Rabu, 5 Ogos 2015

Soalan 137-138


Soalan 137-138

Soalan 137: Penggodam Internet
Soalan 138: Pertanyaan Mengenai Khums


Soalan 137:
بسم الله الرحمن الرحيم،
اللهم صلِّ على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih, Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, dan Allah berselawat atas Muhammad dan Aali Muhammad, imam-imam dan Mahdi-mahdi serta salam pengiktirafan

Ya Saidi, Yamani Aali Muhammad,

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Salam atas tuan, rahmat Allah dan keberkatanNya

Tersebar di hari baru-baru ini fenomena memintas sistem pelayan - pusat-pusat Internet - Supaya pengguna boleh berkomunikasi di Internet tanpa membayar sumbangan kepada pemilik pusat itu, yang menggunakan sejenis perisian yang boleh mengakses rangkaian dengan gelaran (pengenalan) salah satu peserta aktif kepada pemilik pusat itu dan dipanggil proses colloquially (percakapan di Internet), apakah hukum orang yang melakukan proses ini secara percuma dan menarik peraturan talian. Perhatikanlah bahawa kebanyakan pusat-pusat bukan kerajaan suatu kaum yang tertentu daripada orang awam.

Ya Allah peliharalah Saidi wa Maulai Ahmad Al-Hassan dan teguhkan kami pada wilayahnya, ya Allah.

Penghantar: Muhammad Qasim Khalil

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
، والحمد لله رب العالمين،
 وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih, Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, dan Allah berselawat atas Muhammad dan Aali Muhammad, Imam-imam dan Mahdi-mahdi serta salam pengiktirafan.

Ia tidak dibolehkan, melainkan pemilik wang (dana) itu musuh Imam-imam dan Mahdi-mahdi maka ia adalah wang yang dimuliakan [280].


✡✡✡✡✡

-----------
[280] – Dari Abi Abdillah (as): beliau berkata: (ambillah wang Nasibi, di mana kamu temui dan hantarkan kepada kami sebagai khums) Bihar Al-Anwar: Jilid 39 halaman 194.. (Pengulas).


Soalan 138: Pertanyaan Mengenai Khums

                  
                          
Soalan 138: Sila hantarkan jawapan tuan mengikut pertanyaan yang berkaitan dengan khums.

Penghantar: Shabah Mahdi

Soalan 1: Siapakah yang wajib membayar khums, Sekiranya diwajibkan kepada golongan fakir dan miskin padahal mereka orang-orang fakir dan miskin yang memerlukan di masa kita ini?

Jawapan 1:

بسم الله الرحمن الرحيم
، والحمد لله رب العالمين،
 وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih, Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, dan Allah berselawat atas Muhammad dan Aali Muhammad, imam-imam dan Mahdi-mahdi serta salam pengiktirafan.

Khums diwajibkan atas setiap mukallaf, seperti puasa dan solat. Sumber-sumber rujukan dan syarat-syarat khums terdapat dalam kitab Al-Syarai3.

Soalan 2: Bagaimanakah bayaran khums seseorang sebelum ini tidak pernah membayar khums, adakah khums termasuk semua keperluan keluarga dan lain-lain kegunaan (perabot, peralatan rumah, peralatan elektrik, pakaian, dan lain-lain)?

Jawapan 2:

بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً


Tidak diwajibkan khums barangan di dalam rumah termasuk perabot yang digunakan, mahupun kereta sendiri, dan juga dilepaskan daripada wang pendapatan kerjanya sebanyak keperluan sara hidup kadar setahun, iaitu, jika dia mempunyai kerja-kerja (bengkel kerja) dan hasil daripadanya yang hanya mencukupi untuk sara hidup setahun sahaja, maka kerja-kerja (bengkel kerja) tidak dikenakan khums. Jika pendapatan bertambah, maka dikenakan khums berbanding asal sebanyak kadar pertambahan bagi tahun sara hidup, iaitu jika ia adalah sara hidup setahunnya (2) dan pendapatan kerja-kerja (4) adalah separuh khums (kerja-kerja) asal. Tanah di mana rumah kediamannya didirikan tidak dikenakan khums dan seterusnya tanah lain yang dimiliki dikenakan khums, dan semua wang yang dimiliki dikenakan khums kecuali seperti yang dinyatakan. Kesemua ini masih terdapat perkara-perkara lain mengenai khums.

Soalan 3: Apakah hukum mengumpul sejumlah wang bagi tujuan membeli sebidang tanah kediaman yang tidak mempunyai milik kediaman? Dengan itu tidak ada lebihan untuk peruntukan tahunan selain jumlah ini?

Jawapan 3: بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً


Khums dikenakan jika sebelumnya belum dikenakan khums, dan jika orang itu yang melaksanakan khums kepada pemilik syar’ei tidak dikenakan khums daripada jumlah yang dinyatakan, kecuali apabila sampai tarikh tahunan baru yang ditetapkan untuk khums tahunannya dan bukan untuk membeli rumah-rumah kediaman.

Soalan 4: Pekerja yang menerima bonus tahunan daripada syarikat di mana ia berkerja, adakah wajib dikenakan khums atas bonus ini? Jika wajib adakah disempurnakan khums sebaik sahaja diterima, atau apabila tiba tarikh khums tahunan yang ditetapkan? Jika bonus ini mahu gunakan untuk memenuhi saraan tahunan, adakah dikenakan khums? Adakah dikenakan khums pada hadiah bukan tunai?

Jawapan 4: بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Bonus dikenakan khums atas bakinya apabila tiba tarikh khums tahunan yang ditetapkan, dan juga pada hadiah bukan tunai dilaksanakan khums pada (tarikh) tahunan baru itu, jika ia tidak digunakan.

Soalan 5: Adakah wajib dikenakan khums pada perhiasan yang digunakan oleh wanita? Khums emas dan perak terkumpul (simpanan) yang tidak digunakan, dan apakah nisabnya?

Jawapan 5: بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Perhiasan (emas, perak, dan lain-lain) yang wanita gunakan untuk perhiasan tidak dikenakan khums, dan jika tidak digunakan maka ia dikenakan khums. Nisabnya tidak dikira dalam khums tetapi dikira dalam Zakat.

Soalan 6: Jumlah yang disimpan oleh seseorang dalam akaun kanak-kanak yang belum mukallaf, adakah wajib khums?

Jawapan 6: بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Kanak-kanak tidak dikenakan khums, tetapi bagi wangnya sendiri, maka wajib atas penjaganya membayar khums dari wang kanak-kanak yang belum baligh, Jika tidak, ia keluarkan khums bagi wangnya apabila dia baligh.

Soalan 7: Adakah ganjaran khums terlepas dari Zakat jika orang yang tidak mempunyai nisab terkumpul atau keempat-empat hasil, dan bilakah wajib dibayar Zakat dan apakah syarat-syaratnya?

Jawapan 7: بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Penerangan Khums dan Zakat yang lebih terperinci disebutkan di dalam Kitab Al-Syarai3, saya harap saudara yang menerbitkannya akan menyampaikan kepada anda.

Soalan 8: Apakah hukum khums pada aset modal perkongsian dalam amalan perniagaan?

Jawapan 8: بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.:

Jawapannya ada pada jawapan terdahulu.


✡✡✡✡✡



Tiada ulasan: