Isnin, 31 Ogos 2015

14 08 2015

14 08 2015
  
KHUTBAH PERTAMA

 بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ  *  الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون ،  
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.   
أشهد ان لا إله إلا الله و حده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان عليا و الأئمة من ولده حجج الله ، و أشهد أن المهدي و المهديين من ولده حجج الله، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ، 

Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.

Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi     
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian

Bolehkah kita mengagak terhadap takdir Allah? Perhatikan girman Allah ini:

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
﴿قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ * الَّذِينَ هُمْ فِي غَمْرَةٍ سَاهُونَ * يَسْأَلونَ أَيَّانَ يَوْمُ الدِّينِ﴾

Binasalah orang-orang yang sentiasa mengeluarkan pendapat dengan cara agak-agak sahaja, * (Iaitu) orang-orang yang tenggelam dalam kejahilan dan lalai. * mereka bertanya: "Bilakah hari pembalasan itu?" [Al-Zhaariaat 51:10-12]?

﴿ قُتِلَ الْخَرَّاصُونَ﴾:
[Binasalah orang-orang yang sentiasa mengeluarkan pendapat dengan cara agak-agak sahaja]

Iaitu penganggar (yang menganggar dan yang mengagak) terhadap takdir Allah, dan sudah tentu setiap anggaran (agakan) adalah bertentangan dengan takdir Allah, maka takdir (anggaran)nya batil dan dusta, mereka ini adalah para pengagak yang khilaf terhadap takdir Allah, Orang-orang yang berdusta mengagak takdir Allah dan urusan Allah, dan mereka adalah orang-orang yang mendustakan Al-Qaim (as) tidak beriman (percaya) kepadanya; kerana mereka mahu didatangkan menurut takdir *ketentuan) mereka dan mereka tidak mengikut kadar yang ditentukan kepadanya oleh Allah SWT.

﴿الَّذِينَ هُمْ فِي غَمْرَةٍ سَاهُونَ﴾
[orang-orang yang tenggelam dalam kejahilan dan lalai.]:
iaitu mereka ini adalah orang-orang yang tenggelam (kagum) dengan dunia, lalai tentang akhirat dan yang ghaib dan kerajaan langit (Al-Malakut). Maka mereka lalai (jahil) dengan dunia ini dan tercungap-cungap di belakang Al-Qaim Hujjah Allah (as). Tidak ada yang mereka bimbang melainkan dunia ini, mereka merendahkan Al-Qaim Hujjah Allah dan Jihad yang dibawanya, sebagai kesengsaraan dan keletihan untuk meninggikan kalimah Allah. Mereka penduduk dunia yang tenggelam dalam kejahilan dan lalai, agama dan Al-Qaim Hujjah Allah hanya di lidah-lidah mereka
[Seperti mana kata Imam Al-Hussein (as): (Manusia hamba di dunia ini, dan agama hanya di lidah lidah mereka. Mereka memegangnya selagi ia memenuhi kehidupan mereka yang selesa. Tetapi apabila datang ujian, pemegang agama menjadi sangat sedikit), yang mencukupi bagi mereka yang mengurusnya.].

Manusia bercakap dan berkata mengenainya, tetapi mereka tidak bersedia untuk menyokong beliau, kerana dia menentang dunia mereka dan memaparkan kehidupan dan kepentingan mereka kepada bahaya.

﴿يَسْأَلونَ أَيَّانَ يَوْمُ الدِّينِ﴾
[mereka bertanya: "Bilakah hari pembalasan itu?"]:
ini alasan yang buruk cara mohon keuzuran padanya, dan yang mereka katakan adalah, Al-Qaim atau Al-Mahdi tidak akan bangkit sekarang dan masih lama lagi, Agama dalam keadaan baik belum tersebar kerosakan dan ketidakadilan di mana-mana jua.

Maka (Bilakah hari kiamat), dan seolah-olah mereka tidak melihat bumi dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan oleh Amerika dan talibarutnya, bahkan mereka, bersama mereka-itu (Amerika). Merekalah yang mendakwa mewakili agama, Merekalah yang merusakkan, tetapi mereka menyangka bahawa mereka berbuat yang sebaik-baiknya.

[Firman Allah yang bermaksud: [Katakanlah: "Apakah akan Kami beritahukan kepadamu tentang orang-orang yang paling merugi perbuatannya?" * Yaitu orang-orang yang telah sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahawa mereka berbuat sebaik-baiknya.] AlKahfi: 18:103-104.],

sehingga membawa mereka kepada kerosakan dan kebencian Al-Qaim (as). kerana mereka hidup dengan kelebihannya, dan di bawah bayang-bayang namanya (as), tetapi mereka tahu bahawa kebangkitannya (as) bermaksud menjatuhkan ketua-ketua agama palsu mereka dan menghormati kejahilan mereka, dan Dan berharap mereka cuba menukar manusia dari Al-Qaim, Al-Mahdi Hujjah Allah (as) dan dari menolongnya. Mereka (as) telah menyebutnya dalam doa: (Mereka melihatnya dari jauh), mereka bertanya: "Bilakah hari pembalasan itu?!

Imam mengatakan: (Ya Allah bukakanlah kesedihan ini dari umat ini dengan kehadiran beliau, dan percepatkanlah Ya Allah, penampilannya bagi kami, bahawa mereka melihat adalah masih jauh dan kami lihat tidak lama lagi, dengan rahmat Mu, wahai Maha Pengasih lagi Penyayang) Mishba7 Al-Mutahijad: halaman 552.

                                
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ﴿١ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿٢ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٣ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ ﴿٤ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٥ لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ ﴿٦

KHUTBAH KEDUA

بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ وَلَدًا*  وَّ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا *  اُوْصِيْكُمْ عِبَادَ اللهِ بِتَقْوَي اللهِ  *
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Wahai hamba Allah, saya menasihati saudara semua supaya bertakwa kepada Allah serta saya berpesan kepada saudara semua untuk taat kepada -Nya. Saya menyeru saudara semua (dan diri saya) supaya melakukan perbuatan-perbuatan baik sebelum hari yang tidak dapat dielakkan datang, sebelum kematian meragut kita; tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari kematian itu.

Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi    
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian

Doa, Takdir dan Kepuasan

Terdapat kekeliruan tentang bagaimana untuk membezakan di antara ketentuan Allah yang patut berpuas hati dengan nasib dan ketentuan Allah untuk berdoa dan bermohon kepada-Nya Swt dan meminta sesuatu walaupun perkara yang paling kecil.
Dalam erti kata lain, tidakkah perintah untuk berpuas hati dengan nasib bercanggah dengan perintah untuk berdoa? Dan bagaimana kita boleh mengamalkan kedua-dua arahan?

Imam Ahmad Al-Hassan (as) telah menjawab persoalan ini” Katanya

Doa kita untuk nasib yang akan datang agar menjadi baik untuk kita tidak berlawanan dengan kita berpuas hati dengan nasib dan realiti semasa pada kita. Sebagai contoh, saya berpuas hati dengan penyakit saya sekarang kerana ia termasuk dalam takdir Allah dan pada masa yang sama saya berdoa agar saya sembuh selepasnya. Jadi pengetahuan saya bahawa penyakit saya pada masa ini termasuk dalam takdir Allah dan kepuasan saya dengannya tidak bermakna yang saya tahu atau mengatakan bahawa Allah menentukan supaya saya tetap sakit selama satu hari atau setahun lagi atau terus kekal dalam hidup saya, dan seterus mengatakan bahawa saya berpuas hati dengan takdir Allah yang tidak berubah dan oleh itu saya tidak perlu berdoa.

Dan walaupun anda tahu dari Allah melalui satu daripada laluan bagi mengetahui perkara ghaib, seperti rukya (alamat mipi) bentuk amaran, bahawa peristiwa ini akan berlaku esok dan ia adalah berbahaya dan menyakitkan, anda tetap boleh berdoa kepada Allah atau bersedekah supaya Allah akan menolak perkara yang membahayakan ini, kerana ia bukan satu takdir Allah yang tidak berubah dan juga tidak ditulis dalam Ummu Al-Kitab (Ibu Suratan), sebaliknya ia adalah begitu ketara dalam salah satu kemungkinan yang sedia ada dalam Lauh Penghapusan dan Pengesahan bagi sesuatu perkara dan ia mungkin tidak berlaku tetapi kemungkinan lain mungkin berlaku sebaliknya.

Oleh itu, kita berdoa kerana kita tidak tahu keputusan akhir dan muktamad yang akan berlaku, yang mana takdir Allah pada masa depan untuk kita. Dan kita berdoa agar kemudaratan kita yang dikenakan itu kerana kesilapan kita, supaya tidak dikekalkan.

وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ

((Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu.)) Surah ash- Shura  42:30 .

Dan doa kita tidak bercanggah dengan kepuasan hati kita dengan takdir Allah diletakkan kepada kita sekarang, dan ia adalah satu realiti pada kita di dalam hidup ini dan kita bersyukur kepada Allah untuk itu.

اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُوْلَكَ ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِى رَسُوْلَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِىْ رَسُوْلَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِيْنِىْ
                                                            

Ya Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah (perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku akan sesat dari (mengenal) agamaku
[Doa Ma'rifah Zaman Ghaibah]



اِنَّ اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ  *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ*  وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ الْجَفَا  *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ  *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ  *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ  *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي  *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ  *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ  *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
                          
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ ﴿١ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﴿٣





Tiada ulasan: