Risalah
dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]
Jawapan Ke Atas Yang Mencela Hadits Ini:
1. Jawapan kepada Al-Albani:
Al-Albani cuba mencemarkan sanad hadits pada ‘An’anah Abi Qilabah, dan mencela (menganggap mungkar) kenyataan pada
penghujung ungkapannya (Khalifah Allah), dan telah diberikan jawapan terperinci
kepadanya. Dan menerangkan bahawa perkataan Al-Albani tidak lebih daripada tuduhan
tidak berasas yang menyedihkan, maka kita tidak mahu menambahnya lagi.
2. Jawapan balas kepada Ibn Al-Jauzi:
Ibn Al-Jauzi (W 597) berkata: (... Abu Al-Fath
Al-Azdi, diceritakan kepada kami Al-Abbas bin Ibrahim, diceritakan kepada kami Muhammad
bin Tsawab, diceritakan kepada kami Hanan bin Sadir dari ‘Umar bin Qais dari Al-Hasan,
dari ‘Ubaidah dari Abdullah katanya, Rasulullah (S) bersabda: "Apabila
datang panji-panji hitam dari Khurasan datanglah kepadanya kerana sesungguhnya
dia adalah Khalifah Al-Mahdi "
[106b]
Hadits ini tiada asasnya dan kita tidak tahu adakah
Al-Hasan mendengar dari Ubaidah dan Abi Umar jugs tidak mendengar dari Al-Hasan,
Yahya berkata: Umar tiada apa-apa) [164]
Saya (penulis) katakan:
a. Ibn Al-Jauzi di sini membicarakan riwayat
Abdullah bin Mas’ud bagi hadits tersebut, ia tidak pada jalan riwayat Tsauban yang
meriwayatkan lebih daripada satu jalan, Secara tidak ketahuan atau pengabaian,
dan dengan itu: kata-kata Ibn Al-Jauzi di sini tidak boleh digunakan untuk berhujjah
menolak riwayat Tsauban yang sahih. Ini perkara penting dan tidak boleh diabaikan
mengenainya.
b. Kata-kata Ibn Al-Jauzi bahawa hadits ini
tiada asasnya, hasil daripada kecuaian atau kurang penelitian [165],
hadits ini diriwayatkan oleh Ibn Majah (W 275) dalam Sunannya dengan sanad
sahih dari Tsauban, dan Ahmad ibn Hanbal (W 241) di dalam Musnadnya dengan sanad
hasan juga dari Tsauban, dan juga Al-Hakim Al-Naisaburi (W 405)
dalam Al-Mustadrak dengan sanad sahih mengikut syarat kedua-dua Syeikh
(Bukhari-Muslim) dan begitu juga dari Tsauban. dan Al-Bazaz
dalam Al-Bahr Al-Zakhar (W 292) juga dengan sanad sahih , dan lain-lain,
bagaimana boleh hadits ini tiada asasnya?!
Dan telah diikuti oleh Ibnu Hajar Al-Asqalani,
di mana beliau berkata:
(...Ibn Al-Jauzi telah
menyatakan dalam Al-Maudhu’aat dari hadits Ubaidah dia adalah Ibn ‘Amru dari Abdullah
dia adalah Ibn Mas’ud. Telah diriwayatkan oleh Imam Ahmad dari hadits Tsauban,
dan juga diriwayatkan oleh Ibn Al-Jauzi dalam kitab Al-Ahadits Al-Wahiyah; dengan
jalan Tsauban: Ali bin Zaid bin Jad'an dan ia lemah, dan tidak seorang pun yang
mengatakan bahawa dia sengaja berbohong untuk menilai kedudukan haditsnya
secara bersendirian (terasing), dan bagaimana ia telah mengikut jalan
rijal-rijal yang lain dari rijal yang awal yang diriwayatkan oleh Abdul Razaq
dan Al-Thabrani ...) [166]
Al-Kinanah berkata di dalam Tanzih Al-Syari’ah
selepas menyebut kata-kata Ibn Al-Jauzi (diikuti oleh Al-Hafiz Ibn Hajar kata-kata
Al-Musaddad, beliau berkata: Ibn Al-Jauzi tidak memasukkannya, ia telah diriwayatkan
oleh Ahmad dalam Musnadnya dari hadits Tsauban dan Ahmad. ˺
------------------------------
[164] Al-Maudhu’aat – oleh Ibn Al-Jauzi J 2 hal
39.
[165] Ini jika kita membawanya dengan pembawa yang
baik..
[166] kata-kata Al-Musaddad - dalam Musnad
Ahmad - Ibn Hajar Al-Asqalani hal 69 h 13..
[107]
Al-Baihaqi dalam Al-Dalail dari hadits Abu
Hurairah dan tidak menuduh sanad kedua-duanya dusta. Selesai. Dan hadits ini
menjadi saksi kepada Al-Hakim dalam Al-Mustadrak, dan Abi Al-
Syeikh dalam Al-Fitan serta Ibn “Asakir dalam kitab Tarikhnya) [167]
Al-Fatani berkata dalam Tazhkirah
Al-Maudhu’aat: (Ibn Hajar berkata, tidak dimasukkan Ibn Al-Jauzi tetapi telah
diriwayatkan oleh Ahmad dari Tsauban dan Abu Hurairah dan tidak menuduh sanad
kedua-duanya dusta) [168]
Jadi, Ibn Al-Jauzi telah menolak ulama Al-Sunnah
sendiri, dan selagi ia sanad riwayat Ibn Mas’ud tidak akan ada riwayat dari
mereka yang dituduh sebagai dusta, Maka bagaimana untuk menilai kedudukannya?! Terutamanya
sebagai saksi bagi sahihnya hadits dari Tsauban.
c. Kata-kata Ibn Al-Jauzi: (Kita tidak tahu adakah
Al-Hasan mendengar dari ‘Ubaidah dan Abi Umar jugs tidak mendengar dari Al-Hasan,
Yahya berkata: Umar tiada apa-,)
Untuk itu:
Jangan menilai kedudukan matan hanya untuk
mendhaifkan riwayatnya, mungkin ada riwayat dengan jalan lain yang sahih,
seperti yang berlaku pada hadits risalah ini, ini yang pertama.
Kedua, Telah terlucut pertuduhan dari sanad riwayat
Ibn Mas’ud. Bagi riwayat hadits ini dengan jalan lain yang sahih dari Tsauban,
sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibn Hanbal, Ibn Majah, Al-Bazaz dan Al-Hakim. Maka jadilah hadits Ibn Mas’ud Hasan Li Ghairih sekurang-kurangnya.
Jika seseorang menyampaikan berita yang diketahui
dusta pada perkara tertentu, dan anda meragui kejujuran apa yang dia sampaikannya,
maka keraguan ini akan hilang jika disampaikan kepada anda kebenaran yang sama apa
yang disampaikannya itu yang disebut dusta, Dalam erti kata lain, adalah jelas
bahawa yang disebut dusta ini adalah benar dalam perkhabaran ini, walaupun dia
adalah pembohong atau penuduh lain.. Untuk memberi berita yang sama dari
pembawa yang benar (jujur), dan pera ini ini adalah tersembunyi kepada yang berhati-hati.
-----------------------------
[167] Tanzih Al-Syariah. Al-Marfu’ah ;An Al--Akhbar
Al-Maudhu’ah – oleh Ali bin Muhammad Al Kanani: J 2, hal 18-19 nombor 39.
[168] Tazhkirah Al-Maudhu’aat - oleh Al-Fitani
hal 223.
[108]
Ketiga, Kelihatan bahawa Ibn Al-Jauzi menuduh sebahagian
daripada penyampai hadis Ibn Mas’ud bertadlis, kerana tidak diketahui Al-Hasan mendengar
dari Ubaidah ... dan lain-lain, dan kebencian yang kelihatan tanpa perasaan
tidak menunjukkan tiada kewujudannya, maka jika perlu disahkan tadlisnya dalam sanad
dari hadits Ibn Mas’ud tidak memudharatkan hasilnya, Kerana hadits ini sah
dengan jalan yang lain, dan ia adalah sahih dari Tsauban, dan itu yang
diperlukan.
Selepas apa yang dikemukakan bolehlah disebut penolakan
Dr. Abdul ‘Alim Al-Bastawi pada Ibn Al-Jauzi didahului keraguannya pada Al-Hasan
telah mendengar daripada Ubaidah ... dan lain-lain, di mana beliau berkata:
(...telah mendengar ‘Amru bin Qais dari Al-Hasan, walaupun beliau tidak menjelaskannya
di sini, tetapi ia bukan seorang mudallis, tiada jarak yang jauh di antara
mereka samada masa atau tempat. jadi Al-Hasan mendengar dari ‘Ubaidah juga sangat
mungkin tetapi Al-Hasan Al-Basri seorang Mudalls dan Ibn Hajar menyatakan ia dalam
Martabat Kedua dari para Mudalls maka ‘An’anahnya diterima. Wa Allahu A;lam.
Dengan itu sanadnya ini baik untuk menjadi
saksi, apatah lagi matannya telah diriwayatkan dari jalan yang lain dari Tsauban
(ra) dengan sanad hasan. Maka dengan itu jadilah hadits ini Hasan Li Ghairih
sekurang-kurangnya, Wa Allahu A;lam.) [169]
Hasilnya adalah bahawa Ibn Al-Jauzi dalam
Kitab Al-Maudhu’aat tidak menyentuh riwayat Tsauban pada asalnya, dan telah
membuat kesilapan dengan menyebut hadits (Khalifah Allah Al-Mahdi) dalam Kitab Al-Maudhu’aat,
dan sehingga mencela sanad hadits Ibn Mas’ud dari keutuhannya.
-----------------------------
[169] Al-Mahdi Al-Muntadzar (as) di bawah keterangan Hadits-hadits Al-Atsar yang sahih- Abdul-‘Alim Al-Bastawi:. hal 162
-----------------------------
[169] Al-Mahdi Al-Muntadzar (as) di bawah keterangan Hadits-hadits Al-Atsar yang sahih- Abdul-‘Alim Al-Bastawi:. hal 162
[109a]
1
[100-106a]
✡ [106b-109a]✡ [109b-112]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan