Rabu, 12 Ogos 2015

Soalan 257: Makam Zainab (as) i dan makam Al-Hussein Di Mesir


Soalan 257:
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

اللهم صل على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
               
Ya Allah, Selawat atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.

Salam atas Baqiah Aali Muhammad, dan rahmat Allah serta keberkatanNya.
Saya bermohon kepada Allah untuk menjadikan Saidi wa Maulai, dan Ahli Keluarga dengan kebaikan dan kesihatan


Saya mempunyai beberapa soalan:

Pertama, terdapat beberapa klip video yang saya lihat di Internet. Penyampainya (kira-kira 4 orang atau lebih), memperkatakan dan memberi tumpuan kepada cara bagaimana untuk menghapuskan jiwa (diri) manusia yang negatif dengan merujuk kepada asas-asas jiwa (diri).

Kebanyakan orang-orang yang berada dalam batas-batas jiwa manusia sebagai yang asas dan tidak melangkah kepada Pencipta Yang Maha Suci, Ia bukan urusan agama bagi mereka atau bagi orang-orang yang diperdengarkan kepada mereka hadits yang bercanggah sahaja, apabila ia mencapai titik yang terakhir dan yang tinggal hanyalah untuk menghormati mereka yang menciptakan imej maka pendirian mereka pada luaran sahaja.

Bolehkah ahli Tauhid mendengar hujjah untuk mengambil hikmah dan mengakui kepada yang diciptakan oleh Yang Maha Suci atau bahawa (Aku) tempat ujian?

Kedua, isteri saya melihat rukya yang seperti berikut, dari ceritanya, dan dia sedang tidur di ruang duduk-duduk rumah (ruang tamu) masuk seekor kucing besar yang cantik ke dalam rumah. Dia berkata bagaimana kamu masuk rumah saya yang berkunci. Maka kucing itu menuju ke arah tingkap (pintu depan rumah) dan kemudian menjadi kepada memanggil Nabi Khidhir dan isteri saya datang perlahan-lahan mendekati dengan berkata: 3alaihi Al-Shalatu Al-Salam (atasnya selawat salam). dan terus ianya berhenti seketika sebelum membuka pintu untuk pergi dan kucing itu berkata dia telah pergi..

Ketiga: Di mana makam Al-Sayidah Zainab (Shalawatu Rabbi 3alaiha), Adakah Al-3aqilah (as) pernah pergi ke Mesir? Adakah sesuatu jasad Imam Hussein (as) Al-Thahir di Mesir?

Keempat: Riwayat dari Anas, dari Nabi (S):. (ikhlaskan amalan kamu yang boleh mengukuhkan Islam Mereka berkata: Wahai Rasulullah, bagaimana mengukuhkan Islam Baginda bersabda: Dengan hadir bersama ulamak untuk belajar ilmu dan dengan menolak mereka yang mementingkan hawa nafsu, maka sesiapa yang menolak mereka dan mengharap wajah (keredhaan) Allah, maka baginya (mendapat) ibadah Al-Tsaqalain, jin dan manusia, dan maka sesiapa yang menolak mereka dan mengharap wajah (keredhaan) Allah, maka baginya (mendapat) ibadah penduduk Mekah sejak diciptakan. Maka ditanya: Ya Rasulullah, Maka orang yang riya’ yang mengambil upah dengan ilmunya? Baginda bersabda: Allah menetapkan atas diriNya pada sesiapa yang mengukuhkan Islam dan mengharap wajah (keredhaan) Allah, maka baginya (mendapat) ibadah penduduk Mekah sejak diciptakan, sekiranya ia tidak menolak maka diharamkan neraka ppada wajahnya). Apa yang dimaksudkan dengan riwayat lnl?

Dan salam atas Baqiah Aali Muhammad, dan sampaikan salam saya untuk Baqiah Allah dan hujjahNya yang baik lagi sabar dan selawat Tuhanku atasnya.
            
Penghantar: Abdelhamid Ibrahim


Jawapan:
         
بسم الله الرحمن لرحيم،
والحمد لله رب العالمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً
                  
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani
                             
Segala puji bagi Allah, Selawat Allah ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.

Mendengar perkara tersebut tidak memudharatkan, anda mungkin akan mendengar hujjah orang-orang Yahudi, Kristian atau atheis untuk menolaknya, tetapi jika anda maksudkan pada iktikad dan membenarkan apa yang mereka katakan mengenai diri (jwa) itu tidaklah benar, maka jika mereka salah dalam perkara itu dengan memeriksa secara dekat terdapat kesilapannya yang lain. Pandangan yang betul ialah anda mengenal diri (jiwa) dari pencipta diri SWT melalui makrifat (mengenal) kitabNya dan, Rasul-rasulNya SWT.

Mengenai makam Al-Sayidah Zainab binti Ali (as) ia ada di Syam (Syria), dan makam Al-Hussein di Karbala dan tidak ada sesuatu pun daripada jasad Al-Hussein (as) di tempat makam di Mesir itu, tetapi orang-orang yang ziarah makam di Mesir ini mendapat ganjaran dan pahala; kerana menghidupkan urusan Al-Hussein (as).


Ahmad Al-Hassan
                    

✡✡✡✡✡






Tiada ulasan: