Risalah dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]
Dalam apa jua
keadaan, jika ada masalah hukum atas me-mungkar-kan sesuatu hadits mengenai masalah
yang diijtihad sering berpunca daripada mazhab-mazhab dan pendapat-pendapat ..
ia boleh menjadi hadits munkar pada sesuatu golongan dan boleh diterima kepada golongan
yang lain dan begitulah sebaliknya,.
Ini adalah
disebabkan bermain-main dan meremehkan agama Allah SWT dan hadits-hadits
Rasulullah (S) serta hadits-hadits keluarga baginda yang disucikan, Membantahnya
itu lebih merupakan membantah pada sumbernya. Ini adalah ucapan awal. Iaitu
yang pertama, mesti dibebaskan dari pertikaian mengingkarinya, disahihkan atau
dinafikan. Kemudian barulah dihukum (ditentukan) hadits itu mungkar atau
ma’ruf.
Maka telah
dikemukakan perbincangan mengenai bentuk-bentuk pengingkaran Al-Albani mengenai
hadits ini dan pernyataan tentang khayalan dan kejahilannya ... sila rujuk jika
saudara menyukainya.
Sekurang-kurangnya sebelum
ini telah dibuktikan bahawa Al-Albani cuba untuk mentakwil kata-kata Al-Zhahabi
untuk disesuaikan dengan keinginannya tanpa dalil yang jelas, dan mahu menarik
perhatian pembaca bahawa kata-kata Al-Zhahabi (melihatbya munkar) yang akan diguna
untuk menafikan ungkapan
(فيها
خليفة الله المهدي)
(padanya ada Khalifah
Allah Al-Mahdi) manakala Al-Zhahabi tidak pun menyebut mahupun mengisyaratkan untuk
menafikan ungkapan ini secara khusus, dan kata-kata yang dibawanya mungkin bermaksud
munkarnya hadits adalah disebabkan munkarnya riwayat pada sanad Ahmad bin
Hanbal (Ali bin Zaid) bukan kerana matannya secara khusus, dan
sekurang-kurangnya ini adalah satu kemungkinan, telah disebut sebagai sokongan,
manakala kata-kata Al-Albani dan takwilnya tidak berdasarkan dalil dan sokongan..
Maka fikirkanlah.
4. Untuk menerangkan
betapa rusaknya pendapat Al-Albani dalam mengatakan bahawa ungkapan
(فإن
فيها خليفة الله المهدي)
(kerana sesungguhnya
dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi) tidak mempunyai jalah yang kukuh, dengan mudah
untuk dikatakan di sini, saya katakan:
1. Terdahulu
diterangkan bahawa Ibn Majah telah menyampaikan hadits dengan sanad sahih yang
telah disaksikan kesahihannya seperti berikut:
a. Ibn Katsir dari Ibn
Majah pada akhirnya dalam Al-Nihayah Fi Al-Fitan Wa Al-Malahim J 1 hal 31:.
Beliau berkata mengenainya: (Ibn Majah bersendirian, sanadnya ini sahih
yang kuat.)
b. Al-Qurtubi dalam kitabnya
(Al-Tazhkirah) dari Ibn Majah, berkata: (sanadnya ini sahih).
[100]
c. telah disebut oleh
Ahmad bin Abi Bakr bin Ismail Al-Bawasyiri, dalam kitabnya Zawaid Ibn Majah ke
atas lima kitab (Al-Kutub Al-Khamsah), dia berkata mengenainya: (sanadnya ini
sahih, rijalnya tsiqaat diriwayatkan oleh Al-Hakim dalam Al-Mustadrak pada jalan Al-Husein bin Hafsh dari Sufian, dan
berkata: Hadits ini shahih mengikut syarat kedua-dua Syeikh (Bukhari-Muslim) [158]
2. Dan juga sanadnya
disebutkan oleh Al-Hakim dalam Al-Mustadrak, dan telah disaksikan kesahihannya seperti berikut:
a. Al-Hakim sendiri berkata: shahih mengikut syarat kedua-dua Syeikh.
b. Al-Zhahabi, telah
sepakat dengan Al-Hakim, dia berkata: mengikut syarat Bukhari dan Muslim.
3. Diriwayatkan oleh Abu ‘Amr Al-Dani dalam Al-Sunan Al-Waradah dalam Al-Fitan wa Ghawailaha
wa Al-Sa’ah wa Asyrathaha J 5 hal 1032 h 548, riwayat Ibn Majah dan Al-Hakim dan dengan sanad berbeza pada Abdul Razaq:
(Diceritakan
kepada kami Hamzah bin Ali, diceritakan kepada kami Abdullah bin Muhammad, diceritakan
kepada kami ‘Utsman bin Ismail Al-Sukkari, diceritakan kepada kami Ahmad Bin
Manshur Al-Ramadi, diceritakan kepada kami Abdul Razaq, diceritakan kepada kami
Sufian Al-Tsauri, dari Khalid Al-Khazha’, dari Abu Qilabah, dari Tsauban katanya:
Rasulullah (S) bersabda.
يقتتل
عند كنزكم نفر ثلاثة كلهم ابن خليفة، ثم لا يصير الملك الى أحد منهم، ثم تقبل
الرايات السود من قبل خراسان، فائتوها ولو حبوا على الركب، فإن فيها خليفة الله المهدي.)
(Ada tiga pihak akan
berperang (bertelingkah) pada perbendaharaan kamu. kesemuanya anak-anak
Khalifah. kemudian tidak seorang pun dari mereka berhasil menguasainya.
Kemudian akan datang panji-panji hitam dari arah Khurasan,. “Maka datanglah
kepadanya walaupun dengan merangkak di atas lutut kerana sesungguhnya di sana
ada Khalifah Allah Al-Mahdi)
Diriwayatkan oleh Al-Ruyani, Abu Bakr Muhammad bin Harun Al-Ruyani di dalam Musnadnya,
Na (dari) Ibn Ishak [159],
Na (dari) Yahya bin Mu’in, Na (dari) Abdul Razaq, Ana (dari) Sufian, dari Khalid
Al-Khazha’, dari Abu Qilabah, dari Tsauban katanya: Rasulullah (S) bersabda:
(يقتتل عند كنزكم هذا ثلاثة، كلهم ابن خليفة، ثم لا يصن إلى واحد
منهم، ثم تجئ (رايات) سود من قبل المشرق
(Ada
tiga pihak akan berperang (bertelingkah) pada perbendaharaan kamu. kesemuanya
anak-anak Khalifah. kemudian tidak seorang pun yang berhasil dari mereka.
Kemudian akan datang (panji-panji) hitam dari arah Timur
---------------------
[158] Zawaid Ibn
Majah ke atas lima kitab (Al-Kutub Al-Khamsah oleh Ahmad bin Abi Bakr bin
Ismail Al-Bawasyiri, (840 H) disahih dan diulas (ta’liq) oleh Al-Syeikh Muhammad
Mukhtar Husein, Cet 1, tahun 1414 H – 1993 M, Dar Al-Kitab Al-'Ilmiyah, Beirut -
Lubnan:. hal 527-528 no. 1370
[159] Dia adalah Muhammad
bin Al-Shaghani, Sebagaimana yang dinyatakan oleh pentahqiq dalam Mu’jam
Syuyukh Al-Ruyani pada bota kaki kitab.
[101]
(فيقتلونكم) قتلا لم يقتله قوم قط مثله، ثم ذكر شيئا قال إذا سمعتم
به فائتوه فبايعوه ولو حبوا على الثلج فإنه خليفة الله المهدي.)
(maka
mereka memerangi kamu) dengan perang yang belum pernah dialami oleh suatu kaum.
Kemudian baginda (S) mengucapkan sesuatu. “Apabila kamu mendengarnya, datanglah
dan berbai’ah kepadanya walaupun dengan merangkak di atas salji kerana
sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi.) [160].
sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi.) [160].
5. Diriwayatkan oleh Al-Baihaqi (W 485H), pada riwayat Ibn Majah dan Al-Hakim dengan tiga jalan pada Abdul Razaq:
Al-Dalail Al-Nubuwah oleh Al-Baihaqi J 1 hal
515-516:
(Dikhabarkan kepada
kami Ali bin Ahmad bin ‘Abdan dikhabarkan kepada kami Abu Al-Qasim Al-Thabani
diceritakan kepada kami Ibrahim bin Suwaid Al-Syabami diceritakan kepada kami Abdul
Razaq.
(H) dan dikhabarkan kepada kami Abu Abdullah Al-Hafiz dikhabarkan kepada kami Abu Abdullah bin Muhammad bin Mukhallid bin Aban Al-Jauhari di Baghdad, diceritakan kepada kami Abdullah bin Ahmad bin Ibrahim Al-Duruqi diceritakan kepada kami Ya’kub bin Humaid bin Kasib diceritakan kepada kami Abdul Razaq dikhabarkan kepada kami Al-Tsauri, dari Khalid Al-Khazha’, dari Abi Qilabah, dari Tsauban: Rasulullah (S) bersabda:
(Ada tiga pihak akan
berperang (bertelingkah) pada perbendaharaan kamu. kesemuanya anak-anak
Khalifah. maka tidak seorang pun yang berhasil dari mereka. Kemudian akan datang
panji-panji hitam dari arah Khurasan, maka mereka memerangi kamu dengan perang
yang belum pernah dialami oleh suatu kaum. Kemudian baginda (S) mengucapkan
sesuatu. “Maka apabila berlaku seperti itu datanglah kepadanya walaupun dengan
merangkak di atas salji kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah)
Dalam riwayat Ibn ‘Abdan:
Kemudian akan datang panji-panji hitam, maka mereka memerangi kamu dengan
perang yang belum pernah dialami oleh suatu kaum, kemudian datang Khalifah
Allah Al-Mahdi. Jika kamu mendengarnya datanglah dan berbai’ah kepadanya kerana
sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi.
Dan dikhabarkan
kepada kami Abu Abdullah Al-Hafiz dikhabarkan kepada kami Abu Hamid Ahmad bin Muhammad
bin Husein Al-Khasarajradi diceritakan kepada kami Musa bin Abdul Mu’min diceritakan
kepada kami Abu Ja’far Muhammad bin Mas’ud dikhabarkan kepada Abdul Razaq,
lalu menyebut isnadnya dan maknanya dan berkata, Maka apabila kamu melihatnya, datanglah
dan berbai’ah kepadanya walaupun dengan merangkak di atas salji kerana sesungguhnya
dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi.
Abdul Razaq bersendirian
dari Al-Tsauri,. Berakhir.
-----------------------
[160] . Musnad
Al-Ruyani oleh Al-Hafiz Abi Bakr Muhammad bin Harun Al-Ruyani, (W 307 H) diteliti
dan dita’liq Aiman Ali Abu Yamani, Muassasah Qurthubah, cet 1, 1416H-1995M:.. J
I, hal 417-418 No. 637.
[102]
Sehingga kini kita
dapat tujuh jalan melalui (Abdul Razaq) dalam riwayat ini, dengan
sedikit perbezaan pada lafaz dan semuanya terhimpun pada ﵁ (Khalifah Allah)
Tiga jalan dari Al-Baihaqi, dan dua jalan dari Ibn Majah, dan jalan dari Abi ‘Amr
Al-Dani, dan jalan dari Al-Ruyani.
Dan akan dibawakan
lagi riwayat yang menyebutkan makna di penghujung riwayat sebelum ini, dengan lafaz
(Khalifah Allah Al-Mahdi):
6. Al-Hakim meriwayatkan dalam Mustadraknya hadits yang lain dengan
lafaz pendek hampir sama dengan riwayat Ibnu Majah
Al-Mustadrak Al-Hakim Al-Naisaburi J 4 hal 502:
(Dikhabarkan kepada
kami Hussein bin Yaqub bin Yusuf Al-Adil, Tsana (dari) Yahya bin Abi Talib Tsana
(dari) Abdul Wahab bin ‘Athaa’ Tsana (dari) Khalid Al-Khazha’, dari Abi
Qilabah, Tsana (dari) Abi Asmaa’ dari
Tsauban (ra), Baginda bersabda, Apabila kamu melihat panji-panji hitam keluar
dari arah Khurasan, datanglah kepadanya walaupun dengan merangkak kerana
sesungguhnya di sana ada Khalifah Allah Al-Mahdi..
Hadits ini shahih mengikut
syarat kedua-dua Syeikh (Bukhari-Muslim) hanya saja tidak meriwayatkannya.
Dia juga meriwayatkannya
secara panjang:
Dikhabarkan kepada kami
Abu Abdullah Al-Saffar Tsana (dari) Muhammad bin Ibrahim bin Arumah Tsana
(dari) Husein bin Hafsh Tsana (dari) Sufian Tsana (dari) Khalid Al-Khazha’,
dari Abi Qilabah, Tsana (dari) Abi
Asmaa’ dari Tsauban (ra) katanya: Rasulullah (S) bersabda:
(Ada tiga pihak akan
berperang (bertelingkah) pada perbendaharaan kamu. kesemuanya anak-anak
Khalifah. maka tidak seorang pun yang dari mereka yang berhasil. Kemudian akan
muncul panji-panji hitam dari arah Timur, maka mereka memerangi kamu dengan
perang yang belum pernah dialami oleh suatu kaum. Kemudian baginda (S) menyebutkan
sesuatu. “Maka sesiapa yang melihatnya, berbai’ah kepadanya walaupun dengan
merangkak di atas salji kerana sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi)
Hadits ini shahih
mengikut syarat kedua-dua Syeikh [161].
7 Dan Ahmad bin
Hanbal juga meriwayatkan haditsnya dengan sanadnya dari Abi
Qilabah melalui riwayat Al-Hakim secara ringkas.
--------------------------
[161]. Al-Mustadrak ‘ala Al-Shahihain oleh Al-Hakim
Al-Naisaburi (W 405 H), Asyraf Yusuf Abdul Rahman Al-Mur’asyili,
J 4 hal 463-464.
[103]
Musnad Ahmad – Al-Imam
Ahmad bin Hanbal J 5 hal 277:
(Diceritakan kepada
kami Abdullah diceritakan kepadaku dari bapaku Tsana (dari) Waki’ dari Syarik dari
Ali bin Zaid dari Abi Qilabah, dari Abi Asmaa’ dari Tsauban katanya: Rasulullah
(S) bersabda: Apabila kamu melihat panji-panji hitam telah datang dari arah
Khurasan, datanglah kepadanya kerana sesungguhnya di sana ada Khalifah
Allah Al-Mahdi.)
Dan sanad Ahmad bin
Hanbal, walaupun lemah pada (Ali bin Zaid), tetapi ia boleh dianggap tsiqah, maka
jadilah hadits tersebut Hasan Li Ghairih, dan sekurang-kurangnya menjadi
penguat.
Al-Baihaqi juga
meriwayatkan hadits ini dalam Al-Dalail Al-Nubuwah secara ringkas, J 1 hal 515-516.
Dia meriwayatkan dalam
dua jalan dari Abi Qilabah, salah satu darinya mauquf. Di mana dia berkata:
(Dan diriwayatkan dari sisi lain dari Abi Qilabah dan ia tidak kuat:
Dikhabarkan kepada
kami Ali bin Ahmad bin ‘Abdan dikhabarkan kepada kami Ahmad bin ‘Ubaid Al-Saffar
diceritakan kepada kami Muhammad bin Ghalib diceritakan kepada kami Katsir bin
Yahya diceritakan kepada kami Syarik dari Ali bin Zaid dari Abi Qilabah dari
Abi Asmaa’ dari Tsauban katanya: Rasulullah (S) bersabda::
"Apabila
kamu melihat panji-panji hitam telah datang dari arah Khurasan, datanglah kepadanya
walaupun dengan merangkak kerana sesungguhnya di sana ada Khalifah Allah
Al-Mahdi."..
Diriwayatkan oleh
Abdul Wahab bin Athaa’ Abi Khalid Al-Khazha’, dari Abu Qilabah,
dari Abi Asmaa’ dari Tsauban katanya: Baginda bersabda: Apabila kamu melihat
panji-panji hitam keluar dari arah Khurasan, datanglah kepadanya kerana
sesungguhnya di sana ada Khalifah Allah Al-Mahdi.
Diberitakan kepadaku
Abu Abdullah Al=Hafidz dikhabarkan kepada kami dengan
disertai izin (untuk meriwayatkan kembali) dikhabarkan
kepada kami Husein bin Ya’qub bin Yusuf Al-Adil diceritakan kepada kami Yahya
bin Abi Talib diceritakan kepada kami Abdul Wahab ibn ‘Athaa’ lalu menyebutnya)
berakhir.
8. Dan diriwayatkan
dari 'Abdullah ibn Mas'ud, dengan lafaz pendek dalam lafaz Musnad Ahmad:
[104]
Berkata Dr. Abdul Alim
Al-Bastawi [162] .Diriwayatkan oleh Abu Al-Fath Al-Azdi katanya:
diceritakan kepada kami Al-Abbas bin Ibrahim, diceritakan kepada kami Muhammad
bin Tsaub, diceritakan kepada kami Hanan bin Sadir, dari ‘Amru bin Qais dari
Al-Husein, dari ‘Ubaidah, dari Abdullah katanya, Rasulullah (S) bersabda:
(Apabila
datang panji-panji hitam dari Khurasan, datanglah kepadanya kerana sesungguhnya
di sana ada Khalifah Allah Al-Mahdi.) [163].
Jumlah jalan pada umumnya
sepuluh, tujuh daripadanya adalah dari Abdul Razaq. Telah diriwayatkan darinya,
setiap satunya dari
a. Muhammad bin
Yahya
b. Ahmed Ben Yusuf.
Seperti dalam riwayat
Ibn Majah, dua jalan pada Abdul Razaq.
c. Ahmad bin Manshur
Al-Ramadi, seperti dalam riwayat Abi ‘Amr Al-Dani.
d. Ibrahim ibn Suwaid
Al-Syibami, seperti pada sanad pertama Al-Baihaqi.
e. Ya’kub bin Humaid
bin Kasib, seperti seperti pada sanad kedua Al-Baihaqi.
f. Abu Ja`far
Muhammad ibn Mas'ud, seperti pada sanad ketiga Al-Baihaqi.
g. Yahya bin Mu’in, seperti
pada sanad Al-Ruwani.
(Abdul Razaq)
tidak bersendirian dalam riwayat (kerana sesungguhnya di sana ada
Khalifah Allah Al-Mahdi) ini dari (Sufian Al-Tsauri),
juga diriwayatkan oleh Sufian Al-Tsauri (Husein bin Hafsh) seperti pada sanad Al-Hakim
kepada riwayat penuh.
Dan juga tidak bersendirian
(Sufian Al-Tsauri) dalam meriwayatkan dari (Khalid Al-Khazha’)
juga telah diriwayatkan dari Al-Khazha’ (Abdul Wahab ibn ‘Athaa’) seperti pada
sanad Al-Hakim kepada riwayat pendek (ringkas). Dan seperti dalam riwayat
permulaan dan sejarah, ia dianggap marfu'.
--------------------------
[162] Al-Mahdi Al-Muntadzar (as) di bawah
keterangan Hadits-hadits Al-Atsar yang sahih- Abdul-‘Alim Al-Bastawi:. hal 158-162, Al-Bastawi melaporkan bahawa
semua sanad rijal tsiqah, dan berakhir sebagai hasil teksnya yang berbunyi:
" Dan demikianlah, sanad-sanadnya ini amat berguna untu menjadi saksi
khususnya dan matannya yang telah diriwayatkan dengan jalan yang lain dari Tsauban
(ra) dengan sanad hasan. dengan itu, jadilah hadits ini Hasan Li Ghairih, Wa
Allahu A’lam."
[163] Kata-kata
Al-Musaddad dalam mempertahankan; hadits Musnad Ahmad – oleh Ibn Hajar, hal 69..
[105]
Dan juga tidak bersendirian
(Khalid Al-Khazha’) dalam meriwayatkan dari (Abi Qilabah),
tetapi juga diriwayatkan dari Abi Qilabah (Ali bin Zaid), seperti
dalam riwayat oleh Ahmad bin Hanbal di dalam Musnadnya, dan juga dalam riwayat Al-Baihaqi
dalam Al-Dalail
Al-Nubuwah.
Akhir sekali, tidak bersendirian
(Tsauban) dalam meriwayatkan dari Rasulullah (S) tapi diikuti
oleh (Abdullah bin Mas’ud), sebagaimana dikemukakan nukilan Dr.
Abdul ‘Alim Al-Bastawi.
Selepas semua yang dikemukakan
di atas akan menghilangkan kata-kata Al-Albani terbang ditiup angin (diabaikan)
dalam ungkapan (Khalifah Allah Al-Mahdi), dia tidak menolaknya dengan jalan yang
tsabit (sah), jalan yang sahih dan baik dan memberi pertolongan, banyak
bilangannya pada (Abdul Razaq) dan tidak bersendirian pada (Sufian Al-Tsauri)
dan begitu juga pada (Khalid Al-Khazha’) juga tidak bersendirian jalan (pada Abi
Qilabah) telah diriwayatkan juga (Ali bin Zaid) walaupun dia dianggap lemah,
tetapi disusuli Khalid Al-Khazha’ menjadikan jalan hadits ini Hasan Li Ghairih,
dan tidak kurang juga menjadi penyokong kepada riwayat Al-Khazha’ dari Abi
Qilabah, Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam atas nikmat hidayah dan akal.
[106a]
[96-99]
✡ [100-106a] ✡ [106b-109a]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan