Ahad, 25 Julai 2021

Nasehat Umum: S 176 - 177

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5

 

Nasehat Umum: 

 

S 176 / Saidi Yamani Aali Muhammad, kadang-kadang sesuatu berlaku berkaitan dengan beberapa pekerjaan yang kita akan lakukan, jadi kita katakan, insya Allah, itu atau seperti yang kita nyatakan dalam bahasa Iraq (Allah Raadaha Haiyaj - Allah mahu menggerakkannya), walaupun kadang-kadang kita belum menyiapkan persediaan yang betul untuk perkara ini. Adakah betul kita mengatakan bahawa Allah menghendakinya walaupun kita tidak mempunyai persiapan yang betul untuknya? Adakah kehendak Allah termasuk pada perbuatan seperti itu? Saya mohon kepada Allah Yang Maha Suci agar dapat segera menempatkan tuan dan saya mohon maaf kepada Allah dan kepada tuan atas segala-galanya.

J / Sesiapa yang menginginkan sesuatu, sediakan persiapan untuknya.  Maksud saya, adakah wajar seseorang mengetahui bahawa dia tidak akan bangun untuk sholat subuh kecuali dengan memasang penggera dekat dengan kepalanya dan mengenakan tetapan penggera dan ketika dia terlepas sholat subuh, dia mengatakan Allah Raadaha Haiyaj - Allah mahu menggerakkannya?! Sudah tentu, jawapannya tidak, saudaraku, Allah tidak mahu menggerakkannya. Andalah mahu menggerakkannya.

Saya mohon kepada Allah yang terbaik untuk akhirat dan dunia anda.

 

S 177 / Soalan: Ke mana sahaja saya pergi dalam urusan saya, pintu-pintu tertutup di hadapan saya, dan saya tidak tahu apa sebabnya! Sejauh ini saya akhirnya menuju ke suatu destinasi dan menyangka akan menjadi kenyataan, tetapi di hadapan saya ada sekatan. Adakah jalan penyelesaiannya, semoga Allah merahmati tuan?

J / Berpeganglah pada Allah Yang Maha Suci, dekatilah dengan-Nya dan sibukanlah hati anda dengan mengingati (zikir kepada) Nya selalu, dan jangan pedulikan jika sesuatu terlambat untuk anda atau didahulukan, mungkin yang lebih lambat adalah lebih baik untuk anda, kerana Dia Yang Maha Suci tahu akibat perkara-perkara itu.

Berlindunglah di gua Allah dan Dia Yang Maha Suci akan membentenginya. Jangan risau (peduli) jika pintu atau pintu-pintu tertutup di hadapan anda, ia pasti akan terbuka pada suatu hari nanti dan dalam keadaan terbaik. maka ketika itu anda tahu bahawa pintu-pintu yang tertutup itu mendorong anda kepada kebaikan akhirat dan dunia.

Jagalah sholat malam dan berdoalah nescaya Allah akan membuka pintu-pintu kebaikan untuk anda, insya Allah.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikut

 

Tiada ulasan: