Rabu, 25 Oktober 2017

Jawapan 8 dan 9



Risalah dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]

8. ـJawapan terhadap Hamzah Ahmad Al-Zain:


Hamzah Ahmad Al-Zain berkata dalam mentahqiq Musnad Ahmad: (sanadnya lemah, dan Ali bin Zaid dianggap hasan haditsnya di dalam Al-Mutabi’aat tetapi di sini ia bersendirian. Sebagaimana kata Ibn ‘Adi (5/1783) dan Al-Zhahabi di dalam Al-Mizan 144.) [190]


Saya (penulis) katakan:

Hamzah Al-Zain tidak mendedahkan kata-kata ‘Adi dan Al-Zhahabi, Adakah mereka yang mendhaifkan Ali bin Zaid, atau ia bersendirian dalam hadits ini? Ia telah dibiarkan samar - dan sebabnya - sebagai satu kemungkinan besar - pada pengetahuannya ada riwayat hadits dengan sanad sahih dalam-Musnad Ahmad, dan kerana ada yang telah ditentukan untuk mencabar hadits ini dan dikelaskan sebagai dhaif, dan kemudian mengabaikannya dan mentadliskannya.

Tetapi kita boleh memperlakukan perkataan Hamzah Al-Zain pada kedua-dua kemungkinan. Pada perkiraan dhaifnya Ali bin Zaid, tanpa mempedulikan datangnya pembuktian sebaliknya, tetapi apa yang membimbangkan kita bahawa haditsnya yang diperakui dan hasan dalam ikutan dan pembuktian, dan ini diakui oleh Hamzah Al-Zain sendiri, tidak ada ciri-ciri dhaif pada matan hadits dari Ibn ‘Adi atau Al-Zhahabi, tetapi apa yang didapati dalam Al-Kamil oleh Ibn ‘Adi dalam menjelaskan Ali bin Zaid adalah: (dan bagi Ali bin Zaid selain dari apa yang saya katakan dari hadits iaitu hadits-hadits yang sah dan tidak dilihat seorang pun dari orang-orang Basrah dan mereka yang lain menafikan riwayat mengenainya dan ia adalah berlebihan dalam Tasyaiyu’ di kalangan penduduk Basrah dan dengan kelemahannya dia menulis haditsnya) [191].

Dan telah dikemukakan mengenai kata-kata Al-Zhahabi dalam Mizan Al-I’tidal (dilihat munkar) dan dia tidak maksudkan pada matan, tetapi pada sanad, dan sekurang-kurangnya tidak boleh bertentangan dengan kekuatan dalil bahawa yang dimaksudkan adalah pada matan dan dalil kami adalah mensahihkan matan riwayat dalam Talkhis Al-Mustadrak, seperti yang dinyatakan di atas.

Adapun bersendiriannya Ali bin Zaid pada hadits ini, telah dijelaskan bahawa Ibn ‘Adi dalam Al-Kamil tidak menyentuhnya, dan Al-Zhahabi telah menerangkan yang sebaliknya, dan Al-Zhahabi sepakat dengan Al-Hakim dalam mensahihkan hadits tersebut dalam Al-Mustadrak, Jadi pendapat bersendirian itu adalah pendapat Hamzah Al-Zain, dan ia adalah pendapat yang benar-benar salah, untuk meriwayatkan hadits ini dengan sanad-sanad yang sahih dalam Mustadrak Al-Hakim, dan dengan sanad yang sahih dalam Sunan Ibn Majah, dan dengan sanad hasan dari Abdullah bin Mas’ud, maka di manakah bersendirian yang dikatakan itu!


9. Jawapan kepada Al-Mubarakafuri:


Berkata Abu Al-'Ala Muhammad bin 'Abdul Rahman Al-Mubarakafuri (W 1353)

----------------------------
[190] Musnad Ahmad – ditahqiq oleh Hamzah Ahmad Al-Zain:. J 16 hal 292 nombor 22 287.
[191] Al-Kamil - oleh Ibn ‘Adi: J 5 hal 195 - 201 No. 383.

[119]

(Riwayat Ahmad dalam Musnadnya dari Tsauban secara marfu’ "Apabila kamu melihat panji-panji hitam datang dari arah Khurasan pergilah kepadanya kerana sesungguhnya ada Khalifah Allah Al-Mahdi " .... Dalam sanad hadits Tsauban menyebut Syarik bin Abdullah Al-Qadhi mengubah hafaznya sejak menjadi Qadhi di Kufah, terdapat juga Ali bin Zaid Dan nampaknya dia adalah Ibn Jad’an, pembicara di dalamnya) [192]


Saya (penulis) katakan:

Di sini Al-Mubarakafuri juga memendekkan sanad Ahmad bin Hanbal kerana terlupa atau terlepas pandang dari sanad-sanad Al-Hakim dan Ibn Majah yang sahih. Syarik tsiqah tetapi kurang daya hafalannya, dan telah dilihat di sini tidak bersendirian pada hadits ini, Ali bin Zaid mengemukakan kata-katanya berulang kali mengenai hasan haditsnya itu untuk diikuti, ia telah menguatkannya.

-------------------------------
[192] Tuhfah Al-Ahwadi - Al-Mabarakafuri: J 6 hal 451.


[120a]


[113-118][119-120a] [120b-122]

Tiada ulasan: