Isnin, 31 Ogos 2015

Soalan 465:


Soalan 465:
1.   Bekerja di tempat daging babi
2.   Pemandu yang mengangkut yang tidak Halal
3.   Bolehkah menipu bank bukan Islam
4.   Tafsiran ayat Rabbi_syrah li
5.   Tafsiran khutbah Al-Kautsariyah






بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على أشرف الخلق محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Dan selawat dan salam atas penciptaan yang mulia Muhammad dan keluarganya yang baik-baik dan disucikan, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.

Saya memohon kepada Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Berkuasa untuk menjadi tuan dalam kebaikan dan dilindungi Allah daripada segala kejahatan dunia ini dengan haq

[لا إله إلا هو الحي القيوم]

Tuan, saya ada beberapa soalan jika boleh diberikan jawapannya:

Soalan pertama: Adakah dibenarkan bagi seseorang bekerja di tempat daging babi untuk dijual, walaupun ia tidak menjualnya kepada orang Islam, dan juga kedai yang bukan miliknya, tetapi hanya seorang pekerja di kedai tersebut?

Soalan kedua: jika seorang pemandu lori dalam sebuah syarikat, yang menggajikan untuk mengangkut daging yang tidak Halal atau lain-lain, adakah ia haram? Adalah diketahui bahawa orang itu juga hanya seorang pemandu dan lori pengangkut itu bukan miliknya.

Soalan ketiga: Adakah dibenarkan untuk menipu bank bukan Islam dan membuat pinjaman dari mereka dan kemudian jika dia boleh mendapatkan semula jumlah ini dikembalikanya kepada mereka dan jika dia tidak dapat mengembalikannya?

Soalan keempat: Apakah tafsiran ayat:

﴿قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي * وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي * وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي * يَفْقَهُوا قَوْلِي * وَاجْعَل لِّي وَزِيراً مِّنْ أَهْلِي﴾

Berkata Musa: "Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, * dan mudahkanlah untukku urusanku, * dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, * supaya mereka mengerti perkataanku, * dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku, [47]?

Soalan kelima: Apakah tafsiran khutbah Al-Kautsariyah?

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya

Dihantar oleh: Muhammad Al-Suwaifiy – Kanada

Jawapan:
            
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
                                                           
Boleh bekerja di kedai yang menjual daging tetapi tidak dibenarkan untuk dimakan, seperti daging babi atau daging-daging yang tidak disembelih secara Syar’ei.

Adalah juga dibenarkan untuk bekerja sebagai pemandu lori membawa daging tetapi tidak dibenarkan untuk dimakan, juga tidak boleh bekerja di tempat yang melibatkan penjualan alkohol atau sebagai pemandu lori yang membawa arak.

Bagi urus niaga dengan bank-bank yang dimiliki oleh bukan Islam atau yang dimiliki oleh Nawasib (nasibi) yang menentang dan kekal bermusuh dengan Imam-imam atau Mahdi-mahdi maka dibenarkan untuk membuat pinjaman yang dikenakan faedah dari mereka, atau mendeposit (menyimpan) dengan pemilik mereka dan mengambil faedah daripada mereka, di mana tidak ada riba antara seorang mukmin dan orang bukan Islam atau di antara seorang mukmin dengan nasibi yang menentang dan bermusuh itu.

Jika dibuat pinjaman dari orang-orang seperti itu, ia tidak dapat membayar balik tidak ada kemusykilan. Semoga Allah memberi petunjuk kepadamu.

Jawapan Soalan 4:

﴿قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي * وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي * وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي * يَفْقَهُوا قَوْلِي * وَاجْعَل لِّي وَزِيراً مِّنْ أَهْلِي﴾

Berkata Musa: "Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, * dan mudahkanlah untukku urusanku, * dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, * supaya mereka mengerti perkataanku, * dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku,

Dia SWT berfirman:

﴿وَإِذْ نَادَى رَبُّكَ مُوسَى أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ * قَوْمَ فِرْعَوْنَ أَلَا يَتَّقُونَ * قَالَ رَبِّ إِنِّي أَخَافُ أَن يُكَذِّبُونِ * وَيَضِيقُ صَدْرِي وَلَا يَنطَلِقُ لِسَانِي فَأَرْسِلْ إِلَى هَارُونَ﴾

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu menyeru Musa: "Datangilah kaum yang zalim itu, * (yaitu) kaum Fir'aun. Mengapa mereka tidak bertakwa?” * Berkata Musa: "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku takut bahwa mereka akan mendustakan aku. * Dan (karenanya) sempitlah dadaku dan tidak lancar lidahku maka utuslah kepada Harun. [48]).

Doa Nabi Musa (as) jelas bahawa dia minta kepada Allah untuk perkara berikut:

Lapangkanlah untukku dadaku,
Dan mudahkanlah untukku urusanku,
Dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku,
Supaya mereka mengerti perkataanku,
Dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku,

Dalam ayat-ayat tersebut sebab Musa (as) meminta (lepaskan kekakuan lidahnya) supaya difahami apa yang dikatakannya. Dan juga sebab meminta untuk melapangkan dadanya, kerana dia takut yang menyempitkan dadanya dan tidak bergerak lidahnya.

Kesimpulan yang jelas, bahawa Musa (as) ada masalah dalam menyebut dan menyampaikan maklumat kepada orang lain, dan masalah ini sebahagiannya diselesaikan pada Musa (as) khususnya, dan diselesaikan sepenuhnya pada risalah Musa (as) dengan terutusnya Harun (as) sebagai penolong (wazir) yang telah dilantik untuk menyampaikan risalah.

Allah telah memperkenankan doa Musa (as) dan telah mengakhrinya dengan penuh hikmah, Musa mahu menyempurnakan dengan keupayaannya untuk menyampaikan kepada mereka dengan meminta supaya diutus Harun bersamanya, sebagai penolong (wazir), Allah telah menyempurnakan keupayaan Musa (as) untuk menyampaikan dengan kuasa tertentu, dan melengkapkannya dengan Harun (as), Allah mengutus Harun (as) sebagai mengabulkan permintaan Musa (as), dan menjadikan pengutusannya dengan penuh hikmah dan ia adalah dengan menyelesaikan masalah Musa (as) dalam menyampaikan kepada Firaun dan kaumnya, iaitu orang-orang yang diutus Musa (as) kepada mereka itu,

﴿قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَى﴾

Allah berfirman: "Sesungguhnya telah diperkenankan permintaanmu, hai Musa". [49].

Dan Allah Taala telah menerangkan bahawa masih terdapat kekurangan dalam penjelasan Musa (as) yang belum diangkat apabila menceritakan kata-kata Firaun:

﴿أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ﴾


Bukankah aku lebih baik dari orang yang hina ini dan yang hampir tidak dapat menjelaskan (perkataannya)? [50

Allah Taala berfirman dalam mengisahkan kata-kata Musa (as):

﴿وَأَخِي هَارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِسَاناً فَأَرْسِلْهُ مَعِيَ رِدْءاً يُصَدِّقُنِي إِنِّي أَخَافُ أَن يُكَذِّبُونِ﴾

Dan saudaraku Harun dia lebih fasih lidahnya daripadaku, maka utuslah dia bersamaku sebagai pembantuku untuk membenarkan (perkataan)ku; sesungguhnya aku khuatir mereka akan mendustakanku". [51

Maka Musa (as) sendiri masih ada sesuatu bersamanya sesuatu kekurangan dalam penjelasannya, dan ini adalah kehendak Allah sebagai punca kebimbangannya kepada para penyembah yang batil seperti Firaun dan tenteranya dan mereka meremehkannya kerana (kononnya) mereka lebih layak dari Musa, dan mereka di pihak yang benar sementara Musa (as) (semoga dijauhkan Allah) di pihak yang bathil:

﴿وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ * أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ * فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ * فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْماً فَاسِقِينَ﴾

Dan Fir'aun berseru kepada kaumnya (seraya) berkata: "Hai kaumku, bukankah kerajaan Mesir ini kepunyaanku dan (bukankah) sungai-sungai ini mengalir di bawahku; maka apakah kamu tidak melihat(nya)? * Bukankah aku lebih baik dari orang yang hina ini dan yang hampir tidak dapat menjelaskan (perkataannya)? * Mengapa tidak dipakaikan kepadanya gelang dari emas atau malaikat datang bersama-sama dia untuk mengiringinya?" * Maka Fir'aun mempengaruhi kaumnya (dengan perkataan itu) lalu mereka patuh kepadanya. Karena sesungguhnya mereka adalah kaum yang fasik. [52 Al-Zukhruf 43:51] 


Dia berpaling kepada ucapan Firaun yang agamanya tidak berbeza daripada ucapan ulamak sesat pada hari ini, maka dia pun berkata seperti berikut:

"Hai kaumku, bukankah kerajaan Mesir ini kepunyaanku dan (bukankah) sungai-sungai ini mengalir di bawahku; maka apakah kamu tidak melihat(nya)?

iaitu, dia berkata kepada kaumnya: Lihatlah, Sesungguhnya Allah menolongku dan membolehkan aku memerintah Mesir dan aku gembira dengan urusan pemerintahanku, kalau Musa (as) benar tentulah Allah memberikan kepadanya dan bergembira dengannya. Ini adalah anggapan yang salah pada agama pertama ketika Firaun dan ulamak sesat pada setiap zaman.

Bukankah aku lebih baik dari orang yang hina ini dan yang hampir tidak dapat menjelaskan (perkataannya)?:

Firaun berkata, bahawa Musa (as) tidak dapat menjelaskan, maka sekiranya Allah SWT memperbaiki lisannya dalam bentuk yang sempurna, dan tidak lagi dia tidak lancar dalam berbicara. Oleh itu akibatnya; Firaun sendiri menganggap dirinya sebagai yang terbaik; kerana dia mengira pada kenyataannya bahawa tidak ada kekurangan pada lisannya, dan ini anggapan salah yang kedua, dan ulamak sesat telah terjangkit dengan rentak gendang mereka pada hari ini, seolah-olah Firaun itu di hadapan daripada mereka dan guru yang mengajar mereka, hampir tidak pernah berbeza pada kata-kata dan perbuatannya.

“Mengapa tidak dipakaikan kepadanya gelang dari emas atau malaikat datang bersama-sama dia untuk mengiringinya?":

kata-kata Firaun, ulamak sesat dan pengikut mereka pada hari ini sama-sama berkongsi perkataan: Allah yang mengutusmya dan yang mengutus Imam Mahdi, sudah tentulah tidak perlu disediakan kepadanya dengan semua keupayaan, seperti kemampuan kewangan dan keupayaan mukjizat untuk dipaksakan supaya beriman.

Tidakkah kamu lihat ayat yang menjelaskan bagaimana Firaun berkata beribu-ribu tahun yang lalu, perkataan yang betul-betul sama diulang semula oleh ulamak sesat hari ini:

“Mengapa tidak dipakaikan kepadanya gelang dari emas atau malaikat datang bersama-sama dia untuk mengiringinya?",

maksudnya hendaknya mereka mendatangkan sesuatu yang terkeluar daripada adat kebiasaan maka hendaknya ia mendatangkan kepada kita suatu mukjizat, maka diperteguh dengan mukjizat itu suatu penjelasan secara paksa, jika Allah bersamanya dan malaikat-malaikat juga bersamanya.

Mereka mahu dipaksa dalam iman, tidak memberi manfaat kepada mereka tongkat berubah menjadi ular, sebab ada ramai dari mereka selain Musa melakukannya, jika ia memikat hati, dia adalah ahli sihir, walaupun besar kekalahan mereka dan lebih mahir daripada mereka, tetapi tidak akan pernah dan tidak mungkin ia seorang Rasul dari Allah.

Tidak memberi manfaat kepada mereka tangan putih untuk menunjukkan kesucian Musa (as), dan bagaimana untuk memberi manfaat kepada mereka?! Walaupun ia memberi manfaat kepada mereka kerana mereka memerlukannya, Dan adakah kejernihan dan kesucian hati Musa (as) tersembunyi dari mereka kerana mereka telah bergaul dan mengenalnya sebelum dan selepas diutus.

Tidak memberi manfaat kepada mereka (air sungai) Nil bertukar warna merah, mereka tetap boleh membantah bahawa ini adalah perkara biasa, kerana air sungai Nil bertukar warna darah akibat daripada pertempuran berdarah mewarnai aliran sungai Nil sebelum mereka sampai, dan hanya dengan mengatakan apa hubungan Musa (as) dengan perkara ini?! Akibatnya mereka mahu mendustakan segala keterangan dengan apa jua cara, kerana mereka akan lebih suka buta meraba-raba dan tersesat daripada melihat dan hidayah, dan iniah yang tidak diperlukan Firaun dan ulamak sesat untuk dilebihkan, tetapi cukup dengan beberapa perkataan, cukup bagi Firaun dengan mengatakan, bahawa Musa (as) cacat dalam penyampaian ucapan, dan Musa (as) tidak datang dengan keterangan mukjizat yang jelas, tidak ada kekacauan dan kesamaran di dalamnya, untuk melihat Firaun dan ulamak sesat lebih ramai orang yang mengikuti mereka dan yang bodoh tiada tandingannya kerana mereka sentiasa menyesal (degil).

Maka Fir'aun mempengaruhi kaumnya (dengan perkataan itu) lalu mereka patuh kepadanya. Karena sesungguhnya mereka adalah kaum yang fasik.

Betapa pahitnya penghinaan dilakukan kepada Ali (as) Dia berkata dia merasakan kepahitan yang ditanam sebagai bilah pisau dalam mulutnya (dan melekat di tekak) ([53]).

Ia benar-benar pahit, kamu dapati Allah SWT mendedahkan Firaun dan ulamak sesat dengan suara lantang menunjukkan dan menyatakan dengan tangan dan perbuatan mereka sendiri pada percanggahan-percanggahan dan jalan-jalan penyelewengan mereka yang mengikut hawa nafsu kebathilan dunia dan dengan semua orang yang mengikuti mereka ini, dan mereka berandaian memberi alasan rapuh atas tindakan penyelewengan mereka dengan kata-kata dan tingkah laku mereka menyeleweng dan memutarbelitkan syari’at.

والحمد لله رب العالمين.
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Saya nasihatkan kamu dan orang-orang mukmin supaya kamu berlaku baik pada isteri-isteri kamu, kaum kerabat kamu. Semoga Allah menolong kamu, Kerana berlaku baik dengan isteri yang mukminah memudahkan urusan untuk kebaikan dunia dan akhirat, Ia membina kehidupan dan menghapuskan kemiskinan dan kejahatan, Saya bermohon kepada Allah untuk kamu kebaikan akhirat dan dunia serta perbaikan (islah) di antara kamu, dan Semoga Allah membantu kamu segala yang baik.


والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya


Ahmad Al-Hassan
Rabi3 Al-Awwal / 1431 H




✡✡✡✡✡


______________________________
[47] - Tha Ha 20:25-29.
[48] - Al-Syu3araa’ 26:10-13.
[49] - Tha Ha 20:36.
[50] - Al-Zukhruf 43:52
[51] - Al-Qashash 28:34
[52] - Al-Zukhruf 43:51-54.
[53] - 3ilal Al-Syarai4 Jilid 1 bab 122 halaman 150-151.




Tiada ulasan: