Khamis, 15 Julai 2021

Yang Berkaitan Khumus dan Zakat: S 34 - 41

Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5

 

Yang Berkaitan Khumus dan Zakat: 

 

S 34 / Jika seorang mukallaf memiliki wang berjumlah 5 juta, maka dia membayar khumusnya satu juta dan meninggalkan bakinya 4 juta setelah dibayar khumus, dan selama tahun itu jumlah yang tersisa (4 juta), Lalu dia membelanjakannya dan menambahnya, sehingga pada awal lima tahun khumusnya dia mempunyai 4 juta, apakah dia wajib membayar khumusnya?

Maksudnya, memandangkan jumlah baki (setelah dibayar khumus) adakah dianggap sama dengan jumlah atau nilainya?

J / Tidak wajib membayar khumus.

 

S 35 / Adakah harta pusaka diwajibkan khumus, sama ada pada waktu atau selepas selesai tahun khumusnya? Adakah terdapat perbezaan antara warisan yang dikira dan warisan yang tidak dikira, seperti yang diketahui?

J / Sekiranya harta pusaka itu telah dibayar khumus, maka tidak perlu membayar khumus sekali lagi. Tetapi jika si mati tidak membayar khumus hartanya maka hendaklah dibayar khumus ketika menerimanya.

 

S 36 / Apakah hukum seseorang yang lupa masa tahun khumusnya untuk wang perdagangan yang dengannya dia bekerja?

J / Sekiranya ada kemungkinan menentukan waktunya, maka ia harus digunakan, jika tidak, waktu baru akan ditentukan.

                                                         

S 37 / Seseorang membayar khumus wang atas harta benda yang dimilikinya, tetapi dia tidak membayar khumus rumah keduanya – rumah kosong - yang diwajibkan khumus, dan setelah dia melalui keadaan tertentu, dia terpaksa duduk di rumah ini di mana dia tidak mempunyai yang lain. Apa hukumnya, dibayar khumus atau tidak?

J / Jika itu adalah satu-satunya rumah yang dimilikinya sekarang, maka tidak perlu membayar khumus.

 

S 38 / Di negara kita ada peraturan bagi mereka yang membeli untuk anak mereka sebelum kelahirannya dan juga sebelum dia mencapai usia baligh, perabot, mainan dan pakaian. Benda-benda ini khusus untuk anak yang belum lagi dilahirkan atau belum mencapai usia baligh, sehingga dia boleh menggunakannya. Adakah wajib bagi mereka membayar khumus?

C: Tidak wajib.

 

S 39 / Seseorang memiliki tiga buah rumah, sebuah rumah tempat dia tinggal, sebuah rumah di mana saudara-saudaranya tinggal, dan yang ketiga di mana saudara-saudaranya tinggal bersama ibunya (ibu pemilik), jadi yang mana dari rumah itu yang diwajibkan khumus?

J / Tidak perlu bayar khumus untuk rumah di mana dia tinggal, dan untuk rumah di mana saudara-saudaranya tinggal, dikenakan khumus, dan untuk yang ketiga di mana saudara-saudaranya dan ibunya tinggal, dikenakan khumus, dan tetapi si ibu wajib diberikan nafkah, maka jumlah nilai sewa selama setahun untuk ibunya dikecualikan dari khumus. Khumus boleh dibayar secara ansuran.

 

S 40 / Sebilangan saudara ansar (semoga Allah memberi mereka kejayaan) bertanya tentang syariat untuk menerima hak-hak syarak seperti khumus dan zakat fitrah dari orang-orang yang tidak beriman dengan dakwah kebenaran (dan yang bukan Nawasib)?

J / Dibolehkan dengan pengetahuan pemberi bahawa beriman dengan para khalifah Allah adalah syarat untuk diterima amal ibadah.

 

S 41 / Telah disebutkan di dalam Al-Syarai3 Al-Islam: (Dalam keterangan tentang orang yang berhak menerima zakat fitrah, Keterangan Pertama: Iman. Tidak dibenarkan memberikan kepada orang kafir, atau tidak mempercayai kebenaran yang lain melainkan apa-apa yang disebutkan keadaan mereka untuk mempersiapkan jihad. Dan kerana tiada orang-orang mukmin dibenarkan untuk menukarkan asas utama kepada orang-orang yang lemah, dan diberikan zakat.

Anak-anak orang-orang mukmin bukan anak-anak orang lain. Jika dia diberikan zakat kepada mukhalif (yang berselisih) kepada ahli agamanya, nanti dia akan mengembalikannya.

Dan di sini apa yang dimaksudkan dengan (mengembalikan) apakah dia harus dikembalikan zakatnya yang dia bayar kepada mukhalifin (orang-orang yang berselisih)? Atau adakah dia harus membayarnya kembali kepada orang-orang yang beriman yang layak mendapatkannya?

J / Dia membayarnya kembali kepada orang yang berhak mendapatkannya, jika masih ada masa.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

                                         

 

Tiada ulasan: