Selasa, 18 Ogos 2015

Soalan 273: Apakah kamu mengira bahawa kamu akan…?


Soalan 273: Apakah kamu mengira bahawa kamu akan…?
       
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.            
Salam atas kamu rahmat Allah serta keberkatanNya

Saya seorang pencari kebenaran .. dan khususnya tentang Firqah Al-Najiah (golongan yang selamat)  dan Allah yang terbaik menentukannya.

Dari apa yang berlaku di Basrah, Nasiriyah, di sesetengah kawasan adalah sukar untuk dipercayai dari segi akibat dan kedudukan perkara daripada peristiwa yang anda telah mengetahuinya.

Saya berharap cara kamu menerangkan dengan hikmah dari apa yang berlaku. Adakah benar bahawa pengikut anda dijanjikan dengan pertolongan dari anda? Dan ke manakah ditujukan pendekatan anda yang rancangannya menjadikannya kamu kuat, berapa banyak taklimat beliau sebelum ini..

Sila hantarkan kepada saya jawapan dan semua yang baru dan ucapan terima kasih untuk penjelasan, saya seorang pencari kebenaran dan mengikutinya dengan teliti.

Saya berharap Janganlah kamu semua berkira (bakhil) kepada saya pada perkara-perkara baru  .. Allah pemberi kejayaan dan padaNya pujian dan terima kasih taufiqNya.

Dihantar oleh: Hassan Al-Musawi – Iraq

Jawapan:
       
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan.
                      
Saudara Hassan Al-Musawi..
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
Dan atas kamu salam dan rahmat Allah serta keberkatanNya

Hikmah padanya adalah seperti hikmah yang berlaku secara lebih halus, dan hikmah adalah seperti apa yang berlaku kepada semua orang yang melakukan seruan dakwah Ilahiyah dengan dihalau dan dibunuh pengikut-pengikut mereka dan cuba untuk membunuh mereka dan mengejek mereka, dan, dan.... dan hikmah adalah seperti apa yang berlaku kepada Rasulullah pada permulaan seruan dakwah dengan penyeksaan dan pembunuhan pengikut-pengikut baginda, dan salah satu dari hikmah adalah seperti pertempuran dan banyak perkara lepas yang memerlukan penjelasan yang panjang, tetapi untuk anda ayat-ayat berikut mungkin menjelaskan kepada anda apa yang anda mahukan:

﴿أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ﴾

Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk surga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. [143].

﴿أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ﴾

Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk surga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad diantaramu dan belum nyata orang-orang yang sabar. [144].

﴿أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَكُوا وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلا رَسُولِهِ وَلا الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ﴾

Apakah kamu mengira bahawa kamu akan dibiarkan, sedang Allah belum mengetahui (dalam kenyataan) orang-orang yang berjihad di antara kamu dan tidak mengambil menjadi teman yang setia selain Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. [145].

﴿أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ﴾

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? [146].

﴿وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذَا أُوذِيَ فِي اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ كَعَذَابِ اللَّهِ وَلَئِنْ جَاءَ نَصْرٌ مِنْ رَبِّكَ لَيَقُولُـنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْ أَوَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِمَا فِي صُدُورِ الْعَالَمِينَ﴾

Dan di antara manusia ada orang yang berkata: "Kami beriman kepada Allah", maka apabila ia disakiti (karena ia beriman) kepada Allah, ia menganggap fitnah manusia itu sebagai azab Allah. Dan sungguh jika datang pertolongan dari Tuhanmu, mereka pasti akan berkata: "Sesungguhnya kami adalah besertamu". Bukankah Allah lebih mengetahui apa yang ada dalam dada semua manusia? [147].
Jadi ia adalah ujian dan percubaan untuk semua manusia bagi siapa yang mahu beriman dan siapa yang ingkar (Kafir).

Kepada soalan kamu, Al-Syed Al-Yamani tidak menentukan kepada seorang pun daripada kami suatu hari sebagai hari-hari pertolongan yang dijanjikan, tetapi Allah SWT dan Rasulullah (S) dan Ahli Bait baginda (as) dan Al-Syed Al-Yamani (as) menjanjikan kepada kami pertolongan (kemenangan) yang pasti, tetapi masanya tidak ditentukan lagi.

Adapun mengenai pendekatan inilah jawapan, Al-Syed Al-Yamani:

Al-Syed Ahmad Al-Hassan yang dijanjikan berkata:.

(Seruan ku adalah seperti seruan Nuh (as) dan seruan Ibrahim (as), dan seruan Musa (as) dan Seruan Isa ( (as) dan seruan Muhammad (S).

Menyebarkan Tauhid ke setiap penjuru dunia ini, dan matlamat para Nabi dan Aushiak adalah matlamatku, dan untuk menerangkan Al-Taurat, Al-Injil dan Al-Quran serta segala perkara yang kalian perselishkan di dalamnya. Dan juga untuk memerangkan penyelewengan Ulamak Yahudi, Ulamak Nasrani dan Ulamak Muslimin serta terkeluarnya mereka dari Syariat Ilahiyah dan dari yang diwasiatkan kepada para nabi (as).

Keinginan ku adalah kehendak Allah SWT dan melaksanakan kehendakNya tanpa soal, supaya penduduk bumi tidak inginkan sesuatu melainkan apa yang dikehendaki Allah SWT, iaitu agar bumi ini dipenuhi dengan kesaksamaan dan keadilan sebagaimana ia dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan, untuk mengenyangkan yang lapar dan agar tiada orang miskin yang tinggal tidak berbumbung, agar anak yatim menjadi gembira setelah kesedihan yang lama dan agar seorang balu dapat memenuhi keperluan hidup (kebendaan) mereka dengan maruah dan kemuliaan… dan supaya..dan supaya..dan supaya melaksanakan kepentingan yang ada dalam syariat yang adil, belas kasihan dan kejujuran,) [148].


Al-Lajnah Al-3ilmiyah (Lujnah Ilmu)

Ansar Al-Imam Al-Mahdi (Semoga Allah menempatkannya di bumi.)
                


 ✡✡✡✡✡
                                     
______________________________

[143] - Al-Baqarah 2:214.
[144] – Aali Imran 3:142.
[145] – Al-Taubah 9:16.
[146] – Al-Ankabut 29: 2.
[147] - Al-Ankabut 29: 10.


Tiada ulasan: