Selasa, 3 Oktober 2017

Keraguan ketiga:



Risalah dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]
           
Keraguan ketiga:


Berkata Al-Albani ؿ: (... dan sungguh membingungkan apabila disahihkan atas kecacatabnya, ia adalah ‘An’an Abi Qilabah, kerana dia di antara para mudallis ...) [144]

Jawapan:

Telah dinyatakan sebelum ini bahawa Aba Qilabah telah dikira dalam peringkat (martabat) pertama dar martabat para mudallis yang tadlisnya itu tidak memudaratkan, maka jika Al-Albani perlu mendhaifkan ‘An’an hadits Abu Qalaabah, maka ia harus mengemukakan suatu hukum untuk apa yang dia suka dan apa yang dia benci, dan dia akan menutup mata pada sesuatu yang sesuai dengan pendapat dan keinginannya, Dan akan menentang apa yang dia tidak sesuai dengan pendapat dan keinginannya.

‘An’an Abu Qilabah juga. Ada dalam An’an Sahih Muslim, ia An’an yang sama seperti di dalam riwayat ini dalam Sunan Ibn Majah, iaitu An’an Abu Asmaa’ Al-Rahbi, khususnya, adakah (Pendekatan abjad) dalam Sahih Muslim dijalankan tdan idak pada Sunan Abu Majah!

Allah akan memerangi keinginan nafsu dan fanatik!
Maka Al-Albani orang yang pertama mendhaifkan riwayat-riwayat pada ‘An’an Abu Qilabah dalam Sahih Muslim dan lain-lain dan kemudian mendhaifkan riwayat ini dalam Sunan Ibn Majah.

Kemudian, wahai Al-Albani adakah kamu lupa kamu telah mensahihkan riwayat Abu Qilabah dari Abu Asmaa’ di dalam kitab kamu Irwaa’ Al-Ghalil?! Berikut ini teksnya:

(....dan Qatadah Ayah Kedua-duanya dari Abu Qilabah dari Abu Asmaa’ Al-Rahbi dari Abu Tsa’labah Al-Khusyni. Sanad ini sahih mengikut syarat Muslim sejati, walaupun Abu  Qilabah telah dikaitkan dengan tadlis (pengkaburan). Tetapi nampaknya dia telah mentadlis dari para sahabat seperti dalam bentuk pertama dari jalan (hadits) ini Dan Allah Maha Mengetahui. [145]


---------------------------
[144] Silsilah Al-Ahadits Al-Dha’eifah: J 1, hal 195-196, nombor 85.
[145] Irwaa’ Al-Ghalil: J 1, hal 75

[86]

Di sini, selagi riwayat itu tidak khilaf dan Al-Albani telah hilang kesadaran pada matanya, dan riwayat itu pula dihukum sahih dengan syarat Muslim, ia membawa Tadlis Abi Qilabah pada hal ia aalah tadlis dari para sahabat yang tidak ada masalah dengannya kerana mereka semua ‘udul (adil), jika meninggalkan seorang sahabat yang telah didengar darinya, dan boleh dikaitkan dengan Sahabat yang lain dan itu tidak mengapa, sebagaimana kata-kata Al-Zahabi:

 (... Yazid bin Harun berkata: Aku mendengar Syu’bah mengatakan: Abu Hurayrah adalah bertadlis (ada kekaburan).

Aku katakan: Tadlis para sahabat banyak, dan tidak ada cacat di dalamnya; Bahawa Tadlis mereka dari sahabat yang besar dan para sahabat semuanya ‘udul (adil)...), [146]

Kemudian jika tadlis itu secara sempurna (peringkat mencemarkan hadits) di sisi Al-Albani mencemarkan perawinya, Dengan itu dia harus meninggalkan seluruh Sahih Al-Bukhari, kerana Muhammad bin Ismail Al-Bukhari penulis Al-Sahih juga terbukti padanya bertadlis, dan berikut adalah pengakuan Al-Zhahabi sendiri mengenainya:

Siyar A’lam Al-Nubala’ J 12 hal 274 - 275:

(... diriwayatkan darinya - iaitu Muhammad bin Yahya Al-Zhahili - sesuai dengannya, termasuk mereka: imam-imam Said bin Abi Maryam, Abu Jafar Al-Nafili, Abdullah bin Saleh, dan ‘Amru ibn Khalid - dan mereka adalah syeikh-syeikh - dan Mahmud bin Ghilan, Muhammad bin Sahl bin ‘Askar, dan Muhammad bin Ismail Al-Bukhari, banyak bertadlis, tidak mengatakan: Muhammad bin Yahya, tetapi mengatakan: Muhammad sahaja, atau Muhammad bin Khalid, atau Muhammad bin Abdullah dengan nasab kepada datuknya, dan menyamarkan namanya meletakkan tempat (kenyataan sebenar) di antara keduanya, Semoga Allah mengampunkan mereka.)

Dalam apa jua keadaan, selagi ‘An’an Abi Qilabah dan yang laina adalah dari rijal kedua-dua kitab sahih (Bukhari-Muslim) .. ia tidak memudaratkan dan tidak ada masalah padanya, maka mengapa ia dikecohakn dan digembar-gemburkan?!

Telah dikemukakan penjelasan masalah An’an Abi Qilabah, dan ia tidak mencemarkan haditsnya, dan juga telah dikemukakan serta menyebutkan sumber-sumber An’an di dalam Sahih Muslim, sila rujuk..
Akhirnya .. Ternyata orang yang paling terkejut adalah Al-Albani, yang tidak mensahihkan hadits Ibnu Majah..


----------------------
[146] Bio Siyar A’lam Al-Nubala’ J 2 hal 608.


[87]



[80a - 85][86-87][88-91]

Tiada ulasan: