Risalah
dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]
Keraguan ketiga:
Berkata Al-Albani ؿ: (... dan sungguh membingungkan
apabila disahihkan atas kecacatabnya, ia adalah ‘An’an Abi Qilabah, kerana dia di
antara para mudallis ...) [144]
Jawapan:
Telah dinyatakan sebelum ini bahawa Aba
Qilabah telah dikira dalam peringkat (martabat) pertama dar martabat para mudallis
yang tadlisnya itu tidak memudaratkan, maka jika Al-Albani perlu mendhaifkan ‘An’an
hadits Abu Qalaabah, maka ia harus mengemukakan suatu hukum untuk apa yang dia
suka dan apa yang dia benci, dan dia akan menutup mata pada sesuatu yang sesuai
dengan pendapat dan keinginannya, Dan akan menentang apa yang dia tidak sesuai
dengan pendapat dan keinginannya.
‘An’an Abu Qilabah juga. Ada dalam An’an Sahih
Muslim, ia An’an yang sama seperti di dalam riwayat ini dalam Sunan Ibn Majah, iaitu
An’an Abu Asmaa’ Al-Rahbi, khususnya, adakah (Pendekatan abjad) dalam Sahih
Muslim dijalankan tdan idak pada Sunan Abu Majah!
Allah akan memerangi keinginan nafsu dan
fanatik!
Maka Al-Albani orang yang pertama mendhaifkan riwayat-riwayat
pada ‘An’an Abu Qilabah dalam Sahih Muslim dan lain-lain dan kemudian mendhaifkan
riwayat ini dalam Sunan Ibn Majah.
Kemudian, wahai Al-Albani adakah kamu lupa kamu
telah mensahihkan riwayat Abu Qilabah dari Abu Asmaa’ di dalam kitab kamu Irwaa’
Al-Ghalil?! Berikut ini teksnya:
(....dan Qatadah Ayah
Kedua-duanya dari Abu Qilabah dari Abu Asmaa’ Al-Rahbi dari Abu Tsa’labah
Al-Khusyni. Sanad ini sahih mengikut syarat Muslim sejati, walaupun Abu Qilabah telah dikaitkan dengan tadlis (pengkaburan).
Tetapi nampaknya dia telah mentadlis dari para sahabat seperti dalam bentuk
pertama dari jalan (hadits) ini Dan Allah Maha Mengetahui. [145]
---------------------------
[144] Silsilah Al-Ahadits Al-Dha’eifah: J 1, hal
195-196, nombor 85.
[145] Irwaa’ Al-Ghalil: J 1, hal 75
[86]
Di sini, selagi riwayat itu tidak khilaf dan Al-Albani
telah hilang kesadaran pada matanya, dan riwayat itu pula dihukum sahih dengan
syarat Muslim, ia membawa Tadlis Abi Qilabah pada hal ia aalah tadlis dari para
sahabat yang tidak ada masalah dengannya kerana mereka semua ‘udul (adil), jika
meninggalkan seorang sahabat yang telah didengar darinya, dan boleh dikaitkan
dengan Sahabat yang lain dan itu tidak mengapa, sebagaimana kata-kata Al-Zahabi:
(... Yazid bin
Harun berkata: Aku mendengar Syu’bah mengatakan: Abu Hurayrah adalah bertadlis
(ada kekaburan).
Aku katakan: Tadlis
para sahabat banyak, dan tidak ada cacat di dalamnya; Bahawa Tadlis mereka dari
sahabat yang besar dan para sahabat semuanya ‘udul (adil)...), [146]
Kemudian jika tadlis itu secara sempurna (peringkat
mencemarkan hadits) di sisi Al-Albani mencemarkan perawinya, Dengan itu dia harus meninggalkan seluruh Sahih Al-Bukhari, kerana Muhammad bin Ismail
Al-Bukhari penulis Al-Sahih juga terbukti padanya bertadlis, dan berikut
adalah pengakuan Al-Zhahabi sendiri mengenainya:
Siyar A’lam Al-Nubala’ J 12 hal 274 -
275:
(... diriwayatkan
darinya - iaitu Muhammad bin Yahya Al-Zhahili - sesuai dengannya, termasuk mereka: imam-imam Said bin Abi Maryam,
Abu Jafar Al-Nafili, Abdullah bin Saleh, dan ‘Amru ibn Khalid - dan mereka
adalah syeikh-syeikh - dan Mahmud bin Ghilan, Muhammad bin Sahl bin ‘Askar, dan
Muhammad bin Ismail Al-Bukhari, banyak bertadlis, tidak
mengatakan: Muhammad bin Yahya, tetapi mengatakan: Muhammad sahaja, atau Muhammad
bin Khalid, atau Muhammad bin Abdullah dengan nasab kepada datuknya, dan menyamarkan
namanya meletakkan tempat (kenyataan sebenar) di antara keduanya, Semoga
Allah mengampunkan mereka.)
Dalam apa jua keadaan, selagi ‘An’an Abi Qilabah
dan yang laina adalah dari rijal kedua-dua kitab sahih (Bukhari-Muslim) .. ia tidak memudaratkan dan tidak ada masalah padanya, maka mengapa ia
dikecohakn dan digembar-gemburkan?!
Telah dikemukakan penjelasan masalah An’an Abi
Qilabah, dan ia tidak mencemarkan haditsnya, dan juga telah dikemukakan serta
menyebutkan sumber-sumber An’an di dalam Sahih Muslim, sila rujuk..
Akhirnya .. Ternyata orang yang paling terkejut
adalah Al-Albani, yang tidak mensahihkan hadits Ibnu Majah..
----------------------
[146] Bio Siyar A’lam Al-Nubala’ J 2 hal 608.
[87]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan