mengatakan: Dia berada di Al-Sirdab, tetapi mereka mengatakan: dia wujud dan menyelesaikan perjalanan dan mengelilingi bumi ... [3]

4. Berkata Al-Muhaqiq Al-Syeikh Al-Amini, yang mengemukakan kata-kata  Al-Muhaqiq Al-Amini yang menafikan khayalan ini yang menuduh orang-orang Syiah atas keghaiban Imam Mahdi (as) di Al-Sirdab dalam menolak kata-kata Al-Qashaimi, dan beliau telah menambah dengan berkata: [Orang-orang yang mengatakan perkara Al-Sirdab itu  kembali sepakat atas satu pendapat dalam  pendustaan itu, sehingga tidak memberi  tanda-tanda bagi tanda-tanda perlakuan (buatan) mereka yang mereka dedahkan, Ibn Battuta tidak mengatakan: dalam kitab Rehlahnya (hal 198.) Bahawa Al-Sirdab ini tempatnya di (Hillah), dan Al-Qaramani tidak berkata dalam (Akhbar Al-Daul) bahawa ianya di (Baghdad), dan yang lain-lain tidak mengatakan: ianya di (Samarra), dan datang Al-Qashaimi selepas mereka, dia tidak tahu apa-apa lalu menyebut  perkataan Al-Sirdab untuk menutup kesalahannya ...) [4]
               
Jadi, di manakah kata-kata kaum Syiah yang mengatakan bahawa dia sedang bersembunyi di Al-Sirdab tanpa wujudnya ia di dalam riwayat-riwayat mereka atau oleh kata-kata ulama mereka? [4]

---------------------
1- Kasyf Al-Astar, dipetik dari Kitab Hayah Al-Imam Al-Mahdi – oleh Al-Qursyi: hal 117
2- Kitab Al-Mahdi - oleh Al-Syed Shadar Al-Din Al-Shadr: hal 155, dipetik dari Kitab Hayah Al-Imam Al-Mahdi – oleh Al-Qursyi: hal 117
3- Kasyf Al-Ghummah: J 3 hal.283
4- Al-Ghadir J 3 hal 308 Al-Shira3 Baina Al-Watsniyah Wal-Islam hal 62
5- Walaupun kami tidak mematuhi pandangan para ulama tetapi hinggakan pada ulama Sunnah mahupun ulama Syiah, kami tidak menemuinya.


Menghentikan Tohmahan Ibn Taimiyah Al-Harrani...98

Selepas ini, pendapat yang mengatakan bahawa Imam yang Kedua Belas (as) bersembunyi di Al-Sirdab adalah fitnah yang diada-adakan dan kata-kata palsu buatan dan direka oleh para pembenci yang bertujuan untuk merusakkan imej orang-orang Syiah yang percaya kepada kepercayaan sebenar yang ditinggalkan oleh Muhammad (S) kepada umat baginda, tetapi malangnya kita melihat perlakuan kurang sopan sampai ke tahap ini..

Telah dikatakan: (Jika tidak boleh, lakukan apa yang kamu mahu). [1]

﴿مَّا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلَا لِآبَائِهِمْ ۚ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ ۚإِن يَقُولُونَ إِلَّا كَذِبًا﴾

Mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang hal itu, begitu pula nenek moyang mereka. Alangkah buruknya kata-kata yang keluar dari mulut mereka; mereka tidak mengatakan (sesuatu) kecuali dusta. [2]


-------------------
1- Musnad Ahmad: J 4 hal 122
2- A;-Kahf 18:5


✡✡✡✡✡
                       
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas


Tiada ulasan: