Selasa, 31 Oktober 2017

Kesimpulan (PERANG kHAZANAH)



Risalah dalam Hadits [Khalifah Allah Al-Mahdi]
Point ketujuh:

Selepas kita mengetahui mengenai petunjuk panji-panji hitam yang merupakan  firqah (golongan) kebenaran yang mendapat pertolongan Allah, dan ia adalah panji-panji hitam yang kelak akan datang dari timur dan yang akan melibatkan sebahagian besar pertempurannya di negara-negara Arab, Inilah yang dinashkan oleh Nabi Muhammad (S): (Kemudian akan muncul panji-panji hitam dari arah Timur, maka mereka memerangi kamu dengan perang yang belum pernah dialami oleh suatu kaum), Maka Nabi (S) bersabda: (maka mereka memerangi kamu), baginda memperkatakan tentang umat Islam pada masa tersebut, tetapi ini tidak bermakna panji-panji hitam hanya datang dari timur atau dari yang bukan Arab sahaja, dan ini juga tidak bermakna panji-panji hitam akan memerangi semua orang-orang Arab, bahkan apa yang saya lihat dari hadits ini dan hadits-hadits lain, yang menjadi tujuan asas bagi panji-panji hitam adalah menolong Imam Mahdi (as) dan memerangi Al-Sufyani dan tenteranya yang akan keluar diar Syam (Syria) dan yang akan membendung malapetaka di bumi, sehingga merosakkan banyak negara-negara Arab dalam bentuk yang sangat menakutkan, dan sudah tentu pada kenyataannya bahawa gerakan ini tumbuh dan berkembang di negara-negara Arab yang akan disusuli dalam bidang agama dan politik yang meliputi di bawahnya banyak penciptaan oleh orang-orang Arab, dan ini akan menjadikan permusuhan lebih dahsyat terhadap panji-panji hitam penyokong Al-Mahdi dari orang-orang Arab yang menyeleweng dari perjalanan kuasa-kuasa dunia yang memusuhi Islam Al-Muhammadi (seruan Muhammad) yang asal.

[127b]

Telah dinashkan dalam hadits-hadits bahawa terdapat ansar dari Iraq, Syam dan Mesir... ini di samping memelihara hak negeri-negeri Farsi yang menyokong Imam Mahdi (as) dan peranan mereka dalam penyediaan dimana mereka mempunyai bahagian yang besar dalam penyediaan negara keadilan ilahi (Daulah AL-‘Adil Al-Ilahi).

 Point Kelapan:

Apakah dia khazanah (Al-Kanz) itu, dan tiga anak-anak Khalifah yang tersembunyi, dalam sabda baginda (S): (Ada tiga pihak akan berperang pada khazanah kamu. kesemuanya anak-anak Khalifah Kemudian tidak seorang pun dari yang berjaya), ini tidak dapat diambil kira dengan pasti, seperti yang terdapat di dalam teks mengenai perkara ini.

Ya .. ada disebutkan di dalam sebahagian hadits khazanah Ka’bah, dan juga ada disebutkan khazanah Furat. Khazanah Ka’bah dikatakan sebagai salah satu hadiah yang disampaikan kepada Ka’bah, dan dikatakan khazanah itu ditanam dalam perigi di tengah-tengah Ka’bah, ia mungkin menjadi tujuan khazanah Ka’bah, salah satu darinya atau kedua-duanya, atau tujuan-tujuan lain, Hadits itu tidak menjelaskan apa sebenarnya khazanah Ka’bah. Bagi khazanah Furat ada hadits-hadits yang menyatakan bahawa Sungai Furat akan mengering hingga kelihatan khazanah atau gunung emas, dan ia akan menjadi pertempuran yang dahsyat.

Kami akan bawakan hadits-hadits khazanah Furat beserta dengan ulasannya, dan kemudian akan menyebutkan pula khazanah Ka’bah:

Dikeluarkankan oleh Bukhari di dalam sahihnya J 8 hal 100 -101: dari Abi Hurairah, katanya: Rasul Allah (S) bersabda:

(يوشك الفرات أن يحسر عن كنز من ذهب فمن حضره فلا يأخذ منه شيئا)

(“Hampir tiba masanya, Sungai Furat akan surut menyingkapkan khazanah emas. Siapa yang menghadirinya, janganlah mengambilnya sedikitpun.”).
                  
Muslim meriwayatkan dalam Shahihnya J 8 hal 175: dari Abu Hurairah berkata: Rasul Allah (S) bersabda:

(يوشك الفرات أن يحسر عن جبل من ذهب فمن حضره فلا يتخذ منه شيئا).

(“Hampir tiba masanya, Sungai Furat akan surut menyingkapkan khazanah gunung emas. Siapa yang menghadirinya, janganlah mengambilnya sedikitpun.”

Dan dikeluarkankan juga dalam Shahihnya J 8 hal 74: Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah (S) bersabda:

(لا تقوم الساعة حتى يحسر الفرات عن جبل من ذهب يقتتل الناس عليه فيقتل من كل مائة تسعة وتسعون ويقول كل رجل منهم لعلي أكون أنجو].

“Kiamat tidak akan terjadi sehingga sungai Furat surut menyingkapkan gunung emas, kerananya orang-orang akan berperang, sehingga dari setiap seratus orang akan terbunuh sembilan puluh sembilan orang. Setiap orang dari mereka mengatakan, “Mudah-mudahan, akulah orang yang selamat itu.


[128]



Dan dikeluarkankan juga dalam Shahihnya J 8 hal 175: Dari Abdullah bin Al-Harits bin Naufal, katanya, aku berdiri di samping Ubai bin Ka’ab, dia berkata: Manusia tidak akan berbeza belenggu di leher mereka dalam mencari dunia aku berkata, sungguh benar! Dia juga berkata, sungguh benar!, Ubai berkata, Aku mendengar Rasulullah (S) bersabda:

(يوشك الفرات ان يحسر عن جبل من  ذهب فإذا سمع به الناس ساروا إليه فيقول من عنده لئن تركنا الناس يأخذون منه ليذهبن به كله قال فيقتتلون عليه فيقتل من كل مائة تسعة وتسعون(.

(“Hampir tiba masanya, sungai Furat surut menyingkapkan gunung emas. Jika orang-orang mendengar hal itu, mereka berjalan ke sana. Maka orang-orang yang ada di sana mengatakan, “Jika kita membiarkan orang-orang mengambilinya, mereka pasti akan mengambil seluruhnya,” Baginda bersabda, “Maka, mereka bertempur di atasnya, sehingga setiap seratus orang terbunuh sembilan puluh sembilan orang.”

Dan dikeluarkankan oleh Nu’aim bin Hammad dalam Al-Fitan hal 207: Dari Abi Hurairah ra berkata, Rasulullah (S) bersabda:

(الفتنة الرابعة ثمانية عشر عاما في تنجلي حين تنجلي وقد انحسر الفرات عن جبل من  ذهب تكب عليه الأمة فيقتل عليه من كل تسعة سبعة(.

("Fitnah keempat, akan berlaku selama lapan belas tahun, kemudiannya ia akan menyusut. Bilamana ia menyusut, Sungai Furat akan mengering sehingga menampakkan gunung emas. Tujuh daripada sembilan orang (yang berebut untuk mendapatkannya) akan terbunuh").

Ibn Hajar berkata dalam Fath Al-Bari J 13 hal p 71 Dalam mengulas hadits khazanah Furat:. (...telah dikeluarkankan oleh Ibn Majah darri Tsauban secara marfu’, katanya: " Ada tiga pihak akan berperang pada khazanah kamu. kesemuanya anak-anak Khalifah," Hadits ini disebutkan dalam perkara Al-Mahdi, jadi jika yang dimaksudkan adalah pada khazanah itu, ada khazanah dalam hadits, pada bab yang menunjukkan bahawa hanya apabila berlakunya kezuhuran Al-Mahdi dan itu sebelum turunnya Iss dan sebelum keluarnya api secara pasti. Wa Allahu A’lam.).

Maka dengan adanya bunuh membunuh di khazanah Furat mungkin itu yang dimaksudkan oleh sabda Rasulullah (S):

(Ada tiga pihak akan berperang pada khazanah kamu. kesemuanya anak-anak Khalifah), tetapi kita telah dimaksudkan pengertian dari riwayat tersebut adalah mengenai khazanah Ka’bah.

Di manakah tempat di Sungsi Furat akan adanya khazanah itu, tidakkah ada hadits yang menerangkannya, Sememangnya ada khabar dari Ka’ab Al-Akhbar dalam memperkatanya. Ia adalah seperti berikut:

Dikeluarkankan oleh Nu’aim bin Hammad dalam Al-Fitan hal 207:. dari Ka’ab, baginda bersabda:

(تكون ناحية الفرات في ناحية الشام أو بعدها بقليل مجتمع عظيم فيقتتلون على الأموال فيقتل من كل تسعة سبعة وذاك بعد الهدة والواهية في شهر رمضان وبعد افتراق ثلاث رايات يطلب كل واحد منهم الملك لنفسه فيهم رجل اسمه عبد الله

("Akan ada di sekitar Sungai Furat, berdekatan Al-Syam (Syria atau Damsyik) atau jauh sedikit darinya, satu kumpulan besar (tentara). Mereka akan saling berbunuhan atas kekayaan, dan tujuh dari setiap sembilan orang akan terbunah. Dan itu akan berlaku selepas Al-Hadda (letupan) dan Al-Wahiya (malapetaka) pada bulan Ramadan, dan setelah perpecahan itu menghasilkan tiga panji-panji (ketumbukan tentera), masing-masing (ketua tentera) akan mencari kerajaan (atau memiliki kekayaan atau harta) untuk dirinya sendiri, di antaranya ada seorang lelaki bernama 'Abdullah.'


[129]

Nampaknya pertempuran khazanah Furat ini adalah pertempuran Qirqisiya yang merupakan salah satu dari peristiwa masa kezuhuran. Ia begitu terkenal pada tempat, masa dan banyak peperangan, pada zaman pertempuran khazanah Sungai Furat itu berkemungkinan besarnya adalah pada masa kezuhuran, dan dari segi tempat Qirqisiya terletak di sungai Furat, seperti dikatakan oleh Al-Hamawi dalam Al-Mu’jam Al-Biladan J 4 hal 328:

(... sebuah negeri di Sungai Al-Khabur berhampiran Rahbah Malik bin Thauq sejauh enam farsakh (1 farsakh = 8 atau 5 km) [ dan di muara Sungai Khabur di Furat, ianya berada dalam sebuah segitiga antara Al-Khabur dan Al-Furat, dan dikatakan: Ia dipanggil Qirqisiya Ibn Thamurats AL-Malik...)

Tetapi ia lebih cenderung untuk dikatakan bahawa pertempuran khazanah Furat adalah sama dengan pertempuran Qirqisiya, yang juga merupakan peperangan khazanah tiga penjuru yang kesemuanya anak-anak Khalifah, apabila kita mendengar hadits yang berikut

Dikeluarkankan oleh Syeikh Nu’man dalam Al-Ghaibah hal 287: Dari Abi Abdallah (as), katanya: (Bahawa Hidangan Allah - bukan dalam riwayat ini: Perjamuan – di Qirqisiya kelihatan muncul di langit lalu menyeru: Wahai burung di udara, wahai singa di bumi, marilah kemari untuk dikenyangkan dengan daging orang-orang yang angkuh 

Dikeluarkankan juga dalam Al-Ghaibah hal 315:. Dari Abdullah bin Abi Ya’fur, katanya, berkata kepadaku Abi Jaafar Al-Baqir (as): (Bahawa bagi anak Al-Abbas dan Al-Marwani pada pertempuran di Qirqisiya yang membuatkan beruban (rambut) pemuda yang gagah, dan Allah mengangkat dari mereka pertolongan, dan mewahyukan kepada burung-burung di udara dan singa bumi: marilah kemari untuk dikenyangkan dengan daging orang-orang yang angkuh, dan kemudian keluar Al-Sufyani ).

Dikeluarkankan oleh Al-Syeikh Al-Kulaini dalam Al-Kafi J 8 hal 295, dengan sanada sahih: dari Abi Jafar (as) katanya: (Wahai Muyassir berapa jauh antara kamu dan Qirqisiya)? Aku berkata: Ia berhampiran dengan pantai Sungai Furat, beliau berkata: (Kerana ia akan menjadi satu pertempuran yang tidak perlaku sepertinya sejak Allah TWT menciptakan langit dan bumi tidak akan berlaku sepertinya selagi ada langit dan bumi, Perjamuan bagi burung yang kenyang dengannya singa di bumi dan burung-burung di langit. binasa di dalamnya mengikut ukuran dan dipanggil oleh penyeru.)

[130]

Hendak diperhatikan bahawa pertempuran itu adalah pertempuran Qirqisiya yang berlaku di pinggiran Sungai Furat dan begitulah juga dengan pertempuran khazanah Furat. dan juga pertempuran Qirqisiya sama dengan pertempuran khazanah Furat, kerana banyaknya peperangan yang mengerikan.

Terdapat bentuk yang sama antara pertempuran Qirqisiya dan pertempuran khazanah iaitu peperangan tiga penjuru yang kesemuanya anak-anak Khalifah. Pertempuran Qirqisiya juga peperangan antara tiga golongan, seperti dalam riwayat berikut:

Dikeluarkankan oleh Al-Syeikh Al-Nu’man dalam Al-Ghaibah hal 288-289: Dari Jabir bin Yazid Al-Ja’fi katanya, berkata Abu Jaafar Muhammad bin Ali Al-Baqir (as):

(...Kemudian berselisih mengenainya antara tiga panji-panji: Panji Al-Ashhab, panji Al-Abqa’, dan panji Al-Sufyani, akan bertemu Al-Sufyani dengan Al-Abqa’ lalu mereka saling membunuh, Al-Sufyani lalu membunuhnya dan para pengikutnya, kemudian dia membunuh Al-Ashhab, Dan kemudian tidak ada kepentingan lain kecuali menuju ke Iraq, Tenteranya melalui Qirqisiya, lalu mereka bertempur hingga membunuh satu ratus ribu orang.....).
                                 
Dan dikeluarkankan oleh Nu’aim bin Hammad dalam Al-Fitan hal 137-138, beliau berkata: Diceritakan kepada kami Al-Hakam dari Jarah, dari Arthah berkata:

(Apabila ditenggelamkan dalam daerah dari daerah di Damsyiq dan sekelompok orang dari barat masjidnya jatuh (tenggelam), maka pada masa itu kita akan berjumpa semua orang Turki dan orang-orang Rom berperang dan tiga panji-panji berkibar di Syam dan kemudian mereka memerangi Al-Sufyani sehingga mereka sampai ke Qirqisiya.)

Dan dikeluarkan oleh Al-Hakim dalam Al-Mustadrak J4 hal 501: Dari Ali bin Abi Talib (as), beliau berkata:

(Al-Sufyani akan muncul di Syam dan kemudian terjadi di antara mereka pertempuran di Qirqisiya sehingga kenyang burung-burung di udara dan singa di daratan yang membinasakan mereka. dan kemudian merobek dengan merosakkan belakang mereka, sekelompok orang menerima mereka sehingga masuk ke tanah Khurasan dan bertemu kuda Al-Sufyani dalam mencari penduduk Khurasan dan akan membunuh Syiah Keluarga Muhammad (S) di Kufah, kemudian penduduk Khurasan keluar mencari Al-Mahdi.)

Dan dikeluarkankan oleh Nu’aim bin Hammad dalam Al-Fitan hal 171: Diceritakan kepada kami Al-Walid, katanya, Dikhabarkan kepada kami:Abu Abdullah dari Muslim bin Al-Akhil dari 'Abdul Karim Abi Umaiyah, dari Muhammad bin Al-Hanafiyah. Dia berkata:

(Apabila mereka berselisih satu sama lain, mereka tiga panji-panji berangkat ke Syam: Panji panji Al-Abqa’, Al-Ashhab dan panji Al-Sufyani,)

[131]

Dan dikeluarkankan juga dalam Al-Fitan hal 172: Diceritakan kepada kami Al-Walid dan Rasydin, dari Ibn Lahi’ah, dari Abi Qabil, dari Abi Ruman, dari Ali (as) berkata:

(Apabila berselisih pemegang panji-panji hitam maka ditenggelamkan di daerah dari daerah Iram dan tenggelam di sebelah barat masjidnya. dan kemudian kembali ke Syam tiga panji-panji: Panji Al-Ashhab, panji Al-Abqa’ dan panji Al-Sufyani. Al-Sufyani keluar dari Syam, Al-Abqa’ dari Mesir, dan Al-Sufyani mengalahkan mereka.)

Dikeluarkankan oleh Al-Syeikh Al-Thusi dalam Al-Ghaibah, hal 463: dari Ammar ibn Yasir bahawa dia berkata:

(... Akan muncul tiga golongan di Syam kesemuanya ingin menjadi raja, seorang lelaki Abqa’, seorang lelaki Ashhab, dan seorang lelaki dari Ahl Bait Abi Sufyan yang keluar di Kilab ...,
Dari riwayat-riwayat ini dan lain-lain riwayat akan mengesahkan kepada kita pertamanya, bahawa pertempuran Qirqisiya adalah pertempuran yang sama dengan pertempuran khazanah Furat, dan kedua ia juga pertempuran khazanah yang sama yang berperang secara tiga penjuru yang kesemuanya anak-anak Khalifah.

Ketiga-tiga mereka anak-anak bagi khalifah-khalifah pemilik tiga panji-panji yang keluar ke Syam; Al-Abqa’ Al-Mishr (Mesir), Al-Ashhab dan Al-Sufyani, tetapi terdapat khabar yang menyebut bahawa Al-Sufyani memerangi Turki dan Rom, dan nampaknya mereka berperang di Qirqisiya, maka ia mestilah mengikut tafsiran atau kecenderungannya, dan Allah lebih mengetahui.

Sekarang kita menyebutkan riwayat-riwayat khazanah Kaabah:

Dikeluarkankan oleh Abu Daud, Ahmad bin Hanbal dan Al-Hakim Al-Naisaburi, dan lafaz yang pertama dari Abu Amamah bin Sahl bin Hanif, dari Abdullah bin ‘Amaraz, dari Nabi (S), baginda bersabda:

(اتركوا الحبشة ما تركوكم، فإنه لا يستخرج كنز الكعبة إلا ذو السويقتين من الحبشة)

(Biarkanlah bangsa Habasyah selama mereka membiarkan kalian, kerana tidak akan dikeluarkan khazanah Ka’bah melainkan akan hancur oleh Suwaiqatain dari Habasyah) [204]


Dikeluarkankan oleh Abdul Razaq Al-Shan’ani, dengan sanad dari Abu Hurairah:


-----------------------
[204] Sunan Abu Daud: J 2, hal 316 bab 19 h 4309, Musnad Ahmad: J 5, hal 371, Al-Mustadrak: J 4, hal 453, Mujma’ Al-Zawaid – oleh Al-Haitsami:: J 5, hal 303-304, dan berkata kepadanya: "Diriwayatkan oleh Ahmad dan rijal-rijalnya rijal yang sahih selain Musa bin Jabir, dia tsiqah ": dianggap hasan oleh Al-Albani dalam Shahih Al-Jami’: J 1, hal 80 No. 90..

[132]

Abdul Razaq dari Ibn Juraij, dari Saleh - Maula Al-Tauwamah - bahawa dia mendengar Aba Hurairah secara marfu’ - Saya fikir baginda bersabda:

(Biarkanlah bangsa Habasyah selama mereka membiarkan kalian, kerana tidak akan dikeluarkan khazanah Ka’bah melainkan akan hancur oleh Suwaiqatain dari Habasyah.)[204].

Dan Dikeluarkankan oleh Muslim dalam Sahihnya dari ‘Aisyah:

Abdullah ibn Umar, dari ‘Aisyah, isteri Nabi (S), dia berkata, Aku mendengar Rasulullah (S) bersabda:

(لولا أن قومك حديثو عهد بجاهلية (أو قال بكفر) لأنفقت كنز الكعبة في سبيل الله ولجعلت بابها بالأرض ولأدخلت فيها من الحجر(

Sekiranya tidaklah kaummu itu baru sahaja (keluar) dari zaman Jahiliyah (atau baginda kata; kekafiran) nescaya sudah tentu aku infaqkan khazanah Ka’bah di jalan Allah, dan akan kujadikan pintunya sejajar dengan tanah, dan akan kuperluas bangunannya sampai ke Al-Hijr (Isma’il).) [205]

Dan Dikeluarkankan oleh Al-Thayalisi, Ibn Abi Shaibah, Al-Hakim dan Ahmad bin Hanbal dari Abu Hurairah, dan kata-kata yang kedua:
Diceritakan kepada kami Abdullah; diceritakan kepadaku oleh bapaku, dari Yazid, dari Ibn Abi Zhaib dari Sa’id bin Sam’aan katanya: Aku mendengar Abu Hurairah memberi khabar pada Aba Qatadah bahawa Rasulullah, (S) bersabda:

(يبايع لرجل ما بين الركن والمقام ولن يستحل البيت الا أهله فإذا استحلوه فلا يسأل عن هلكة العرب ثم تأتى الحبشة فيخربونه خرابا يعمر بعده أبدا وهم الذين يستخرجون كنزه(

Seseorang dibai’ah di antara Rukun (Yamani) dan Maqam (Ibrahim), tidak akan ada yang menghalalkan Al-Bait (Al-Haram) kecuali kaum muslimin; apabila mereka telah menghalalkannya, maka jangan ditanya tentang kehancuran orang Arab. Kemudian datang orang Habasyah, lalu mereka menghancurkannya sehingga Ka’bah tidak dimakmurkan lagi setelah itu untuk selamanya, dan merekalah nanti akan mengeluarkan khazanahnya.).[206]

Al-Syed Al-Mar’asyi menyatakan bahawa khazanah yang berlaku perang atasnya adalah khazanah Ka’bah, di mana katanya
(Dia mengatakannya pada hadits Ibn Majah "Ada tiga pihak akan berperang pada khazanah kamu" yang dimaksudkannya adalah khazanah Ka'bah, seperti yang dinyatakan dalam hadits lain bahawa Al-Mahdi akan membuka khazanah Ka’bah selepas berhasil memerangi untuknya.) [207]

Tetapi saya tidak melihat keutamaan bagi pemakaian kata khazanah dalam riwayat Ibn Majah (Ada tiga pihak akan berperang pada khazanah kamu) pada khazanah Ka'bah, tetapi saya melihat keutamaan pemakaiannya adalah lebih besar bagi khazanah Furat.


------------------------
[204] Al-Mushannaif - Abdul Razaq Al-Shan’ani J 5 hsl 136 No. 9177.
[205] Sahih Muslim: J 4 hsl 98.
[206] Musnad Ahmad: J 2 hsl 291, Al-Mustadrak – oleh Al-Hakim Al-Naisaburi: J 4 hsl 452-453, Musnad Abi Daud Al-Thayalisi:. hal 312-313, Al-Mushannaif  - oleh Ibn Abi Syaibah Al-Kufu: J 8 hsl 612 Shahih Ibn Hiban: J 15 hsl 239, Al-Fitan oleh Nu’aim bin Hammad hal 408
[207] Syarah Iheats Al-Haq J 29 hsl 416


[133]


Maka telah dikemukakan lebih banyak kaitan antara pertempuran yang berlaku pada khazanah Furat dan peperangan tiga penjuru pada khazanah itu seperti yang diriwayatkan oleh Ibn Majah. Adapun riwayat-riwayat khazanah Ka’bah seperti yang ditunjukkan bahawa seorang lelaki dari Habasyah akan mengeluarkan khazanah Kaabah (oleh Suwaiqatain), selepas menghancurkan Baitullah Al-Haram. Wa Allahu A’lam.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam

13 / Zhu Al-Qa'idah / 1434 H
 19/9/2013 M



[134]



[122-127a] [127b-134] [Tamat]


Tiada ulasan: