Rabu, 12 Ogos 2015

Soalan 256: Masalah Ribaa


Soalan 256: Masalah Ribaa
بسم الله الرحمن لرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
Salam atas kamu, dan rahmat Allah serta keberkatanNya.
         
اللهم صل على محمد وال محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً  
                             
Ya Allah, Selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktarafan.
.

Salam atas kamu wahai ahli bait nubuwah, lombong ilmu dan tempat turun wahyu.

Soalan saya ialah: Saya kini bekerja di Iraq dengan organisasi pertubuhan masyarakat awam (swasta), yang memberi pinjaman usahawan kecil dalam jumlah wang untuk faedah pendahuluan pertengahan, bayaran akan dibuat dalam bentuk bayaran bulanan, sebagai makluman saya bukan peminjam, tetapi saya bekerja sebagai pekerja dalam organisasi ini.

Modal permulaan wang organisasi adalah melalui pemberian negara penderma dan bukan wang rakyat Iraq, iaitu wang modal Amerika atau Eropah.

Nota, saya telah bekerja dengan mereka atas dasar Jawapan Al-Syed Yamani kepada salah seorang saudara mengenai syari’at mengambil kadar faedah pinjaman jika pemilik wang kafir atau nasibi.

Saya harap Al-Syed yang mulia atau salah seorang daripada saudara Ansar menjawab soalan saya ini tentang perhiasan atau tiada perhiasan untuk bekerja dengan organisasi ini sebagai seorang pekerja. Untuk makluman bahawa ibu pejabat organisasi terletak di Amerika .. Semoga Allah menjayakan anda untuk mencaoai redhaNya dan menolong agamaNya.

Penghantar: Adham Al-Thaiy

Jawapan:
         
بسم الله الرحمن لرحيم،
والحمد لله رب العالمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً
                  
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani
                             
Segala puji bagi Allah, Selawat Allah ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.

Semoga Allah menjayakan kamu dan menolong kamu dengan agamaNya, merawat kamu dan merawat bumi tempat di mana kaki kamu berdiri di atasnya, Wahai sesiapa dari kamu yang menolong Allah dan yang menolong agama Allah di zaman apabila sukar didapati orang-orang yang menolong kebenaran.

Tiada riba di antara mukmin (atau Muslim yang menyamar mengasihi Aali Muhammad (as)) dan kafir dengan kenabian Muhammad (S) (atau penentang yang bermusuh dengan keluarga Muhammad atau Syiah mereka kerana mereka itu mengikut mereka), dan Pinjaman berasaskan faedah (riba) dari wang orang bukan Islam dibenarkan bagi seorang muslim mengambilnya, dan bekerja di institusi tersebut adalah dibenarkan.


Ahmad Al-Hassan
              

✡✡✡✡✡



Tiada ulasan: