Khamis, 20 Ogos 2015

Pencerahan dari Dakwah Nabi Isa (as)

Pencerahan dari Dakwah Nabi Isa (as)


Sebenarnya dakwah Nabi Isa (as) adalah sejenis dakwah kepada Allah SWT  yang paling kompleks dan sukar, kerana dia berada dalam masyarakat yang kononnya adalah satu masyarakat beriman yang ideologinya tidak dicemari oleh syirik yang jelas. Dan juga, Isa as terpaksa menghadapi para ulamak dan rabbi dari Bani Israel yang telah mengamalkan dalam perbincangan dan perbahasan dalam ideologi dan perkara-perkara agama yang lain. Oleh itu, seruan Isa telah dibezakan oleh banyak isu, seperti:


1.   Kezuhudan:


Penjelmaan yang paling ketara pada kezuhudan ini adalah pada Isa (as) dan dua belas pengikutnya. Dan kezuhudan ini, yang Isa (as) secara mendalam menunjukkan kepada manusia, adalah penawar kepada keadaan kemewahan yang tersebar di kalangan ulamak dari Bani Israel yang menikmati kehidupan di bawah kuasa orang-orang kafir Rom, dan menjadi seperti haiwan di tempat makanannya, mereka tidak memperdulikan sesuatu apa pun melainkan berpesta dan mengisi perut mereka.

Dengan itu, Isa (as) dan pengikutnya menunjukkan Bani Israel dan orang-orang Yahudi, dan menunjukkan bagaimana semua orang yang mengamalkan ketuhanan ulamak, yang cenderung kepada Allah, patut meninggalkan dunia ini dan mengejar hari akhirat, terutamanya dalam masyarakat yang berperikemanusiaan yang telah letih dengan kuasa pemerintahan zalim, di mana golongan miskin tidak mempunyai sebuku roti yang tinggal untuk dimakan dengan bermaruah, mahupun kaedah intelektual yang kukuh di mana ia boleh diterangkan, selepas pemerintahan zalim ini menenggelamkan mereka dalam
kerosakan moral dan sosial.

Oleh itu, kezuhudan Isa dan pengikut-pengikutnya adalah sesuatu yang memalukan ulamak
Bani Israel, dan ia menunjukkan manusia jalan yang lurus dan kaedah yang betul yang
ulamak suci dan pemimpin mesti ikut untuk menjadi cahaya ikutan orang yang dipimpin dan
sinar penyelamat bagi mereka daripada pihak berkuasa zalim, dan seorang pemimpin ke jalan Allah Yang Maha Esa, lagi Maha Berkuasa..


2. Keikhlasan dalam menyembah Allah SWT  :


Orang-orang Yahudi tidak menyembah berhala pada masa Isa telah diutus, tetapi mereka telah memberi penghormatan kepada Caesar, dan mereka mengikuti ulamak-ulamak mereka dalam semua perundangan mereka, dan meniru mereka secara membuta tuli,

﴿اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّـهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَـٰهًا وَاحِدًا ۖ لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾

(Mereka menjadikan pendita-pendita (rabbi) dan ahli-ahli ugama mereka sebagai tuhan selain Allah, dan juga Al-Masih Ibni Maryam, padahal mereka tidak diperintahkan melainkan untuk menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tiada Tuhan melainkan dia. Maha suci Allah dari apa yang mereka sekutukan.) [Al-Taobah 9:31]

Dan perbuatan itu adalah syirik (menyegutu) kepada Allah SWT , kerana mereka tidak hanya meninggalkan jihad dan meninggalkan penolakan kehadiran kuasa-kuasa kafir Rom di Tanah Suci, tanah pengamal tauhid, tetapi mereka juga bekerja untuk mengukuhkan keadaan pendudukan dan penzalim dan mewujudkan kuasa dengan membayar penghormatan kepada Caesar Rom. Dan dengan tindakan ini, mereka menjadi hamba-hamba kepada penzalim dan bukan pengamal tauhid yang menyembah Allah, walaupun mereka mendakwa sedemikian. Selain itu, mereka mengikuti ulamak-ulamak mereka apabila keduanya melanggar undang-undang para nabi dan wasi, dan tindakan ini adalah satu sembahan kepada ulamak-ulamak sesat selain Allah SWT  kerana ulamak-ulamak sesat meletakkan pendapat mereka yang bertentangan dengan undang-undang Allah SWT , dan mereka menuntut supaya manusia mengikuti mereka dan mereka menipu manusia [secara pemikiran] bahawa ketaatan kepada mereka adalah ketaatan kepada Allah, manakala dalam apa jua keadaan, ketaatan kepada mereka adalah ketaatan kepada syaitan, semoga Allah melaknat dan memalukannya. Oleh itu, Isa (as) bersedia mengajar orang dan menjelaskan kepada mereka kebenaran Ilahi ini dan pada satu masa, menyeru mereka kepada keikhlasan dalam menyembah Allah SWT, dan pada masa yang lain, memanggil mereka untuk menolak penzalim dan melawannya dan merobohkan tiang ekonomi, ketenteraan dan media negaranya.    

Isa (as) menyeru rakyat untuk memberontak terhadap ulama dari Bani Israel yang telah memberikan diri mereka kuasa untuk menggubal undang-undang dalam membangkang Allah SWT , dan mereka menyeru orang untuk taat kepada mereka dan mengikuti jejak langkah mereka. Oleh itu, mereka sesat dan orang-orang selepas mereka sendiri telah sesat, kerana mereka menjadikan diri mereka tuan-tuan untuk disembah selain Allah SWT .


3. Keadilan Dan Belas Kasihan:


Tanpa keadilan dan belas kasihan, kehidupan menjadi gelap dengan hanya penindasan, ketidakadilan, kekejaman, dan kesakitan. Dan penzalim yang tidak adil dan tidak berbelas kasihan, kerana ia adalah penindasan, kekasaran dan kekejaman yang menyebabkan Firaun, Namrud, Caesar dan yang seperti mereka yang berkuasa dan menerajui dan mengawal kepimpinan iblis supaya mereka boleh membawa penyokong mereka dan mereka yang mengikuti jejak langkah mereka ke dalam jurang neraka. Dan sesiapa yang menjangka bahawa keadilan dan belas kasihan dari penzalim adalah seperti orang yang ingin menghidu bau yang wangi dari najis.

Inilah sebabnya mengapa senjata yang kuat di tangan para nabi ialah keadilan dan belas kasihan. Oleh itu, Isa (as) berusaha menyebarkan dan menyeru untuk keadilan dan belas kasihan dalam masyarakat: keadilan yang ditolak oleh ulama Bani Israel apabila mereka menyimpan wang kebajikan untuk diri mereka sendiri dan meluluskan undang-undang mengikut hawa nafsu mereka dan dakwaan bodoh dan jahil, dan belas kasihan yang tidak dikenali semasa berada di bawah bayang-bayang para penzalim. Dan belas kasihan Isa (as) juga termasuk pemungut cukai yang secara langsung bekerja untuk Caesar, kerana Isa (as) cuba untuk menyelamatkan mereka daripada akhirnya menjadi hitam dan gelap yang menanti mereka jika mereka terus berjalan mengikut jejak langkah Caesar..



    Sebelum <<✡✡✡✡✡>>Selepas




Tiada ulasan: