Khamis, 26 Oktober 2017

Kesimpulan hadits Khalifah Allah Al-Mahdi]



Risalah dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]
Kesimpulan:
         
Selepas menjelaskan kesahan hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi], membersihkan keraguan-keraguan mengenainya, menyangkal kata-kata yang mencemarkannya, serta menerangkan sebahagian kandungannya, Adalah baik untuk membuat kesimpulan ringkas melalui petunjuk hadits ini dalam bentuk point-point:

Point Pertama:

Terbukti ia dari hadits sahih sebagai saksi bahawa Al-Mahdi (as) bukan sahaja seorang lelaki soleh yang diperintahkan Allah untuk menegakkan keadilan dan kesaksamaan, Seperti yang dikehendakiNya mengikut bentuk tertentu, bahkan dia adalah Khalifah Allah di bumiNya,

Dan sebagai Hujah Allah ke atas hamba-hambaNya, dan kerana itu adalah lanjutan daripada Khilafah Ilahiyah yang ditetapkan (dinashkan) oleh Allah dan Rasul-Nya (S), yang dikhaskan kepada ‘Itrah (keturunan) baginda yang disucikan yang diperintahkan Rasulullah (S) sopaya berpegang dengannya bersama Al-Quran, dan dijadikan  hidayah bergantung kepada keduanya tidak kepada yang lain.

.
[120b]


Point Kedua:

Oleh kerana Al-Mahdi (as) adalah Khalifah Allah, bermakna dia adalah wakil dari Allah untuk memerintah di kalangan penciptaan (makhluk) dan menegakkan agama dan mentadbir dunia dengan agama, Maka perlantikan dan pilihan adalah khusus di sisi Allah SWT bukannya urusan manusia untuk (lantikan dan pilihan) itu. Bahkan tidak dibenarkan kepada mereka selamanya, terutama sekali ia akan keluar pada zaman yang penuh dengan fitnah, kekacauan dan kekeliruan. Agama dan yang berpegang dengan agama pada zaman itu asing, sedikit bikangannya dan adalah dari golongan uang tertindas, seperti yang dinyatakan dalam hadits sahih dari kedua-dua firqah.:

Muslim meriwayatkan di dalam Sahihnya, Ibn Majah dalam Sunanbya dan Al-Thabrani di dalam Ausath dan lain-lain, dan lafaz Muslim dengan sanad dari Abi Hurairah, dari Rasulullah (S), baginda bersabda:


(بدأ الإسلام غريبا وسيعود كما بدأ غريبا فطوبى للغرباء)

(“Islam bermula dalam keadaan asing dan akan kembali semula dalam keadaan asing, maka beruntunglah orang-orang yang asing”) [193]

Jika umat tidak layak untuk memilih imam dan ia adalah dalam keadaannya yang tabi’ei, maka bagaimanakah sekiranya ia dalam keadaan yang menyrdihkan ini, seperti yang diterangkan oleh riwayat-riwayat tersebut?

Point ketiga:

Hadits ini juga menunjukkan wajibnya untuk taat kepada Imam Mahdi (as) oleh semua manusia, dengan dalil dari sabda baginda (S):

فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبوا على الثلج فإنه خليفة الله المهدي

(Apabila kamu melihatnya maka berbai’ahlah kepadanys walaupun dengan merangkak di atas salji kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi).

Baginda (S) bersabda: (Apabila kamu melihatnya maka berbai’ahlah kepadanys), tidak hanya bermakna penglihatan mata sahaja, dengan makna bahawa mentaati Imam Mahdi (S) tidak wajib bagi mereka yang tidak melihat Imam Mahdi (S) dengan matanya sahaja, tetapi (kamu melihatnya) di sini bermakna apabila kamu mengetahuinya, dan mengetahuinya kadang-kadang melalui penglihatan dan kadang-kadang dengan pendengaran. Iaitu dengan apa jua perantaraan yang dengannya dapat diketahui kemunculan Al-Mahdi (as) dan pada ketika itu wajib membai’ahnya dan menyokongnya, Ini merujuk kepada pengesahan Nabi Muhammad (S) dengan sabda baginda (walaupun dengan merangkak di atas salji), iaitu, walaupun perlu merangkak di atas salji untuk menghilangkan jarak supaya memberi pertolongan kepada Imam Mahdi (as).

-------------------------------
[193] Musnad Ahmad: J 4 hal 73, Sahih Muslim: J 1 hal 90, Sunan Ibn Majah: J 2 hal 1319 bab 15, h 3986, Al-Mu’jam Al-Ausath - oleh Al-Thabrani:.. J 7 hal 205-206,


[121]

Dan sabda baginda (S): (walaupun dengan merangkak di atas salji), tidak bermakna secara khusus memberi pertolongan dengan mereka yang tinggal di negara tempat salji turun, seperti yang mungkin mereka sangkakan! Tetapi ungkapan ini dibawa untuk menguatkan supaya memberi pertolongan walaupun ia perlu merangkak di atas salji, Seperti jika dikatakan: (bacalah Al-Quran walaupun kamu berada di belakang binatang), ia tidak bermakna bahawa membaca al-Qur'an hanya dianjurkan di atas belakang binatang, tetapi bermakna supaya membaca Al-Quran atas apa jua keadaan.

Point Keempat:

Hadits itu juga menunjukkan bahawa Al-Mahdi (as) hadir bersama panji-panji hitam Khurasan, seperti dalam riwayat Ahmad dan Al-Hakim secara ringkas:

(Apabila kamu melihatnya panji-panji hitam datang dari arah Khurasan maka datanglah kepadanys kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi.) (Apabila kamu melihatnya panji-panji hitam datang dari arah Khurasan maka datanglah kepadanys walaupun dengan merangkak di atas salji kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi.)

Dan tidak menjadi rahsia lagi bahawa kedatangan panji-panji hitam dari timur akan berlaku sebelum berdirinya Imam Al-Mahdi (as) di Makkah, dan sama juga kita katakan bahawa Al-Mahdi ini adalah Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari (as) atau dia adalah Al-Mahdi Yang Pertama dari keturunannya (Ahmad) [194], ia menunjukkan bahawa ada imam yang mesti ditolong sebelum berdirinya Imam Al-Mahdi (as) di Makkah, dan tidak seperti yang diajukan oleh sebahagian pendapat: bahawa tidak ada tanggungjawab untuk memberi pertolongan kepada Al-Mahdi (as) sebelum berdirinya di Makkah Al-Mukarramah.

Jadi, umat manusia bertanggungjawab untuk memberi pertolongan kepada Al-Mahdi dan panji-panji hitam sebelum berdirinya di Makkah Al-Musyarrafah, dan kewajipan ini kemudiannya ditekankan dengan cara yang menarik (walaupun dengan merangkak), sehingga sampai tujuannya adalah menekankan supaya memberi pertolongan kepada panji-panji hitam, seperti dalam riwayat berikut dari Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib (as):

----------------------
[194] Untuk maklumat lanjut tentang tajuk ini, sila lihat kitab: (Darrasah Fi Syakhsyiah Al-Yamani Al-Mau3ud - Catatan Peribadi Al-Yamani yang dijanjikan),


[122]


[119-120a] [120b-122] [123-127a]

Tiada ulasan: