Soalan
530: Pembicaraan Tentang Abu Bakar Bersama Rasulullah Di Dalam Al Quran
Dengan
nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Dan
pujian tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam
Ya
Allah dan selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad para Imam dan Mahdi-mahdi
dan sepenuh pengiktirafan
Ketua
dan pemimpinku, Qaim (pendiri) Keluarga Muhammad dan Yamani mereka, Sejahtera ke
atas kamu dan keluarga kamu, dan rahmat Allah serta berkatNya.
Izinkan
saya sayyidi, apakah makna firman Allah Ta’ala: {...sedang dia salah
seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu dia berkata
kepada temannya:
: ﴿ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ
إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا﴾
"sedang
dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu dia
berkata kepada temannya: "Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah
beserta kita"
Dan
adakah ia benar bahawa Abu Quhafa (Abu Bakr) berada dengan Nabi yang mulia
(sawa) di dalam gua?
Semoga
Allah membalas anda dengan ganjaran yang terbaik bagi pihak Keluarga Muhammad.
Dan saya berharap kamu memaafkan kekurangan kami di sisi Allah, dan meminta
Allah menetapkan jejak langkah kami dan mengampunkan dosa kami. Sesungguhnya
DIA Maha Mampu atas segala sesuatu.
Dan
segala puji bagi Allah yang telah membimbing kami, dan kami tidak akan
dibimbing kalau tidak kerana Allah yang membimbing kami. Dan Salam sejahtera
kepada kamu dan Rahmat Allah serta BerkatNya.
Pengirim:
Heidar Al-Musawy, Iraq
Jawapan:
Dengan
Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih,
Segala
puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. Selawat Allah ke atas Muhammad dan
Keluarga Muhammad, para Imam dan para Mahdi.
﴿إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُواْ السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾
{Jikalau kamu tidak
menolongnya [Muhammad] maka sesungguhnya Allah telah menolongnya [yaitu] ketika
orang-orang kafir [musyrikin Mekah] mengeluarkannya [dari Mekah] sedang dia
salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu dia
berkata kepada temannya: "Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah
beserta kita." Maka Allah menurunkan ketenangan-Nya kepada [Muhammad] dan
membantunya dengan tentara yang kamu tidak melihatnya, dan Allah menjadikan
seruan orang-orang kafir itulah yang rendah. Dan kalimat Allah itulah yang
tinggi. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. } [Surah Al-Taubah 9:40]
Ayat
ini tidak memberi pujian kepada sahabat yang menemani Nabi (sawas) di dalam
gua, sebaliknya, ia mempunyai satu penghinaan yang jelas buat sahabat yang
menyertai Nabi (sawas). Ketenangan (sakinah) dalam peristiwa ini telah
diturunkan kepada Rasulullah (sawas) sahaja {Maka Allah menurunkan
ketenangan-Nya kepadanya}. Dan para Malaikat, tentera Allah, diturunkan untuk
menyokong Rasulullah (sawas) sahaja {dan membantunya dengan tentara yang kamu
tidak melihatnya}. Ini bermakna penyingkiran sahabat yang menemani Rasulullah
saw dari ikatan Iman. Ini kerana ketenangan memang telah diturunkan dalam
beberapa peristiwa lain kepada sebahagian muslimin atau mukminin, di mana
terdapat ramai orang Islam bersama Rasulullah (sawas), tetapi tidak pula
mengkhususkan ketenangan hanya kepada Rasulullah (sawas) sahaja. Oleh itu,
telah jelas pada kita bahawa tiada siapa di dalam gua yang layak dibantu dengan
ketenangan dan tentera kecuali Rasulullah (sawas).
Dan
berikut adalah teks al-Quran yang menjelaskan kepada anda bagaimana ketenangan
diturunkan ke atas Rasulullah (sawas) dan kepada orang-orang beriman yang
bersamanya, dan bagaimana tentera [yang tidak dapat dilihat] datang membantu
Rasulullah (sawas) dan orang-orang beriman yang bersamanya, dan [ia] tidak
hanya dinyatakan untuk Rasulullah (sawas) sahaja:
﴿ثُمَّ أَنَزلَ اللّهُ
سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَنزَلَ جُنُوداً لَّمْ
تَرَوْهَا وَعذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَذَلِكَ جَزَاء الْكَافِرِينَ﴾
{Kemudian Allah
menurunkan ketenangan kepada Rasul-Nya dan kepada orang-orang yang beriman, dan
Allah menurunkan bala tentara yang kamu tiada melihatnya, dan Allah menimpakan
bencana kepada orang-orang yang kafir, dan demikianlah pembalasan kepada
orang-orang yang kafir.} [Surah Al-Taubah 9:26]
﴿إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ
كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ فَأَنزَلَ
اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَلْزَمَهُمْ
كَلِمَةَ التَّقْوَى وَكَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ
شَيْءٍ عَلِيماً﴾
{Ketika orang-orang kafir menanamkan dalam hati
mereka kesombongan (yaitu) kesombongan jahiliyah lalu Allah menurunkan
ketenangan kepada Rasul-Nya, dan kepada orang-orang mukmin dan Allah mewajibkan
kepada mereka kalimat-takwa dan adalah mereka berhak dengan kalimat takwa itu
dan patut memilikinya. Dan adalah Allah Maha Mengetahui segala sesuatu..} [Surah Al Fath 48:26]
Perhatikan
perkara ini baik-baik: Dalam kedudukan ayat ini, terdapat orang-orang beriman
bersama dengan Rasulullah (sawas), dan mereka adalah sebahagian yang
bersama-samanya (bermakna sebahagian yang bersama dengan dia dan bukan kesemua
mereka), telah diturunkan ketenangan kepada mereka; kerana mereka memang
berhak.
Jadi,
jika teman yang berada di dalam gua adalah seorang yang beriman, maka lazimnya
ketenangan telah diturunkan kepadanya sepertimana ia telah diturunkan di
tempat-tempat lain ke atas orang-orang beriman yang bersama-sama dengan Rasul
Allah.
Adapun
bagi mereka yang meyakini bahawa kata-kata Rasulullah (sawa) untuk sahabatnya
{Janganlah kamu berdukacita, kerana Allah bersama kita} adalah pujian
buat sahabat itu, maka ianya jauh dari kebenaran yang dimaksudkan
dengan kata-kata tersebut, dan lihatlah kepada firmanNya:
﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ
اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَا يَكُونُ مِن
نَّجْوَى ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ
سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَى مِن ذَلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ
مَا كَانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ
بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴾
{Tidakkah kamu
perhatikan, bahwa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada di langit dan apa
yang ada di bumi? Tiada pembicaraan rahsia antara tiga orang, melainkan Dia-lah
yang keempatnya. Dan tiada [pembicaraan antara] lima orang, melainkan Dia-lah
yang keenamnya. Dan tiada [pula] pembicaraan antara [jumlah] yang kurang dari
itu atau lebih banyak, melainkan Dia ada bersama mereka di manapun mereka
berada. Kemudian Dia akan memberitakan kepada mereka pada hari kiamat apa yang
telah mereka kerjakan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.} [Surah
Al-Mujadilah 58:7].
Ini
menjelaskan kepada kamu bahawa Allah bersama semua orang, sama ada mereka
memberi perhatian atau tidak, {Dan tiada [pula] pembicaraan antara [jumlah]
yang kurang dari itu atau lebih banyak, melainkan Dia ada bersama mereka di manapun
mereka berada}. Hakikat ini adalah pasti diketahuinya oleh
orang-orang yang yakin beriman. Seterusnya menjelaskan bahawa sahabat
di dalam gua itu adalah seorang yang alpa, dan kerana itulah Rasulullah (sawas)
mengingatkan dia hakikat ini, agar dia kembali sedar. Tetapi keseluruhan ayat
menunjukkan bahawa dia tidak sedar akan hakikat ini, dan langsung tidak memberi
perhatian kepada kealpaannya. Oleh sebab itu, ketenangan itu tidak diturunkan
kepadanya, sebaliknya ia telah diturunkan pada Rasulullah (sawas) seorang
sahaja. Begitu juga bantuan tentera (yang tidak dapat dilihat) hanya
dikhususkan untuk Rasulullah (sawas) sahaja. Dengan ini jelas bahawa tidak ada
mana-mana orang beriman di dalam gua kecuali Rasulullah (sawas).
Adapun
untuk menggambarkan dia sebagai sahabatnya, saya tidak fikir bahawa seseorang
yang waras akan menganggapnya sebagai pujian selepas semua apa yang telah
dibentangkan. Malahan Rasulullah (sawas) adalah sahabat kepada kaumnya yang
kafir kepadanya
﴿أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُواْ مَا بِصَاحِبِهِم
مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ نَذِيرٌ مُّبِينٌ﴾
{Apakah [mereka lalai]
dan tidak memikirkan bahwa sahabat mereka [Muhammad] tidak berpenyakit gila.
Dia [Muhammad itu] tidak lain hanyalah seorang pemberi peringatan lagi pemberi
penjelasan.} [Surah Al'araf 7:184].
Dan
di tempat lain, Al-Quran mengibaratkan orang-orang kafir (yang kafir) sebagai
sahabat orang mukmin yang memberi nasihat kepadanya:
﴿وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ
وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنكَ مَالاً وَأَعَزُّ نَفَراً﴾
{dan dia mempunyai
kekayaan besar, maka ia berkata kepada sahabatnya [yang mu’min] ketika ia
berbincang dengan dia: "Hartaku lebih banyak daripada hartamu dan
pengikut-pengikutku lebih kuat".} [Surah Al-Kahfi 18:34]
﴿قَالَ لَهُ صَاحِبُهُ
وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَكَفَرْتَ بِالَّذِي خَلَقَكَ مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن
نُّطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاكَ رَجُلاً﴾
{berkatalah sahabatnya
[yang mukmin] kepadanya, semasa dia berbincang dengannya: Patutkah engkau kufur
ingkar kepada Allah yang menciptakan engkau dari tanah, kemudian dari air
benih, kemudian Dia membentukmu dengan sempurna sebagai seorang lelaki?} [Surah
Al-Kahfi 18:37]
Ini
adalah persamaan yang terbaik dalam semua hal. Jika nasihat yang berlaku di
dalam gua ini {apabila dia berkata kepada sahabatnya: Janganlah kamu
berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita} tidak sepertimana ayat-ayat yang
telah dibentangkan, memandangkan kedua-dua mereka adalah nasihat kepada seorang
sahabat dan memperingatkan Allah kepadanya dan satu cubaan untuk membawanya
keluar dari kealpaan yang dia berada, maka ia bukanlah pujian kepada sahabat
dengan cara mana sekalipun, apatah lagi menjadi kemuliaan sepertimana yang
mereka dakwa.
Salam
sejahtera kepada kamu dan Rahmat Allah serta BerkatNya.
Ahmad
Al-Hassan
Muharram
Al-Haram/1432 Hijri
✡✡✡✡✡
_______________________
Tiada ulasan:
Catat Ulasan