Jumaat, 13 Oktober 2017

sambungan



Risalah dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]


7. Al-Fakhr Al-Razi berkata dalam tafsirnya, J 26 hal 199: "... kemudian dia katakan dalam mentafsir, dijadikanNya Khalifah kepada dua wajah (bentuk): - sambungannya
Pertama: Allah telah menjadikan khalīfah-khalīfah dari orang-orang sebelum kamu dari kalangan para nabi dalam menyeru (berdakwah) 'kepada Allah, dan dalam mentadbir manusia, kerana seorang (lelaki) khalīfah yang menggantikannya, itu adalah wajar pada kebenaran apabila ia (khalīfah itu) telah tiada, dan itu adalah tidak wajar bagi Allah..

Kedua: Allah telah menjadikan bagi kamu penguasa kepada manusia dan menguatkuasakan hukum ke atas mereka, Maka ini adalah takwil (tafsiran) kepada panggilan Khalifah, dan dikatakan sebagai Khalifah-khalifah Allah di bumiNya. Kesimpulannys adalah seorang Khalifah yang melaksanakan hukum ke atas rakyatnya dan pada hakikatnya kekhilafahan tidak dapat ditafsirkan sebagai haq Allah secara tepat. Apabila tidak dapat dijelaskan hakikat sebenar, membuatkan perkataan itu digunakan pada 0 adalah melaksanakan hukum:.

Beliau juga berkata dalam tafsirnya J 22 hal 47:.

وَعَدَ اللَّـهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ.

(Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang saleh bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di bumiNya)
Iaitu yang akan menjadi Khalifah-khalifah Allah di bumiNya],

Keempat: pada kata (... tetapi hadits itu sahih pada maknanya, di bawah kata,
فإن فيها خليفة الله المهدي
(maka sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi), yang diriwayatkan oleh Ibn Majah (J 2, hal 517-518) melalui jalan ‘Alqamah dari Ibn Mas’ud secara marfu’, melalui riwayat Tsauban yang kedua, dan isnadnya hasan seperti sebelum ini, Di mana ada berbeza pendapat pada Yazid bin Abi Ziyad; maka diperbaiki untuk menjadi saksi padanya, di dalamnya juga tidak menyebut Khalifah Allah dan Khurasan, dan tambahan Khalifah Allah ini tidak mempunyai jalan yang tsabit (sah), dan apa yang diperbaiki untuk menjadi saksi padanya, Ini mereka adalah tercela (mungkar) seperti kata-kata yang dugunakan oleh Al-Zhahabi sebelum ini...)

Jawapan:

1. Ternyata sanad riwayat ini sahih dan tidak ada keraguan padanya, dan telah disaksikan oleh ulama hadits, serta pengertian riwayat ini sahih pada semua bahagian-bahagiannya, dan terdahulu telah diterangkan waham (sangkaan) Al-Albani mengatakan bahawa (Khalifah Allah Al-Mahdi) munkar (tercela)

2. Al-Albani tidak menyampaikan kepada kita teks riwayat yang diriwayatkan oleh Ibn Majah dengan jalan ‘Alqamah dari Ibn Mas’ud di mana tidak terdapat ungkapan (Khalifah Allah Al-Mahdi),  untuk diketahui sama ada riwayat yang sama atau riwayat kedua?

Selagi sanadnya tidak berbeza, maka boleh untuk mengatakan bahawa ia riwayat yang sama tanpa ungkapan ini?

Adalah jelas bahawa sikap taksub telah membutakan pandangan Al-Albani, dan jadilah dia ibarat orang yang mencari kayu api di malam yang gelap gulita. yang tidak tahu di mana dia meletakkan kapaknya!

Maka dia tidak menyebut teks riwayat yang dipertimbangkannya secara kiasan atas jelek dan tadlisnya itu, maka tidak didapati di dalam Sunan Ibn Majah dalam Bab Keluarnya Al-Mahdi pada riwayat berikut dan jelaslah tujuan dan niat Al-Albani:

Sunan Ibn Majah - Muhammad bin Yazid Al-Qazwini J 2 hal 1366 H 4082:

[96]

(Dicakapkan kepada kami Utsman ibn Abi Syaibah, Tsana (dari) Mu’awiyah bin Hisham, Tsana (dari) Ali bin Saleh, dari Yazidb in Abi Ziyad, dari Ibrahim, dari ‘Alqamah, dari Abdullah kata Maksudnya : Dikeluarkan oleh Ibn Majah didalam Kitab al-Sunan, daripada Abdullah Bin Mas’ud melalui Yazid Bin Abi Zaid daripada Ibrahim daripada ‘Alqamah daripada Abdullah katanya :

بينما نحن عند رسول الله صلى الله عليه وسلم إذ أقبل فتية من بني هاشم. فلما رآهم النبي صلى الله عليه وسلم، أغر ورقت عيناه وتغير لونه. قال، فقلت: ما نزال نرى في وجهك شيئا نكرهه. فقال " إنا أهل بيت اختار الله لنا الآخرة على الدنيا. وإن أهل بيتي سيلقون بعدي بلاء وتشريدا وتطريدا. حتى يأتي قوم من قبل المشرق معهم رايات سود. فيسألون الخير، فلا يعطونه. فيقاتلون فينصرون. فيعطون ما سألوا. فلا يقبلونه. حتى يدفعوها إلى رجل من أهل بيتي فيملؤها قسطا، كما ملؤوها جورا. فمن أدرك ذلك منكم، فليأتهم ولو حبوا على الثلج(.

Tatkala kami berada di sisi Rasulullah (S) tiba-tiba datang sekumpulan pemuda dari Bani Hashim. Setelah Rasulullah (S) memandang mereka, berlinanglah airmata dari mata baginda dan berubahlah warna wajahnya. Maka dia (Abdullah) berkata,  aku berkata : nampaknya ada sesuatu perkara yang tuan tidak ingini berlaku? Baginda menjawab : Kami dari Ahl Al-Bait telah dipilih oleh Allah akan akhirat bagi kami, tidak dipilihNya dunia ini untuk kami. Semua Ahl Al-Baitku akan menemui bala dan menjadi buruan selepasku, hinggalah datang suatu kaum dari sebelah Timur membawa panji-panji hitam. Mereka ini meminta diberikan kebaikan , tetapi mereka tidak dikurniakan kebaikan lalu mereka pun berperang dan kemudiannya mendapat kemenangan, lalu mereka pun dikurniakan apa sahaja yang mereka minta dahulu itu. Tetapi, pada ketika itu mereka tidak lagi mahu menerimanya sehingga mereka menolak perkara itu kepada seorang lelaki dari kalangan Ahl Al-Baitku. Maka dia itulah yang memenuhi dunia dengan keadilan sebagaimana orang-orang terdahulu darinya memenuhi dunia dengan kebencian. Maka barangsiapa daripada kamu ini sempat melalui masa itu maka hendaklah dia pergi menemui mereka itu walaupun dengan merangkak diatas salji sekalipun.)
:
Seperti yang anda boleh lihat bahawa riwayat ini bukanlah riwayat yang kita bincangkan tentang sanad dan matannya, Maka hadits-hadits terlalu banyak yang membicarakan tentang panji-panji hitam dan penduduk Timur. Adakah perlu untuk menyatukan perkataan atau maknanya?! Apakah kekeliruan yang teruk ini, seperti mana kebenarannya? Mengapa mendesakan untuk mendhaifkan riwayat ini yang telah disaksikan oleh sejumlah ulama ahli?

Bukankah ini memalukan untuk mentadliskan seseorang yang mendakwa berilmu pada kaedah ini?! Adalah sangat jelas bahawa kedua-dua riwayat itu berbeza, pada sanad dan matannya yang bersesuaian!.

3. Ia mengatakan: (... ia adalah munkar (tercela) seperti yang diumumkan Al-Zhahabi sebelumnya ...)

Saya katakan: perkataan Al-Zhahabi tidak ada kena mengena dalam ungkapan (Khalifah Allah Al-Mahdi) ini, dan tidak memburukkannya, tetapi Al-Zhahabi tidak berbicara mengenai riwayat Ibn Majah pada asalnya, tetapi berbicara mengenai riwayat yang disampaikan oleh Ahmad bin Hanbal dalam Musnadnya dengan sanad yang lain bagi sanad Ibn Majah .. Al-Zhahabi tidak menyatakan mengenai kedudukan munkar hadits itu apakah ia munkar pada sanad atau matannya?

Dan yang menyokong bahawa ia munkar pada sanad tidak pada matan ia adalah mengikut riwayat Ibn Majah dengan sanad dan lafaz Al-Hakim dalam Al-Mustadrak dan pertimbangan kesahihannya mengikut syarat kedua-dua syeikh dan dipersetujui oleh Al-Hakim, walaupun pada matannya atau sebahagiannya dianggap munkar di sisinya diruju kepadanya

[97]

Ungkapan (Khalifah Allah Al-Mahdi) ada di dalam riwayat Al-Hakim yang disahihkan oleh Al-Zhahabi. Lihat ulasan Al-Zhahabi pada Al-Mustadrak J 4 no 8432.

Ya, riwayat Ahmad bin Hanbal – adalah secara ringkas - dalam musnadnya pada sanad (Ali bin Zaid), ia dhaif seperti yang dibawakan kenyataannya yang begitu hampir dengan jalan Al-Zhahabi, dengan yang menjadi pendamping memberiksn keterangan ke atas munkar adalah disebabjan sanad bukan matan.

Kebanyakan yang menguatkannya adalah Al-Zhahabi dalam hubungan menjelaskan (Ali bin Zaid bin Abdullah) dan menyebutkan kata-kata ulama dalam mendhaifkannya dan ia bercampur aduk dan kurang daya hafalannya ... dan lain-lain, dan ini adalah apa yang ia terpakai kepada salah satu daripada takrif yang masyhur (hadits munkar) dalam Kitab Mushthalaha Al-Hadits, di mana ditakrifkan bahawa : (Ia adalah hadits yang isnadnya meriwayatkan secara kasar dan bercampur aduk, atau bahyak kelalaiannya atau menimbulkan kekacauannya.) [156]

Inilah adalah teks kata-kata Al-Zhahabi secara ringkas:
(Mizan Al-I’tidal - Oleh Al-Zhahabi: J 3 hal 127 - 128 nombor 5844):

(Ali bin Zaid bin Jad'aan [m, mengenai], dia adalah Ali bin Zaid bin Abdullah bin Zuhair bin Abi Malikak bin Jad'aan, Abu Al-Hasan Al-Qurasyi Al-Taimi Al-Bashri, seorang ulama Tabi’ein ....... Musa bin Ismail berkata:. Aku berkata kepada Hammad bin Salamah, Wuhaib mendakwa bahawa Ali bin Zaid tidak hafaz ...... berkata Syu’bah: pennceritaan Ali bin Zaid kepada kami - adalah terangkat - berkata Murrah:... pennceritaan Ali kepada kami sebelum bercampur baur, Abu 'Awanah mendhaifkannya. Hammad bin Zaid berkata: khabar Ali bin Zaid kepada kami adalah berbolak balik. Al-Fallas: Yahya Al-Qaththan menjauhkan periwayatan hadits dari ‘Ali Bin Zaid.”, Dan diriwayatkan dari Yazid ibn Zari’ katanya: 'Ali bin Zaid seorang Raafidi .Ahmed berkata: Seorang yang lemah (dalam periwayatan hadits)” diriwayatkan ‘Utsman bin Sa’id dari Yahya berkata: (periwayatannya) tidak kuat.. Dan Abbas meriwayatkan dari Yahya: Tidak ada apa-apa. Beliau berkata di tempat lain: dia suka riwayat dari Ibn Aqil dan dari ‘Ashim bin ‘Ubaidillah. Ahmad Al-‘Ajili berkata:. Dia seorang Tasyaiyu’, (periwayatannya) tidak kuat. Bukhari dan Abu Hatim berkata: tidak boleh berhujjah dengannya.

---------------------
[156] Lihat Tafsir Mushthalaha Al-Hadits - Dr. Mahmud Al-Thahan hal 94-95.

[98]

Abu Hatim berkata: Dia menulis haditsnya, dan suka hadits dari Yazid bin Abi Ziyad. Al-Fasawi berkata: bercampur baur dengan yang lama. Ibn Khuzaimah berkata: tidak boleh berhujjah dengannya kerana buruk daya hafalannya .....

Ahmad di dalam Musnadnya, Dicakapkan kepada kami Waki’, dari Syarik, dari Ali bin Zaid, dari Abu Qilabah, dari Tsauban, Rasulullah, (S) bersabda: Jika kamu melihat panji-panji hitam dari arah Khurasan, maka datanglah kepadanya walaupun dengan merangkak di atas salji kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Al-Mahdi. Aku berkata: Aku melihat ia munkar, telah diriwayatkan oleh Al-Tsauri, dan Abdul Aziz bin Al-Mukhtar, Khalid Al-Khazha’, dari Abu Qilabah, katanya: dari Asmaa’, dari Tsauban.....)

Kata-kata Al-Zhahabi: Rujukan (pendapatnya munkar) - ianya tidak pasti - dia melihat kepada sanad riwayat tidak pada matannya, dan sanad riwayat Ahmad bin Hanbal khususnya bukan sanad riwayat Ibn Majah atau Al-Hakim, pada dalil mendhaifkan yang dibawakan oleh Al-Zhahabi dari ulama sebagai kurang daya hafalan, seorang yang lemah, bercampur baur dan sebagainya kepada (Ali bin Zaid).

Dengan dalil yang diikuti oleh Al-Zhahabi pada riwayat Al-Hakim dalam Al-Mustadrak adalah riwayat yang sama yang disampaikan oleh Ibn Majah, di dalamnya terdapar teks ungkapan (Khalifah Allah Al-Mahdi) dan persetujui oleh Al-Hakim dalam mensahihkannya mengikut syarat kedua-dua syeikh dan tidak meragui matannya – seperti yang dikenukakan -, bagaimana dia membawanya ke sini dan meragui ke atas riwayat oleh Ahmad ibn Hanbal dan mendhaifkannya dengan meanggap munkar matannya?!

Dr. Abdul-Alim Abdul-Azim Al-Bastawi - telah menyatakan dalam perbincangannya mengenai (Ali bin Zaid) dalam Isnad Ahmad ibn Hanbal - Bahawa kata munkar yang dimaksudkan oleh Al-Zhahabi adalah munkar pada sanad, bukan pada matan:

Al-Zhahabi menyebut dalam Al-Mizan, dan berkata: Aku melihat ia munkar. Telah diriwayatkan Al-Tsauri dan Abdul-Aziz bin Mukhtar dari Khalid Al-Khazha’, dari Abi Qilabah, katanya: dari Asmaa’, dari Tsauban. Berakhir. Nampaknya dari kata-kata beliau bahawa dia mahu menganggap munkar pada isnad ini bukan bukan pada matan yang sama di mana dia berkata: "katanya: dari Asmaa’, dari Tsauban." Ia adalah kerana Aba Asmaa’ gugur dari Isnad Ahmad. Wa Allahu A’lam. [157]

--------------------------
[157] Al-Mahdi Al-Muntadzar (as) di bawah keterangan Hadits-hadits Al-Atsar yang sahih hal 190.

[99]


[92-95][96-99] [100-106b]

Tiada ulasan: