Rabu, 12 Ogos 2015

Soalan 255: Nikah Mut’ah – Wali, Syarat: ‘Saksi, Isytihar Dan Iddah


Soalan 254, 255:

Soalan 254: Bekerja Sebagai Kakitangan Tentera Penzalim
Soalan 255: Nikah Mut’ah – Wali, Syarat: ‘Saksi, Isytihar Dan Iddah


Soalan 254: Assalamu 3laikum, saya seorang ansar dan bekerja di Syarikat Peralatan perkhidmatan Negara, dan dalam pertukaran ke bahagian Pertahanan Dalam Negeri. Adakah ini haram atau tidak, terima kasih. Saudaramu Ali Ansari.

Penghantar: Ali Al-Zairajawiy

Jawapan:
       
بسم الله الرحمن لرحيم،
والحمد لله رب العالمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً
                  
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani
                            
Segala puji bagi Allah, Selawat Allah ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.



Menyokong yang zalim pada kezalimannya tidak dibenarkan, dan tidak dapat dielakkan bahawa tentera mereka adalah kakitangan penzalim yang melakukan serangan (penindasan).


Ahmad Al-Hassan
              

✡✡✡✡✡


Soalan 255: Nikah Mut’ah – Wali, Syarat: ‘Saksi, Isytihar Dan Iddah

Soalan 255:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam atas kamu, dan rahmat Allah serta keberkatanNya.

Saya harap jawapan tuan. Terima kasih atas perkara berikut.:

1. Adakah dianggap wali seorang anak dara sama dalam perkahwinan sementara (mut’ah) jika ia pencari nafkah untuk dirinya sendiri, berumur 35 tahun, bapanya sudah mati, tiada saudara tua (lebih besar).

2. Adakah melakukan perkahwinan mut’ah secara rahsia batil dan tidak sah?

3. Adakah memerlukan saksi kepada perkahwinan itu atau hanya antara pihak-pihak yang berakad sahaja.

4. Apakah hak dan kewajipannya.

5. Adakah ia mempunyai ‘iddah selepas tamat tempoh atau sekiranya berlaku kematian yang berkahwin dengannya (pasangan) dalam tempoh perjanjian. Saya telah melihat laman web anda mengenai hukum perkahwinan ini tidak menemuinya. Saya harapkan jawapan yang secepat mungkin. Semoga Allah memberi ganjaran kepada tuan.

Penghantar: Hadad

Jawapan:
         
بسم الله الرحمن لرحيم،
والحمد لله رب العالمين،     
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً
                  
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengsihani
                             
Segala puji bagi Allah, Selawat Allah ke atas Muhammad dan Aali Muhammad Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.

J 1: Bagi mencapai umur dewasa (adalam cukup 18 tahun bukan umur baligh taklif (syar’ei) sahaja), untuk berkahwin adalah sama (tidak ada perbezaan antara kekal dan sementara), dan tiada bagi walinya bantahan, samada seorang dara atau janda.

J 2: diperlukan dalam ikatan perkahwinan (akad nikah), hadir dua orang saksi atau isytihar (diumumkan), jika ada (hadir) kedua-dua saksi mustahab (sunat) untuk diumumkan, tetapi jika saksi-saksi tidak hadir wajib isytihar (diumumkan) sebelum bersama, dan tanpa saksi-saksi dalam ikatan perkahwinan (akad nikah) adalah tertangguh hingga diisytihar (diumumkan) dan ikatan perkahwinan masih belum berlaku dan haram bersama dengannya, dan berulang berbuat dosa (maksiat) dengan hubungan yang berulang sehingga diisytihar (diumumkan).

Maka anaknya juga tergolong dalam syak wasangka (syubhah)

Dan adalah disaksikan dengan dua saksi. Bagi isytihar dan pengumuman hendaklah selepas berlakunya akad dan sebelum bersama, dan mencapai nilai yang dipanggil isytihar dan pengumuman seperti panggilan untuk majlis kenduri (walimat al-‘urus) atau memberitahu orang dengan cara yang sedia ada.

J 3: Cukup dengan jawapan dalam no. 2 di atas.

J 4: Tidak ditetapkan ikatan (akad) ini mas kahwin (warisan) antara pasangan, walaupun disyaratkan perwarisan atau syarat salah satu dari keduanya, adalah perlu mengikut keadaan, dan boleh disyaratkan untuk datang waktu siang atau malam, dan dibolehkan ‘Azl (3azl) bagi suami dan tidak terhenti di atas kebenarannya, Tidak boleh menjatuhkan Talak dan telah diterangkan tempoh (ikatan), dan tidak boleh menjatuhkan Li'an, Dzihar dan Ilaa’ dan diharamkan meninggalkannya dan menjejaskan hubungan dengannya lebih daripada empat bulan seperti ikatan perkahwinan kekal. Dan begitu juga dengan pemberian nafkah.

J 5: ‘iddahnya (3iddah) dua kitaran haid dan menjalani masa ‘iddah dari kematian, sekiranya tidak bersama dengannya selama empat bulan sepuluh hari ia tiada halangan, dan dengan sejauh dua tempoh (jangka masa) itu jika dia sedang mengandung.


Ahmad Al-Hassan
              

✡✡✡✡✡





Tiada ulasan: