Isnin, 24 Ogos 2015

Soalan 277: Cara Membalas Tuduhan Terhadap Ansar.


Soalan 277: Cara Membalas Tuduhan Terhadap Ansar.

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة على سيدنا محمد خاتم النبيين والمرسلين وآله وصحبه أجمعين.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Maha Pengasihani
dan selawat atas Saiyidina Muhammad penutup para Nabi dan Rasul-rasul dan keluarga dan para sahabat baginda seluruhnya..

A: Mengapa kamu berpegang pada diri kamu dan berdusta dan mengada-adakan terhadap Allah dalam tafsir-tafsir kamu dan mendustakan para pentafsir Al-Quran seperti Ibn Katsir, Al-Thabari dan para pentafsir Al-Quran yang lain, dan kamu bergantung kepada Al-Hindiy dan Al-Thabarsi, tidak, kerana mereka tidak boleh dipercayai, adakah kerana kata-kata mereka sepadan dengan kata-kata kamu, seolah-olah tidak ada seorang pun yang mahu menegakkan Syari’ai Muhammad yang lebih afdhal solatnya selain dari kamu, kami sayang semua, tidaklah yang mempengaruhi kami itu Zaid atau ‘Ubaid hanya yang mempengaruhi kami adalah agama kami dan Al-Quran kami, kamu mengikuti tafsiran hasutan fitnah setiap hari yang dikeluarkan kepada kamu dari peribadi yang mendakwa Aali Al-Bait dan kamu mempercayainya, bagaimana kamu percaya Ahmad Al-Hassan ini yang berkata dengan rukya, saya bersaksi kepada Allah saya melihat dalam tidur, ia adalah dakwaan yang batil. Mengapa kamu menganggap diri kamu suci dan tafsiran kamu mendustakan orang lain, tetapi kamu mengatakan bahawa mereka menafsirkan Al-Quran dengan sesuka hati, semoga dijauhkan Allah bahawa saya mentafsirkan Quran dalam mengikut hawa nafsu, tetapi hanya bergantung kepada tafsiran orang-orang yang mementingkan Allah, bukan Ali dan bukan Umar, saya bersama mereka; mereka telah berkhidmat dengan agama dan menyebarkannya tidak seperti kamu sekarang, kamu telah membuat orang terasing daripada agama oleh dajjal dan pembohongan yang diciptakan untuk mencuri wang orang ramai atas nama Khums. Tunjukkanlah mengapa kamu menyembunyikan dan kamu mahu orang ramai untuk mempercayai kamu dengan mendustakan Allah SWT yang berfirman:

﴿مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً﴾

Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. Kamu lihat mereka ruku' dan sujud [203

Sudah tentu akan tersasar tafsirannya dan mengatakan ia di sisi Aali Al-Bait seolah-olah Allah tidak mencipta orang lain selain mereka, dan mereka berlepas diri dari kamu atas apa yang kamu dustakan ke atas mereka, kamu mengikut syari’at fitnah Muawiyah dalam menghina dan menuduh kami para pengikut Muawiyah dan kami kasih pada semua dan menghormati semua dan semuanya sama di sisi Allah. Mengapa kamu tidak berani gerakkan maula kamu atas penduduk Gaza yang diwajibkan. Ia Imam orang Islam dan bukan sahaja untuk rakyat Iraq yang dilaknat Allah, yang dijadikan mereka yang datang kepada penduduk mereka untuk menduduki negara mereka atas alasan menzalimi Aali Al-Bait yang telah memperdagangkan dagangan kamu mendapatkan dana Khums, dan untuk berapa lama tinggalnya washiy kamu dan Mahdi kamu bersembunyi dan kita berada dalam era televisyen satelit? Bagaimana saya boleh percaya apa yang kamu katakan? Kita mesti mencarinya.

Hentikanlah berbohong pada yang mudah percaya dan tidak takut untuk menunjukkan jika ianya benar-benar diarahkan Allah, bagaimana saya percaya pada orang yang tidak boleh melindungi dirinya sendiri?

Saya menjauhi kamu, kerana kamu tidak menghormati orang selain kamu dan kamu sekalian mengejek tafisan kami, tanya diri kamu sekali lagi mengapa tidak peduli dengan pembohongan Aali Al-Bait, dan bersyukur kepada Allah dan selawat atas Saiyidina Muhammad, nabi dan risalah penutup, dan bagi wasiat itu adalah daripada jalinan khayalan kamu, untuk memecah-belahkan barisan kaum muslimin dan untuk menjadikan mereka mazhab syi'ah bagi mengumpulkan khums untuk diri kamu sendiri dengan pembohongan Al-Sardab (ruangan bawah tanah) dan lain-lain.

B: بسم الله الرحمن الرحيم، والصلاة على سيدنا محمد وآله وصحبه جميعاً
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Maha Pengasihani
dan selawat atas Saiyidina Muhammad dan keluarga dan para sahabat baginda seluruhnya..


Mengapa kamu mengobarkan kebencian sejarah, apa muslihat kamu, mendakwa penciptaan bagi Pencipta adalah pembalas bela Al-Jabbar, kamu menipu diri kamu sendiri menjadi penentu memperkirakan manusia dan kamu memalsukan untuk mentertawakan orang pada yang mudah percaya dan menyemai kebencian, Adakah ini agama kita? Dan Islam kita menyeru tolak ansur.Mengapa kamu tidak menyeru kerana Allah, kebimbangan kamu adalah bagaimana kamu membuktikan kelayakan Aali Al-Bait, (dan dua dimensi) di mana mereka berada sekarang tidakkah syi’ah kamu mereka khianati? Cukuplah cukup, mereka mengubah ucapan kamu dan Seruan hanya untuk Allah sahaja tidak ada sekutu bagiNya, walaupun penghulu penciptaan menyeru kepada Allah tidak menyeru kepada untuk menyembahnya, dan betapa sedihnya untuk menanyakan semua ini kerana Aku tidak mahu bersumpah bahawa Muslim Ahl Sunnah menyeru kasih sayang, dan memindah berita-berita bahawa para sahabat adalah sahabat dan kamu menyebut mereka, musuh-musuh antara mereka, apakah muslihat kamu, Takutlah kepada Allah pada pencerobohan kamu.

Pengirim: Suhailah – Denmark

Jawapan:
       
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.

Kamu kata (Mengapa kamu berpegang pada diri kamu dan berdusta dan mengada-adakan terhadap Allah dalam tafsir-tafsir kamu).

Aku berkata: Di mana yang dusta serta yang mengada-adakan terhadap Allah Taala dalam tafsiran kami?! Saya mengajak kamu berhujjah dengan Al-Quran dan Sunnah, dan menghujjah kamu dengan apa yang diriwayatkan oleh para Ulamak besar kamu dan sebaik-baik Ulamak kamu seperti Ahmad dan Muslim, Tirmizhi dan lain-lain, dan tidak berhujjah dengan apa yang diriwayatkan dalam sumber Syiah, dikhuatiri kamu akan mengatakan bahawa kamu tidak terima cara tersebut, Sebaliknya untuk menisbahkan kami pembohong dan mengada-adakan jawapan saya atas apa yang kami telah tuliskan dengan dalil-dalil ilmiyah demi menyedari diri untuk membersihkan kebenaran sejelas-sejelasnya, atau juga membalas apa yang kamu anggap sebagai dalil dan bukti-bukti yang jelas dan telah diriwayatkan bahawa: (manusia berlaku adil apabila berhujah dengan pihak lawan dengan agamanya dan kitabnya dan dengan Nabinya dan dengan syariatnya) [204], dan saya telah menjawab dengan apa yang diriwayatkan oleh para ulamak kamu dan dari sebaik-baik ulamak kamu, kemudian saya melakukan seperti yang telah saya lakukan, dan saya telah berlaku adil semoga Allah SWT member hidayah kepada kamu kebaikan di dunia dan di akhirat.

Kamu mengatakan (dan mendustakan para pentafsir Al-Quran seperti Ibn Katsir, Tabari dan para pentafsir Al-Quran yang lain).

Saya katakan: saya tidak sentuh pun dalam jawapan saya yang lalu pada mendustakan Ibn Katsir dan Al-Thabari, maka yang mendustakan adalah pemberi maklumat, tetapi pentafsir (mufassirun) bukan pemberi maklumat (mukhbirun), tetapi orang yang memberi pandangan boleh melakukan kesalahan, dan tidak ada pentafsir yang mendakwa bahawa semua pandangan tafsirannya betul (sahih), tidak pada pentafsir Sunnah mahupun pentafsir Syiah, Ya Allah kecuali tafsiran dari riwayat Muhammad dan Aali Muhammad (as) tetapi ini suatu perkara yang lain.

Ibn Katsir dan para pentafsir yang lain bukanlah orang-orang maksum yang tidak boleh dibincangkan walaupun mengamalkan (menerima pakai) dengan semua pandangan mereka dan kita menganggapnya seperti wahyu, dan kemudian jika seseorang dari pentafsir itu mereka menyalahi (berlainan pendapat) di banyak tempat yang lain, adakah ini dianggap sebagai mendustakan?! Kemudian jika kami tidak mengamalkan walaupun dengan pandangan pentafsir Syiah dan mereka adalah orang yang dijangka silap dalam tafsiran mereka, dan kami tidak menolak tafsiran ulamak masyarakat awam (Ahl Al-Sunnah) yang mereka jelaskan. Malah, pendirian kami ini juga termasuk pada pentafsir Syiah dan tidak menerima tafsiran melainkan hanya menerima dari mereka yang berpegang (maksum)  dengan Allah SWT dan orang-orang yang dilantik Rasulullah (S) adil dengan Al-Quran dan mereka adalah ‘Itrah Rasulullah (S).

Kamu kata (dan kamu bergantung kepada Al-Hindiy dan Al-Thabarsi).

Saya katakan: Saya tidak sampaikan apa-apa pun mengenai Al-Thabarsi dalam jawapan saya sebelum ini, dan bagi Al-Hindiy tidak bergantung kepada tafsiran, tetapi kami memetik apa yang diriwayatkannya dan dari riwayat-riwayat dan ini bukanlah pendapat beliau, dan dia adalah salah seorang ulamak besar kamu walaupun kami memetik pendapatnya untuk kamu, kerana ini adalah salah satu daripada hujah-hujah yang kuat untuk kamu, dari bab (mereka melakukan dengan apa yang mereka kenakan atas diri mereka sendiri). Maka adalah lebih baik bagi anda membincangkan dengan dalil atau menerima dalil-dalil, jika anda seseorang yang mencari kebenaran, kerana keangkuhan atas dalil bukanlah dari sifat-sifat ulamak.

Kamu kata: (kami sayang semua, tidaklah yang mempengaruhi kami itu Zaid atau ‘Ubaid hanya yang mempengaruhi kami adalah agama kami dan Al-Quran kami).

Saya katakan: Sayang pada semua bukanlah dari agama sama sekali, tetapi wajib pada setiap orang Islam untuk mencintai Auliak Allah dan memusuhi musuh-musuh Allah dan musuh-musuh rasulNya dari orang-orang terdahulu hingga orang-orang terkemudian.

Ya, daripada sifat-sifat orang-orang mukmin membimbing kasih sayang kepada kita semua, dan mengajak mereka kepada agama yang benar untuk menyelamatkan mereka dari kemurkaan Allah SWT dan neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, tetapi cinta (kasih sayang) mutlak hanya untuk orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasul dan aushiak mereka, adakah kamu sayang Muawiyah yang memerangi Ali bin Abi Talib (as), dan adakah kamu sayang Yazid peminum arak yang telah membunuh belahan jiwa Rasulullah (S) dan Penghulu Pemuda Syurga, dan adakah... dan adakah...? !!

Diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad (S) riwayat yang menunjukkan keagungan kasih pada Allah dan kebencian pada Allah:

عن أبي هريرة، أنه قال: قال رسول الله (ص): (إنّ الله تبارك وتعالى يقول يوم القيامة: أين المتحابون لجلالي. اليوم أظلهم في ظلي يوم لا ظل إلاّ ظلي)

Dari Abu Hurairah, beliau berkata: Rasulullah (S) bersabda: (“Kelak di hari kiamat Allah Tabaraka Wa Ta’ala berfirman,  ‘Dimanakah hamba-hamba-Ku yang saling mencintai karena keagungan-Ku di hari ini mereka akan Ku naungi dengan naungan-Ku, hari yang tiada naungan kecuali naungan-Ku.”) [205].

وعن رسول الله (ص): (قال الله تبارك وتعالى: وجبت محبتي للمتحابين فيَّ، والمتجالسين فيَّ، والمتزاورين فيَّ، والمتباذلين فيَّ)

Dan dari Rasulullah (S):

(Allah Tabaraka Wa Ta’ala berfirman: Wajib mendapat cintaKu bagi mereka yang saling menyayangi kerana kerana Ku, mereka yang duduk berkumpul kerana Ku, mereka yang saling menziarahi kerana Ku dan mereka yang berkorban kerana Ku) [206].

وعن عمرو بن الجموح إنه سمع النبي (ص) يقول: (لا يحق العبد حق صريح الإيمان حتى يحب الله تعالى ويبغض لله، فإذا أحب الله تبارك وتعالى وابغض لله تبارك وتعالى فقد استحق الولاء من الله، وإن أوليائي من عبادي وأحبائي من خلقي الذين يذكرون بذكرى واذكر بذكرهم)

Dari Amr ibn nafsu bahawa dia mendengar Nabi (S) bersabda:

(seorang hamba tidak akan benar-benar jelas imannya sehinggalah dia mengasihi Allah Ta’ala dan membenci kerana Allah, Apabila paling mengasihi Allah TWT, dan membenci kerana Allah TWT, maka telah memperoleh kesetiaan (Al-Walak) pada Allah, Sesunggunya para auliakKu dari hamba-hambaKu dan kekasihKu dari ciptaanKu adalah orang-orang yang selalu berzikir dengan mengingat-Ku, lalu Aku mengingat dengan zikir mereka) [207].

وعن رسول الله (ص) أنه قال: (من أعطى لله تعالى ومنع لله تعالى وأحب لله وأبغض لله تعالى وأنكح لله تعالى فقد استكمل إيمانه)

Dari Rasulullah (S) bersabda:

(Barangsiapa memberi karena Allah Ta’ala, mencegah karena Allah Ta’ala, mencintai karena Allah Ta’ala, membenci karena Allah Ta’ala dan menikah karena Allah Ta’ala maka sempurnalah iman orang itu.) [208].

Jika (Zaid atau ‘Ubaid) dari Auliak Allah dan dari orang-orang mukmin, Maka cinta mereka adalah cinta yang agung. Tetapi jika mereka musuh-musuh Allah kebencian mereka adalah kebencian melulu, menyayangi keduanya, akan  tercalar iman.

Kamu kata: (kamu mengikuti tafsiran (takwil) hasutan fitnah).

Aku katakan: Di manakah tafsiran (takwil) yang membawa kepada hasutan fitnah?! Mengapa kamu tidak mempunyai kata-kata yang disebut secara ilmiah? Kemudian asas tafsiran (takwil) mereka adalah untuk merampas kehalifahan Imam Ali bin Abi Talib (as), di mana takwilan hadits-hadits Nabi (S) itu adalah nash atas kehalifahan Imam Ali (as), dan kata-kara kamu ini adalah ucapan penuh emosi dan isi kata-kata yang membawa kami keluar secara pintasan.

Kamu kata: (kamu berkata dengan rukya, saya bersaksi kepada Allah saya melihat dalam tidur, ia adalah dakwaan yang batil.).

Aku katakan: Rukya (mimpi) ada bahagian-bahagiannya: sebahagiannya dart Allah Taala, sebahagiannya dart syaitan, dan sebahagiannya dari percakapan jiwa (diri), bagi Rukya yang terjadi pada Nabi Muhammad (S) atau salah seorang aushiak baginda ia sudah tentu dari Allah. Syaitan tidak berupaya datang menyerupai mereka atau meniru mereka, maka tentukanlah rukya yang kamu lihat dari bahagian yang mana satu. Jika kamu dari salah seorang yang percaya kepada rukya dan bagi kami ia perkara yang lain.

Kamu berkata: (semoga dijauhkan Allah bahawa saya mentafsirkan Quran mengikut hawa nafsu, tetapi hanya bergantung kepada tafsiran orang-orang yang mementingkan Allah, bukan Ali dan bukan Umar,).

Aku katakan: Jika kamu tidak mentafsirkan Al-Quran dengan pendapat kamu, maka kamu samada bergantung pada tafsiran hadits-hadits Nabi, atau bergantung kepada pendapat pentafsir-pentafsir, dan telah diingatkan kepada kamu khabar-khabar yang terkandung di dalam tafsiran ayat yang saya nyatakan dalam soalan sebelumnya adalah bertentangan dengan apa yang kamu katakan, dan kata-kata para pentafsir adalah tidak diperakui di dalam perkhabaran kerana ia ada kemungkinan mempunyai kesilapan dan ia bukanlah satu hujjah kepada kita, maka kamu perlu ingat kata-kata para pentafsir ini untuk menerangkan kepada kamu bahawa dalil-dalil dari Al-Quran dan As-Sunnah tidak benar, tetapi dalam hal isteri Al-Rasul (S) kamu kembali pada Al-Quran dan kamu sama sekali tidak mempertahankan kata-kata kamu, cukuplah dan tidak perlu ditambah dengan kata-kata yang lebih teruk lagi!

Mereka itulah orang-orang yang bergantung kepada kata-kata mereka, dan adakah mereka (maksum) sempurna hingga tidak membuat kesilapan dalam mentafsir, dan jika kamu berkata: Mereka adalah maksum maka carilah dalil-dalil mengenainya.

Kemudian bagaimana kamu tidak memperakui kepada tafsiran Umar yang kamu percaya dia adalah seorang Khalifah Rasulullah (S)?! Maka kamu memperakui pula pihak yang lain, sama ada kerana mereka adalah yang lebih baik dan lebih berilmu darinya, atau dia tidak meriwayatkan dalam tafsiran Quran sesuatu supaya kamu boleh bergantung atasnya? Saya tidak tahu apa yang kamu pilih? Atau apa yang kamu katakan yang boleh menjelaskan mengenainya?!

Kemudian bagaimana kamu tidak mengambil tafsir Al-Quran oleh Imam Ali (as) padahal Nabi Muhammad (S) telah menyatakan bahawa dia (Ali) orang yang paling berilmu terhadap Al-Quran dan As-Sunnah, bahkan Aisyah dan lain-lain mengakui kelebihan ilmu Imam Ali (as), dan saya akan menyebutkan kepada kamu sebahagian daripada riwayat-riwayatnya:

عن أبي سعيد الخدري، قال: ( سألت رسول الله (ص) عن قول الله تعالى: ﴿وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ﴾ قال: ذاك أخي علي بن أبي طالب)

Dari Abi Said Al-Khudri, dia berkata: (Aku bertanya kepada Rasulullah (S) mengenai firman Allah:﴿وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ﴾ : "dan antara orang yang mempunyai ilmu Al Kitab [Al-Ra3d 13:43] Baginda bersabda (saudaraku Ali bin Abi Talib) ([209]).

عن سعيد بن جبير، عن ابن عباس، في قوله تعالى: ﴿وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ﴾ قال: ([هو] علي بن علي طالب)

Dari Said bin Jubair, dari Ibn Abbas, mengenai firman Allah:﴿وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ﴾: " Baginda bersabda antara orang yang mempunyai ilmu Al Kitab [Al-Ra3d 13:43] Baginda bersabda ([Dia] Ali bin Abi Talib) [210]

وعن الأعمش، عن أبي صالح [في قوله تعالى]: ﴿وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ﴾ قال: (علي بن أبي طالب كان عالماً بالتفسير والتأويل والناسخ والمنسوخ والحلال والحرام)

Dan dari Al-A3masy, dari Abi Salih mengenai firman Allah:﴿وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ﴾: "dan antara orang yang mempunyai ilmu Al Kitab [Al-Ra3d 13:43] Baginda bersabda (Ali bin Abi Talib, ia adalah  orang yang paling berilmu dalam tafsir dan takwil, nasakh dan mansukh serta Halal dan Haram)) [211].

وعن سعيد بن المسيب، قال: (كان عمر يتعوذ بالله من معضلة ليس لها أبو الحسن يعني علي بن أبي طالب)

Dan dari Said bin Al-Musaiyab, beliau berkata: (Umar memohon perlindungan kepada Allah dari masalah yang sulit diselesaikan yang tidak ada Abul Hassan iaitu Ali bin Abi Talib) [212]

عن عبد الله بن مسعود، قال: قال رسول الله (ص): (قُسّمت الحكمة على عشرة أجزاء، فأعطي علي تسعة، والناس جزءاً واحداً)

Dari Abdullah bin Mas’ud, berkata: Rasulullah (S) bersabda: (dibahagikan Al-Hikmah sepuluh bahagian, telah diberikan kepda Ali sembilan, dan manusia satu bahagian) [213].

وقال ابن عباس: (والله لقد أعطي علي بن أبي طالب تسعة أعشار العلم، وأيم الله لقد شارككم في العشر العاشر)

Ibnu Abbas berkata: (Dan Allah memberikan Ali bin Abi Talib sembilan per sepuluh daripada Ilmu pengetahuan dan Allah sendiri telah bahagikan kamu satu per sepuluh bahagian dari yang kesepuluh.) [214].

وعن رسول الله (ص): (أعلم أمتي من بعدي علي بن أبي طالب)

Dan dari Rasulullah (S): (umatku yang paling berilmu selepasku adalah Ali bin Abi Talib = alib) [215].

وعنه (ص): (علي باب علمي ومبين لأمتي ما أرسلت به من بعدي، حبه إيمان وبغضه نفاق والنظر إليه رأفة)

Dan dari baginda (S): (Ali pintu ilmuku dan menjelaskan kepada umatku mengenai apa yang aku diutus bersamaku selepasku, mengasihinya dalah kepada iman dan membencinya kepada kepura-puraan (nifaq) dan memberi perhatian padanya mendapat pengampunan) [216].

وعنه (ص): (يا علي، أنت تبين لأمتي ما اختلفوا فيه من بعدي)

Dan dari baginda (S): (Wahai Ali, engkau memberi penjelasan kepada umatku mengenai apa yang mereka perselisihkan selepasku) [217].

وعنه (ص): (سيكون بعدي فتنة فإذا كان ذلك فألزموا علي بن أبي طالب، فانه الفاروق بن الحق والباطل)

Dan dari baginda (S): (akan terjadi fitnah selepasku. Jika ia berlaku maka hendaklah engkau bersama (melazimi) Ali bin Abi Talib, kerana dia adalah pemisah antara yang haq dan yang batil). [218].

وعن عائشة، قالت: (من أفتاكم بصوم عاشورا ؟ قالوا: علي. قالت: أما إنه أعلم الناس بالسنة)

Dan dari Aisyah, katanya: (Siapa yang memberi fatwa kepada kamu berpuasa Ashura? Mereka berkata: Ali. Dia berkata: dia manusia yang paling berilmu dengan Al-Sunnah) [219].

وعن أبي الحمراء، قال: كنا عند النبي (ص) فأقبل علي فقال رسول الله: (من سره أن ينظر إلى آدم في علمه، ونوح في فهمه، وإبراهيم في حلمه، فلينظر إلى علي بن أبي طالب)

Dan dari Abi Al-Hamra’, katanya: Kami pernah bersama Nabi (S) Maka datang Ali, maka Rasulullah (S) bersabda (Barangsiapa yang senang (ingin) melihat Adam tentang ketinggian ‘ilmunya, dan Nuh tentang pemahamannya, dan Ibrahim kebaikan hatinya, hendaklah ia melihat kepada Ali bin Abi Talib) [220].

وعن أبي سعيد الخدري، عن سلمان، قال: (قلت: يا رسول الله لكل نبي وصي فمن وصيك؟ فسكت عني، فلما كان بعد رآني فقال: يا سلمان، فأسرعت إليه قلت: لبيك. قال: تعلم من وصي موسى ؟ قلت: نعم، يوشع بن نون. قال: لم ؟ قلت: لأنه كان أعلمهم. قال: فإن وصيي وموضع سري وخير من أترك بعدي وينجز عدتي ويقضي ديني، علي بن أبي طالب)

Dari Abi Said Al-Khudri, dari Salman, dia berkata: (Aku berkata: Ya Rasulullah bagi setiap nabi itu ada washiy, maka siapakah washiy engkau? Maka nabi tidak menjawab, tetapi selepas baginda melihatku lalu baginda bersabda: Wahai Salman, aku segera datang kepada baginda. Aku berkata:. Ya Tuan (Labaik)  baginda bersabda: Kamu tahu siapa washiy Musa? Aku menjawab: Ya. Yusya3 (Yusya’) bin Nun. baginda bersabda: Tidak. Aku berkata: Kerana dia jebih berilmu dari mereka. Baginda bersabda: Kerana washiy, adalah kedudukan kepemimpinan dan yang terbaik yang aku tinggalkan selepasku untuk menyelesaikan dan melengkapkan dan berkhidmat kepada agamaku, Ali bin Abi Talib) [221].

Selepas semua di atas hendaklah anda bertaubat dan beristighfar kepada Tuhan mu dari mengatakan semua ini, dan mengakui kesalahan adalah dari sifat-sifat yang baik.

Kamu kata: (kamu mengikut syari’at fitnah Muawiyah dalam menghina dan menuduh kami para pengikut Muawiyah dan kami kasih pada semua dan menghormati semua).

Aku katakan: Para pengikut Muawiyah sangat dikenali, mereka menghormat semua yang disebutnya, Tetapi kami memandang dia adalah dari musuh-musuh Allah yang bersangatan, maka tidak seorang pun dari kami dinisbahkan menyebut perbuatan dan keadaan seperti itu, dan ini bukan fitnah, di mana ia adalah penghinaan pada pandangan kamu!!?

Saya tidak tahu bagaimana perkataan ini dapat meyakinkan saya dengan mengulanginya (Menghormati Semua). Apakah sehingga dengan menghormati Muawiyah dan Yazid yang termasuk orang yang dikutuk itu??!!

Bagi jenayah negara Israel (laknahumu Allah) Jika pada Al-Syed (Ahmad Al-Hassan) ada kelengkapan dan bilangan (ketenteraan) mengapa mendiamkan diri tehadap mereka, tetapi apabila bercakap kepada mereka yang memiliki negara Arab ini, bagaimanapun sesuatu yang ganjil bila memburuk-burukkan atau memuji-muji Israel yang keji itu, dan cukup dengan bantahan (protes) memalukan yang tidak berguna dan bernilai, itu pada kebanyakan dari mereka dan saya tidak katakan semua daripada mereka adalah pengamal-pengamal pengkhianatan.

Bagi rakyat Iraq orang-orang yang mereka bawa masuk ke Iraq dan mereka menerimanya, padahal mereka juga adalah orang-orang yang dikutuk dan pengkhianat walaupun mereka berpaling daripada dosa dan pekerjaan mereka, dan Al-Syed Ahmad Al-Hassan adalah satu-satunya yang memukul demokrasi ala Amerika mereka, kami tidak memburuk-burukkan atau tidak memuji-muji semua perselisihan tsaqalain walaupun orang-orang yang paling dekat dengan kami, tetapi tidak ada dekat dengan kami melainkan mereka yang dekat pada Al-Quran dari ‘Itrah, dua perkara berat (Al-Tsaqalain) itu adalah dua perkara yang diwasiatkan oleh Nabi Muhammad (S) dan menekankan keperluan untuk berpegang teguh daengannya.

Kamu kata: (Saya menjauhi kamu, kerana kamu tidak menghormati orang selain kamu).

Aku katakan: Kami tidak melampaui orang lain selain kami tanpa di sisi kebenaran, kamu menjauhi kami adalah tanpa sebab dan saya bermohon kepada Allah agar membimbing kamu ke jalan yang sama.

Kamu kata (dan kamu sekalian mengejek tafsiran kami).

Aku katakan: Jika kamu kamu menganggap dalam perbahasan ilmu ini suatu ejekan, maka ia suatu malapetaka besar, saya telah membincangkan kata-kata kamu dengan aturan (disiplin) dan adab-adab ilmiah, dan kamu tidak menunjukkan yang bukan menyerang dan dengan alatnya (perantaraan ilmu) kosong tanpa daripada dalil!!

Kamu kata: (tanya diri kamu sekali lagi mengapa tidak peduli dengan pembohongan Aali Al-Bait).

Aku katakan: Kami bukan memperbesar-besarkan pembohongan Aali Muhammad (S), tetapi kami setia mentaati Nabi Muhammad (S), yang mewasiatkan kita untuk berpegang teguh dengan mereka dan tidak menjauhi milikan khusus mereka dan dengan Al-Quran tidak pada yang lain, dan menyalahkan sesiapa yang meninggalkan mereka dan berpegang dengan yang lain daripada mereka yang mengikut keinginan dan ketaksuban!

Mana satu pembohongan yang kamu cakapkan mengenainya, kamu mesti menyebutnya bukan dengan bekalan alatan (perantaraan ilmu) kosong sahaja!

Kamu kata: (dan bagi wasiat itu adalah daripada jalinan khayalan kamu kamu untuk memecah-belahkan barisan kaum muslimin dan untuk menjadikan mereka mazhab syi'ah bagi mengumpulkan khums untuk diri kamu sendiri dengan pembohongan Al-Sardab (ruangan bawah tanah) dan lain-lain).

Aku katakan: Untuk urusan wasiat itu ia adalah wasiat Rasulullah (S) dan disahkan di dalam kitab-kitab yang terperpecaya di sisi kami. Jika kamu tidak percaya dengannya, maka rujuklah kata-kata dan perbahasan kepada masalah asal, iaitu: Siapakah khalifah pertama Nabi Muhammad (S) dan jadikan perbahasan itu dengan dalil syar’ei dan kekuatan akal dengan dengan tenang dan menolak sikap taksub dan serangan, penghinaan, yang merupakan senjata orang kurang upaya.

Bagi masalah Al-Sardab (ruangan bawah tanah), kamu bercakap tentang sesuatu padahal ilmu kamu tidak meliputinya, tetapi kamu mendengarnya dari mulut orang yang tidak mengetahui tentang apa yang kamu katakan, apa yang kamu tahu tentang masalah Al-Sardab (ruangan bawah tanah)? Saya harap dapat menyebutkannya dalam usaha untuk menerangkan kebenaran perkara itu yang tidak ditolak dan yang dapat diterima akal ..

Kamu kata: Mengapa kamu mengobarkan kebencian sejarah, apa muslihat kamu, mendakwa penciptaan bagi Pencipta adalah pembalas bela Al-Jabbar, kamu menipu diri kamu sendiri menjadi penentu memperkirakan manusia dan kamu memalsukan untuk mentertawakan orang pada yang mudah percaya dan menyemai kebencian, Adakah ini agama kita? Dan Islam kita menyeru tolak ansur. Mengapa kamu tidak menyeru kerana Allah?

Aku katakan: bukan soal mengobarkan kebencian atau mencetuskan hasutan (fitnah), tetapi persoalan ini berkaitan dengan tanggungjawab dan aqidah kita, bagaimana kita boleh kenal hujah yang haq kepada kita selepas Rasulullah (S). Jika kita kembali kepada kata-kata (hadits-hadits) Nabi Muhammad (S) dan kata-kata para sahabat terpilih dan sirah yang sahih, untuk menyelamatkan diri kita dari azab hari kiamat dan agar tidak menngumpulkan daripada orang-orang yang meninggalkan Auliak Allah dan berpegang teguh kepada musuh-musuh Allah dan musuh-musuh Rasul-Nya, Maka jauh bagi Nabi Muhammad (S) untuk menjalani kehidupan dunia dan meninggalkan umatnya tanpa seorang gembala dan pemimpin dan meninggalkannya kepada pendapat dan keinginan yang tidak dipersetujui suatu hari nanti, kamu mesti tahu Khalifah yang telah dilantik dengan nash oleh Nabi Muhammad (S). Kita berwaliy padanya dan kita percaya kepadanya, menjauhkan diri kita dari semua perampas kuasa yang memusuhinya, Bukan untuk menyamakan pembunuh dan yang terbunuh atau perampas kuasa dan yang kena rampas dan kita katakan tentang kedua-dua mereka (ra) !!!

Mana-mana fikiran yang logik yang menghalang orang daripada mengetahui fakta-fakta sejarah, dan apakah tujuan yang ada di balik semua ini?! Adakah patut kita tinggalkan penyelidikan mengenai sejarah para nabi dan rasul yang mendahului Nabi Muhammad (S), dan Adakah patut kita tinggalkan berdoa kepada Allah untuk memberi rahmat dan keredhaan kepada orang-orang yang menolong dan setia (ikhlas) kepada rasul-rasul dan nabi-nabi, dan begitu juga kita tinggalkan mengingkari (berlepas diri) dari musuh-musuh para nabi dan rasul dan aushiak mereka, dan dari orang-orang yang murtad (berpaling) selepas kerasulan mereka dan mengkhianati mereka dengan berpaling dan mengundur ke belakang?!

Adakah kamu yakin dengan logik ini, kewarasan yang tidak dapat meyakinkan kanak-kanak?! Mengapa kamu melarikan diri dari kebenaran apabila bertentangan dengan keinginan mereka sendiri, bagaimana caranya nanti kamu akan menghadap Nabi Muhammad (S) yang berkata kepada kamu apa yang kamu lakukan dengan Khalifahku dan washiyku (pemegang wasiatku)?!

Kemudian adakah terdapat dalil-dalil tentang kemaksuman para sahabat, dan adakah kesemua mereka dari ahli syurga, dan Al-Quran berbicara kepada mereka bahawa mereka adalah orang-orang munafik dan mereka dari orang-orang yang berdusta ... dan lain-lain, dan percakapan Al-Sunnah juga demikian dan sumber-sumber kamu dipenuhi kenyataan sedemikian, adakah ia perjalanan semua nabi, atau adakah ia hanya pada Nabi Muhammad (S).

Allah berfirman mencerita tentang Nabi Muhammad (S):

﴿قُلْ مَا كُنتُ بِدْعاً مِّنْ الرُّسُلِ وَمَا أَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِي وَلَا بِكُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى إِلَيَّ وَمَا أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ﴾

Katakanlah: "Aku bukanlah rasul yang pertama di antara rasul-rasul dan aku tidak mengetahui apa yang akan diperbuat terhadapku dan tidak (pula) terhadapmu. Aku tidak lain hanyalah mengikuti apa yang diwahyukan kepadaku dan aku tidak lain hanyalah seorang pemberi peringatan yang menjelaskan".[222

Jadi mengapa semua sahabat Nabi Muhammad (S) adalah orang-orang yang soleh dan semua isteri-isteri adalah solehah, tidak seperti pendahulunya, para rasul dan nabi-nabi, adakah nash Al-Quran mengenai perkara tersebut, atau apakah nash Rasul mengenainya?!!!

Ya, dari kata-kata Rasul dengan kemaksuman mereka dan kesucian mereka dari setiap perbuatan yang keji, mereka semua adalah ahli Keluarga baginda (as), dan sebahagian sahabat yang menegakkan kebenaran selepas pemergian baginda (S).

Maka kepada siapakah orang yang kamu ketawakan atas akal mereka yang mudah tertipu wahai kamu yang melihat?

Kamu kata: (kebimbangan kamu adalah bagaimana kamu membuktikan kelayakan Aali Al-Bait, (dan dua dimensi) di mana mereka berada sekarang tidakkah syi’ah kamu mereka khianati? Cukuplah cukup, mereka mengubah ucapan kamu dan Seruan hanya untuk Allah sahaja tidak ada sekutu bagiNya, walaupun penghulu penciptaan menyeru kepada Allah tidak menyeru kepada untuk menyembahNya).
                                                   
Aku katakan: Ya, kebimbangan utama kami adalah untuk mewujudkan khalifah bagi Aali Muhammad (as), bukan kerana kehinaan kami atau ketaksuban kami, tetapi kerana ini adalah agama Allah dan agama Rasul-Nya yang difardhukan ke atas manusia, untuk menyelamatkan manusia dari neraka Jahanam, kami tidak memilih untuk diri kami tetapi apa yang dipilih oleh Allah dan Rasul-Nya (S).

Bagi Syiah, kami tidak membersihkan semua mereka, kebanyakan mereka sekarang menyimpang dari pendekatan Ahl Al-Bait (as) dan mengamalkan jejak langkah Amerika dan tali barut mereka, dan juga ulamak Syiah kini tidak lagi menerapkan pendekatan (manhaj) Ahl Al-Bait (as) yang berhubung dengan perkara-perkara yang sama mengenai pematuhan, yang kosong dari maknanya, semua orang berkata mengenai pilihan raya rakyat dan mengambil selain Al-Quran sebagai perlembagaan dan mengamalkan jejak langkah Amerika, kami bebas darinya dan tidak menganggap dari Syiah Aali Muhammad, bahkan ia adalah dari musuh-musuh mereka dan yang menunjukkan kasih sayang mereka dengan lidahnya, dan begitulah juga para Imam (as) tidak hanya berjuang dengan musuh-musuh mereka, bahkan juga sebelumnya telah memerangi mereka yang mengaku sebagai Syiah, Maka laknat Allah atas semua dan siapa sahaja yang memerangi Aali Muhammad.

Kami tidak menyeru supaya menyembah Aali Muhammad (as) tetapi menyeru supaya menyembah Allah Ta’ala dan berwalikan (walak) kepada aushiak Nabi Muhammad (S) yang mewasiatkan mereka, dan beribadah (menyembah) Allah bukan dengan tanpa ketaatan kepada perintah Rasul-Nya (S), bagaimana manusia boleh menjadi hamba Allah sedangkan dia tidak menuruti perintah (wasiat) baginda dan pelantikan atas Khalifah baginda Ali bin Abi Talib (as).

Allah berfirman:

﴿... أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ ...﴾

... Maukah kamu mengambil yang rendah sebagai pengganti yang lebih baik? ... [223] !!!

Akhir sekali, saya berkata kepadamu: Saya telah menyuarakan kepada kamu secara terperinci untuk kali kedua dengan dalil-dalil dan adab ilmiah, sebagai pesanan (nasihat) semoga diberi hidayah kepada kamu, dan kamu terhad kepada mendatangkan tuduhan dan dakwaan tanpa bukti, kamu perlu bincangkan penyangkalan terlebih dahulu dan penyangkalan ini bukan untuk beralih kepada yang lain dan kamu perlu membahaskan dengan dalil-dalil ilmiyah yang sesungguhnya, jika tidak, tidak ada gunanya perbincangan yang hanya kepada penderaan lisan dan serangan tanpa dalil-dalil... saya sedang menunggu perincian jawapan kamu pada semua perkara di atas jika tidak menyusahkan kamu ) kerana

﴿فَإِن لَّمْ تَأْتُونِي بِهِ فَلاَ كَيْلَ لَكُمْ عِندِي وَلاَ تَقْرَبُونِ﴾

Jika kamu tidak membawanya kepadaku, maka kamu tidak akan mendapat sukatan lagi dari padaku dan jangan kamu mendekatiku".[224

والحمد لله رب العالمين
وصلى الله على محمد وآله الأئمة والمهديين.

Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.

Al-Lajnah Al-3ilmiyah (Lujnah Ilmu)
                
Ansar Al-Imam Al-Mahdi (Semoga Allah menempatkannya di bumi.)
                      
Syeikh Nadzim Al-3uqailiy

                  

✡✡✡✡✡
                                     

______________________________
[203] - Al-Fath 48:29.
[204] - lihat Al-Kharaij Wal-Kharaij oleh Al-Rawandiy: Jilid 1 halaman 350, Bihar Al-Anwar: Jilid 49 halaman 80
[205] - Kitab Al-Muwatha: Jilid 2 halaman 952.
[206] - Kitab Al-Muwatha: Jilid 2 halaman 954.
[207] - Musnad Ahmad: Jilid 3 halaman 430.
[208] - Musnad Ahmad: Jilid 3 halaman 438.
[209] - Syawahid Al-Tanzil oleh Al-Hakim Al-Haskaniy: Jilid 1 halaman 400.
[210] - Syawahid Al-Tanzil oleh Al-Hakim Al-Haskaniy: Jilid 1 halaman 401.
[211] - Syawahid Al-Tanzil oleh Al-Hakim Al-Haskaniy: Jilid 1 halaman 405.
[212] – Fath Al-Baari oleh Ibnu Hajar: Jilid 31 halaman 286..
[213] – Al-Manaqib oleh Al-Mawafiq Al-Khawarizmiy: halaman 82..
[214] – Zhakhair oleh Al-Thabari:. halaman 78.
[215] - Al-Manaqib oleh Al-Mawafiq Al-Khawarizmiy: halaman 82, Kanz Al-3amal oleh Al-Muttaqiy Al-Hindiy: Jilid 11 halaman 614.
[216] - Kanz Al-3amal oleh Al-Muttaqiy Al-Hindiy: Jilid 11 halaman 614, Kasyf Al-Khufaa’ oleh Al-3ijluniy: Jilid 1 halaman 204.
[217] – Al-Mustadrak oleh Al-Hakim Al-Naisaburiy: Jilid 3 halaman 122, Kanz Al-3amal oleh Al-Muttaqiy Al-Hindiy: Jilid 1 halaman 614.
[218] – Al-Ashbah oleh Al-Hakim Al-Naisaburiy: Jilid 7 halaman 294, Al-Manaqib oleh Al-Khawarizmiy: halaman 105, Kanz Al-3amal oleh Al-Muttaqiy Al-Hindiy:Jilid 11 halaman 612..
[219] – Zhakhair Al-3uqba oleh Al-Thabari: halaman 78, Al-Tarikh Al-Kabir oleh AL-Bukhari Jilid 2 halaman 255.
[220] - Syawahid Al-Tanzil oleh Al-Hakim Al-Haskaniy: Jilid 1 halaman 100.
[221] - Al-Mu3jam Al-Kabir oleh Al-Thabari: Jilid 6 halaman 221.
[222] - Al-Ahqaf 46:9.
[223] - Al-Baqarah 2:61.
[224] - Yusuf 12:60.




Tiada ulasan: