Ahad, 30 Ogos 2015

Soalan 461: Sukar Bertemu Jodoh


Soalan 461: Sukar Bertemu Jodoh

السلام عليكم يا سيدي ويا مولاي
Salam atas mu Ya Saidi Ya Maulai.

Pada mulanya saya minta maaf kerana saya menyusahkan tuan dengan masalah peribadi saya, tetapi Allah mengetahui betapa menderitanya saya dalam perkara ini. Masalah saya, Ya Saidi, adalah setiap kali saya ingin berkahwin dan dapatkan (calon) isteri yang sesuai terdapat halangan dan membatalkan (perkahwinan), dan sehingga dalam sebahagian perkara saya malu dengan saudara ansar kerana masalah ini dipersalahkan pada saya. Tetapi saya tidak tahu mengapa ini terjadi kepada saya, dan kadang-kadang saya dapat (calon) isteri yang sesuai tetapi yang terbaik (hiasan rumah) atau yang cukup bagus tetapi tidak sesuai untuk menjadi isteri saya atau keluarga saya menolak, atau apabila usaha berhasil ada sahaja halangannya.

Dan saya hairan dengan perkara ini dan saya tidak tahu apa yang saya lakukan di antara saya yang masih muda dan saya mahu berkahwin dengan masalah yang tidak berpisah dari saya sejak sebelum masuk dalam dakwah yang diberkati ini, dan saya merasakan keadaan ini seperti kutukan yang mengekori saya atau (perbuatan sihir) atau sesuatu yang seperti itu. Walaupun ingin bertunang dengan bukan ansar, seorang gadis buta pun tidak mahu berkahwin dengan saya kerana saya adalah seorang ansar, dan terdapat banyak lagi yang lain-lain ... Tetapi sekarang saya takut untuk mara ke hadapan dan hasilnya adalah rasa takut pada perempuan dan kerana tidak mahu menyakiti perasaannya, dan dengan surat ini maka saya ingin mereka tahu apa yang berlaku kepada saya.

Perkara yang kedua ialah bahawa terdapat seorang dari ansar perempuan yang saya berkenan dan saya hairan, adakah saya suka untuk berkahwin dengannya, dan apa pendapat tuan wahai bapa, izinkan saya untuk memanggil tuan seperti itu, kerana saya tidak dapat mencari orang lain selain tuan sebagai bapa pada saya. Apa yang saya inginkan dari tuan adalah untuk membimbing saya dan apa yang perlu dilakukan. Dan maafkan saya kerana terlalu panjang. Dan semoga dilindungi Allah dalam naunganNya. Semoga Allah melapangkan tuan dan Aali Muhammad (as) Amin.

Dihantar oleh: Fiziak – Iraq

Jawapan:
            
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
                                                           
                        
Saya berdoa supaya Allah membantu kamu untuk melakukan semua yang baik, dan bagi kamu sebelum berkahwin terlebih dahulu kamu perlu dirikan solat dua rakaat dan kamu berdoa kepada Allah agar memudahkan seorang wanita solehah memelihara kamu dan membantu kamu dalam perjalanan kamu kepada Allah, kepada kebenaran dan untuk membantu meneguhkan kamu di atas jalan kejayaan.

Malah lebih baik jika solat kamu ini didirikan dalam makam Imam Al-Hussein (as) dan kamu jadikan Al-Hussein (as) syafa’at kamu kepada Allah SWT, dan kemudian selepas Allah memudahkan kamu dengan seorang wanita daripadaNya SWT maka solatlah dua rakaat tanda syukur kepada Allah selepas ikatan perkahwinan itu, dan berdoalah selepas solat itu kerana doa ketika ikatan perkahwinan adalah maqbul dengan izin Allah, dan Allah memberi petunjuk kepada kamu semua yang baik dan memberi rezeki yang baik di dunia dan akhirat.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya


Ahmad Al-Hassan
Rabi3 Al-Awwal / 1431



✡✡✡✡✡



Tiada ulasan: