Khamis, 20 Ogos 2015

Pencerahan dari Dakwah Nabi Musa (as)

Pencerahan dari Dakwah Nabi Musa (as)

﴿وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَيْنَاهُ حُكْماً وَعِلْماً وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ﴾

(Dan ketika Musa sampai ke peringkat umurnya yang cukup kekuatannya dan sempurna, kami beri kepadanya kebijaksanaan serta ilmu pengetahuan; dan demikian Kami membalas orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.) [Surah Al-Qashash 28:14]

Di sini, dengan Musa (as) - selepas Allah kurniakan kepadanya kebijaksanaan dan pengetahuan -kita memasuki bandar, ibu negeri Firaun, yang dipenuhi dengan kerusakan, kezaliman, membunuh orang-orang yang beriman, menganiaya kehormatan rakyat, dan menindas yang lemah supaya berkhidmat kepada jentera jenayah besar-besaran beliau. Dan di sinilah Nabi Musa as, menghampiri dua jenis manusia iaitu salah satu dari mereka Bani Israel yang beriman dan yang satu lagi adalah pengotor dari tentera Firaun yang mahu menundukkan dan menghina Bani Israel. Bani Israel menolak penghinaan dan perendahan diri, di mana kebanyakan Bani Israel menghayatinya. Bermula dengan Musa (as) membunuh seorang yang terkutuk, dan menerangkan beliau sebahagian dari kerja-kerja dan usaha syaitan. Dan hanya kerana syaitan adalah musuh Allah dan musuh hamba Nya, yang jelas kepada setiap orang sebagai sunnatullah, hingga terjadilah pada Firaun terkutuk. Dan bermulalah perjuangan Nabi Musa (as) terhadap Firaun dan kumpulan iblis terkutuknya; perjuangan yang tidak sama rata dari sudut kebendaan.

Nabi Musa (as) kemudian meninggalkan bandar, takut dan berjaga-jaga, meminta Allah menyelamatkannya dari para penindas, bukan dalam mengejar kehidupan kebendaan yang seumpama penjara kepada Nabi Musa as, tetapi supaya dia boleh menggalas panji-panji
(Tiada Tuhan melainkan Allah).

Dan di sini, Musa tidak membawa kapak untuk menghancurkan patung yang mewakili ideologi orang-orang sesat, sebaliknya dia menyerang orang-orang secara langsung dan membunuh salah seorang daripada mereka dan kemudian cuba untuk membunuh yang lain, dan langkah ini adalah lebih maju daripada yang terdahulu, dan selepas menghilangkan diri selama sepuluh tahun, di mana Musa (as) menghabiskan masa dengan seorang nabi agung Shuaib as, Musa (as) pulang ke Mesir, dan kali ini dia membawa seruan kepada penzalim Firaun, seruan yang dibawanya semasa dalam perjalanan pulang [ke Mesir], dan dengan itu dia membawa (لا قوة إلا بالله) (Tiada kekuatan melainkan Allah). Tuhan yang Berkuasa di langit dan bumi berfirman kepadanya ,

﴿وَمَا تِلْكَ بِيَمِينِكَ يَا مُوسَى﴾

("Dan apa (bendanya) yang di tangan kananmu itu Wahai Musa?"). [Ta Ha 20:17]

Dan Allah SWT mengetahui apa yang ada di tangan kanan Musa, tongkat menurut penilaian mereka yang diselubungi dengan kebendaan dan tongkat ini tidak boleh menjadi senjata bagi Musa untuk melawan tentera Firaun, yang bersenjata dengan senjata yang paling moden pada masa itu, tetapi Allah swt membuatnya menjadi ular yang bergerak dengan kekuatan-Nya, kekuatan yang dengannya wujud langit dan bumi, dan Dia menjadikan tangan Musa putih tanpa bahaya, yang merupakan mukjizatnya yang lain.

Walaupun mukjizat ini adalah hebat, senjata Musa bukan hanya tongkat atau tangan putih yang ajaib, tetapi senjata yang kuat dan kebal kepada Musa adalah “Tiada kekuatan melainkan Allah”. Dan mukjizat ini, bagi Musa, bukan untuk beliau melihat mukjizat Tuhannya yang paling besar. Dan Nabi Musa pergi kepada Firaun, penguasa zalim, membawa dalam hatinya makna yang besar “Tiada kekuatan melainkan Allah”; makna ini yang membuat Firaun, Haman, dan tentera mereka, di mata Musa as, lebih keji daripada lalat; lebih-lebih lagi mereka tiada sesuatu yang benar-benar boleh disebut. Musa dan Harun melaungkan di hadapan Firaun:

﴿جِئْنَاكَ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكَ وَالسَّلامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى * إِنَّا قَدْ أُوحِيَ إِلَيْنَا أَنَّ الْعَذَابَ عَلَى مَنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّى﴾


Sesungguhnya kami telah datang kepadamu dengan membawa bukti (atas kerasulan kami) dari Tuhanmu. Dan keselamatan itu dilimpahkan kepada orang yang mengikuti petunjuk. * Sesungguhnya telah diwahyukan kepada kami bahwa siksa itu (ditimpakan) atas orang-orang yang mendustakan dan berpaling. [Ta Ha 20:47-48] 


Dan si penguasa zalim mula mendesak dan berhujah," Siapakah tuhanmu? "... "Bagaimana pula dengan generasi terdahulu?" ... kemudian si terkutuk itu melepaskan kata,


﴿قَالَ أَجِئْتَنَا لِتُخْرِجَنَا مِنْ أَرْضِنَا بِسِحْرِكَ يَا مُوسَى * فَلَنَأْتِيَنَّكَ بِسِحْرٍ مِثْلِهِ فَاجْعَلْ بَيْنَنَا وَبَيْنَكَ مَوْعِداً لا نُخْلِفُهُ نَحْنُ وَلا أَنْتَ مَكَاناً سُوَىً﴾

(57 Dia berkata, " Patutkah kamu datang kepada kami untuk mengusir kami dari negeri kami dengan sihir kamu, wahai Musa? 58 Kalau demikian Kami juga akan bawakan kepadamu sihir yang seperti itu untuk melawanmu maka tentukanlah suatu tempoh pertemuan antara Kami denganmu, Yang kita bersama tidak akan memungkirinya, di suatu tempat Yang sesuai bagi kedua belah pihak.") [Ta Ha 20:57-58]

Dan Firaun dan tenteranya menjadi sombong dan memperoleh azab, maka mereka telah lemas dalam lautan dosa-dosa mereka supaya mereka boleh menjadi pengajaran kepada firaun masa ini dan tentera mereka. Jadi adakah sesiapa yang bersedia untuk belajar pengajaran sebelum Firman tiba?


Beberapa Perkara Paling Penting untuk diingat mengenai dakwah Musa as:

1. Musa (as) bermula dengan membunuh salah seorang daripada tentera Firaun dan pendirian ini adalah kekasaran melampau, kerana membunuh dan berjuang biasanya kaedah terakhir untuk dakwah dan untuk menyebarkan kalimah tidak ada tuhan melainkan Allah. Jadi apa yang menjadikan ia langkah pertama di sini? Sebenarnya, terdapat beberapa sebab, yang mana:

a. Musa menentang seorang penguasa yang kejam yang menguasai kehidupan manusia, membunuh, mencuri, merompak, dan menguasai orang-orang di muka bumi dengan tidak ada penghalang. Oleh itu, tindakan Musa yang diberkati membunuh tentera iblis ini merupakan tikaman berkesan dan penghalang yang hebat kepada Firaun, kumpulan dan tenteranya.

b. Tindakan ini mempunyai kesan yang besar dalam menggalakkan Bani Israel dan menjadikan mereka bangun menentang Firaun dan tenteranya , dan menyediakan mereka untuk revolusi masa depan yang dilakukan Musa (as) selepas dia kembali.

c. Proses ini mempunyai kepentingan dalam menunjukkan watak Musa (as) sebagai penentang penindasan Firaun dan tenteranya, dan memperkenalkan kepada Bani Israel kepentingan pemimpin besar ini yang akan menyelamatkan mereka daripada Firaun dan tenteranya di kemudian hari.

d. Proses ini mempunyai kepentingan dalam keputusan membebaskan Musa (as) dari tuduhan setia kepada Firaun (semoga Allah melaknatnya) yang dia terpaksa tanggung kerana dia adalah anak tiri Firaun dan tinggal di istananya.

2. Selepas Musa pulang dari kota Madyan, dakwah kepada Kebenaran mengambil bentuk lain; ini masa kemurahan hati, jadi Firaun atau salah satu daripada penyokong-penyokongnya atau tentera ingat atau takut kepada Allah SWT, dan dengan itu mengikuti agama Yaakub (as) dan Yusuf (as) yang merupakan seorang yang berkuasa dan seorang bekas menteri raja mereka dahulu. Dan sehingga tempoh masa itu, Musa tidak membawa perundangan yang membatalkan (memansuhkan) Yakub as, Ishak dan Ibrahim as, yang merupakan fiqh Ahnaf (Agama Hanif), walaupun pada hakikatnya ia telah diputarbelitkan dan tidak digunakan kecuali mengikut kehendak syaitan dan dakwaan ulamak agama Israel.

3. Terdapat hukuman Ilahi dan tanda-tanda Ilahi yang berlangsung bersama seruan Musa (as) di Mesir, jadi Firaun, tentera, atau yang sombong takbur dari kaum Bani Israel seperti Qarun, akan Beriman. Sebahagian daripada hukuman-hukuman itu adalah bahawa air mereka menjadi darah dan tanah mereka telah dipenuhi dengan katak. Dan mereka akan meminta Musa (as) bermohon kepada Allah untuk menghilangkan azab itu daripada mereka. Sungguh pun begitu, hanya satu keturunan dari kaumnya beriman kepada Nabi Musa, dan malang sekali kepada hamba-hambaNya.

4. Pada akhir dakwah, terdapat penghijrahan Nabi Musa (as) dan orang-orang yang beriman, mereka keluar dari Mesir kerana takutkan Firaun, yang terkemuka, kumpulan dan tenteranya akan memaksa, menyakiti, dan membunuh mereka. Oleh itu, apabila kedua-dua kumpulan berhadapan di antara satu sama lain, ketakutan ini merebak dan timbul di kalangan Bani Israel, yang bersetia dengan iman yang lemah dan tidak stabil. Oleh itu, mereka berkata, Sesungguhnya kita akan dapat ditawan oleh Firaun dan tenteranya." Tetapi, Musa (as) memarahi dan menasihati mereka bahawa mereka telah berhijrah kepada Allah Yang Maha Esa, lagi Maha Kuasa. Dia berkata, "Tidak, sesungguhnya Tuhanku bersamaku. Dia akan membimbingku." Jadi Bani Israel terselamat dalam menghormati Musa (as), dan beribu jiwa terselamat demi bersatu hati. Dan Firaun dan tenteranya mati lemas, jadi jauh daripada mereka.




Sebelum <<✡✡✡✡✡>> Selepas


Tiada ulasan: