Sabtu, 1 Ogos 2015

Soalan 196 – 199


Soalan 196 – 199
     
Soalan 196: Apa hukum alkohol
Soalan 197: Bergaul Dengan Yang Telah Murtad
Soalan 198: Bagaimana Jika Suami Tidak Beriman
Soalan 199: Uzur Syar’ei Solat Jumaat

Soalan 196: Apa hukum alkohol
 

Soalan 196: Apakah hukum alkohol pewarna Iraq atau luar negara? Para pengguna mewarnakan kayu dengannya. Apakah hukumnya suci atau najis? Sedangkan apa yang dipanggil alkohol tidak wujud.

Al-Syed Hassan Muhammad Ali Al-Hamami
Najaf Al-Asyraf

Jawapan: Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih, Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Semua alkohol adalah suci kecuali penggunaan ahli maksiat untuk mabuk [309].


Al-Syed Ahmad Al-Hassan
Washiy dan Utusan Imam Mahdi (as)
            

✡✡✡✡✡
--------------
[309] - kerana ia bergantung kepada niat, orang yang menggunakannya bukan untuk mabuk, tidak menjadi najis, Kerana alkohol dalam perut untuk memabukkan sering berbeza kaedah penyediaan dan kualiti bahan-bahan mentah untuk alkohol dalam perut kepada selain mabuk, Sebagai contoh, bahagian pembersihan dan bahan-bahan yang berkualiti melalui proses penapaian dan peralatan yang digunakan semasa penapaian, dan ini ada perbezaan antara alkohol untuk pengeluar gula dan pengeluar minuman keras yang digunakan seorang pencerakin, tidak boleh diukur dengan membanding antara satu dengan yang lain, atau menyatukan keduanya dengan hukum najis atau suci, seseorang yang berniat untuk mengeluarkan alkohol yang memabukkan sering mengambil jalan tertentu yang agak berbeza daripada jika pembuatan alkohol yang bukan untuk mabuk, dan tanpa mempertimbangkan mengenai semuanya secara terperinci, Ragi pemangkinnya adalah niat orang yang membuat keluaran (barangan) yang digunakan untuk memabukkan adalah najis, dan yang digunakan untuk membuat keluaran (barangan) halal itu bersih. (Pengulas).


Soalan 197: Bergaul Dengan Yang Telah Murtad

Soalan 197: Saya bekerja dengan orang yang berpatah balik (murtad) selepas mereka beriman, apakah hukum syar’ei duduk bersama mereka, bekerja dengan mereka dan berjabat tangan dengan mereka, walaupun mereka tidak menunjukkan membenci kita?

Abu Naba’ – Al-Diwaniyah

Jawapan: Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih, Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Jika mereka tidak menunjukkan permusuhan maka boleh duduk bersama mereka, bekerja dengan mereka dan berjabat tangan dengan mereka.


Al-Syed Ahmad Al-Hassan
Washiy dan Utusan Imam Mahdi (as)
            

✡✡✡✡✡

Soalan 198: Bagaimana jika suami tidak beriman

Soalan 198: Saya telan beriman dengan seruan (dakwah) Al-Yamani yang dijanjikan (Salamu Allah 3alaih), dan suami saya pula tidak beriman dan amat tidak boleh dipercayai, darinya saya ada dua orang anak lelaki, dan meminta saya anak-anak lagi, dan saya melihat bahawa ia tidak layak untuk menjadi bapa kepada anak-anaknya, apakah kewajipan syar’ei saya dalam keadaan ini? Adakah saya patut kekal bersama dia dengan kehidupan saya atau meminta pemisahan untuk taat kepada Imam (as)?

Ummu Musa – Najaf Al-Asyraf

Jawapan: Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam

Jika dia tidak menentang dan menjadi musuh terhadap Imam-imam dan Mahdi-mahdi atau Syiah mereka dibolehkan tinggal bersamanya.

Al-Syed Ahmad Al-Hassan
Washiy dan Utusan Imam Mahdi (as)
            

✡✡✡✡✡

Soalan 199: Uzur Syar’ei Solat Jumaat

Soalan 199: Saya mengalami penyakit yang teruk yang menghalang untuk buat banyak pergerakan dan apa-apa usaha, adakah dibolehkan agar Solat Dzohor di siang hari pada hari Jumaat, di mana tekanan menyebabkan saya untuk menghadiri Solat Jumaat Al-Mubarak? Adakah ini Ya Tuan Ya Washiy (as) salah aatu sebab syar’ei (yang sah) yang melepaskan hati nurani saya di hadapan Allah SWT?

Hamid Rashid - Najaf Al-Asyraf

Jawapan: Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih, Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Tidak diwajibkan Solat Jumaat kepada pesakit yang menghalang dia dengan penyakitnya daripada menghadiri solat Jumaat, tetapi setiap orang melihat dirinya sendiri, dan dialah yang menentukan keadaannya itu jika dia tidak dapat menghadiri Solat Jumaat kerana sakit yang dimaafkan, dan Solat Dzohor jika dia mendapati bahawa penyakitnya menghalang daripada menghadiri Solat Jumaat.


Al-Syed Ahmad Al-Hassan
Washiy dan Utusan Imam Mahdi (as)
            


✡✡✡✡✡

Tiada ulasan: