Rabu, 14 Julai 2021

Berkaitan Dengan Bersuci: S 14 - 15

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5

 

 Berkaitan Dengan Bersuci: 

 

S 14 / Salah seorang penentang mengajukan pertanyaan ini kepada saya, dan dia berada dalam kedudukan keliru, atas ilmu Syed Ahmad Al-Hassan (as):

Imam anda mengatakan dalam Kitab Al-Syarai3 Al-Islam hal 10 Adapun Air perigi: Bahawa yang menjadikan ia najis apabila ia bercampur... dan cara ia dibersihkan: Dikeringkan (dibuang) airnya, sesuai dengan apa yang berlaku di dalamnya.... dan kala jengking, ular dan cicak mesti dikeringkan, di antara (30 liter -70 liter) mengikut saiz haiwan dan keadaannya. Ini bermaksud bahawa cicak itu najis. Kemudian dia mengatakan di tempat lain dalam Kitab Al-Syarai3 Al-Islam hal. 34 ketika menyebut kotoran najis (dan cicak adalah bersih, tetapi jangan pada penggunaan air yang sedikit yang dimasuki cencorot atau tikus atau cicak (biawak) untuk minuman atau pembersihan, dan begitu juga air yang sedikit yang mati di dalamnya cicak (biawak) atau kala jengking atau ular.)

Kalajengking, ular, dan cicak (biawak)  tidak mempunyai darah mengalir, dan ini sudah diketahui. dan jika ia mati di dalam sumur (perigi), ia tidak menjadikannya najis kerana ianya tidak najis, jadi bagaimana hukum bahawa sumur itu mesti dikeringkan jika dia mati di dalamnya walaupun ianya suci? Ini adalah percanggahan yang jelas.

Tuan, tolong jawab untuk mengatasi masalah ini.

J / Pengeringan bagi kalajengking, cicak (biawak) dan ular bukan kerana mereka tidak najis, kerana saya tidak mengatakan bahawa ianya tidak najis, oleh sebab itu ianya dikeringkan. Namun, saya menjelaskan bahawa ianya tidak dihukum bahawa ia najis ketika saya menyebutkan najis-najis dan juga menjelaskan bahawa air haiwan yang mati di dalamnya tidak sah untuk digunakan untuk minum atau menyucikan yang lain. Itulah sebabnya saya mengatakan bahawa ia mesti dikeringkan terlebih dahulu. Dan tidak ada salahnya meletakkan hukum mengeringkannya dengan hukum mengeringkan kotoran najis, seperti halnya tidak ada salahnya menangani Iblis, walaupun dia berasal dari jin, dengan alamat umum (para malaikat), yang merangkumi sebahagian besar mereka yang hadir, dan mereka adalah malaikat:

"وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ " ......

"Dan ketika kami berkata kepada para malaikat, sujudlah kepada Adam, maka mereka sujud, melainkan Iblis, ia enggan ..." begitu juga sekiranya kamu melihat masalah itu betul dengan apa yang ditulis dalam Kitab Al-Syarai3 ini dengan cara yang naif dan bodoh, kekeliruan terhadap Al-Quran lebih mustahak ... dan saya tidak mengatakan apa-apa selain bagi pemikiran yang bengkok pada keburukan Allah bagi mereka yang hampir tidak memahami satu perkataan pun.


S 15 / Adakah orang yang dalam keadaan junub dan wanita yang sedang haid boleh memasuki Al-Husseiniyat dan makam suci para imam?

J / Berkenaan dengan Al-Husseiniyat, jika ia didirikan untuk sholat, maka hukumnya mengikut hukum masjid. Tidak betul bagi seseorang yang berada dalam keadaan junub atau wanita yang sedang haid atau seumpamanya duduk di dalamnya, kecuali untuk mendengar musibah Al-Hussein (as) atau untuk mendengar majlis berkabung Al-Maksumin. Sekiranya majlis berakhir, dia terus pergi.

Dibolehkan bagi orang yang dalam keadaan junub, wanita yang sedang haid dan seumpamanya untuk duduk atau tinggal di masjid jika ingin mendengar musibah Al-Hussein (as) atau untuk mendengar majlis berkabung Al-Maksumin, tetapi dia terus pergi setelah berakhirnya majlis perkabungan.

Mengenai makam para imam (as), kawasan yang dikelilingi oleh bangunan utama di sekitar makam hukumnya mengikut hukum masjid. dengan syarat tidak melebihi jarak (25 meter) di sekitar makam.

Mana-mana majlis untuk memperingati Al-Maksumin (as), dapat dihadiri oleh yang dalam keadaan junub, wanita yang sedang haid, dan seumpamanya, sama ada di masjid, Husseiniyah, atau makam Al-Maksum (as), maksudnya, ia merangkumi sambutan maulud dan seumpamanya, bukan hanya majlis memperingati kematian.

Sekiranya tujuan pembinaan Al-Husseiniyah adalah untuk menyediakan makanan dan mengadakan acara memperingati kematian, zikir, tidur dan seumpamanya, dan solat berjemaah tidak diadakan di dalamnya secara teratur atau banyak kali, maka hukumnya mengikut hukum rumah dan tidak dijalankan hukum-hukum masjid padanya.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

                                         

Tiada ulasan: