Risalah
dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]
،Keraguan keempat
Al-Albani berkata mengenai hadits ini: Ia
adalah munkar, tetapi hadits itu adalah sahih maknanya.. di bawah kata, "Maka
sesungguhnya dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi."
Diriwayatkan oleh Ibn Majah (J 2, hal 517-518
(dengan jalan ‘Alqamah dari Ibn Mas’ud secara marfu’ riwayat Tsaubaan yang
kedua.
Dan sanadnya hasan seperti sebelumnya, di mana
Yazid bin Abu Ziyad, Ada perbezaan di dalamnya, dan tidak ada yang sesuai untuk
menjadi saksi kepadanya, juga tidak menyebut kata "Khalifah Allah",
dan "Khurasan".
Tambahan ini: "Khalifah Allah",
tidak mempunyai jalan yang tsabit (kukuh), dan ada yang baik yang menjadi saksi
kepadanya, ini adalah tercela (mungkar) ... Ia dinafikan kerana tidak
dibenarkan syara’ untuk mengatakan, Si Fulan Khalifah Allah, kerana ia telah memalsukan
apa yang tidak layak bagi Allah dari kekurangan dan kelemahan.). [147]
Jawapan:
Pertama, Pada katanya bahawa (Khalifah
Allah Al-Mahdi) adalah kata-kata tercela (mungkar), is tidak lebih dari ijtihad
dan pendapat, dan lebih banyak pendapat adalah batil, khayalan yang tidak
memperbaiki hasil pendengarannya dan lebih dari mendengarkannya.
Al-Albani telah membuat kiasan (perbandingan) perbuatan
Allah Taala berdasarkan perbuatan makhluk, di mana sangkaannya, sebagai
khalifah pada makhluk adalah dari khalifah (yang menggantikan) selepas kematian
atau ketiadaan seseorang ... dan sebagainya, sedangkan Allah tidak ghaib, tidak
mati dan tidak lemah, oleh itu tidak boleh dikatakan bahawa Dia mempungyai
pengganti (khalifah)!
Kiasan atau perbandingan ini sangat jauh dari
kebenaran dan sengat jelas sekali kebatilannya, Kerana tidak semua yang tsabit pada
makhluk yang memerlukan
yang mempunyai kelemahan diri dan tidak dapat bertahan
berbanding dengat sifat Allah atas kesempurnaanNya, contohnys (tangan), pada
makhluk ia adalah sebahagian daripada dirinya dan ia sangat memerlukannya
-------------------------------
[147] Al-Silsilah Al-Dha’eifah: J 1 hal
196, nombor 85.
[88]
Dan menguatkannya, bermakna bahawa ia sebati (bergantung)
dengannya yang tidak boleh dipanjangkan, tetapi itu tidak bermakna ia boleh
dibandingkan dengan Tangan Allah Taala. Al-Quran dan sunnah telah menyebut
perkara ini, tetapi sudah tentu ia tidak dibandingkan dengan tangan makhluk
dari segi keperluannya, bahagian yang terpsang pada tubuh ... dan seterusnya, sedangkan
Allah jauh dari semua itu, Kata tangan mempunyai banyak makna dalam bahasa
Arab, seperti kekuatan, keupayaan, nikmat dan kelebihan ... dan lain-lain
Terdapat banyak perumpamaan padanya, tetapi pemikiran
golongan Wahhabi telah terbiasa dengan kejumudan dan ketaksuban membuta tuli.
Apabila kita mengatakan: (Khalifah Allah) itu tidak bermakna bahawa Allah memerlukan kepada khalifah (pengganti), atau bahawa Allah akan ghaib (hilang) atau mati, Maha Suci Dia (SWT), jauh dari bersifat demikian. Al-Albani tidak melihat manusia kecuali bayi yang menyusu dan tidak dapat membezakan di antara Kurma dan bara api! Setiap insan mempunyai pegangan fikiran dan agama yang betul yang memahami bahawa Allah tidak mati, tidak ghaib, tidak berhajat kepada sesuatu ... dan sebagainya.
Tidak boleh dibandingkan (dikiaskan) makna khalifah bagi manusia dengan
makna bagi khalifah Allah SWT, ia bermakna bahawa Allah te;ah melantik
penggantiNya (khalifahNya) untuk melaksanakan (secara langsung) peraturan
(hukum) pada penciptaanNya dan mentadbir mereka, dengan ilmu Allah TWT, kerana Maha
Suci Allah dari terus (secara langsung) berkata-kata dan mentadbir semua
ciptaanNya... Dia tidak ditanya tentang apa yang diperbuat-Nya dan merekalah
yang akan ditanyai. [21:23]
Dan maknanya adalah khalifah yang mulia dan
bukannya khalifah yang mempunyai kekurangan dan yang memerlukan, tetapi
walaupun khalifah bagi makhluk bukanlah maknanya mereka hanya yang mempunyai
kelemahan, Tetapi menjadi khalifah yang mulia dan dihormati. Contohnya, jika
ada seorang yang terhormat, berharta dan berkedudukan tinggi, apabila melantik seorang
pengganti (khalifah) di kedainya untuk mengurus perniagaan dan tidak membuat kira-kira
dan memungut hasil, Tidak bermakna bahawa ia tidak dapat menguruskan perniagaan
tersebut .. Tetapi mungkin alasan mengapa kedudukan ini tidak sesuai untuk kemuliaan
dan kedudukannya, khalifah seperti itu dianggap khalifah yang mulia dan terhormat
dan bukanlah khalifah yang lemah.. Tidak semua orang yang menahan diri dari
melakukan sesuatu yang dia tidak mampu.
Maka khalifah Allah di bumi ini ditetapkan
oleh Allah sebagai imam (pemimpin) ciptaanNya dan mesti menguasai hukumNya ke
atas manusia, maka jadilah perintahnya adalah perintah Allah dan teghannya
adalah larangan Allah, dan ketaatan padanya adalah ketaatan kepada Allah dan bersalah
kepadanya adalah bermaksiat kepada Allah.
Kedua, Pada kata-katanya: (Tambahan
khalifah Allah ini tidak mempunyai jalan yang kukuh (tsabit)),
[89]
Saya katakan: Telah dikemukakan jalan-jalan
yang kukuh (tsabit) dan dan telan diterangkan rosaknya pendapat Al-Albani, dan semuanya
telah dinaqal oleh Ibn Majah dengan sanad yang sahih, dan begitu juga Al-Hakim
Al-Naisaburi mengikut syarat kedua-dua Syeikh
(Bukhari-Muslim) dan dipersetuju oleh Al-Zhahabi.
Maka ternyata Al-Albani adalah orang yang
tidak mempunyai jalan yang kukuh (tsabit), dan begitu juga pada ungkapan (Khalifah
Allah Al-Mahdi).
Ketiga: Setelah menerangkan benarnya
ada khalifah kepada Allah dengan makna dilantik para hujajNya (hujah-hujahNya)
dan khalifahNya untuk membangunkan tarbiyah (pendidikan) ummah. Selaras dengan
kehendak Ilahiyah, kami bawakan untuk menghakimi kata-kata Al-Albani: (Tambahan
ini: "Khalifah Allah", tidak mempunyai jalan yang tsabit (kukuh), dan
tidak ada yang sesuai untuk menjadi saksi kepadanya.)
Maka tidak tersembunyi lagi bahawa kelihatan
keraguan Al-Albani terhadap lafaz (Khalifah Allah), dan bukan kerana sifat Al-Mahdi
(as), Ia adalah masalah (keraguan) yang dibawa masuk dari Ibn Taimiyah seperti
yang akan dinyatakan nanti.
Al-Albani mengatakan bahawa lafaz (Khalifah
Allah), tidak ada yang sesuai untuk dijadikan kesaksian kepadanya, ia perkataan
yang salah yang tidak perlu dipedulikan; kerana
1. Hadits ini sahih sanadnya seperti yang
dikemukakan sebelum ini, dan di sisi Al-Albani hadits Ahad yang sahih yang bergantung
kepadanya aqidah dan ada kitab yang mengesahkan perkara ini [148],
dan Al-Albani menyebutnya dalam Al-Silsilah Al-Shahihah bahawa Ibn
Taimiyah telah mengingkari istilah (Khalifah Allah), dan berkata mengenainya:
(... bahawa tambahan ini telah diingkari oleh
Syeikh Al-Islam Ibn Taimiyah ...), walaupun disahkan dari Rasulullah (S)
tidak dipedulikannya dan ia mengingkarinya [149], Maka kami
menolak kata-kata Al-Albani dan kami mengatakan kepadanya dan kepada Ibn Taimiyah:
Kami tidak peduli dengan keingkaran kamu berdua selepas hadits itu disahihkan. Bagi
kami hadits itu sahih walaupun kamu mengingkarinya.
2. Terdapat banyak saksi-saksi yang
mengesahkan kesahihan perkataan atau makna (Khalifah Allah), di antaranya:
Saksi Pertama:
Musnad Ahmed J 5 hal 402 -403
-------------------------
[148] Judul kitab itu adalah: Al-Hadits Hujjah
Binafsih Fi Al-3aqidah Wa Al-Ahkam (Hadits yang berhujah sendiri dalam aqidah dan
Hukum-hukum).
[149] Al-Silsilah Al-Dha’eifah J 4 hal
399-400, no. 1791.
[90]
Diceritakan kepada kami Abdullah, diceritakan
kepada oleh bapaku Tsana (dari) Muhammad Bin Ja’far Tsana (dari) Abu Al-Tiyah,
katanya, aku mendengar Shakhra bercakap dari Sabai’ berkata:
(... فإذا هو حذيفة فسمعته يقول: كان أصحاب رسول الله صلى الله
عليه وسلم يستلونه عن الخير واستله عن الشر فقلت: يا رسول الله هل بعد هذا الخير
شر كما كان قبله شر قال: نعم، قلت: فما العصمة منه قال: السيف أحسب أبو التياح يقول
السيف أحسب قال قلت ثم ماذا قال ثم تكون هدنة على دخن قال قلت ثم ماذا قال ثم تكون
دعاة الضلالة قال فإن رأيت يومئذ خليفة الله في الأرض فالزمه وان نهك جسمك وأخذ
مالك فإن لم تره فاهرب في الأرض ولو أن تموت وأنت عاض بجذل شجرة. قال قلت ثم ماذا قال
ثم يخرج الدجاؿل... (
(... Apabila dia Huzhaifah
mendengar mereka mengatakan: Adalah sahabat Rasulullah (S) bertanya kepada
baginda tentang 'kebaikan' sedang aku (Huzhaifah) bertanya tentang 'kejelekan',
Aku (Hudzifah) bertanya "wahai Rasulullah apakah setelah kebaikan ini,
akan muncul kejelekan seperti kejelekan sebelumnya? Baginda menjawab: ya, ada. Kemudian
aku (Huzhaifah) bertanya: apakah yang
memeliharanya? Baginda menjawab: Perhitungan pedang. Berkata Abu Al-Tiyah,
Perhitungan pedang? Katanya lagi, aku berkata
kemudian apa lagi? Baginda menjawab, Kemudian jadilah gencatan senjata pada kabut.
Katanya lagi, aku berkata kemudian apa lagi? Baginda menjawab, Kemudian terjadi
orang-orang menyeru kepada kesesatan. Baginda bersabda, Maka jika hari
itu kamu melihat Khalifah Allah di bumi, maka sertailah kepadanya Meskipun
menyiksa ragamu dan merampas hartamu, jika kamu tidak melihatnya larilah di
bumi,; sekalipun jika engkau mati dalam keadaan engkau menggigit pokok dengan
gerahammu. Katanya lagi, aku berkata, kemudian apa lagi? Baginda bersabda, Kemudian
Dajjal keluar... [150]
Perhatikanlah sabda baginda (S): (Maka jika
hari itu kamu melihat Khalifah Allah di bumi, maka sertailah kepadanya),
Hadits ini sanadnya sahih atau hasan, dan jugs ikut diriwayatkan oleh Abu Daud Al-Sijistani
di dalam Sunannya dengan sanad yang lain dari Nashr bin ‘Ashim dari Sabi’ (J 2,
hal 300 h 4244), dengan lafaz:
(إن كان لله خليفة في الأرض. (
(jika bagi Allah mengadakan Khalifah di
bumi.)[151] dan begitu juga dalam Musnad Ahmad bin
Hanbal (J 5 hal 403) dari Nashr bin ‘Ashim dari Khalid Al-Yasyksri, dengan
lafaz:
(فإن كان لله يومئذ في الأرض خليفة).
(Maka jika ada bagi Allah pada hari itu
di bumi, mengadakan Khalifah.) dan diriwayatkan oleh Al-Hakim
Al-Naisaburi (J 4 hal 432) dari Nashr bin ‘Ashim dari
Sabi’ bin Khalid, dengan lafaz:
(فإن كان لله عز وجل يومئذ خليفة)
(Maka jika bagi Allah AWJ pada hari itu
di bumi, mengadakan Khalifah,) dan disaksikan kesahihannya. dan
diriwayatkan oleh Abu Daud Al-Thayalisi dalam Musnadnya hal 59, dari Zaid bin
Sakhr dari Sabi’ bin Khalid atau Khalid bin Sabi’, dengan lafaz:
(فإن رأيت يومئذ لله عز وجل في الأرض خليفة فالزمه)
(Maka jika kamu lihat pada hari itu bagi
Allah AWJ di bumi, mengadakan Khalifah, maka sertailah kepadanya) Dan diriwayatkan
oleh Abdul Razaq Al-Shan'aani dalam Mushnafnya (J 11 hal 341 h 20711) dari Nashr
bin ‘Ashim Al-Laitsi dari Khalid bin Khalid Al-Yasyksri, dengan lafaz:
(فإن كان الله في الأرض يومئذ خليفة)
(Maka jika di bumi pada hari itu, Allah mengadakan
Khalifah).
---------------------------
[150] Hasan di sisi Al-Albani dalam Shahih Al-Jami’
Al-Shaghir:. hal 575 nombor 2995. apabila berkata: (Hasan).
Dan sahih
di sisi Hamzah Ahmad Al-Zein dalam mentahqiq Musnad Ahmad J
12 hal 621-622 nombor 23 318. Apabila berkata:. (sanadnya sahih ...). Dan hasan
di sisi oleh Syu’aib Al-Arnauth dalam mentahqiq Musnad Ahmad J 38
no. 23429, ketika ia berkata: (Hadits hasan ...). diriwayatkan Al-Albani dalam Al-Silsilah Al-Dha’eifah: J 4, hal 399, 400, no. 1791.
[151] Sahih di sisi Al-Hakim
Al-Naisaburi di mana beliau berkata: (Hadits ini shahih sanadnya
hanya saja tidak meriwayatkannya). Dopersetujui oleh Al-Zhahabi dalam Takhlish
Al-Mustadrak di mana beliau menyatakan: (Sahih). Hasan di sisi Al-Albani dalam Shahih Sunan Abu Daud: J3,
hal 6 no.4244. ketika ia berkata: (Hasan). Dan juga hasan di sisi Al-Albani dalam Al-Silsilah
Al-Shahihah: c Kami J 4, hal 400 No. 1791. di mana beliau
berkata: (sanadnya hasan).
[91]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan