Jumaat, 17 Oktober 2014

Soalan 535, Hakikat Bai’ah

     


Soalan535:

Dan Salam bagimu dan rahmat Allah dan keberkatan-Nya.

Saya berharap dari Tuan untuk tafsirantkan ayat ini:

بسم الله الرحمن الرحيم
﴿لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحاً قَرِيباً﴾، ومن هم المؤمنين المقصودين في هذه الآية ؟ المرسل: أحمد الواسطي - العراق
 
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

"Sesungguhnya Allah telah ridha terhadap orang-orang mukmin ketika mereka berbai’ah kepadamu di bawah pohon, maka Allah mengetahui apa yang ada dalam hati mereka lalu menurunkan ketenangan atas mereka dan memberi balasan kepada mereka dengan pembukaan yang dekat." [Al-Fath 48:18]

dan siapakah mereka orang-orang yang beriman yang dimaksudkan dalam ayat ini?

Pengirim: Ahmad Al-Wasithi - Iraq

Jawapan:

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
         
Dan pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam
Ya Allah dan selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad para Imam dan Mahdi-mahdi dan sepenuh pengiktirafan

"Sesungguhnya Allah telah ridha terhadap orang-orang mukmin ketika mereka berjanji setia (berbai’ah) kepadamu di bawah pohon, maka Allah mengetahui apa yang ada dalam hati mereka lalu menurunkan ketenangan atas mereka dan memberi balasan kepada mereka dengan pembukaan yang dekat.".

﴿وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ﴾

"Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama dari golongan muhajirin dan ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah ridha kepada mereka dan merekapun ridha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar." [At-Taubah 9:100]..
                                                       
Kedua-dua ayat di atas dalam Hakimiyah Allah (Ketuanan Allah) dan menerangkan ridha Allah pada orang-orang yang berjanji setia (berbai’ah) kepada Khalifah Allah di bumi-Nya di zaman mereka, dan Allah SWT memuji mereka kerana perbuatan yang mulia ini, dan tidak seperti yang difahami oleh sebahagian Ahl Al-Sunnah dengan gambaran yang terbalik dan percaya bahawa pemurnian (pujian) dalam kedua-dua ayat ini adalah untuk sesiapa sahaja yang hadir berbai'ah, walaupun dia melakukan apa yang telah dilakukan selepas itu.

Maka Allah mengatakan:

"Allah telah ridha dengan orang-orang mukmin ketika mereka berbai’ah kepadamu di bawah pohon, kerana Dia tahu akan apa yang ada dalam hati mereka, dan Dia menurunkan ketenangan kepada mereka, dan membalas mereka dengan pembukaan (kemenangan) yang cepat" adalah pujian kepada orang-orang yang berbai’ah pada masa itu dan bahawa Allah ridha atas bai’ah mereka kepada khalifah-Nya di bumi-Nya pada zaman mereka. Jadi keredhaan disyaratkan dengan bai’ah kepada khalifah Allah di bumi-Nya - Muhammad (S). ("Ketika mereka berbai’ah kepadamu di bawah pohon") maka Allah SWT ridha dengan mereka; kerana mereka berbai’ah kepada khalifah Allah di muka bumi-Nya pada zaman mereka. Maka, jika mereka berpaling dari undang-undang Tuhan ini iaitu berbai’ah kepada khalifah Allah pada zaman mereka tetapi tidak ada keredhaan atas mereka, bahkan akan bertukar kepada azab Allah atas mereka, itulah sebabnya ia wajib (difardhukan) ke atas orang-orang yang masih hidup selepas Muhammad (S). bahawa mereka mencari Khalifah Allah dan berbai’ah kepadanya, untuk tetap berpgang teguh iman mereka dan melaksanakan Perjanjian (3ahd) dan Persetiaan (Mitsaq), dan tidak menukar undang-undang Pelantikan Tuhan yang disebut di dalam Al-Quran dengan jelas
:
﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً﴾

"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." [Al-Baqarah. 2:30]

Dengan itu ayat Al-Qur'an akan juga terpakai pada mereka selepas kematian Muhammad (S) " Allah telah ridha dengan orang-orang mukmin ketika mereka berbai’ah kepadamu.".

Allah SWT berfirman:

﴿إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً﴾

"Bahwasanya orang-orang yang berbai’ah kepada kamu sesungguhnya mereka berbai’ah kepada Allah. Tangan Allah di atas tangan mereka, maka barangsiapa yang melanggar janjinya (bai’ahnya) niscaya akibat ia melanggar janji itu akan menimpa dirinya sendiri dan barangsiapa menepati janjinya kepada Allah maka Allah akan memberinya pahala yang besar." [Al-Fath 48:10],

Dan apa yang kurang difahami dari ayat ini adalah keridhaan, dalam ayat yang terdahulu, ia adalah satu keridhaan bersyarat yang berkaitan dengan berbai’ah, berpegang teguh dan memenuhi perjanjian Allah, tidak hanya dengan berbai’ah "barangsiapa yang melanggar janjinya (bai’ahnya) niscaya akibat ia melanggar janji itu akan menimpa dirinya sendiri dan barangsiapa menepati janjinya kepada Allah maka Allah akan memberinya pahala yang besar", dan oleh itu tidak ada keridhaan mutlak, tidak ada keridhaan kekal dan tidak ada keridhaan berterusan, tetapi hanya keridhaan yang tertakluk dengan perlakuan dan syarat tertentu, dan adalah perlu (wajib) untuk meneruskannya tanpa melanggar persetiaan, dan ini tidak dapat dicapai selepas kematian khalifah Allah sebelumnya, hanya dengan berbai’ah kepada khalifah berikutnya, dan dengan cara ini, Bai'ah (janji setia) menjadi lebih lengkap dengan Perjanjian (3ahd) dan tidak membatalkan Persetiaan (Mitsaq) yang sebenar

Allah SWT berfirman:

﴿أَفَمَن يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَى إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ @ الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَلاَ يِنقُضُونَ الْمِيثَاقَ @ وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الحِسَابِ @ ....... وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُوْلَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ﴾

" Adakah orang yang mengetahui bahwasanya apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu itu yang benar, sama dengan orang yang buta? Hanyalah orang-orang yang berakal saja yang dapat mengambil pelajaran, * (yaitu) orang-orang yang memenuhi janji (3ahd) Allah dan tidak merusak Persetiaan (Mitsaq), * dan orang-orang yang menghubungkan apa-apa yang Allah perintahkan supaya dihubungkan, dan mereka takut kepada Tuhannya dan takut kepada hisab yang buruk. * .....  Orang-orang yang merusak janji (3ahd) Allah setelah diikat setia (Mitsaq) dengan teguh dan memutuskan apa-apa yang Allah perintahkan supaya dihubungkan dan mengadakan kerusakan di bumi, orang-orang itulah yang memperoleh kutukan dan bagi mereka tempat kediaman yang buruk (Jahannam)." [Ar-Ra'd 13:19-25].


Allah SWT berfirman:

"Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama dari golongan muhajirin dan ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah ridha kepada mereka dan merekapun ridha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar"

Ayat .Ini adalah bukti kesinambungan Khalifah Allah di bumi-Nya selepas Rasulullah (S). Maka yang dimaksudkan dengan yang mengikuti Muhajirin dan Ansar bukanlah dengan memperingati orang dan peristiwa mereka, kerana mereka bukan orang-orang yang sempurna (makshum), dan begitu juga dengan semua perbuatan mereka, maka tidak diragukan lagi bahawa perbuatan-perbuatan itu adalah fitnah yang paling tercela dan harus dihindari, seperti sebahagian daripada mereka menyembah berhala sebelum beriman, dan sebahagian daripada mereka minum arak selepas iman, dan dengan itu tujuan pengikut mereka yang paling penting di sini adalah diberikan kepada mereka nama-nama ini - Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama dari golongan muhajirin dan ansar - dan itulah iman mereka pada Muhammad (S) yang menganggap baginda sebagai Hujjah Allah di zaman mereka dan Khalifah Allah di bumi-Nya, supaya mereka dipuji dengan jelas atas perbuatan mereka, dan itulah kepercayaan mereka dengan Hujjah Allah dalam di zaman mereka dan mereka mendahului iman dengannya dan mereka tidak mempunyai kelebihan atas orang yang ditetapkan selepas mereka; Oleh kerana mereka yang terdahulu, namun ia adalah orang-orang dari zaman mereka, sehingga memuji mereka - dengan kedudukan mereka sebagai orang yang luput - adalah perbandingan kepada orang-orang pada zaman mereka, Oleh kerana keutamaan yang diciptakan selepas mereka, berabad-abad secara mutlak adalah tidak adil kepada orang-orang yang kemudian dari mereka, Tetapi kata-kata itu bertentangan dengan keadilan ilahi dan fitrah manusia yang dijadikan atasnya dan yang membolehkan dia sentiasa dan selama-lamanya untuk menjadi yang terbaik daripada penciptaan dan di hadapan para pendahulunya, dan ia adalah perkara biasa yang anda katakan tentang dua orang yang wujud pada zaman Nabi Muhammad (S). dan yang percaya kepada-Nya seorang demi seorang, bahawa seseorang mendahului seseorang dalam beriman dengan Muhammad (S), tetapi adalah tidak benar untuk kamu katakan mengenai dua orang yang diciptakan dalam waktu yang berbeza bahawa seseorang mendahului seseorang yang lain dalam beriman dengan Muhammad (S), kerana seseorang daripada mereka mendahului kewujudan yang lain di dunia ini. Samada salah seorang daripada mereka ada pada zaman Nabi (S) Atau kedua-dua daripada mereka adalah terkemudian dari zaman baginda (S), Ini adalah kerana yang terdahuli yang dipuji adalah dengan persaingan dan kemajuan dalam amalan dan ketaatan berbanding yang lain, dan bukan hanya oleh kemajuan garis masa.


Dan oleh itu, apa yang dimaksudkan dengan ayat: "dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah ridha kepada mereka dan merekapun ridha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar." adalah mengikuti mereka dengan beriman dengan Khalifah Allah pada setiap zaman, jadi orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik adalah semua orang-orang yang beriman kepada Khalifah Allah dalam zaman mereka dan mereka menyokongnya sampai hari kiamat, dan mereka juga mempunyai kelebihan dengan pertimbangan mereka mendahului dalam amalan dan keikhlasan mereka. Watak ini (pendahulu) tidak berkesudahan; bahkan sifat Hijrah (beralih) dan Nushrah (sokong) tidak berakhir sampai hari kiamat, oleh itu para pengikut (Tabi3in) bukan kumpulan dari abad pertama, kedua atau ketiga, tetapi pengikut-pengikut (Tabi3in) adalah kumpulan (firqah) yang selamat sehingga hari kiamat.
                        
Dan untuk mengatakan bahawa mereka adalah kelompok tertentu terhad kepada satu, dua atau tiga abad adalah tidak adil dan berat sebelah kepada hak orang-orang beriman pada zaman terkemudian, yang mungkin boleh menjadi yang terbaik dari yang pertama oleh keikhlasan, dan pelopor utama (Al-Sabiqun Al-Awwalun) di antara Muhajirin dan Ansar adalah sifat orang-orang yang ikhlas yang beriman pada Khalifah Allah pada setiap zaman, maka mereka bersama Muhammad (S). yang beriman dengannya, dan semua orang mempunyai keutamaannya mengikut keutamaan (mendahului), amalannya dan keikhlasannya, dan mereka juga bersama Ali (as), sehingga urusan ini berterusan pada setiap zaman mempunyai pelopor utama (Al-Sabiqun Al-Awwalun) Muhajironn dan Ansar.

Semoga Keamanan, rahmat dan Berkat Allah kepada kamu.

Ahmad Al Hassan
Muharram al Haram / ​​1432 H

Tiada ulasan: