Khamis, 20 Ogos 2015

Pencerahan Dakwah Ibrahim (as)

Pencerahan Dakwah Ibrahim (as)


1. Penentangan dengan ketegasan dan kekerasan yang tidak memiliki kelonggaran, sehingga Ibrahim (as) menghadapi umat-Nya dan berkata,

﴿… مَا هَذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ * قَالُوا وَجَدْنَا آبَاءَنَا لَهَا عَابِدِينَ* قَالَ لَقَدْ كُنْتُمْ أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ … وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُمْ بَعْدَ أَنْ تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ﴾

(52. ... "Apakah patung-patung ini yang kamu bersungguh-sungguh memujanya?" 53. Mereka menjawab: "Kami dapati datuk nenek Kami selalu menyembahnya". 54. Ia berkata: "Sesungguhnya kamu dan datuk-nenek kamu adalah dalam kesesatan yang nyata". 57. "Dan Demi Allah, Aku akan jalankan rancangan terhadap berhala-berhala kamu, sesudah kamu pergi meninggalkan (rumah berhala ini)". [Al-Anbiya’ 21:52-54,57]

Berikut adalah di mana penentangan mengubah pada kelajuan yang menakjubkan, dari segi hujah dan lisan kepada penafian dengan tangan dan menggunakan senjata yang berbahaya pada masa itu, kapak :

﴿فَجَعَلَهُمْ جُذَاذاً إِلَّا كَبِيراً لَهُمْ لَعَلَّهُمْ إِلَيْهِ يَرْجِعُونَ﴾

(Lalu dia memecahkan semuanya berketul-ketul, kecuali sebuah berhala mereka yang besar (dibiarkannya), supaya mereka kembali kepadanya). [Al-Anbiya’ 21:58]

Lalu mereka membawa kepada Nabi Ibrahim, satu-satunya orang yang beriman di kalangan ramai ulama yang sesat dan pengikut-pengikut dan hamba-hamba taqlid buta kepada penguasa kejam, dan Ibrahim tidak menyerah atau dia tidak mengambil pendekatan lembut, dia lebih memilih menghadapi mereka dengan ketegasan dan kekasaran. Mereka bertanya kepadanya,

﴿قَالُوا أَأَنْتَ فَعَلْتَ هَذَا بِآلِهَتِنَا يَا إِبْرَاهِيمُ﴾

(Mereka berkata, "Engkaukah yang melakukan demikian kepada tuhan-tuhan kami, hai Ibrahim?"), [Al-Anbiya’ 21:62 ]

lalu dia menjawabnya dengan ejekan dan sindiran,

﴿قَالَ بَلْ فَعَلَهُ كَبِيرُهُمْ هَذَا فَاسْأَلُوهُمْ إِنْ كَانُوا يَنْطِقُونَ﴾

(Ia menjawab: "(Tidak) bahkan yang melakukannya ialah (berhala) yang besar di antara mereka ini! maka bertanyalah kamu kepada mereka kalau-kalau mereka dapat berkata-kata " ) [Al-Anbiya’ 21:63]

Bertanyalah kepada mereka, Wahai orang-orang yang tidak meilhat, orang-orang yang
dicemari sifat semula jadi kamu di mana Allah menciptakan kamu. Tanyalah mereka, orangorang kamu yang ukur dengan ukuran yang berbeza dari yang dikehendaki Allah. Tanyalah mereka, orang-orang yang melindungi diri dengan sains yang dipenuhi dengan hujah dan fikiran iblis, dan mendakwa bahawa mereka mewakili agama. Tanyalah mereka yang berpatah balik. Lalu mereka dapati tiada jawapan untuknya kecuali,

﴿لَقَدْ عَلِمْتَ مَا هَؤُلاءِ يَنْطِقُونَ﴾

("Engkau telah sedia mengetahui Bahawa berhala-berhala itu tidak dapat berkata-kata.”) [Al-Anbiya’ 21:65]

Maka nabi yang mulia ini ditangani secara kasar dikutuk oleh kumpulan yang dilaknat dan
berpaling,

﴿قَالَ أَفَتَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لا يَنْفَعُكُمْ شَيْئاً وَلا يَضُرُّكُمْ * أُفٍّ لَكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَفَلا تَعْقِلُونَ﴾

(66. Nabi Ibrahim berkata: "Jika demikian, Patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? 67. "Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?") [Al-Anbiya’ 21:66-67 ]

﴿قَالَ أَفَرَأَيْتُمْ مَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ * أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمُ الْأَقْدَمُونَ * فَإِنَّهُمْ عَدُوٌّ لِي إِلَّا رَبَّ الْعَالَمِينَ﴾

(75 Nabi Ibrahim berkata ," Kemudian, adakah kamu melihat apa yang telah kamu sembah itu? 76 kamu dan nenek moyang kamu yang dahulu? 77 Kerana sesungguhnya, mereka adalah musuh kepadaku, melainkan Tuhan semesta alam ") [Al-Syu’araa 26:75-77]

Dan pada akhirnya, mereka dapati tiada jawapan untuk Ibrahim as, kecuali api yang
membara di dalam hati mereka,

﴿قَالُوا حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ فَاعِلِينَ﴾

(Mereka berkata, "Bakarlah Dia dan pertahankanlah tuhantuhan kamu, jika betul kamu mahu bertindak membelanya!") [Al-Anbiya’ 21:68]

Maka di sini, Tangan Rahmat Ilahi sampai untuk melindungi orang yang beriman ini yang marah
demi membela Allah,

﴿قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْداً وَسَلاماً عَلَى إِبْرَاهِيمَ * وَأَرَادُوا بِهِ كَيْداً فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَخْسَرِينَ * وَنَجَّيْنَاهُ … * وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا﴾

(69 Kami berfirman: "Hai api, Jadilah Engkau sejuk serta selamat sejahtera kepada Ibrahim! " 70. Dan mereka (dengan perbuatan membakarnya itu) hendak melakukan angkara yang menyakitinya, lalu Kami jadikan mereka orang-orang yang amat rugi, (kalah Dengan hinanya). 71. ... Dan Kami selamatkan dia ... 73 Dan Kami jadikan mereka Imam-Imam yang membimbing dengan perintah Kami ...) [Al-Anbiya’ 21:69-71,73]

2. Tiada pengunduran dalam dakwah Nabi Ibrahim as, sebaliknya ia adalah penentangan
yang cepat yang berjalan pada kelajuan yang menakjubkan.

3. Menentukan sasaran dan serangan yang akan membawa maut kepada Jahiliah, dan
bertembung dengan Jahiliah secara keras dan cepat tanpa mengambil kira isu-isu kebendaan
atau pihak berkuasa agama dan dunia yang dipegang oleh orang-orang Jahiliah, yang
membolehkan mereka untuk memperkecilkan manusia. Apabila hamba mempunyai kepastian
bahawa tidak ada kekuatan kecuali pada Allah, beliau menghadapi berjuta-juta orang
dengan sendiri tanpa mengambil kira bilangan dan senjata mereka, kerana bilangan dan
senjata adalah Yang Esa, yang Maha Perkasa, Allah SWT


Ringkasan:


Perkara yang paling penting yang berkaitan dengan dakwah Nabi Ibrahim (as) adalah
ketegasan dan penentangan terang-terangan dan pantas. Sesungguhnya, penentangan ini
telah didahului oleh satu rahsia yang menyebabkan Lut (as) percaya dalam dakwah Ibrahim,


Pencerahan dari Dakwah Nabi Ibrahim dan Nabi Nuh (as)


Al-Quran tidak bercakap tentang mukjizat yang dibawa oleh Nabi Nuh as, atau Abraham as
untuk membuktikan kejujuran mereka, kerana mukjizat adalah sokongan untuk dakwah para
nabi dan bukan bukti kesahihan dakwah. Oleh itu dakwah mereka adalah untuk kembali
kepada sunnahtullah, [dan] sunnah Allah tidak memerlukan bukti kerana ia adalah sunnah di
mana Allah menciptakan manusia. Dan adalah benar, hanya menyembah Allah, memujiNya,
bertasbih kepadaNya , dan yang mempunyai akhlak yang baik di mana manusia telah dicipta
di atas kasih sayang mereka, [sunnahtullah ini adalah] ukuran Allah , dan tiada satu ukuran
pun yang lebih baik daripada ukuran Allah . Rama-rama terbang ke arah cahaya , tetapi
apabila sensor optiknya rosak ia terbang dalam kegelapan. Perkara yang sama berlaku
kepada manusia iaitu para nabi dan Rasul memberikan bukti-bukti besar daripada Allah, dan
mereka mengangkat tabir daripada pandangan manusia, kemudian mereka biarkan dia
memilih sama ada untuk membuka mata dan kepalanya ke arah cahaya, atau tutup matanya
dan biarkan tabir ke atas dirinya dan menyusut ke dalam kulit dalam kegelapan, satu
[kegelapan] ke atas yang lain,

﴿جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَاراً﴾

(mereka meletakkan jari ke dalam telinga mereka, berselubung dengan pakaian mereka, berterusan, dan sombong takbur dengan keangkuhan [yang besar]. ) [Surah Nuh 71:7]

Dan bukti terbesar kejujuran para nabi adalah perjalanan mereka diberkati dan keindahan
akhlak mereka, dan banyak kata-kata keluar dari mulut mereka yang datang dari hati mereka. Walau bagaimanapun, walaupun perjalanan murni dan mukjizat yang hebat ini dengan datangnya para nabi, manusia jahiliah, terutama ulama yang sesat, tidak mampu membantah dengan menyebarkan kesilapan dan hasutan syaitan, setelah manusia mendapat nilai (ukuran) dengan ukuran mereka sendiri, yang mana ukuran jahiliah mereka menentang ukuran Allah swt. Oleh itu mereka mencipta untuk diri mereka dataran (platform) subur dalam masyarakat manusia, supaya ia [platform ini] akan menerima segala-galanya daripada mereka, dan mengikuti mereka dalam segala hal, kerana kezuhudan (kesederhanaan) para nabi adalah kegilaan, mukjizat mereka adalah sihir dan kebijaksanaan mereka adalah puisi.


Sebelum <<✡✡✡✡✡>> Selepas


Tiada ulasan: