Risalah
dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]
Maka hadits yang diriwayatkan lebih banyak
dengan jalan dari Sabi’ dari Huzhaifah, disaksikan hasan dan sahih di sisi para
ulamak, sebagaimana kata Al-Albani; Sesungguhnya hadits tersebut disahkan dari
Nabi tanpa mempedulikan celaan orang-orang yang mengingkarinya.
Kesaksian yang kuat ini telah mensahihkan
lafaz (Khalifah Allah) pada Hadits Al-Risalah ini.
Yang anehnya bahawa Al-Albani telah mengingkari
lafaz (خليفة الله - Khalifah
Allah), dan tidak mengingkari lafaz:
((إن كان لله خليفة في الأرض
(jika bagi Allah mengadakan Khalifah di
bumi)[152], saya tidak tahu apa perbezaan di antara kedua-dua
lafaz pada maknanya, ia adalah perlantikan Khalifah di bumi di sisi Allah SWT?!
Saksi Kedua:
Dalam Muntakhab Musnad ‘Abd bin Humaid - Abd
bin Humaid bin Nashr [153] Wafat 249 H hal 295-296:.
Ana (dari) Abdul Razaq, Ana (dari) Muammar,
dari Abi Harun Al-‘Abdi, dari Abi Sa'id Al-Khudri katanya: Rasulullah (S) bersabda:
(احتج آدم وموسى عليهما السلام فقال موسى: أنت خليفة
الله بيده أسكنك جنته وأسجد لك ملائكته فأخرجت ذريتك من الجنة وأشقيتهم فقال
آدم (عليه السلام( أنت
موسى الذي اصطقاك الله بكلامه ورسالته تلومني في شئ وجدته قد قدر علي قبل أن أخلق قال
فحج آدم موسى فحج آدم موسى(.
“Adam dan Musa saling
berdebat, lalu Musa berkata: ‘Wahai Adam, engkau adalah Khalifah Allah, dengan
tanganNya ditempatkan engkau di SyurgaNya
dan sujud kepada engkau para malaikatNya, lalu diusir keturunan engkau dari Syurga’
dan membuat mereka sengsara. Adam (as) pun menjawab: Wahai Musa, Engkaulah yang
dipilih Allah dengan risalahNya, dan berkata-kata denganNya. Apakah Engkau
salahkan aku datukmu atas suatu urusan yang telah Allah tetapkan atasku sebelum
aku diciptakan?” Baginda bersabda: “Maka Adam mengalahkan Musa dalam perdebatan
itu. Adam mengalahkan Musa dalam perdebatan itu)”
Perhatikanlah kata-kata Nabi Allah Musa (as) kepada
Nabi Allah Adam (as) (engkau adalah Khalifah Allah), bukankah ia
betul-betul sama dengan apa yang terkandung dalam Hadits Al-Risalah itu!
---------------------------
[152] Lihat Al-Silsilah Al-Shahihah: J 4 hal 400 nombor 1791.
[153] Tazhkirah Al-Hufadz - oleh Al-Zgagabi: J 2 hal 534-9551 nombor.
(‘Abd bin Humaid bin Nashr seorang Imam Al-Hafidz, Abu Muhammad Al-Kassi penyusun Al-Musnad Al-Kabir wa Al-Tafsir dan lain-lain, namanya Abdul Hamid, Maka ...... Al-Bukhari telah mengulas dalam Al-Dalail Al-Nubuwah
mengenai Shahihnya dan menamakan Abdul Hamid, dan dia adalah
dari imam-imam yang tsiqah, diletakkan dalam Al-Muntakhab dari Musnadnya untuk
kita dan untuk golongan muda atau untuk kita bangkit. Dia meninggal dunia pada tahun
dua ratus empat puluh sembilan - 249 H (rahima Allahu Ta’ala ...).
[92]
Saksi Ketiga:
Sahih Muslim J 2 bab larangan makan bawang
putih atau bawang ... hal 81.
Kata-kata 'Umar ibn Al-Khattab: (... dan
beberapa orang telah menyuruh ku supaya menjadi khalifah dari Allah dan tidak menyia-nyia
agamaNya mahupun khalifahNya, dan tidak akan diutus NabiNya (S).
‘Umar di sini mengaitkan Kekhalifahan kepada
Allah Ta’ala, dan memastikan bahawa hakikat penegak kebenaran adalah Khalifah
Allah Jalla Jalalah, adakah ‘Umar seorang musyrik pada pendapat Al-Albani dan
Ibn Taimiyah?!
Saksi Keempat:
Sahih Al-Bukhari (J 2 hal 121):
Dari Abu Sa'id Al-Khudri, dari Nab, (S), baginda
bersabda:
(ما بعث الله من نبي ولا استخلف من خليفة إلا كانت له بطانتان
بطانة تأمره بانعروف وتحضه عليه وبطانة تأمره بالشر وتحضه عليه فالمعصوم من عصم
الله تعالى
("Allah tidak
akan mengutus seorang nabi dan tidak akan memilih seorang khalifah melainkan di
sekitarnya dua jenis kepercayaan manusia, kepercayaan orang yang senantiasa
menganjurkan dan mendorongnya untuk berbuat baik, dan kepercayaan orang yang
menyuruh dan mendorongnya untuk berbuat buruk. Maka orang yang selamat adalah orang-orang
yang diselamatkan oleh Allah SWT.
Maka Khalifah yang dipilih oleh Allah, apa
yang akan kita panggil? Bukankah Khalifah Allah? Kerana dia dipilih oleh Allah
SWT, seperti kita memanggil mereka yang diutus Allah (Rasulullah - Rasul Allah)
kerana dia diutus oleh Allah SWT,
Saksi Kelima:
Diriwayatkan Abu Nu`aim dalam (Al-Arba’ein Haditsan
Fi Al-Mahdi) Hadits ke 16, dari Abdullah bin Umar katanya: Rasulullah (S)
bersabda:
(يخرج المهدي وعلى رأسه عمامة، فيها مناد
ينادي: هذا المهدي خليفة الله فأتبعوه)
(Akan keluar Al-Mahdi,
di atas kepalanya serban, padanya ada penyeru yang menyeru, "Inilah
Al-Mahdi Khalifah Allah, maka ikutilah dia!) [154]
------------------------
[154] Al-Hawi Li Al-Fatawa – oleh Al-Suyuthi: J
2 hal 61, 3uqud Al-Durur fi Akhbar Al-Muntadzar, ditahqiq oleh Al-Syeikh Muhib
Bin Saleh Al-Bawarini: bab 6 no 212 hal 205, Nur Al-Abshar - oleh Al-Syablanji,
Al-Mathba’ah Al-Mahmudiyah, Mesir, tahun 1313 Hijrah, Cet 1 hal 158. Katanya diriwayatkan
oleh Abu Nu’aim dan Al-Thabrani dan lain-lain.
[93]
Saksi Keenam:
Dari Abdullah bin Umar katanya:
Rasulullah (S) bersabda:
(إذا أقبلت الرايات السود من خراسان فائتوها فإن فيها خليفة الله
المهديُ)
(Apabila datang panji-panji
hitam dari Khurasan maka pergilah kepadanya kerana sesungguhnya dia adalah
Khalifah Allah.) [155]
Hadits ini menjadi saksi kepada Hadits
Al-Risalah ini, ia adalah nash atas perihal Imam Mahdi (as) sebagai (Khalifah
Allah) ػ.
Kenam-enam saksi (dalil) ini menyokong
kesahihan makna (Khalifah Allah) ػ, dan semuanya menjelaskan khayalan
(keraguan) yang dilihat oleh Al-Albani kerana sesungguhnya dia tidak bersaksi
dengannya.
Selepas itu, tidak ada salahnya menyebutkan sebahagian
ulama yang membenarkan penggunaan (Khalifah Allah) ػ kepada
Khalifah Allah di bumi:
1. Al-Manaawi berkata dalam Faidh Al-Qadir J 1
hal 466:
(dan semua yang dipilih Allah untuk memakmur bumi
dan mentadir manusia. menyempurmakan diri mereka dan melaksanakan perintahNya kepada
mereka, maka dia Khalifah, tetapi tidak diperlukan oleh Yang Maha Kuasa orang yang
tidak sesuai, bahkan gagal untuk bertindak sebagai orang yang menggantikanNya dari
menerima limpah kurniaNya dan melaksanakan
perintahNya (Sekiranya kamu katakan) apakah hikmahnya ditambah pada Allah dan apakah
yang dikatakan Khalifah itu? Saya katakan ia adalah satu petunjuk bahawa insan
kamil (manusia sempurna) telah ditajalli dari perkara (الرذائل) ‘yang
dipandang keji dan ditajalli dengan kemuliaan dan kedudukan ijtihad dan fatwa yang
tidak boleh dikeluarkan kecuali pada maqam kenabian, Terdapat yang menolak
kebaikan seolah-olah mereka menahan diri daripada mengatakan Khalifah Allah bukan
untuk yang lain dari Adam dan Daud (as)) .
2. Al-Sam'ani berkata dalam tafsirnya J 1 hal 64:
(dan ada yang mengatakan: bahawa dinamakan Khalifah kerana dia Khalifah Allah
di bumi, untuk menegakkan hukumNya, dan melaksanakan keputusanNya yang adil,
dan ini adalah sahih.)
3. Al-Baghawi berkata dalam tafsirnya J 1 hal 60:.
(Apa yang dimaksudkan di sini adalah Adam dipanggil khalifah. Kerana menggantikan
jin yang datang kemudian daripada mereka (jin) itu. dan ada yang mengatakan: bahawa
menggantikan kepada yang lain, Dan benarlah. bahawa dia Khalifah Allah di bumi
ini untuk menegakkan hukumNya, dan melaksanakan keputusanNya yang adil).
---------------------------
[155] kata-kata AL-Musnad dalam mempertahankan
Musnad Ahmad – oleh Ibn Hajar hal 69,
[94]
4. Al-Qurthubi berkata dalam tafsirnya J 1 hal
312: (... Sesungguhnya telah dibawa keluar keduanya dari Syurga ke bumi, kerana
mereka berdua telah diciptakan di sana, dan Adam menjadi Khalifah di muka bumi.
Iblis- laknahu Allah - tidak bertujuan
untuk mengeluarkan mereka darinya, tetapi bertujuan menjatuhkan martabatnya dan
menjauhkannya sejauh mengkin, tetapi dia tidak mencapainya dan tidak menyedari
apa tujuannya, bahkan semakin bertambah panas pandanganbya, rimas dirinya dan kecewa
memikirkannya. Allah AWJ berfirman:
﴿ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَهَدَىٰ﴾
Kemudian Tuhannya
memilihnya maka Dia menerima taubatnya dan memberinya petunjuk. [Taha 20:122]
Maka dia (as) menjadi Khalifah Allah di bumiNya
selepas dia teraniaya di tempat tinggalnya, maka betapa jauh (bezanya) di antara
khalifah dan kerendahan! (S)....) ...
Beliau juga berkata pada J 1 hal 263: (...
makna pada khalifah di sini - pada kata-kata Ibn Mas’ud dan Ibn Abbas dan banyak
ahli-ahli takwil (tafsir) – adalah Adam (as), dia adalah Khalifah Allah dalam melaksanakan
hukum-hukum dan perintahNya .. ).....
5. Al-Baidhawi berkata dalam tafsirnya J 1 hal
68:. (... dan Khalifah yang dipilih selain darinya menerima taubatnya dan
gangguan tersebut diperbesar-besarkan, yang dimaksudkannys adalah Adam (as) kerana
dia adalah Khalifah Allah di bumiNya, dan juga setiap nabi dipilih menjadi
khalifah Allah untuk memakmurkan bumi, mentadbir manusia, dan menyempurnakan
diri mereka serta melaksanakan perintahNya kepada mereka. Dia SWT tidak berhajat
kepada orang yang tidak sesuai, bahkan gagal untuk bertindak sebagai orang yang
menggantikanNya dari yang boleh menerima limpah kurniaNya dan menyampaikan perintahNya
tanpa perantaraan ....)
6. Al-Alusi berkata dalam tafsirnya J 1 hal 220:.
(... dan makna menjadi Khalifah adalah Khalifah Allah Taala di bumiNya, Begitulah
bagi tiap-tiap Nabi yang dipilih menjadi khalifah Allah untuk memakmurkan bumi,
mentadbir manusia, dan menyempurnakan diri mereka serta melaksanakan perintahNya
kepada mereka. Dia SWT tidak berhajat kepada orang yang tidak sesuai, bahkan gagal
untuk bertindak sebagai orang yang menggantikanNya Kerana ia berada dalam kekeruhan
dan kegelapan jasmaninya, Zat yang Maha Tinggi dan KesucianNya mensyaratkan kesesuaian
dalam menerima limpah kurniaNya kepada apa yang berlaku dengan lumrah Ilahiyah dengan
mengharuskan perantaraan di sisi yang wajar dan tertakluk ke satu sisi limpah
kurnia dan dengan limpah yang lain...)
7. Al-Fakhr Al-Razi berkata dalam tafsirnya, J
26 hal 199: "... kemudian dia katakan dalam mentafsir, dijadikanNya Khalifah
kepada dua wajah (bentuk):
[95]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan