Wahai
Musa, Tanggalkan kasut mu
Soalan
60 Disebut di dalam Al-Quran Al-Karim ayat ini:
﴿إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ
الْمُقَدَّسِ طُوًى﴾
{Sesungguhnya
Aku inilah Tuhanmu, maka tanggalkanlah kedua kasutmu; sesungguhnya kamu berada
dilembah yang suci, Thuwa.} [33]
Apakah
yang dimaksudkan dengan ayat ini?
Jawapan:
Dengan
nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani
Pujian
tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas
Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam
pengiktarafan.
Kasut
di kaki manusia menjadi pelindungnya, tetapi ia juga melambatkan kelajuan
berjalan.menuju Allah SWT tidakla dimaksudkan hanya pada kasut biasa yang
melambatkan kecepatan Musa (as) berjalan untuk sampai ke pokok tempat dia
bercakap. Sebaliknya, Dia SWT mahu supaya Musa (as) membuang segala-gala dari
dirinya yang menghalangnya berjalan ke arah Allah SWT. Maka Dia SWT mahu supaya
Musa (as) membuang cintanya kepada sesuatu selain kepada Allah, dan supaya
mengalihkan takut daripada sesuatu kecuali takut kepada Allah, supaya dia tidak
melindungi dirinya dengan rasa takut atau berhati-hati, tetapi melindungi
dirinya dengan Allah SWT, dan supaya menjadikan cintanya kepada mana-mana
manusia kerana Allah dan melalui cintanya kepada Allah SWT. [34]
Takutkan
kepada penzalim-penzalim (taghut) seperti Firaun adalah dari sifat-sifat ulamak
tidak beramal - kerana hati mereka penuh dengan ketakutan pada penzalim
(taghut) - atau seperti Allah SWT memanggil mereka di dalam Al-Quran Al-Karim
"keldai" (Al-Himar). Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ
لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ …﴾
{Perumpamaan
orang-orang yang dipikulkan kepadanya Taurat, kemudian mereka tiada memikulnya (kecuali)
seperti keledai...} [35].[36]
Dan
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿إِنَّ أَنْكَرَ
الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ﴾
{Sesungguhnya
seburuk-buruk suara ialah suara keledai.} [37].
Dan
Allah Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ﴾
{Seolah-olah
mereka itu keledai liar yang lari terkejut,} [38], [39].
Imam
Al-Shadiq (as) berkata dalam tafsirannya terhadap Ucapan Ilahi ini dengan Musa
(as): {maka tanggalkanlah kedua kasutmu.}. Beliau (as) berkata:
"Oleh kerana kasutnya adalah dari kulit keldai mati" [40].
Al-Shadiq
(as) tidak mahu menyebut kecuali hanya untuk menunjukkan sifat-sifat ini, ia
adalah takut pada penzalim (taghut) oleh sifat-sifat diri dari para ulamak yang
tidak beramal [41] atau keldai. Dan Al-Shadiq (as) tidak
maksudkan hati Musa takut kepada penzalim (taghut) selepas dia memasuki tempat suci
Tuhan, kerana Allah SWT berkata kepada Musa (as) kamu telah sampai tempat suci
Ketuhanan,
، ﴿لا تَخَافُ دَرَكاً ولا تَخْشَى﴾
tak
usah kamu khawatir akan tersusul dan tidak usah takut (akan tenggelam)," kerana
yang mempertahankan kamu adalah Allah. Jadi sekarang kamu berada di tempat
suci-Nya, Lembah Suci Thuwa.
Masakan
hati Musa (as) takut kepada penzalim (taghut) selepas dia sampai di tempat suci
Tuhan. Tetapi ada satu pengajaran dalam ucapan Tuhan ini diajarkan daripada
Allah SWT kepada setiap manusia yang mahu sampai ke tempat yang suci (Lembah
Suci Thuwa). Pertama, untuk layak memasuki tempat suci ini, orang itu hendaklah
membuang (menghapuskan) dari hatinya dari rasa takut kepada penzalim (taghut)
seperti Firaun, dan yakin bahawa yang melindunginya adalah Allah SWT yang
berkuasa atas segala sesuatu dalam menghadapi (melawan) mereka yang tidak mempunyai
kuasa atas segala sesuatu.
Jadi
apa yang diminta dari Musa (as) sekarang adalah masuk ke tempat suci dan
menghapuskan dari dari takut hatinya selain dari Allah, walaupun rasa takut ini
sehalus zarrah, maka dia perlu mengisi hatinya dengan rasa takut kepada Allah
SWT.
Adapun
mengenai kata-kata Nabi Musa (as):
﴿وَلَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ
فَأَخَافُ أَنْ يَقْتُلُونِ﴾
{Dan
aku berdosa terhadap mereka, maka aku takut mereka akan membunuhku".} [42].
Musa
(as) dikehendaki takut pada Risalah Ilahi, bukan pada dirinya sendiri. Jadi dia
takut bahawa mereka membunuhnya sebelum dia selesai menyampaikan Risalah Ilahi
yang ditugaskan ke atasnya. Maka Allah SWT telah memberkan jawapan kepadanya
dengan firman:
﴿كَلَّا فَاذْهَبَا بِآياتِنَا إِنَّا مَعَكُمْ مُسْتَمِعُونَ﴾
{"Jangan takut, maka pergilah kamu berdua
dengan membawa ayat-ayat Kami; sesungguhnya Kami bersamamu mendengarkannya,} [43],
Nabi
Musa dengan segera pergi mendapatkan penzalim (taghut) dan menyampaikan Risalah
kepada Bani Israel dan menyampaikan risalah dengan keutamaan Allah yang
berkuasa atas segala sesuatu.
✡✡✡✡✡
---------------------------
[33]
– Thaha 20:12.
[34]
– Al-Syeikh Shaduq (rahimahu Allah) berkata: Diriwayatkan pada firman AWJ: (maka
tanggalkanlah kedua kasutmu) iaitu ketakutan kamu: takut kehilangan
keluarga kamu dan ketakutanmu pada Firaun. Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah: hal.
151.
Dan
(diriwayatkan) dari Imam Mahdi (as), katanya dalam sebuah hadits yang panjang:
(... Musa membisikkan kepada Tuhannya lembah suci: Ya Tuhan, bahawa
keikhlasanku padaMu adalah dengan mencintaiMu, dan aku mencuci hatiku dari
selainMu- dan sangat mencintai keluarganya - maka Allah berfirman: (maka
tanggalkanlah kedua kasutmu) iaitu hapuskan mencintai keluarga mu dari
hati mu, jika kamu mencintai Ku dengan ikhlas, dari kecenderungan selainKu
untuk dicucikan) Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah: hal. 460. (Pengulas).
[35]
- Al-Jum'ah 62: 5.
[36]
– Al-Rasul Muhammad (S) bersabda dalam sebuah hadits yang panjang: (... dan
Allah berkata:
﴿مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ
لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ …﴾
{Perumpamaan
orang-orang yang dipikulkan kepadanya Taurat, kemudian mereka tiada memikulnya
(kecuali) seperti keledai...), Wahai Ibn Mas3ud, akan datang suatu zaman pada
manusia lama menderita atas agamanya, seperti klac. anthrax Bkivh. mengatakan
(kata) untuk masa itu bahawa ia adalah pada masa itu serigala dan hanya makan
serigala., Wahai anak Massoud, cendekiawan dan pengkhianat Vgahaahm, meriam,
tetapi mereka yang jahat ciptaan Allah, dan pengikut mereka dan memberikan
mereka dan mengambil mereka dan mengasihi mereka dan Ajalshm dan Icheoarham
penjahat dijadikan Allah, membawa mereka ke dalam api neraka (pekak, bisu dan
buta, mereka tidak kembali) Lampu pelayar: c 47, ms 98.
Dan
berkata Ali bin Ibrahim Al-Qummiy dalam tafsirannya: Jil 2 halaman 366:
(kemudian memberi contohnya, pada Bani Israel, beliau berkata:
(مَثَلُ الَّذِينَ
حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَاراً)
(Perumpamaan
orang-orang yang dipikulkan kepadanya Taurat, kemudian mereka tiada memikulnya
adalah seperti keledai yang membawa kitab-kitab yang tebal )
katanya:
keldai yang membawa kitab-kitab dan tidak tahu (tiada ilmu) apa yang ada di
dalamnya dan tidak mengamalkannya, dan begitu juga Bani Israel memegangnya seperti
keldai yang tidak tahu dan tidak mengamalkannya.).
Dan
berkata Al-Syeikh Al-Thusiy (rahimahu Allah) dalam Al-Tibyaan: Jilid 10 halaman
5: (Ibn Abbas berkata: Kitab yang berjalan, dalam salah satu perjalanan; kerana
mereka mendedahkan makna yang zahirnya sahaja, dikatakan: menyerlah seorang
lelaki ketika ia membuka serbannya, dan menyerlah wanita dengan wajahnya gemilang
(cantik), tetapi hanya seperti keldai; kerana keldai yang membawa kitab-kitab kebijaksanaan
di belakangnya tidak mengetahui isinya, dan tidak bezanya seperti orang yang menjaga
(menghafal) kitab-kitab tetapi tidak mengamalkannya, dan begitu juga sesiapa
yang membaca Al-Quran tetapi tidak memahami maknanya dan Dan berpaling darinya
dan enggan menerimanya, maka sesiapa yang tiada memerlukannya, perumpamaan ini
adalah sesuai untuknya. Dan jika yang menjagaya dari pelajar, maksudnya
yang akan membawanya untuk
menyelamatkannya tidak termasuk dalam perumpamaan ini). (pengulas).
[37]
- Luqman 31:19
[38]
- Al-Muddatsir 74:50.
[39]
- kita dapati bahawa Imam-Imam (as) tidak boleh lari daripada membuat perumpamaan
Ulamak yang tidak beramal dengan keldai, di sini kita dapati Imam Shadiq (as) ketika
menyebut ayat: (كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ
مُسْتَنْفِرَةٌ) (seakan-akan mereka itu keledai liar yang lari
terkejut,) dalam mengatakannya kepada Yunus mengenai ulamak yang berselisih dan
menentangnya ia adalah bidang kuasa jalan-jalan tanpa Imamah yang Haq, Imam Al-Shadiq
(as) berkata:. (... sifat ini disebabkan tidak mengenal Allah dengan makrifah
sebenar dan tidak suka hak untuk mengasihinya, tidak akan berguna solat, puasa
dan kisah-kisah dan ilmu mereka, sesungguhnya mereka itu keledai liar yang lari
terkejut, kemudian berkata: Wahai Yunus, jika kkamu mahu ilmu yang shahih maka kita
mempunyai Ahl Al-Bait, aku mewarisinya dan telah diberikan Syariat AL-Hikmah
dan menghuraikan kata-kata) Bihar Al-Anwar: Jilid 63 halaman 404. Di sini, Imam
Sadiq (as) memperuntukkan bahawa penyimpangan kesahan ilmu Imam-imam dan
keutamaan mereka kepada orang lain, kerana mereka mewarisi ilmu dari datuk
mereka Rasulullah (S) bukan dari orang lain, dan ini menunjukkan kecekapan
(kebijaksanaan) Ahl Al-Bayt (as) pada sifat (pewaris para Nabi), walaupun
setiap perihal dirinya bahawa selain mereka adalah pencuri dan tidak mempunyai
sesuatu pun. (Pengulas).
[40]
- 3ilal Al-Sarai3 Jilid 1 halaman 66.
[41]
- kata Ali bin Ibrahim Al-Qummiy dalam tafsirannya: Jil 2 halaman 366: (dengan
berkata: (Katakanlah: Hai orang-orang Yahudi yang Zaaemtem anda ibu bapa untuk
Tuhan tanpa orang, maka sembah kematian jika kamu orang yang benar) berkata:
Taurat ditulis penjaga kematian hasrat Tuhan). Ini Majlisi di laut: 6:00 c 125:
(maka sembah kematian) ucapan pergi walaupun dilihat oleh orang-orang Yahudi,
tetapi dalam kedua-dua mendedahkan menuntut mandat Tuhan dan membenci kematian).
(Pengulas).
[42]
- Al-Syu3araa 26:14,
[43]
- Al-Syu3araa 26:15.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan