Soalan
276: Jika Syiah mengatakan Saidatina Aisyah (ra) tidak baik, bagaimana Nabi
boleh mengahwininya?!
a)
Saya telah menghantar kepada kamu mesej dua bulan lalu tetapi kamu tidak
memberi jawapan kepadanya. Saya percaya kamu tidak menyukainya. Saya akan
memberikan ayat-ayat yang mulia untuk membuktikan kepada kamu bahawa Aali
Al-Bayt (Ahlul Bayt) termasuk isteri baginda:
Dengan
nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
بسم الله الرحمن الرحيم
﴿وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى
رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ @
فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ ...﴾
{dan (ingatlah kisah)
Ayub, ketika ia menyeru Tuhannya: "(Ya Tuhanku), sesungguhnya aku telah
ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan Yang Maha Penyayang di antara semua
penyayang".* Maka Kamipun memperkenankan seruannya itu, lalu Kami
lenyapkan penyakit yang ada padanya dan Kami kembalikan keluarganya
kepadanya.....} [Surah Al-Anbiyaa '21: 83-84]
بسم
الله الرحمن الرحيم
﴿قَالُواْ أَتَعْجَبِينَ
مِنْ أَمْرِ اللّهِ رَحْمَتُ اللّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ
إِنَّهُ حَمِيدٌ مَّجِيدٌ﴾
{Para malaikat itu
berkata: "Apakah kamu merasa heran tentang ketetapan Allah? (Itu adalah)
rahmat Allah dan keberkatan-Nya, dicurahkan atas kamu, hai ahlulbait!
Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah"."} [Surah Hud
11:73]
بسم
الله الرحمن الرحيم
﴿فَلَمَّا قَضَى مُوسَى
الْأَجَلَ وَسَارَ بِأَهْلِهِ ...﴾
{Maka tatkala Musa telah
menyelesaikan waktu yang ditentukan dan dia berangkat dengan keluarganya,.....}
[Surah Al-Qashash 28:29]
Adapun
mengenai Al-Tathhir,
بسم
الله الرحمن الرحيم
﴿مَا يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم ..﴾
{.... Allah tidak hendak
menyulitkan kamu,....} [Surah Al-Maaidah 5: 6]
b)
Salam atas kamu, dan rahmat Allah keberkatanNya. Ya Allah selawat ke atas
Muhammad dan Aali Muhammad dan para sahabat baginda semua.
Kamu
mengatakan kebenaran banyak kali, bahkan kamu adalah kumpulan Syiah yang
terbaik. Walau bagaimanapun, kamu bersetuju dengan mereka dalam menghina dan
mengutuk dan kamu tidak pun menganggapnya (Saidatina Aisyah ra) sekalipun ia
Ummahat Al-Mukminin (Ibu kepada orang yang beriman). Sebaliknya, kamu membuat
ukuran iman adalah mencinta Ali dan anak-anaknya, dan bukan beriman kepada
Allah dan Malaikat-malaikat-Nya dan Rasul dan Hari Akhir.
Yang
ma'sum tidak melakukan kesilapan, jadi bagaimana Nabi membuat kesilapan dan
berkahwin dengan Saidatina ‘Aisyah ra? Baginda adalah jauh dari semua itu!
Bukankah Allah (SWT) mengatakan bahawa orang-orang yang jahat adalah untuk
orang-orang jahat dan orang-orang yang baik untuk orang yang baik? Renunglah ke
atas ayat dan memohon ampunlah kepada Allah! Dan mari kita andaikan bahawa dia (‘Aisyah)
membuat kesilapan terhadap Imam Ali, adakah ini menyebabkan dia keluar dari
Islam? Bukankah dia telah diberi penghormatan oleh pelukan Rasul Umat? Atau Ali
berada dalam darjat yang lebih tinggi dari Nabinya?!
Demi
Allah, kami mencintai Ali dan anak-anaknya, dan jika ada seseorang yang
membenci kemudian dia membencinya kerana kamu! Kamu telah membesar-besarkan
cinta kamu kepada mereka pada tahap melampau dan kamu membuat mereka berpangkat
Tuhan, mereka tahu apa yang Rasulullah (S) tidak tahu, [Rasulullah] yang mereka
tuduh isterinya dan tidak tahu dia tidak bersalah sehingga Allah menunjukkan
dia tidak bersalah dalam kitabNya.
Akhir
sekali saya mengatakan bahawa menghina dan mengutuk bukan dari adab para Nabi.
Dan tidak ada Nabi [yang datang] terutamanya untuk kumpulan tertentu dan bukan
untuk kumpulan yang lain, seperti kamu, washiy )pemegang wasiat) kamu hanya didatangkan
untuk Syiah. Saya tidak menulis untuk berdebat, sebaliknya, untuk mengetahui
kebenaran, kerana saya sebelum ini telah menulis kepada kamu tetapi kamu tidak
menjawab; kerana saya telah menuliskannya dari Al-Quran dan tidak ada sangkalan
pada Al-Quran!
Penghantar:
Suheila - Denmark
Jawapan:
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan
nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani
Pujian
tertentu bagi Allah Tuhan sekalian alam Ya Allah, Selawat dan Salam ke atas
Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam
pengiktarafan.
.
Kami
tidak menuduh mana-mana isteri-isteri Al-Rasul (S) melakukan perbuatan
memalukan (dilindungi Allah), dan kami menghormati semua yang mengikuti
perintah-perintah (wasiat) Rasul Muhammad (S) dan tidak keluar terhadap Khalifah
baginda yang sah selepas baginda, bagi kami mensucikan Khadijah dan Umm Salamah
dan orang-orang seperti mereka (3alaihinna Al-Salam)).
Bagi
Saidatina Aisyah binti Abu Bakar, ia telah terbukti dari sumber-sumber Sunnah
dan Syiah dia menenntang Khalifah Rasulullah (S) Ali Ibn Abi Talib, dan kerana
Fitnahnya ribuan orang terbunuh dan mati syahid, dan dia adalah di antara musuh
paling keras terhadap Amirul Mukmin Ali Ibn Abi Talib (as). Oleh itu, dia telah
melanggar perintah-perintah (wasiat) Rasulullah (S) yang berkata tentang hak
Ali bin Abi Talib (as):
[Perhatikan
bahawa semua Hadis berikut adalah dari sumber-sumber Sunni]
من أطاعني فقد أطاع الله عز وجل ومن عصاني فقد عصى الله، ومن أطاع
علياً فقد أطاعني ومن عصى علياً فقد عصاني
(Sesiapa yang taat
kepada ku sesungguhnya telah taat kepada Allah AWJ. Dan sesiapa yang ingkar
kepada ku sesungguhnya telah mengingkari Allah. Dan sesiapa yang taat kepada
Ali sesungguhnya telah taat kepada ku. Dan sesiapa yang ingkar kepada Ali
sesungguhnya telah menderhaka ku) [183]
(Wahai
Ammar, jika kamu melihat Ali mengambil suatu jalan dan manusia mengambil jalan
yang lain, maka pergi bersama Ali dan tinggalkan manusia lain, kerana dia tidak
akan membawa kamu kepada kemusnahan dan dia juga tidak akan pernah membawa kamu
keluar dari hidayah) [184]
(Sesiapa
yang bercanggah dengan Ali sesungguhnya telah bercanggah dengan ku, dan sesiapa
yang bercanggah dengan ku sebenarnya telah bercanggah dengan Allah) [185]
(Wahai
Ali, sesiapa yang bercanggah dengan kamu sebenarnya telah bercanggah dengan ku,
dan sesiapa yang bercanggah dengan ku sebenarnya telah bercanggah dengan Allah)
[186]
Dan
Al-Syeikh Al-Aminiy berkata dalam "Al-Ghadir": Jilid 2 Halaman 313:
Rasulullah (S) bersabda:
(Sesungguhnya
inilah (dia) yang pertama beriman kepada ku, dan dia adalah yang pertama
berjabat tangan dengan ku pada hari kiamat. Dan dia adalah Al-Shadiq Al-Akbar(Kebenaran
besar), dan dia adalah Al-Faruq (Pemisah) umat ini , dia membezakan di antara hak
dan batil, dan dia adalah Raja (ratu) orang yang beriman)
Al-
Syeikh Al-Aminiy berkata dalam "Al- Ghadir ": Jilid 2 Halaman 313,
yang diriwayat oleh Al-Thabrani dari Salman dan Abi Zhar dan Al-Baihaqiy dan
Al-3adniy dari Huzhaifah, dan Al-Haitsamiy dalam Al-Majmu3: Jilid 9 Halaman
102, dan Al-Hafiz Al-Kinjy dalam Al-kifayah 79 daripada Thariq Al-Hafidz bin 3asakir
dan pada akhirnya, [Ali adalah] (pintuku dari mana [manusia] datang kepada ku,
dan dia adalah Khalifah ku selepas ku). Dan disebut dengan lafadz awal
Al-Mutaqqi Al-Hindi yang dinyatakan dalam ungkapan pertama, dalam Ikmal Al-Kanz
Al-3umal: Jilid 6 Halaman 5.
Dan
di dalam Musnad Ahmad:
(Dan
orang-orang keluar dalam peperangan Tabuk, dia berkata: maka Ali berkata kepada
baginda:: Adakah aku akan pergi bersamamu?, Lalu dia berkata, Nabi Allah bersabda
kepadanya: Tidak. Lalu Ali menangis. Nabi bersabda kepadanya: Adakah kamu tidak
berpuas hati mempunyai kedudukan pada hubungan dengan ku seperti hubungan Harun
dengan Musa, cuma engkau bukan nabi." Sesungguhnya aku tidak boleh pergi
kecuali kamu penggantiku. Beliau berkata: Rasulullah (S) bersabda kepadanya:
Kamu adalah Waliy (penjaga-
pemegang
amanah)ku bagi setiap yang beriman selepas ku) [187]
Dan
dalam Mujma' Al-Zawa'id: kata Ibn Abbas:
(Apabila
Rasulullah (shalla Allah [wa Aalihi] wa sallam) mengahwinkan
Fatimah dengan
Ali, Fatimah berkata: Wahai Rasulullah,
engkau telah kahwinkan aku dengan seorang yang miskin, dia tidak punyai
apa-apa, Rasulullah (shalla Allah [wa Aalihi] wa sallam) bersabda: Adakah kamu tidak berpuas hati, wahai
Fatimah, Bahawa Allah telah memilih dua orang lelaki dari ahli syurga, salah
seorang daripada mereka adalah bapa kamu, dan yang lain adalah suami kamu) [188]
Dan
dalam Kanz Al-3umal:
(Sesiapa
yang mahu hidup dengan kehidupanku dan mati dengan kematianku akan masuk syurga
yang Tuhan janjikan padaku, batang dari batang nya Yang Dia tanam dengan
tangan-Nya, dan ia adalah syurga Al-Khuld (Keabadian)), maka hendaklah dia berwaliykan
Ali dan keturunannya selepasnya, kerana mereka tidak akan membawa kamu keluar
dari pintu hidayah dan mereka tidak akan membuat kamu masuk pintu kesesatan) [189]
Dan
dalam Kanz Al-3umal:
(Wahai
Buraydah, sesungguhnya Ali adalah Waliy kamu selepasku, jadi cintailah Ali
kerana dia mengamalkan apa yang diperintahkan kepadamya) [190]
Dan
dalam Kanz Al-'Umal:
(Akan
ada Fitnah selepasku, maka apabila ini berlaku maka hendaklah kamu bersama Ali
bin Abi Talib kerana dia adalah Al-Faruq (Pembeza) di antara yang benar dan
yang batil) [191]
Dan
dalam Kanz Al-3umal:
(Wahai
Ammar, jika kamu melihat Ali telah mengambil jalan ke suatu lembah, dan manusia
mengambil jalan ke lembah lain daripadanya, maka pergilah bersama Ali dan
tinggalkan manusia lain, kerana sesungguhnya dia tidak akan membawa kamu kepada
kebinasaan dan dia tidak akan membawa ke;uar keluar dari hidayah) [192]
Bagi
fakta bahawa Saidatina Aisyah (ra) adalah isteri Rasulullah (S), ini tidak
bermakna bahawa dia adalah suci, ia juga tidak bermakna bahawa dia dilindungi
daripada kesesatan! Bukti untuk itu adalah kenyataan bahawa Al-Quran telah
menyebut tentang kesesatan dari isteri beberapa Nabi-nabi:
﴿ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً
لِّلَّذِينَ كَفَرُوا اِمْرَأَةَ نُوحٍ وَاِمْرَأَةَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ
عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا
عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ﴾
{Allah membuat isteri
Nuh dan isteri Luth sebagai perumpamaan bagi orang-orang kafir. Keduanya berada
di bawah pengawasan dua orang hamba yang saleh di antara hamba-hamba Kami; lalu
kedua isteri itu berkhianat kepada suaminya (masing-masing), maka suaminya itu
tiada dapat membantu mereka sedikitpun dari (siksa) Allah; dan dikatakan
(kepada keduanya): "Masuklah ke dalam jahannam bersama orang-orang yang
masuk (jahannam)".} [193 Al-Tahrim 66:10]
﴿قَالَ إِنَّ فِيهَا
لُوطاً قَالُوا نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَن فِيهَا لَنُنَجِّيَنَّهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا
امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ﴾
{Berkata Ibrahim:
"Sesungguhnya di kota itu ada Luth". Para malaikat berkata:
"Kami lebih mengetahui siapa yang ada di kota itu. Kami sungguh-sungguh
akan menyelamatkan dia dan pengikut-pengikutnya kecuali isterinya. Dia adalah
termasuk orang-orang yang tertinggal (dibinasakan)."} [194 Al-3ankabut
29:32]
﴿وَلَمَّا أَن جَاءتْ
رُسُلُنَا لُوطاً سِيءَ بِهِمْ وَضَاقَ بِهِمْ ذَرْعاً وَقَالُوا لَا تَخَفْ وَلَا
تَحْزَنْ إِنَّا مُنَجُّوكَ وَأَهْلَكَ إِلَّا امْرَأَتَكَ كَانَتْ مِنَ
الْغَابِرِينَ﴾
{Dan tatkala datang
utusan-utusan Kami (para malaikat) itu kepada Luth, dia merasa susah karena
(kedatangan) mereka, dan (merasa) tidak punya kekuatan untuk melindungi mereka
dan mereka berkata: "Janganlah kamu takut dan jangan (pula) susah.
Sesungguhnya kami akan menyelamatkan kamu dan pengikut-pengikutmu, kecuali
isterimu, dia adalah termasuk orang-orang yang tertinggal (dibinasakan)".}
[195 Al-3ankabut 29:33]
Jadi,
jika ayat yang kamu nyatakan:
﴿الْخَبِيثَاتُ
لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ
وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُوْلَئِكَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم
مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ﴾
{Wanita-wanita
yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat
wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk
laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang
baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh
mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (surga). }
[195 Al-Nur 24:26]
Yang
bermaksud bahawa Nabi tidak boleh berkahwin dengan seorang wanita kecuali yang
bertaqwa zahir dan dari batin seperti yang kamu fahami, maka di sini adalah
jawapan dari al-Quran yang membuktikan bahawa beberapa isteri-isteri Nabi
adalah sesat dan tempat kembali mereka ialah Neraka Jahanam dan tempat yang
paling jahat.
Selain
itu, tafsiran ayat ini mengikut Abnaa' Al-3ammah (Orang Awam iaitu Sunni),
adalah bahawa apa yang dimaksudkan dengan "wanita-wanita jahat"
adalah "kata-kata/pertuturan buruk", dan apa yang dimaksudkan dengan
"wanita-wanita baik "adalah" perkataan/pertuturan yang
baik". Dan di sini adalah teks tafsiran dengan sumbernya:
Ianya
disebut dalam Al-Mu3jam Al-Kabir oleh Al-Thabrani: Jilid 23 Halaman 157-159:
Salmah
bin Nabith berkata bahawa Al-Dhahak bin Muzahim, mengenai apa yang dikatakan
tentang " lelaki-lelaki yang jahat adalah untuk wanita-wanita yang
jahat", beliau berkata, ia bermaksud: "kata-kata yang jahat
adalah untuk orang-orang yang jahat". Dan mengenai apa yang dikatakannya
tentang "orang-orang yang baik untuk orang-orang yang baik", beliau
berkata, ia bermakna: "perkataan yang baik adalah bagi orang-orang yang
baik".
Abdullah
bin Muhammad bin Sa'id bin Abi Maryam meriwayatkan kepada kami bahawa Abu
Maryam menceritakan kepada kami Muhammad bin Yusuf Al-Firyabiy meriwayatkan
bahawa Warqaa' meriwayatkan dari Abu Najih, dari Mijahid meriwayatkan mengenai ayat:
Orang-orang yang baik dan yang tidak baik, beliau berkata [ia bermaksud]:
kata-kata yang baik dan kata-kata yang tidak baik, kerana kata-kata yang baik
adalah bagi orang-orang mukmin, dan kata-kata yang tidak baik adalah untuk
orang yang kafir.
Abu
Khalifah meriwayatkan bahawa Muhammad bin 3abid bin Hisab meriwayatkan bahawa
Muhammad bin Tsaur dari Mu'amar, dari bin Abi Najih, dari Mujahid pada ayat
"Orang-orang yang jahat adalah untuk orang-orang yang jahat" yang
bererti "Ucapan yang jahat adalah untuk orang jahat dan orang-orang yang
jahat adalah untuk ucapan yang jahat, dan ucapan yang baik adalah bagi
orang-orang yang baik dan orang yang baik adalah untuk ucapan yang baik "
Ali
bin Mubarak Al-Sana3ani meriwayatkan kepada kami bahawa Yazid bin Al-Mubarak
meriwayatkan dari Muhammad bin Tsaur, meriwayatkan dari bin Jarih dari Mujahid pada
ayat "Orang-orang yang jahat adalah untuk orang-orang yang jahat,
Orang-orang yang baik adalah untuk orang-orang yang baik " bahawa ia
bermakna " kata-kata yang jahat dan kata-kata yang baik untuk mukmin yang
baik dan kafir yang buruk "
Abdul
Rahman bin Salam Al-Razi meriwayatkan dari Sahl bin Uthman meriwayatkan dari
Ali bin Mashar dan Marwan bin Muawiyah itu kedua-dua mereka berkata: Abdul
Malik bin Abi Sulaiman meriwayatkan dari Al-Qasim bin Abi Bizah dari Sa'id bin
Jubayr pada ayat "orang-orang yang jahat adalah untuk orang-orang jahat
dan orang-orang yang baik untuk orang-orang yang baik" yang bererti:
"kata-kata yang buruk adalah untuk orang-orang jahat dan kata-kata yang
baik adalah bagi orang-orang yang baik"
Zakaria
bin Yahya Al-Saji meriwayatkan dari Ahmad bin Ishaq Al-Ahwaziy meriwayatkan dari
Abu Ahmad Al-Zubayri meriwayatkan dari Hassan bin Saleh dari Abdul Malik bin
Abi Sulaiman dari Al-Qasim bin Abi Bizah dari Mujahid atau Sa'id bin Jubayr pada
ayat "orang-orang yang jahat adalah untuk orang-orang yang jahat"
yang bererti: "kata-kata yang buruk adalah untuk orang-orang jahat dan
kata-kata yang baik adalah bagi orang-orang yang baik"
Hafsh
bin Al-Shaleh meriwayatkan dari Abdullah bin Muslim bin Harmaz dari Sa'id bin
Jubayr dari Bin Abbas berkata mengenai ayat "orang-orang yang jahat adalah
untuk orang-orang yang jahat" yang bererti: "kata-kata yang buruk
untuk orang yang buruk.", dan mengenai "orang-orang yang baik untuk
orang-orang yang baik "bahawa ia bermakna" kata yang baik adalah bagi
orang-orang yang baik ".
Akhir
kata-kata Al-Thabrani
Dan
mungkin apa yang dimaksudkan daripada "orang-orang jahat dan orang-orang
yang baik" adalah wanita tertentu semasa zaman Rasulullah (S) atau wanita
tertentu dengan penerangan yang tertentu, bukanlah ucapan itu umum.
Jadi
bagaimana kamu boleh mentafsir al-Quran mengikut keinginan kamu sendiri?!
Atas
apa jua hal, pefahaman kamu mengenai ayat-ayat menentang (khilaf dengan) Al-Quran
di mana ia menyebut bahawa [sebahagian] Nabi-nabi telah mengahwini wanita dari
ahli neraka.
Ada
pun dinisbahkan Ahli Bayt (Ahli Rumah) Nabi, adalah dikhususkan kepada Ali bin
Abi Talib dan keturunan mereka, maka ini disahkan dari sumber Sunnah dan Syiah.
Dan saya akan sebutkan kepada kamu apa yang telah diriwayatkan daripada Abnaa
Al'ama (Sunnah) supaya ia menjadi bukti yang jelas kepada kamu:
Ahmad
meriwayatkan dalam Musnadnya: Ali bin Zayd dari, Anas bin Malik berkata bahawa
Rasulullah (S) akan melewati rumah Fathimah selama enam bulan apabila waktu
Subuh tiba baginda bersabda:
(Solat,
wahai Ahlul Bayt, sesungguhnya Allah menghendaki untuk menghilangkan daripada kamu
dari segala jenis kekotoran wahai Ahlul Bayt, dan membersihkan kamu dengan
kesucian yang sempurna) [197]
Dan
ia juga telah diriwayatkan: Syaddad Abi ‘Ammar berkata: Aku masuk (rumah)
Wa'ilah bin Al-Asqa3 dan ada orang bersamanya, sehingga mereka menyebut Ali.
Kemudian apabila mereka pergi dia berkata kepada ku: Adakah kamu mahu aku untuk
memberitahu kamu apa yang aku lihat dari Rasulullah (S)? Aku menjawab: Ya. dia
berkata: Aku menghampiri Fathimah (radhia Allah Ta3ala 3anha) untuk bertanya
tentang Ali. Dia berkata: Dia menghadap Rasulullah (S). Maka ku duduk menunggunya,
sehingga Rasulullah (S) datang, dan bersama baginda adalah Ali, Al-Hassan dan
Al-Hussein (radhia Allah Ta3ala 3anhum). Baginda memegang dari kedua mereka denga
tangan baginda dan masuk, dan dia merapatkan Ali dan Fathimah dan mereka duduk
di sebelah baginda, dan baginda mendudukkan Al-Hassan dan Al-Hussein di atas
pangkuannya, maka baginda menutupi mereka dengan pakaian baginda, atau baginda
sebut jubah, maka baginda membacakan ayat ini:
﴿إِنَّمَا يُرِيدُ
اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ
تَطْهِيراً﴾
{Sesungguhnya
Allah bermaksud hendak menghilangkan kekotoran dari kamu, hai ahlul bait dan
membersihkan kamu sebersih-bersihnya.}, dan baginda (S) berdoa:
(اللهم هؤلاء أهل بيتي
وأهل بيتي أحق)
(Ya
Allah, inilah Ahlul Bayt ku, dan Ahlul Bayt ku lebih berhak (benar)) [198]
Juga
telah diriwayatkan bahawa 3athaa' bin Abi Ribah berkata (Saya diriwayatkan padaku
didengar dari Umm Salamah menyebut bahawa Nabi (S) ada di rumahnya, lalu Fathimah
datang kepada baginda dengan hidangan yang dikenali sebagai AI-Khazirah (sejenis
makanan) Nabi memberitahunya, “Panggil suami dan kedua anak-anak mu.” dia
berkata: Maka Ali, Al-Hassan dan Al-Hussein datang, mereka masuk kepadanya dan
mula makan Al-Khazirah itu, ketika baginda berbaring di atas bangku, di
bawahnya ada jubah dari Khaibar, baginda berkata:. Semasa aku solat di dalam
bilik, Allah AWJ menurunkan ayat {Sesungguhnya Allah bermaksud hendak
menghilangkan kekotoran dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu
sebersih-bersihnya } Jadi baginda telah mengambil jubah itu dan menutup
mereka, maka baginda mengangkat tangannya keluar ke arah langit dan berkata:
(Ya Allah ini adalah Ahlul Baytku! dan orang-orang istimewa ku, maka
buangkanlah mereka dari segala jenis kekotoran dan bersihkan mereka
sebersih-bersihnya.) Dia berkata: aku masukkan kepala aku ke rumah dan
berkata: Adakah aku bersama kamu, wahai Rasulullah? Baginda berkata: (kamu
bersama kebaikan, kamu bersama kebaikan) [199]
Mush3ab
bin Syaibah berkata Shafiyyah binti Syaibah berkata: Saidatina Aisyah (ra)
berkata:. (Sekali Nabi (S) datang menutupi rambut hitam dengan jubah. Kemudian
Al-Hassan bin Ali masuk dan baginda telah masukkan di dalam jubah itu, maka
Al-Hussein datang dan menyertai mereka dalam jubah itu kemudian anak perempuan baginda
Fathimah datang dan baginda telah masukkan ke dalamnya, kemudian Ali masuk dan baginda
telah masukkan ke dalam jubah itu kemudian baginda bersabda: {Sesungguhnya
Allah bermaksud hendak menghilangkan kekotoran dari kamu, hai ahlul bait
dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya } [200]
Al-Hakim
meriwayatkan dari Ismail bin Abdullah bin Ja'far bin Abi Talib, bahawa bapanya
berkata: (Apabila Rasulullah (S) melihat rahmat yang turun, baginda bersabda:
(Panggilkan aku, panggilan bagiku) Jadi Shafiyyah berkata: siapa yang kami
panggil, Wahai Rasulullah? baginda bersabda: (Ahlul Baytku Ali, Fatimah, Hasan
dan Hussein) Jadi mereka memanggil mereka dan mereka datang, maka Nabi (S)
menutupi mereka dengan jubah baginda kemudian mengangkat tangannya dan
bersabda: (Ya Allah ini adalah keluargaku, maka Selawat dan Salam-lah atas
Muhammad dan keluarga Muhammad) kemudian Allah AWJ menurunkan: {Sesungguhnya
Allah bermaksud hendak menghilangkan kekotoran dari kamu, hai ahlul bait
dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya } [201]
Al-Tirmizhi
meriwayatkan daripada 3athaa', dari Umar bin Abi Salamah anak tiri Nabi (S)
bahawa dia berkata: (Ayat ini turun kepada Nabi (S)
{
Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan kekotoran dari kamu,
hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya } di rumah Ummu
Salamah, lalu Nabi (S) memanggil Fathimah dan Hassan dan Hussein dan ditutup
mereka dengan jubah, dan Ali berada di belakang dia menutupnya dengan jubah
[yang sama], maka baginda bersabda: (Ya Allah, ini adalah Ahlul Bayt aku, maka menghilangkan
dari mereka segala jenis kekotoran dan bersihkanlah mereka dengan sebersih-bersihnya)
kemudian Umm Salamah berkata: aku bersama mereka wahai Rasulullah? Maka baginda
bersabda: kamu kekal dalam kedudukan kamu dan kamu dalam kebaikan) [202]
Oleh
itu kepentingan hakikat bahawa " Aali Al-Bayt" adalah terhad kepada
Ali dan Fathimah dan keturunan mereka (as) tidak tersembunyi dalam
Hadits-hadits, khususnya hadits yang terakhir, kerana baginda tidak memasukkan
Umm Salamah (as) isteri Al-Rasul Muhammad (S). Dan kita ada lebih banyak lagi.
Akhir
sekali, saya memohon kepada Allah semoga kamu mendapat hidayah dan inayah
supaya kamu boleh kembai kepada kebenaran. Dan segala puji-pujian tertentu bagi
Allah Tuhan sekalian alam. Dan Selawat dan Salam Allah ke atas Muhammad dan
Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.
Jawatankuasa
Akademik
Ansar
Imam Al-Mahdi (semoga Allah menempatkannya di Bumi)
Al-Syeikh
Al-Nadzim 3uqailiy
✡✡✡✡✡
______________________________
[179]
- Al-Anbiyak: 83-84.
[180]
- Hud: 73.
[181]
- Al-Qashash: 29.
[179]
- Nabi: 83-84.
[180]
- Hood: 73.
[181]
- Kisah: 29.
[182]
- Jadual: 6.Al-Maidah: 6.
[183]
- Al-Hakim Al-Nisaburiy menyebut dalam Mustadraknya dan dia menyatakan bahawa Sanad (rantaian perawinya) adalah Shahih.
Rujuk Al-Mustadrak: Jilid 3 halaman 121, Dan kandungan yang sama Al-Mustadrak:
Jilid 3 halaman 128. Dan juga Al-Hakim memberi keterangan bahawa Sanadnya
adalah Shahih. Dan disebut oleh, Al-Syed Abdul Al-Hussein Syaraf Al-Din dari Al-Zhahabiy
menjumlahkan keterangannya bahawa Sanad hadis ini adalah Sahih. Kanz Al-3umal –
Al-Mutaqiy Al-Hindiy 11 halaman 614
[184]
- Kanz Al-3umal – Al-Mutaqiy Al-Hindiy 11 halaman 613
[185]
- Al-Mu3jam Al-Kabir oleh Al-Thabrani: Jilid 12, Halaman 323. Kanz Al-3umal – Al-Mutaqiy
Al-Hindiy 11 halaman 614
[186]
– Disebut dengan kandungan yang sama Al-Hakim Al-Nisaburiy dalam Al-Mustadrak dan
dia memberi keterangan bahawa Sanadnya adalah Shahih, dan ini teksnya (dari Abu
Zhar (ra) berkata bahawa Nabi (S) bersabda: (Wahai Ali, sesiapa yang bercanggah
daripada ku telah bercanggah dari Allah, dan sesiapa yang bercanggah daripada kamu
telah bercanggah dari ku) Sanadnya adalah Shahih dan tidak dikeluarkannya, Al-Mustadrak
Al-Hakim Al-Nisaburiy.. Jilid 3 halaman 123-124. dan Al-Haitsamy menyebut dalam
Mujma3 Al-Zawa'id Jilid 9 Halaman 135 Bab "Al-Haq ma3a Ali (yang benar
adalah pada Ali)", dan Al- Haitsamy memberi keterangan bahawa rantaian
penyampai adalah Thiqah (boleh dipercayai) Kanz Al-3umal – Al-Mutaqiy Al-Hindiy
Jilid 11 Halaman 614
[187]
- Musnad Ahmad Jilid 1 Halaman 331. Dan ia telah dikeluarkan oleh Al-Hakim
Al-Nisaburiy dalam Al-Mustadrak dan dia memberi keterangan bahawa Sanad adalah
Sahih. Rujuk Al-Mustadrak Jilid 3 Halaman 133-134. Dan Al-Haitsamy dikeluarkan dalam
Mujma3 Al-Zawa'id Jilid 9 Halaman 119-120 Bab "Jami3 fi Manaqib Ali (as) (Himpunan
kemuliaan Ali as)". Dan Al-Haitsamy berkata tentang hadis ini: Ahmad dan Al-Thabrani
dalam Al-Kabir dan Al-Ausath dengan ringkasan, dan orang-orang (perawi) Ahmad
adalah orang-orang yang sahih, selain Abi Balij Al-Fizariy dan dia adalah Tsiqah
(boleh dipercayai) dan ada kelemahan di dalamnya.
[188]
- Mujma3 Al-Zawa'id oleh Al-Haitsamy Jilid 9 Halaman 112 Al-Mu3jam Al-Kabir
oleh Al-Thabrani Jilid 11 Halaman 77
[189]
Dikeluarkan oleh Al-Hakim Al-Nisaburiy dalam Al-Mustadrak dan dia memberi
keterangan bahawa Sanad adalah Sahih, Al-Mustadrak Jilid 3 Halaman 128. Kanz
Al-3umal – Al-Mutaqiy Al-Hindiy Jilid 11 Halaman 611
[190]
- Dan ia telah dikeluarkan oleh Ibn 3asakir dalam Tarikh Madinah Dimasyq
(Sejarah kota Damsyik) Jilid 42 Halaman 191. Kanz Al-3umal – Al-Mutaqiy
Al-Hindiy Jilid 11 Halaman 612
[191]
- Kanz Al-3umal – Al-Mutaqiy Al-Hindiy Jilid 11 Halaman 612
[192]
- Kanz Al-3umal – Al-Mutaqiy Al-Hindiy Jilid 11 Halaman 613
[193]
- Al-Tahrim: 10.
[194]
- Al-shaaffat: 32.
[195]
- Al-shaaffat: 33.
[196]
– Al-Nur: 26.
[197]
- Musnad Ahmad Jilid 3 Halaman 259
[198]
- Musnad Ahmad Jilid 4 Halaman 107
[199]
- Musnad Ahmad Jilid 6 Halaman 292
[200]
- Shahih Muslim Jilid 7 Halaman 130
[201]
- Al-Mustadrak Al-Hakim Al-Nisaburiy Jilid 3 Halaman 147
[202]
- Al-Sunnan Tirmizhi Jilid 5 Halaman 328
Tiada ulasan:
Catat Ulasan